handdator

Visa fullständig version : Vindruta



Mc-Bosse
2009-08-24, 12:00
Hej!

Jag var och inhandlade bromsbelägg till hojen idag och diskuterade vindrutor med honom bakom disken i mc-butiken. Han avrådde mig från att köpa en dylik eftersom de flesta tydligen använder den ett tag men sen tar bort den. Vindtrycket på bröstet försvinner visserligen och det kan ju vara skönt vid långturer men det blir turbulens runt vindrutan som tydligen är irriterande och störigt, allt enligt butiksbiträdet.

Åsikter?

Linnex
2009-08-24, 12:10
Jag köpte en till min Kawasaki. Tog bort den när jag tränade manöverbanor men var snabb att sätta tillbaka den när jag skulle/skall ut på vägarna.
I mitt fall så blev det betydligt bättre.

Mats Liifv
2009-08-24, 12:37
Jag tog bort rutan på min Triumph, dock inte på grund av att den gav turbulens. Ville helt enkelt ha mer vind på mig. Blev väl varmt med rutan i min smak. Var helt suverän i regn. Eftersom den var justerbar borde det gå att få till ett fungerande läge för de flesta. Behövde aldrig röra den eftersom den funkade bra som den satt. En lustig sak var att med passagerare blev det turbulens utan rutan, borde varit tvärsom enligt alla "lagar".

Det där med aerodynamik är riktigt knepiga saker. En endast liten justering kan göra stor skillnad och det som passar den ene passar inte den andre...

Om du vill testa själv kan du få köpa min ruta för en femhundring, plus frakt.

Molgan
2009-08-24, 15:14
Rutan på min Teneré skapar mest irriterande turbulens, om jag sitter ner när jag kör på landsväg kan hjälmen skaka så kraftigt att det inte går att fokusera blicken. Har plockat bort den nu, ska försöka modifiera den så att man får bort den dåliga luften (tror mycket beror på luften som trycks upp framför tanken). Kortare förare har dock inte samma problem. På SV'n funkar rutan mycket bättre, den har inte lika upprätt ruta och luftströmmen träffar strax under axelhöjd så man får en jämn luftström kring hjälmen.

Tror enda sättet att veta om en ruta funkar är att testa.

Nilsson
2009-08-24, 15:28
ja det e bara att testa sig fram jag har ju en GTR 1400 och man märker ju stor skillnad i villket läge man ställt rutan ,

Nicke
2009-08-24, 18:51
Jag upplever ingen 'jobbig' turbulens med min ruta iaf inte om man ser till fördelarna. När det regnar hissar jag upp rutan vilket gör att regnet 'missar' mig :p

Det finns för och nackdelar med allt här i livet plus att för många är det en vanesak. Jag tycker som alla andra som svarat dig att du får prova dig fram vad som passar dig.

Jag gissar på att du kommer att ha en ruta framöver;)

Mats Liifv
2009-08-24, 19:00
Jag upplever ingen 'jobbig' turbulens med min ruta iaf inte om man ser till fördelarna. När det regnar hissar jag upp rutan vilket gör att regnet 'missar' mig :p


Precis som "Hobbe" har jag inga problem med rutan på min BMW. Gör likadant, hissar upp den när det regnar. När den är i nedersta läget hindrar den inte kylluften för min del. Värre var det med den fasta på Triumphen, där blev det helt enkelt för varmt...

Jan-Olov
2009-08-24, 19:05
På den förra hojen hade jag en väldigt liten ruta en del kallade den för tummnagel. Jag gillade den för den tog vindtrycket på bröstet och ingen turbulens. http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=34-4101 den såg inte riktigt ut så här den var lite mindre, men den visar vad jag menar.

