handdator

Visa fullständig version : Byta däck, köregenskaper förändras?



Evavind
2009-08-27, 14:42
Hej! Imorrn ska min Honda CB 250 från 1981 få nya däck och slangar. För länge sen läste jag en insändare där en mc-förare menade att sprillans nya däck på något sätt skulle vara lättare att köra omkull på, att de är hala eller nåt innan gummit ruggats upp? Jag brukar väl inte ligga ner i kurvorna precis, men finns det något jag bör se upp med eller göra nu i början när de är nya?
Evavind

Mats Liifv
2009-08-27, 14:46
Bara att köra försiktigt, det är mycket riktigt ett vax på en del däck. Är nog för att de ska släppa ur gjutformen. Kan vara lite hala i början innan ytan slitits av. Inga häftiga nerlägg i första bästa rondell eller kurva så ska det nog gå bra!

Mc-Bosse
2009-08-27, 14:55
Några mil och ytan är uppruggad sa min däckgubbe när han lagt på nytt framdäck på min hoj. Ska du verkligen ha slangar?

Evavind
2009-08-27, 15:14
Ja du, slangar eller ej, min mek Kenneth på Kenneths MC menade att det var bra att byta dem också. Han har hjälpt mig de senaste åren med div fix. Kan rekommendera honom. Det kanske visar sej imorrn vad det r för typ av däck eller slangar. De som sitter på nu har jag haft i alla 10 år som jag ägt hojen, så det är väl dax.

Linnex
2009-08-27, 15:17
Jag hämtade ny cykel med med nytt framdäck förra veckan. Blev då varnad för hala däck. Säljaren informerade oxå att när de bytte till polisen så körde polisen alltid ut och burnade runt på grusplanen. De kunde ju inte räkna med att kunna ta det lugnt några mil ifall larmet skulle gå.

Jåke
2009-08-27, 17:56
Ekerfälgar, jag har fem "ekrar", inte många smala som det är på vissa snygga äldre Honda. Gissar att min mek valde det han tyckte var bästa att beställa till min hoj. Men det är väldigt roligt att få alla tips, man vill ju lära sig. Och frågar man inte efter rätt saker är det förstås inte säkert att man får vad man vill ha heller. Jag skulle ställt frågan till min mek om jag hade haft mer koll.
Jag hoppas din "mek" då vet att han inte får stoppa slang i däck gjorda för att köras utan. För har du fem ekrar har du gjutna fälgar och såna kör man med slanglösa däck ungefär sen Hedenhös. Eller åtminstone slutet på 70-talet.

Har du haft dina gamla däck i 10 år på hojen var det nog dags att byta för länge, länge sedan och du behöver nog inte oroa dig för att de nya däcken ska vara hala. De du hade var nog inte så mycket bättre skulle jag tro. Däck är en färskvara när de väl börjat användas, de åldras och man ska nog inte köra på samma däck mer än ett par, tre säsonger om man vill vara säker på att ha rätt grepp. Det går såklart... men de blir hårda av solen, användning, temperaturväxlingar osv

Visst har nya däck en förmåga att vara hala, men det blir inte som att köra på såpa helt plötsligt. Tar man bara med sig huvudet och kör lugnt i rondeller och så till de fått upp temperaturen går det bra. Och nej, däck får inte upp värmen snabbare av att man svänger, stommen rör sig mer om man drar på lite extra och klämmer lite mer på bromsen än om man vinglar fram och tillbaka.

:)

pewa
2009-08-27, 22:32
Inläggen angående slanglösa däck osv. flyttade hit: Däck - slang eller ej (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2834)

Ove
2009-08-30, 13:00
Ang förändrade egenskaper: Bytte bak på min W650 till ett gammalt mönster pga att det moderna stuket har en "toppig" profil så att det bara sliter i mitten och jag fick inte ur så många mil förrän det var utslitet. Satte på ett Dulop Roadmaster och det blev faktiskt riktigt bra genom att det är mer förlåtande för grus på asfalten som alltid finns på en massa olämpliga ställen. (Kantgrus, snabelbilen osv.) Visst kasar det iväg lite men mjukare än med ett rent asfaltsdäck och dessutom har jag mera slitbana i vägen. På grusväg kan jag köra utan problem och där har kompisar med asfaltdäck väldans dåligt fäste. Men skall jag köra på bana är det helt fel däck

För att få bort vaxet. Kör några mil på grusväg. Finns inget som rensar däcket bättre. En rivstart på gruset har 0 effekt på framdäcket.

on2wheel
2009-08-30, 15:03
Hej på er.

