handdator

Visa fullständig version : En del har jag ju fått göra under 600 mil.



Mc-Bosse
2009-08-24, 12:57
Hej!

1, Framdäck
2, Gaffellolja
3, Bromsbelägg fram
4, Ny bromsvätska fram
5, Olja+filter i motor
6, Kopplingwire
7, Hastighetsmätarvajer
8, Drivpaket

Ej inräknat strulet med varvräknaren efter vurpan med slitet framdäck... det är ju inte mc:n fel liksom.

Kanske inte så farligt på en Kawasaki av 81 års modell med snart 4 000 mil på mätaren? Kollade precis tändstiften och de ser perfekta ut alla fyra efter 500 mil. Oboy-bruna och torra. Gapet var 0,85 så jag justerade till rekommenderade 0,7-0,8.

Jåke
2009-08-24, 18:13
Nej, det var väl inte så farligt. Vissa saker du har gjort är ju dessutom sällan-åtgärder, som att byta vajrar eller drivpaket (om man inte kör längre). Resten är ju sånt som händer varje eller vartannat år på alla hojar. Min -00 har jag ju hunnit med allt utom punkt 6-8 på, jag bytte bromsskivor och gjorde rent luftfiltret istället (kanske nåt för dig med att kolla på?)
Dessutom gjort några av dem flera gånger då jag ibland byter däck beroende på vad jag ska göra och sen kört dubbelt så långt som du :)

Mc-Bosse
2009-08-24, 19:01
jag bytte bromsskivor och gjorde rent luftfiltret istället (kanske nåt för dig med att kolla på?)


Bromskivorna är ok tjocka, jämna och fina. Men när du skriver luftfilter så är det något jag glömt bort... bläddrar i handboken... sid 53... och där står: Clean the element in a bath of high flash-point solvent. Do not use gasolin och a low flash-point solvent. Then dry it with compressed air or shake it.

Vad är lämpligt medel med hög flampunkt?

På mopeden så ska de tvättas i bensin, kramas ur ordentligt och sen samma sak med motorolja men det är ju inte samma typ av filter då mopedens är som en avlång svamp typ.

Guzzi-Leif
2009-08-24, 23:23
Jag kör med fotogen/lacknafta om det är ett skumplastfilter.
Hittills har de inte smält bort.
Och jäklar, så mycket skit det kommer ut...

Ett alternativ någon gång per decennium (särskilt om filtret tappat formen och/eller börjar släppa tussar) är att helt sonika köpa ett nytt.

Vad jag tycker om ditt mekande vet du redan: Snyggt jobbat!