oban
2009-08-24, 23:57
Hade en del problem med turbulens på min hoj. Sökte runt hos handlare och forum över ev. annan ruta, men det som fanns var 11 cm högre (eller nåt sånt) och jag tycker redan rutan är rätt hög på min.
Men så fick jag i en mailinglista se tipset om det här:
http://www.saeng.com/product.php?id=581&category=80
en list som man sätter på rutan som tar bort turbulensen, fungerar kanon... (nu är det bara att hitta en tystare hjälm med så blir det nog riktigt bra :) )

enda "problemet" var väl priset,$12 per fot med en minsta beställning på 3 fot som i.o.f.s. var exakt den längden jag behövde.... men frakten!! ... tror jag fick betala $22 för den >:(

så kan rekomendera produkten, men se för sjutton till att göra en beställning med andra för att dela fraktkostnaden :rolleyes:

erkagn
2009-11-11, 08:43
Min vindruta är ju bauta-stor. Fast jag är 1,88 lång så kan jag inte se över den. Har inte provat köra i regn, men kan tänka mig det kan bli svårt se igenom den om den blir blöt och skitig i ett regnväder.

Hur är det, finns det någon tumregel hur hög en ruta ska vara för att vara effektiv? Jag har hört nåt om att man ska just se över den, så typ i näshöjd.

Mc-Bosse
2009-11-11, 12:01
Som trådstartare så får jag säga nu 3 månader senare (utan att ha provat en ruta) att jag inte känner något behov alls av en dylik. Detta trots att jag kör till jobbet flera gånger i veckan och då även i ösregn. Kläderna jag använder håller tätt mot regn och huvudsaken är ju att man inte bli våt på insidan.

erkagn
2009-11-11, 12:53
Som trådstartare så får jag säga nu 3 månader senare (utan att ha provat en ruta) att jag inte känner något behov alls av en dylik. Detta trots att jag kör till jobbet flera gånger i veckan och då även i ösregn. Kläderna jag använder håller tätt mot regn och huvudsaken är ju att man inte bli våt på insidan.

Jag är lite kluven. Men som sagt är min lätt vrida loss på ett kick. Så får prova båda delarna i sommar.

Men borde egentligen ta den till en glasmästare som kan skära ner den en aning så jag kan se över den.

Mats Liifv
2009-11-11, 13:32
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=199&pictureid=1421

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=199&pictureid=1455

Här kan du se hur hög min ruta var. Funkade bra med den höjden för min del, men valde ändå att ta bort den av skilda anledningar. Blev för varmt med ruta och dessutom tycker jag hojen är bra mycket snyggare utan rutan.

erkagn
2009-11-11, 13:39
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=199&pictureid=1421

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=199&pictureid=1455

Här kan du se hur hög min ruta var. Funkade bra med den höjden för min del, men valde ändå att ta bort den av skilda anledningar. Blev för varmt med ruta och dessutom tycker jag hojen är bra mycket snyggare utan rutan.

Ja, den såg precis lagom hög ut.

Jan-Olov
2009-11-11, 21:26
Jag hade både på Viragon och Dragstaren en jätteliten ruta ävnen kallad tummnagel. Den funkade, tog vinden upp till hakan ungefär så trycket på bröstet försvann. I och med att den var så liten så blev det inte varmt bakom. Efter som den var så liten så störde den inte utseendet.

erkagn
2009-11-11, 21:42
Jag hade både på Viragon och Dragstaren en jätteliten ruta ävnen kallad tummnagel. Den funkade, tog vinden upp till hakan ungefär så trycket på bröstet försvann. I och med att den var så liten så blev det inte varmt bakom. Efter som den var så liten så störde den inte utseendet.

Jo, de behövs inte mycke för styra undan vinden. Min brorsa har beställt en BMW 800R. Han har beställt den med en extra plastbit över instrumenten, just tillräcklig för styra undan vinden. Ska bli spännande provköra den till sommarn.

klaus
2009-11-18, 08:51
Behövdes inte nån stor ruta för att få bort vinden från famnen.Nu känns det väldigt behagligt även på motorväg

erkagn
2009-11-18, 12:43
Behövdes inte nån stor ruta för att få bort vinden från famnen.Nu känns det väldigt behagligt även på motorväg

Visst är den du har en så kallad thumb nail-ruta?

klaus
2009-11-19, 08:30
stämmer bra, 14,5 tum, eller ca 36cm hög, fanns även som 10,5tum, eller ca 26cm
enda nackdelen är att finns bara en variant av fäste och den är anpassad för att man har mätarna på styret,vilket jag inte har och då tycker jag att rutan hamnar lite långt ute,estetiskt. Skall fixa detta när jag kommer på en bra lösning med nån annan variant av fäste
Dessutom går rutan att ha i flera olika höjder

honda500
2012-01-05, 23:44
Jag har kört några olika glidare med vindruta och har mest tyckt att det har varit jobbigt att ha ruta. Som jag har fattat så bör rutan sluta där halsen börjar eller vid näs tippen eller ? Lowers ska tydligen va bra för att minska turbulans men jag vet inte riktigt hur det funkar.