Ja våra däck hänger ju faktiskt med i högtecknologins anda även om de bara är just däck.

Gummi te.x. är färskvara... Det var en av de saker som han "tysken" nere på Gislaved, på däckfabriken, under två dagar försökte få oss användare att ta in, Gummi är färskvara, gick väl antagligen si så där om jag känner mig själv rätt, med intagandet.

Tysken var en riktigt frisk fläkt och som fick oss, som vågade, stanna kvar hela dagen att se på våra sulor på ett nytt och enkelt sätt.

Bl.a. så berättade han historen om oss alla som "kids", när vi var lite mer Levande uppöver, i de övre regionerna. Hur vi när vi jonnade/cyklade omkring runt husen hemma vid och stötte på en tjej och/eller kompis som vi tyckte borde åka med en sväng och när de väl satt på pakethållaren förstod att vi behövde ha mer luft i däcken för att skjutsen skulle falla i god jord, mycket mer luft i däcken, ganska enkelt, samtidigt som vi idag låter vår lathet gå ut över våra alldeles för hårt arbetande däck pga av för lite luft och förlorar många 1000 km årligen i livslängd oavsätt vad för fordon vi pratar.
Här protesterade de flesta av oss och vi som inte gav oss, utan promt stod på oss, och istället började att lyssna till "professorn" från tyskland, gick så småningom därifrån i ilsket röda av vredesmod och kom aldrig tillbaka.

Vi hade många ursäkter till vårt försvar Te.x. Men det står i våra dörruppslag eller i våra instruktions böcker att det ska vara si och så mycket luft i våra däck.
"Professorn" sa lugnt och enkelt: varken Yamaha, Volvo, Saab, HD, GM, Bmw eller Toyota har någonsin gjort ett ända däck och dessutom så vet inte dom vilka däck vi har satt på, och så var det slut snackat.

Det var mycket vi inte kunde om däck och luft tryck efter den kursen, tillskillnad från när vi kom dit.
Han, Tysken förmedlade en enkelhet på ett enkelt sätt som tog tag i mig i allfall, nu var vi inte så många kvar på kursen dag två, men jag mins att det var mycket skratt och många roliga berättelser de dagarna, och kanske kan jag förmedla något från "professorn" från främande Land, som kan vara till nytta för någon av er andra här på forumet, ni är välkomna!

Hur som så händer det lika mycket på däcksidan som i den övriga världen av prylar och teknik, och jag vill inte, för gud skull, på stå att jag kan något om däck, som sagt det händer mycket på den här däckfronten hela tiden, och att hänga med i den utvecklingen kräver nog ett helt liv av däck engarsemang. Men om vi var ooh en, kommer tillsammans, och ger en liten bit var så kanske det blir bra, vem vet.

Återkommer gärna med avsnittet "sovande däck" om några av er är intreserade.

Kul att vara med här och hoppas att vi syns på vägarna.
Ha det 2o)

Mats Liifv
2009-08-30, 15:56
Berätta gärna mer om "sovande däck" Är mycket intresserad av att lära mig mer om dessa.

Ove
2009-08-30, 15:58
Det var mycket vi inte kunde om däck och luft tryck efter den kursen, tillskillnad från när vi kom dit.
Han, Tysken förmedlade en enkelhet på ett enkelt sätt som tog tag i mig i allfall, nu var vi inte så många kvar på kursen dag två, men jag mins att det var mycket skratt och många roliga berättelser de dagarna, och kanske kan jag förmedla något från "professorn" från främande Land, som kan vara till nytta för någon av er andra här på forumet, ni är välkomna!
Kan man få en liten resume´av vad budskapet handlade om. Vilka nivåer på trycket vid olika körning o.s.v.;)

Mc-Bosse
2009-08-30, 17:02
Jag vill veta vad tysken sa om att fylla mer luft i däcken än vad som strår i handböckerna till bilar och kanske i handböckerna till mc. Min däckgubbe i byn säger att 2,5 kilo ska det vara i ett normalt bildäck oavsett vad Volvo eller Saab skriver i sina böcker. Däcket snedslits inte på något sätt av dessa extra hekton men däcket håller bra mycket längre och bränsleförbrukningen sjunker säger han.

