handdator

Visa fullständig version : Passagerare



Mc-Bosse
2009-08-27, 08:36
Hej!

Efter 600 mil i sadeln så tycker jag att en passagerare skulle nog inte vara något problem. En bekant vill åka med undertecknad nu när jag blivit lite varm i kläderna. Att hon sätter sig sist och går av först har jag tyckt mig se på andra mc.

Vad ska vi tänka på när vi sitter där två på hojen? Hon har inget att hålla i då jag inte har någon ram där bak, kanske ska hon hålla i mig eller? Ryggstöd har jag.

christianka
2009-08-27, 08:47
Sitt tätt och hålla i dig. Vara beredd och följa med i trafiken (inte sitta och titta på annat), vid kraftigare inbromsning tar hon spjärn mot tanken (så du slipper hela hennes tyngd på dina armar.

Svänger du höger har hon sin hjälm på din höger sida och tvärtom. Inte sätta ner fötterna vid t ex rödljus utan hon sitter still : o)

Hilda
2009-08-27, 08:52
Se till att ni är överens innan hon kliver på eller av, så att du verkligen har balansen :)
Är hon inte van att åka så är det bara bra att du inte har något annat än dig att hålla i, be henne ta ett rejält tag om midjan på dig och följa med i dina rörelser även om det kanske kan kännas lite obehagligt när det lutar.
Be henne även att hon inte bara tittar på utsikten och njuter (vilket är lätt hänt) utan kikar över din axel och hänger med i vad som händer i trafiken framför så att hon är beredd om du behöver tvärbromsa så att du får hela hennes vikt i ryggen om så skulle vara fallet.

Hoppas ni får en god tur, det är alltid roligare att dela upplevelsen :)

Nina
2009-08-27, 09:55
Sitt tätt och hålla i dig. Vara beredd och följa med i trafiken (inte sitta och titta på annat), vid kraftigare inbromsning tar hon spjärn mot tanken (så du slipper hela hennes tyngd på dina armar.

Svänger du höger har hon sin hjälm på din höger sida och tvärtom. Inte sätta ner fötterna vid t ex rödljus utan hon sitter still : o)
PRECIS det här fick jag lära mig för många herrans år sen! Och det här utövade jag nu när jag tog körkort, när jag satt bakom min mc-lärare. Jag var helt med i hans körning och andra som såg oss på vägen fara fram bland kurvorna frågade mig: – Du är van att åka med bakpå va'?

Jag tror inte han ens märkte att jag satt där bak. När han bromsade in hårt en gång drog jag ihop knäna mot hans lår, lutade mig lite ifrån på överkroppen så jag inte tyngde ner honom, frilade vikt från honom så att säga. Svängde det höger tittade jag ditåt och vice versa. Gör man så här märker nog inte föraren av passageraren. Jag minns att han nämnde detta med hur jag tittade i kurvorna.

Har du skärp i jackan kan hon hålla sig i det. Annars kan hon hålla i underkanten av jackan alternativt slå armarna runt magen om hon är rädd.

Malinhe
2009-08-27, 17:12
När jag åkte med sambon, nu får man ju köra själv :) så följde jag med ialla rörelser. Höll runt midjan men händerna på hans lår så jag snabbt kunde hålla mot tanken vid ev inbromsning. Man får sitta riktigt nära, MYSIGT!!! :)

Mc-Bosse
2009-08-27, 17:19
Man får sitta riktigt nära, MYSIGT!!!

Låter ju trevligt! :)

Mats Liifv
2009-08-27, 18:12
När jag åkte med sambon, nu får man ju köra själv :) så följde jag med ialla rörelser. Höll runt midjan men händerna på hans lår så jag snabbt kunde hålla mot tanken vid ev inbromsning. Man får sitta riktigt nära, MYSIGT!!! :)

Precis så vill jag att mina passagerare ska bete sig. Tycker det är ett perfekt sätt att få samarbetet med passageraren att funka bra.

Guzzi-Leif
2009-08-27, 20:16
Mitt enda lilla tillägg:
Gör upp om signalsystem/kommando för på- och avstigning. Oerhört olustigt när någon skuttar upp/ner utan att man är beredd.
Om passageraren använder fotpinnen för att ta sig upp (långbenta svingar i stället över benet med vänster foten kvar i marken) måste uppskuttet ske mjuuuukt och fint - blir ett jäkla moment i sidledd om hon/han bara klampar på.

Mats Liifv
2009-08-27, 20:46
Har inga som helst problem med påstigandet, bara jag är beredd. Spänner benmusklerna, har fötterna i backen och, inte minst viktigt, håller in handbromsen så står hojen stadigt.

Inga som helst problem egentligen, det bara funkar utan att jag reflekterar så mycket över hur jag gör. Kan väl säga att det går med en viss automatik efter alla dessa år...

Jan-Olov
2009-08-27, 21:28
Jag kan inte säga att jag har någon jätte erfarenhet av att ha passagerare men det svårasta är när frugan ska kliva av. Hojen är väldigt hög och när man suttit stilla ett tag så är åtmintone jag inte särskit smidig. Det viktgast är som Mats säger att vara helt beredd på vad som händer.

Molgan
2009-08-27, 21:33
Av- å påstigning beror lite på hur smidig passageraren är, lutar de sig ordentligt över hojen när de kliver upp på pinnen så kränger det knappt nåt. låter alltid mina offer öva när hojen står på sidostödet utan förare innan de får bönpallslicens. Passagerarsadeln på yamman sitter 105 cm över marken så det krävs lite akrobatik av de kortväxta. =)

Guzzi-Leif
2009-08-27, 22:41
Vi har ju glömt en snorviktig sak:
Se till att öka på bakfjädringens förspänning så mycket att du behåller normalt nedhäng (fjädringen blir inte hårdare men häckens höjd över havet påverkas). Då blir inte förändringen av köregenskaperna lika stor.
Tänk på att bromssträckan förlängs och att mc'n inte kommer att uppföra sig riktigt som du är van vid.