Är det någon som har vindeuta och fått det fungera 100 procent utan turbulans och besvär?

Tror ni att vindruta minskar eller höjer topphastigheten?

// Amir

Olle Å
2012-01-06, 11:04
Jag har kört några olika glidare med vindruta och har mest tyckt att det har varit jobbigt att ha ruta. Som jag har fattat så bör rutan sluta där halsen börjar eller vid näs tippen eller ? Lowers ska tydligen va bra för att minska turbulans men jag vet inte riktigt hur det funkar.

Är det någon som har vindeuta och fått det fungera 100 procent utan turbulans och besvär?

Tror ni att vindruta minskar eller höjer topphastigheten?

// Amir

Hade en GX 850, som var försedd med en ganska hög ruta. den funkade mycket bra. Skyddade mot både regn och vind och gav heller inte turbulens.
Satte på en högre ruta av egen konstruktion på min TA vilken funkar mycket bra. Jag förordar absolut en ganska hög ruta om man vill åka bekvämt med upprätt körställning.
Visst tar en ruta ner toppfarten en smula, men den som kör med ruta är nog inte intresserad av om man tappar några km/tim eller inte.
Gäller bara att se till att rutan är lagom hög. För låg, så får man vinden i bröstet eller kanske värre, precis i underkant hjälmen. En del hojar har ju som tillbehör en sorts vindavvisare att montera uppe på rutan. Sen finns det ju en del som har hela skyltfönster monterade, men då kan man ju lika gärna ha en bil.

Jan-Olov
2012-01-06, 11:13
Jag har kört några olika glidare med vindruta och har mest tyckt att det har varit jobbigt att ha ruta. Som jag har fattat så bör rutan sluta där halsen börjar eller vid näs tippen eller ? Lowers ska tydligen va bra för att minska turbulans men jag vet inte riktigt hur det funkar.

Är det någon som har vindeuta och fått det fungera 100 procent utan turbulans och besvär?

Tror ni att vindruta minskar eller höjer topphastigheten?

// Amir
På min Dragstar hade jag en liten så kallad tumnagel som satt över lycktan och den skapade ingen turbolens. Jag kände efter med handen och det var dragfritt på hela bröstet så hjälmen påverkades inte alls.

magna_swede
2012-01-06, 12:41
Jag har samma erfarenhet från mina två hojar, Honda VF750C och Triumph Rocket 3, båda med flyscreen. Det är bröstet som får mest hjälp, men någon jobbig turbulens har jag inte märkt av.
Fabrikat jag använt, till hondan; National Cycle Flyscreen. Till engelsmannen; orginal.
:D

klaus
2012-01-09, 16:26
har liten ruta, funkar suveränt, i och med att vinddraget försvann så kunde jag höja hastigheten. Har ni problem med rutan så är det oftast fel på inställningen

fistkiller
2012-01-21, 13:19
Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,:confused:

Jåke
2012-01-21, 14:04
Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,:confused:

Skaffa en annan storlek eller ta bort den. Troligen sitter du för långt ifrån så du missar det lugna området, isf är det bättre helt utan.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

RobbeS
2012-01-21, 14:45
Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,:confused:

Jag hade samma problem då rutan var i högsta läget vilket löste sig då jag bytte hjälm! Trodde inte att det var sådan skillnad på olika hjälmar.

klaus
2012-01-22, 07:31
Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,:confused:

går rutan att justera,prova att sänka lite eller vinkla överdelen lite bakåt, finns även vinge att köpa för montering upptill,har du kantlist, om ja - ta bort, om nej - prova att sätta dit en
det går att få rutan ok,det kan bara ta lite tid innan inställningen är väl prövad

V Saarela
2012-01-22, 07:48
2001(med en 955i Tiger), precis som RobbeS så var det hjälmrelaterat. Under tiden jag hade den hojen så kunde jag inte använda min dyraste hjälm. Inte bara turbulens, utan skallen fladdrade åt alla håll och kanter.