Hur är det egentligen?

Jåke
2009-08-30, 17:11
Jag vill veta vad tysken sa om att fylla mer luft i däcken än vad som strår i handböckerna till bilar och kanske i handböckerna till mc. Min däckgubbe i byn säger att 2,5 kilo ska det vara i ett normalt bildäck oavsett vad Volvo eller Saab skriver i sina böcker. Däcket snedslits inte på något sätt av dessa extra hekton men däcket håller bra mycket längre och bränsleförbrukningen sjunker säger han.

Hur är det egentligen?
Japp, jag med. Lufttryck är en lika svår konst som fjädringsinställning nästan. På en hoj kan för mycket och för litet luft ge samma effekt ibland och hur ska man då veta...

Mycket kontra litet luft är ju det din däckgubbe talar om, och han har helt rätt i det han säger. Men! Hållbarhet och slitstyrka står i motsats till grepp, och på en bil är det oftast viktigare att den rullar lätt och sliter mindre än att greppet är optimalt. På en MC är vi lite mer intresserade av grepp, iaf några av oss, och då vill vi kanske inte alltid trycka i luft för att minimera slitaget. Det innebär ju att vi för motsvarande sämre grepp vid en viss punkt.

Sen att inte hojtillverkarens rekommendationer stämmer är ju inte så konstigt, titta bara på din Kawasaki som är snart 30 år gammal. De hade lite andra däck då än nu, och de rekommendationerna var nog bara generella som de fått av tillverkaren för de däck hojen levererades med. En i stort sett idiotsäker kompromiss får dåtidens däcksteknologi :)

Men nu känns det som att det är dags för pewa att dela tråden igen, vi spårar ur... :D

Mc-Bosse
2009-08-30, 17:16
2,5 ska det enligt handboken vara fram och det var vad däckgubben fyllde i utan min vetskap. När jag sa att 2,8 säger handboken att det ska vara bak och då sa han att det verkar vettigt när jag sa dimesionen bak.

Jag kan tänka så här att eftersom ett mcdäck ser ut som det gör och är mindra platt än ett bildäck så kvittar det kanske än mer om man fyller lite extra i mc-däcket. Det har liksom redan den formen som ett bildäck närmar sig om man öser på med luft där. Men jag vet inte...

Jåke
2009-08-30, 17:24
...så kvittar det kanske än mer om man fyller lite extra i mc-däcket. Det har liksom redan den formen som ett bildäck närmar sig om man öser på med luft där. Men jag vet inte...
Nej, ett MC-däck måste också kunna röra sig lite för att ta upp ojämnheter i underlaget och är gjort för ett visst tryckintervall. Ökar du trycket för mycket kommer det inte heller få upp temperaturen som det ska pga den minskade rörelsen i stommen.

När jag byter däck trycker jag alltid upp dem till ca 4 kg för att få dem att krypa ut på fälgen, men det kan jag inte köra med även om det skulle rulla väldigt lätt och snålt. Jag skulle helt enkelt inte ha nåt vidare fäste i ett sånt däck och skillnaden börjar märkas redan när du kommer över 3 kg på ett normalt radial bakdäck. Det blir stötigare och vingligare att köra, men om man ska på semester med skjuts och mycket packning? Javisst, DÅ måste man kompensera lite :)

on2wheel
2009-08-31, 08:25
Ang "Tysken" i Småland.

Vad "professorn" troligtvis försökte att förmedla till alla oss "vetare" de där dagararna på fabriken tror jag var, den där vackra, sköra enkelheten som vi som barn har så himla mycket av och som vi senare i Livet låter oss bli berövade på till förmån för kunskap bl.a..

En annan vän sa till oss för några år sedan, kanske när han såg att vi, jag och min fru, tog Livet på lite för stort allvar och kämpade med alla rätt och fel:

Vill ni ha rätt, eller vill ni vara lyckliga.

Så med tanke på alla de människor som inte tog chansen att bli brandmän på riktigt, så väljer jag att vara lycklig och låter de sovande däcken sova vidare denna morgon.

Ha en fantastisk dag där ute, mig veterligt så är det den enda dagen vi har, att göra Livet till något värt, att leva för...

En lycklig 2o) kanske!