handdator

Visa fullständig version : Däck - slang eller ej



Mc-Bosse
2009-08-27, 15:24
Ja du, slangar eller ej, min mek Kenneth på Kenneths MC menade att det var bra att byta dem också. Han har hjälpt mig de senaste åren med div fix. Kan rekommendera honom. Det kanske visar sej imorrn vad det r för typ av däck eller slangar. De som sitter på nu har jag haft i alla 10 år som jag ägt hojen, så det är väl dax.

Jag menar att slangar har man väl knappt ens på cyklar längre? Det är slanglösa däck som gäller ju...

Evavind
2009-08-27, 15:28
Ah, tack för tipset. Jag får nog stå fast vid slangarna för de är redan beställda och levererade. Jag kör ju retro i det mesta så...fast min högsta önskan är att köra så säkert som möjligt. Du kör också en -81 ser jag.

Mc-Bosse
2009-08-27, 15:30
Du kör också en -81 ser jag

Jo och här är inga slangar varken fram eller bak. Nytt slanglöst framdäck sedan några veckor tillbaka.

Nina
2009-08-27, 16:10
Jag menar att slangar har man väl knappt ens på cyklar längre? Det är slanglösa däck som gäller ju...
Om man inte har ekerfälgar, ja. Har man ekerfälgar så är det slang inuti som gäller.

Mats Liifv
2009-08-27, 16:24
Om man inte har ekerfälgar, ja. Har man ekerfälgar så är det slang inuti som gäller.

Om man inte har en BMW 1100/1150/1200 GS vilka, trots ekrar, har slanglösa däck.

Tror även att Aprilias motsvarighet har slanglösa däck, annars är det slang som gäller ihop med ekerfälgar, såvitt jag känner till.

Evavind
2009-08-27, 16:49
Ekerfälgar, jag har fem "ekrar", inte många smala som det är på vissa snygga äldre Honda. Gissar att min mek valde det han tyckte var bästa att beställa till min hoj. Men det är väldigt roligt att få alla tips, man vill ju lära sig. Och frågar man inte efter rätt saker är det förstås inte säkert att man får vad man vill ha heller. Jag skulle ställt frågan till min mek om jag hade haft mer koll.

Mats Liifv
2009-08-27, 17:53
Ekerfälgar, jag har fem "ekrar", inte många smala som det är på vissa snygga äldre Honda. Gissar att min mek valde det han tyckte var bästa att beställa till min hoj. Men det är väldigt roligt att få alla tips, man vill ju lära sig. Och frågar man inte efter rätt saker är det förstås inte säkert att man får vad man vill ha heller. Jag skulle ställt frågan till min mek om jag hade haft mer koll.

Just det, du har ComStar-fälgar. En egen konstruktion Honda hade i slutet av sjuttio och början av åttiotalet. Har haft det på två av mina Hondor från den tiden. Båda hade slang, vilket var det absolut vanligaste vid den tidpunkten. Bosses hoj är nog i alla fall lite unik på den punkten.

Mats Liifv
2009-08-27, 18:43
Jag hoppas din "mek" då vet att han inte får stoppa slang i däck gjorda för att köras utan. För har du fem ekrar har du gjutna fälgar och såna kör man med slanglösa däck ungefär sen Hedenhös. Eller åtminstone slutet på 70-talet.

Jåke!
Det där väckte en del tankar hos mig. Håller absolut med dig om att gjutna fälgar ska vara slanglösa. Är dock inte säker på att fälgarna var gjutna, så här långt efteråt. "Ekrarna var nitade vid själva fälgen på något sätt. Det fanns slang i mina båda Hondor. Om det skulle vara så eller ej vet jag inte eftersom jag köpte båda begagnade. Att meken i detta fall har beställt nya slangar tycker jag tyder på att det trots allt ska vara slang till dom här fälgarna. Han borde veta. Blir intressant att få reda på fakta när bytet är genomfört.

