handdator

Visa fullständig version : MC Intercom



Starrider_Johnny
2009-08-27, 08:52
Jag hittade ett väldigt billigt Intercomset på Biltemas (http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=135268) hemsida, är det någon som har provat dom här och har några omdömen. Dom kostar ju bara en tiondel av vad det brukar (349:-) så jag är väldigt sugen på att testa.

Nilsson
2009-08-27, 16:14
just denna har jag inte provat , men jag köpte på lidl för 80 kr och den funkar , men det e ju inte någon större hit , köpte sen trådlös för ca 4000 och ja den funkar med , vill med detta säga att har du inga större krav på ljudet så köp en billig

adara
2009-08-27, 16:29
Det skulle vara kul med några rekommendationer också, om ngn orka skriva det. Ska nog också skaffa ngn form av intercom snart, måste ju kommunicera med sambon som kommer att åka bakom med sin älskade bil=) (jobbar på att övertala honom att ta hojkörkort, det kanske blir ngt nästa år)

Det verkar ju finnas en hel del olika set att välja mellan (blåtand, kabel, etc) till väldigt varierande priser, så kan ni rekommendera ngt vore det uppskattad!

Linnex
2009-08-27, 16:44
Det verkar ju finnas en hel del olika set att välja mellan (blåtand, kabel, etc) till väldigt varierande priser, så kan ni rekommendera ngt vore det uppskattad!

Jag har en Harald Nyborg hjälm med inbyggd blåtand. Kostade 999 kr.
Jag har inte använt blåtanden som intercom men som handsfree till telefonen fungerar den utöver förväntan. Både jag och samtalspartnen hör varandra tydligt i a f 100 km/h (har inte testat högre). Däremot tycker jag att hjälmen dånar mycket så det är ändå inget köp jag råder till. Lika så så skall man inte använda blåtand som intercom om man sitter på två olika fordon. Tror den klarar max 20 m mellan enheterna vilket förmodligen innebär 10-15 m utan att det hackar.

adara
2009-08-27, 17:13
Lika så så skall man inte använda blåtand som intercom om man sitter på två olika fordon. Tror den klarar max 20 m mellan enheterna vilket förmodligen innebär 10-15 m utan att det hackar.

Det är ju sant, hade jag inte ens tänkt på än. Har en NZi Vitesse 2 (tror jag den heter), den ska gå att utöka med ngt blåtandsgrunk, har dock för mig att det är i dyraste laget. Skulle iofs vara trevligt att ha till mobil/gps, men i första hand får man nog satsa på ngnting med kabel. Lär ju bli billigare också, vilket är ett plus.

oban
2009-08-28, 08:50
Om man ska till bil/mc kan ju en lösning med komradio vara bra.
T.ex. ett sånt här paket:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55536892

går att köra med headset och röststyrning, finns även headset för MC.

Fungerar kanon med röststyrningen, har använt det bl.a. när tv-antennen blåste loss så man fick stå på taket och fixa med den, samtidigt som man kunde prata med nån som såg på tv:n ooh kunde tala om när bilden blev ok :)

Har dock själv inte provat mc-headsetet.

Starrider_Johnny
2009-08-31, 10:21
Jag köpte Biltemas intercom i Fredags och den funkar bra upp till 100 sen börjar det vara svårt att höra varandra men för det priset så är den helt ok tycker jag.

Mc-Bosse
2009-08-31, 10:46
Jag köpte Biltemas intercom i Fredags och den funkar bra upp till 100 sen börjar det vara svårt att höra varandra men för det priset så är den helt ok tycker jag.

Bra!

Men nu vill vi ju kunna köpa samma fina set hos Biltema fast så man kan sitta på varsin mc och ha en räckvidd på åtminstone 2-3 km. Och priset kan då vara 595: - tycker jag. :D