Annars så har jag upptäckt att trivselrutan(kör med visiret öppet) ska helst vara nära och att man ser precis över rutkanten, dvs...typ myggen hinner fladdra över hjälmen, medan humlor osv smackar in i ansiktet.
Eller också så kan den vara riktigt hög också(tex som på PanEuropean 1300).

Olle Å
2012-01-22, 20:05
2001(med en 955i Tiger), precis som RobbeS så var det hjälmrelaterat. Under tiden jag hade den hojen så kunde jag inte använda min dyraste hjälm. Inte bara turbulens, utan skallen fladdrade åt alla håll och kanter.

Annars så har jag upptäckt att trivselrutan(kör med visiret öppet) ska helst vara nära och att man ser precis över rutkanten, dvs...typ myggen hinner fladdra över hjälmen, medan humlor osv smackar in i ansiktet.
Eller också så kan den vara riktigt hög också(tex som på PanEuropean 1300).

Finns en annan lurig grej som man kanske inte tänker på. Det är luftströmmen mellan tanken och instrumenthållaren. Olika på olika hojar. På min gamla Dominator var det ett jäkla drag upp där. Fixade till de med en läderlapp. På min nuvarande Transalp inget drag alls. Har hög ruta på den. Kör dock aldrig utan glasögon med visiret uppfällt med tanke på vad en skalbagge kan ställa till med.:hello:

honda500
2012-01-22, 20:21
Det där med vindruta är en märklig historia. Vissa människor verkar kunna köra utan ngn turbulans men det verkar som majoriteten har problem med vindrutor.

RobbeS
2012-01-22, 22:53
Det där med vindruta är en märklig historia. Vissa människor verkar kunna köra utan ngn turbulans men det verkar som majoriteten har problem med vindrutor.

Men det är väl mest så att vi kör mc exponerade för väder och vind i relativt höga hastigheter i ett klimat där det egentligen sällan är mc väder, dvs 25 grader varmt. Normaltillståndet är nog både blåst och turbulens och att tro att en ruta i alla lägen kan ta bort detta är nog en dröm och en anledning att köra bil istället.

Jåke
2012-01-22, 23:03
Turbulens är störning i vindströmmar. Helt utan nånting framför som påverkar fartvinden finns oftast ganska lite turbulens, bara fartvinden i sig och den är sällan riktigt turbulent. Så fort man monterar vindruta eller annat skapar man turbulens någonstans. Tricket är att föraren måste hamna med huvudet och/eller kroppen i det lugna området, eller en skapad jämn luftström. Annars blir tillvaron värre än helt utan ruta då man hamnar i de virvlar och baksug som vindskyddet alltid skapar.

Vanlig aerodynamik.

Det är därför det sällan fungerar bra att sätta en jättelik ruta med formen av en vägg längst fram, medan en liten strömlinjeformad toppkåpa som på min hoj kan göra ett förvånansvärt bra jobb.

Trådlyft :)

Viragomannen
2012-02-11, 02:42
Jag hade både på Viragon och Dragstaren en jätteliten ruta ävnen kallad tummnagel. Den funkade, tog vinden upp till hakan ungefär så trycket på bröstet försvann. I och med att den var så liten så blev det inte varmt bakom. Efter som den var så liten så störde den inte utseendet.

Hej!
Har du nå tips på var man kan köpa en passande ruta till just en Virago??

Dragstar
2012-02-11, 18:29
Hej!
Har du nå tips på var man kan köpa en passande ruta till just en Virago??

Kanske någon av dom här kan vara något för dig?
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=54_97
Annars har jag en ruta till Dragstar 1100 över, dock utan fästen då jag använder dom till min nuvarande på hojen.

Viragomannen
2012-02-11, 23:59
Kanske någon av dom här kan vara något för dig?
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=54_97
Annars har jag en ruta till Dragstar 1100 över, dock utan fästen då jag använder dom till min nuvarande på hojen.

Tackar för det;)