Vad får man för negativa konsekvenser av att ha slang i ett däck avsett att köras slanglöst? En kompis beställde tube-type däck till sin hoj, från Tyskland men fick tube-less.
Han ifrågasatte detta, men fick svaret att det inte var något som helst problem att köra med slang i det däcket. I Tyskland är man väldigt noga med att man har absolut rätt däck till sin hoj, måste vara godkänt av tillverkaren av hojen etc. Verkar skumt om dom skulle våga sälja fel typ av däck då. Kompisen kollade även med någon däckshandlare och fick samma svar, att det var okay. Blir därför nyfiken på vad som kan hända. Är det verkligen något eller är det som att man inte fick bada förrän tidigast två timmar efter maten när man var liten? Du brukar vara välinformerad så jag ställer frågan för att bredda mitt eget vetande inom området.

Guzzi-Leif
2009-08-27, 20:19
Gamla ekerhjul = slang
Gjutna hjul utan korrosion/skador = slanglöst
Moderna ekerhjul = slanglöst (Guzzi var mig veterligen först med det konceptet, pilutta dig Mats ;-)

Mats Liifv
2009-08-27, 20:38
Gamla ekerhjul = slang
Gjutna hjul utan korrosion/skador = slanglöst
Moderna ekerhjul = slanglöst (Guzzi var mig veterligen först med det konceptet, pilutta dig Mats ;-)

Kul,

Vill alltid bredda mitt vetande. Var Guzzi före BMW alltså? Trodde i min enfald att BMW:s GS-modeller var först, vilket alltså var fel. Vet att Guzzi varit innovativa inte minst vad det gäller bromsar. Är alla moderna Guzzi, med eker-hjul slanglösa?

Molgan
2009-08-27, 21:38
Moderna ekerhjul = slanglöst (Guzzi var mig veterligen först med det konceptet, pilutta dig Mats ;-)
Är väl bara ekerhjul till storbumsar och landsvägshojar som har slanglöst, alla nya offroadhojar jag sett har slang av praktiska skäl.

Guzzi-Leif
2009-08-27, 21:51
Är väl bara ekerhjul till storbumsar och landsvägshojar som har slanglöst, alla nya offroadhojar jag sett har slang av praktiska skäl.

Du har förstås rätt.
Jag sitter för hårt fast i asfalten...

Mc-Bosse
2009-08-27, 21:57
Hittade var man kan köpa originaldelar till en Honda CB 250 -81. Allra längst ner på sidan under Tyres Section finns Inner Tube både fram och bak att köpa så jag tycker då att Evavinds mekare verkar ha klart för sig.

http://www.wemoto.com/index.dyn?oid=24969

Guzzi-Leif
2009-08-27, 22:01
Kul,

Vill alltid bredda mitt vetande. Var Guzzi före BMW alltså? Trodde i min enfald att BMW:s GS-modeller var först, vilket alltså var fel. Vet att Guzzi varit innovativa inte minst vad det gäller bromsar. Är alla moderna Guzzi, med eker-hjul slanglösa?

Jag sökte lite i mina böcker för att kunna ange källan till mitt påstående om Guzzis tidighet men hittar det inte. Alltså får jag ta tillbaka det där.

Jag TROR att det varit spridda skurar med slanglösheten på senare tid men VET att min Stelvio är slanglös.

Ingen bra dag för mig och min trovärdighet.... Måste skärpa mig!

Jåke
2009-08-27, 22:39
"Ekrarna var nitade vid själva fälgen på något sätt.
Klart det var så, Comstar-fälgarna hade ju gjuten eller valsad fälgbana och sen plåtekrar som var nitade vid en kant i dessa. Så var det ju :)

Fortfarande går de nog att köra med slanglösa däck om man monterar såna, å lika bra med slang i slangdäck förmodligen.

Jåke
2009-08-27, 22:44
Vad får man för negativa konsekvenser av att ha slang i ett däck avsett att köras slanglöst?
Du kan bl a få luft mellan slang och däck vilket kan ge ökad värmeutveckling iom att slangen då kan röra sig. Poof! om man har otur. Ett däck gjort för slang är ju inte tätt utan släpper igenom luft då slangen är mediet som håller luften, ett Tubeless är tätt i sig vilket ger två täta lager som potentiellt kan gnida mot varandra när däcket rör sig över underlaget...

