handdator

Visa fullständig version : Tysta hjälmar



Jan-Olov
2009-08-21, 22:27
Jag har en Caberg Justisimo mycket bekvämt med solglasen men för ett jädrans liv av vindbrus. Jag undrar är chuberth C3 så tyst som reklamen säger?

CPHB
2009-08-24, 07:38
Hej

Jag har ju ingen erfarenhet av andra öppningasbara hjälmar, men inte tycker jag en C3 är tyst precis.

Om den skall kallas tyst så måste de andra föra ett förfärligt oväsen

MVH

CPHB

Nina
2009-08-24, 07:58
Ja den är tystare men; man ska inte förvänta sig att det ska bli knäpptyst i den vilket många verkar tro. Be att få köra en runda med en provhjälm och märk skillnaden. Tycker det skulle vara lika viktigt som att man får provköra hojar. ;)

pewa
2009-08-26, 19:18
Dags för mig att byta hjälm snart, har trivts med min Shoe Raid men skulle vilja ha en som är tystare.

Fler som har tips på lite tystare hjälmar?

Hamre
2009-08-26, 22:25
Jag körde med en Caberg nånting öppningsbar förut men blev hörselskadad av vindbruset i den hjälmen.
Köpte en BMW-hjälm öppningsbar, vilken j-a skillnad. Tyst blev det inte men vindbruset reducerades betydligt.

Jåke
2009-08-26, 22:30
Öronproppar. Formgjutna om man har 2500,- över annars vanliga gula EAR.

Jan-Olov
2009-08-26, 22:40
Jag körde med en Caberg nånting öppningsbar förut men blev hörselskadad av vindbruset i den hjälmen.
Köpte en BMW-hjälm öppningsbar, vilken j-a skillnad. Tyst blev det inte men vindbruset reducerades betydligt.
BMWs hjälmar är inte det schubert som gör dem?

Nina
2009-08-27, 06:16
BMWs hjälmar är inte det schubert som gör dem?
Yes, helt riktigt.

Jan-Olov
2009-08-27, 06:23
Då ligger Schubert ganska bra till, ledsamt att det är minst 15 mil till närmsta handlare. Jag skall testa Schois öppningsbara med, men de har inga solglas, jag få se vad det blir.

AT-gubben
2009-08-27, 11:28
Alla upplever brus i hjälmar olika. Många faktorer spelar in, typ naken hoj, vindruta, passagerare och inte att förglömma dom riktigt stora touringhojarna med ordentliga kåpor och vindrutor.

Min erfarenhet av Caberg är inte bra, högt vindbrus och taskig kvalitet, den åkte i soptunnan efter en säsong. Kör i dag med BMW som jag haft några år och är väldigt nöjd med. När skog och grus körs har jag en crosshjälm och glasögon och den är TYSTARE än min BMWhjälm, i måttligare farter alltså.

Så som Nina påpekar så är det önskvärt att få provköra hjälmen men det är inte många handlare som ställer upp det. :mad:

Mc-Bosse
2009-08-27, 15:12
Jag med mina billiga (dock ECE 22.05 godkända) hjälmar säger att skillnaden i oljud mellan en CAN-intergral för 595: - från Ö&B och en öppningsbar MAX-intergralhjälm med inbyggt solvisir för 1 000: - inköpt hos sharkspeed.se är ingen. Om det inte hade varit så att MAX-hjälmen sticker ut en bit från hakan och låter därmed mer på grund av vinden som går upp mellan hjälmen och hakan. Håller jag upp handen under/framför hakan så blir det rätt mycket tystare än med Ö&B-hjälmen.

Ö&B-hjälmen sluter nästan tätt till hakan så där blir inget vinddrag och oljud det hållet. Jag har en skinnbit också i hjälmens framkant som ligger mot hakans underkant.

Men MAX-hjämen har ju inbyggda solbrillor så jag har börjat använda den mer och mer och att kunna öppna den utan att ta den av sig är ganska bra det också. Men när det blir kallare så blir det CAN-hjämen igen för den sluter som sagt nästan tätt till hakan och jag har ju den immfri med Pinlock monterat.

Nicke
2009-08-27, 17:51
Jag har svårt att få tag i en STOR hjälm men vill även ha en TYST hjälm. Just nu får jag nöja mig med det första alternativet, STOR:o

Jag har ett öppningsbar i storlek XXL (63-64) som sitter precis. Så när jag nyser i hjälmen så åker visiret upp :D:D Skojar bara;D (men jag skulle kunna tro att det är fullt möjligt:p) Men den är inte särskilt tyst tycker jag. Så jag har två problem i ett om ni förstår vad jag menar:confused::confused::confused:

Jag vill ha en stor öppningsbar som är tyst, eller tystare:(

Mats Liifv
2009-08-27, 21:55
Jag vill ha en stor öppningsbar som är tyst, eller tystare:(

Svår begäran att uppfylla!

Öppningsbara hjälmar är alltid ljudligare än en icke öppningsbar. Likadant om det är mycket utstickande delar på den. Så slät som möjligt för lägsta ljudnivå är det som gäller, samt naturligtvis öronproppar.

Nina
2009-08-28, 07:23
…och eftersom jag är bullerkänslig i ena örat sa örondoktorn åt mig nu i höstas att jag SKA utsätta det örat för en massa ljud. Då vänjer sig örat vid ljud och rekommendationen var att köra MED hörapparaterna. Så jag kör hoj med hörapparaterna och de hade rätt angående bullerkänslighet! Det trodde jag aldrig. :)
Med andra ord så låter min hjälm mer…? ;)

Gurrag
2009-08-28, 07:30
…och eftersom jag är bullerkänslig i ena örat sa örondoktorn åt mig nu i höstas att jag SKA utsätta det örat för en massa ljud. Då vänjer sig örat vid ljud och rekommendationen var att köra MED hörapparaterna. Så jag kör hoj med hörapparaterna och de hade rätt angående bullerkänslighet! Det trodde jag aldrig. :)
Med andra ord så låter min hjälm mer…? ;)

Ibland tycker jag att min hjälm bullrar så mycket att jag jag är förvånad att min tinnitus inte ökat i styrka efter körning. Det skulle vara intressant och höra doktorns motivering till varför det är bra (mer än att man vänjer sig).

Nina
2009-08-28, 08:03
Det skulle vara intressant och höra doktorns motivering till varför det är bra (mer än att man vänjer sig).
Det sa nåt om att man flyttar på smärttröskeln och faktiskt så stämmer det dom sa. :)
Nu är jag van med min hjälm, i början tyckte jag den var så tyst men jag har vant mig.