Åsså en sak som väl är helt överflödig när det gäller dig:
Är passageraren ovan, måste man köra ultramjukt i början samt ta korta etapper. Det är faktiskt ansträngande, bland annat för ryggen, att sitta bak innan man tränat lite.

Mc-Bosse
2009-08-27, 22:49
Vi har ju glömt en snorviktig sak:
Se till att öka på bakfjädringens förspänning så mycket att du behåller normalt nedhäng (fjädringen blir inte hårdare men häckens höjd över havet påverkas). Då blir inte förändringen av köregenskaperna lika stor.
Tänk på att bromssträckan förlängs och att mc'n inte kommer att uppföra sig riktigt som du är van vid.

Åsså en sak som väl är helt överflödig när det gäller dig:
Är passageraren ovan, måste man köra ultramjukt i början samt ta korta etapper. Det är faktiskt ansträngande, bland annat för ryggen, att sitta bak innan man tränat lite.

Nu visar det sig att hon faktiskt åkt bak en hel del innan, det visste inte jag. Hon vet vad som gäller och har skyddsutrustning, hjälm och så också. Den hon åkt med innan undrade om hon satt kvar vid några tillfällen. Och det är ju ett tecken på att det fungerar när föraren inte märker att det sitter någon där bak.

Tack för alla tips!

Jåke
2009-08-27, 23:04
Passagerare kan vara skoj, men hon ska hålla i sig själv och som andra sagt inte lägga vikt på din rygg även om hon/han ska sitta nära. Personen ska klämma åt med knäna och förankra sig där, precis som du som förare ska göra. Inte med händerna... Sen gäller det att vara med på vad föraren gör och inte börja göra tvärs om eller nåt annat, man har rejält stor makt över riktningen fordonet tar som passagerare. Titta kan man göra över axeln som flera skrivit, lämpligen över den "inre" axeln innan sväng, annars där man ser bäst. Ofta sitter båda ändå lite snett vare sig man vet det eller inte och det brukar ge sig vilket håll som funkar när man kör rakt fram.

Händerna kan man ha runt föraren om man tycker om att kramas, man kan ta spjärn mot tanken vid bromsning om det behövs (och om man når vettigt). Man kan även ha händerna på sina egna knän, vilket jag tycker är väldigt lämpligt. Personen ska definitivt inte hålla i sig i motorcykeln bakom sig eller under rumpan, det ger en bakåtlutad sittställning som inte alls är lämplig ur balanshänseende. Om passageraren vid inbromsning slår sin hjälm i förarens, då sitter man fel och/eller har inte varit uppmärksam för det betyder att man har ingen egen förankring i hojen och ingen egen balans. Då kommer man farande som en elefant nästa gång föraren verkligen måste bromsa...

Hur man kommer på är lite olika beroende på hoj, vighet och storlek. Jag kliver oftast över och sätter mig innan jag lyfter upp en fot i taget på pinnarna, men jag har längden för det. Kan man inte göra så, får man låtsas att hojen är en häst och kliva upp med hjälp av fotpinnen, det kräver dock att föraren är beredd först och har gett sitt samtycke eftersom man tillfälligt lägger ganska mycket extra vikt på en sida av hojen.

Kort sagt, det är som att köra själv. Fast utan att köra. :)

Mc-Bosse
2009-08-27, 23:22
Off topic men det hänger ju ihop för det är samma kvinna det handlar om.

Pratar precis med henne på messenger och ikväll har hon gått och köp en Honda CB 400 N -81! Jag säger då det! Hon har A på sitt kort då hon fick det på köpet i början på 70-talet men har aldrig kört mc. Bara växlad moped när hon var ung.

Hon har trafikvana då hon precis som jag är busschaufför men säger att hon ska ta några lektioner för hon vet att det inte är en lekstuga det här med mc. Jag med körkortsutbildningen i färskt minne kan säkert bidra med några tips också. Vi kan ju ta oss till en parkeringsplats och öva balansövningar. ;)

Så nu har jag någon att köra tillsammans med istället för henne som passagerare ibland. Lustigt är det också att hon köpt en Honda -81 som på bilden ser ut att ha dessa 5-ekrade fälgar som vi diskuterar om det ska vara slang eller inte i en annan tråd!

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2834

Det måste vara en sån här hon köpt.
http://www.bikez.com/pictures/browse.php?bikeid=19684&pageno=2

Hasse i Kristianstad
2009-08-28, 00:01
Av och påstigning är inget problem med min sambo, Elvy, vid varje av o. på så klappar hon mig på axeln och inväntar ett ok från mig.
När det gäller passagerare som är nya så har jag bara en regel, tryck brösten i ryggen OCH HÅLL DOM DÄR!:o
Det värsta med nybörjare är att de reser sig upp i kurvorna och därmed tvingar mig att lägga cykeln ännu mer.

Malinhe
2009-08-28, 16:43
Måste bara kommentera om Hondan. Jag har visserligen en cbx från 82, en kanonhoj att börja på. Lättkörd och skön att köra, enligt mig perfekt... En gammal goding som jag behåller tills mit begränsade går ut :)
Så bra val utav henne... :)
Kul att ha nån att köra med förresten.