En inte helt akademiskt korrekt beskrivning... men på ett ungefär :)

on2wheel
2009-08-28, 08:24
Tjaba
Ser att diskutionen handlar om slang eller ej.

Min erfarenhet ang detta är att ekerfälgar med ekrar placerade mitt i fälgbanan typ äldre ekerfälgar "läcker" luft i eker infästningen om vi använder slanglösa däck, hitils så har alla tätningsförsök varit misslyckade, inte till en början kanske, men efter några tusen km så börjar det läcka lite här och där och med tanke på att det är några hundra hål i fälgbanorna så är det inte så konstigt att läckage uppstår, och att det dessutom helatiden rör på sig lite i vartenda hål då ekern är just flexibel, så är det nog svårt att uppnå absolut täthet i fälgen antagligen.

BMW R 1200 GS Adv. Te.x. har sina ekrar placerade i ytter kant på fälgen och påverkar således inte slanglösheten. En djävligt snyg ekerfälg för övrigt, i mitt tycke då!!

Mins inte nu, om det var Husqvqrna eller Husaberg som till i år har tagit fram ett patent på en ekerfälg med centralt placerade ekrar och som är slanglöst.
De fälgarna har ett 4 mm tjockt och 45 mm brett gummiband ipressat i en speciell fals (två falsar en på varje sida i fälg banan) mot ekerinfästningen och som i och med det gör fälgen luft tät.

Fast säkert så finns det både fler lösningar och många fler försök att lösa detta dilemma, men generelt så är bästa lösningen hitils en slang för allt från stora tungafordon, då med delade fälgar för varma/kalla klimat som runt öken områden och så, så att fälgen kan absorbera alla de tempraturskilnader och storleks förändringar som uppstår mellan iskall natt till stekande dag, antagligen flera mm åt alla håll och kanter, till ett vanlig enkelt cykel hjul!

Men antagligen finns det undantag och varianter som jag har missat.... Är ju precis som er, liktsom bara människa typ.

2o)

on2wheel
2009-08-28, 20:10
Hej igen.
Lite mer tid nu!
Så har jag precis konverterat min GS 750 L 1981, den på avataren, från slang till slanglöst, inga som helst "tapp" av lufttryck ännu, har rullat nu i 33 dagar med de nya däcken eller 1300 km, super nöjd.

Behövde ett par konverterings ventiler och ordentlig rengöring av fälgbanorna invändigt, från åratal av gummi avlagringar och vägsmuts.

Mina alufälgar hade ingen "smälla på kant/list" i fälgen utan var helt släta i fälgbanan så det lät nästan ingenting när jag luftade i däcken, lite märkligt kanske men helt klart så funkade det ändå.

Risken som kan finnas idag är om lufttrycket sjuker till en såndan låg nivå att däcket tappar kontakten med fälgsargen så.... psssssss......
Har kollat lufttrycket istortsätt var och varannan dag, för att kunna lära mig om detta. Ser bra ut och återgår sedan en tid så sakterliga till en mer normal luft koll, ett par tre gånger i månaden eller så!

Lite luft är däckens bödel......

Vi syns på gatorna kanske.... 2o)

Guzzi-Leif
2009-08-28, 22:38
Min förra Guzzi, med gjutna hjul och slanglösa däck, blev en riktig rysare under en period. Hade sådan korrosion på framfälgens insida att det blev pyspunka. Ibland kunde det gå någon månad utan att tappa ett millipascal och sedan kunde det vara tomt tre morgnar i rad.
Tre olika däckgubbar försökte sig på att fixa men först när en fälgrenoverare tog över blev det bra.

Min nuvarande Guzzi har ekrarna mot fälgmitt enligt gammalt snitt. Hur det funkar vete tusan men det är säkert ett högteknologiskt fälgband som on2wheel beskriver.
Snyggt är det i allla fall.