handdator

Visa fullständig version : Skyddsutrustning räddar liv



pewa
2009-08-23, 23:13
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mcsafety.gif

Skyddsutrustning räddar liv
Läste nyligen detta i tidningen och kom att tänka på att skyddsutrustning är ett
intressant och viktigt ämne, som förtjänar lite plats i rampljuset.

"En bil och en crossmotorcykel kolliderade på väg 1035 vid Myckelgensjö,
Örnsköldsvik strax före klockan tio idag. MC-föraren skulle korsa vägen då han
kolliderade med bilen och följde med ett 30-tal meter.
Eftersom han hade en hel del skydd på sig skadades han bara lindrigt."

Nu är det väl ingen större nyhet att bra skyddsutrustning kan rädda liv och
undvika allvarliga skador, men det kan aldrig påpekas nog.
På motorcykel är man extra utsatt och även om tekniken på hojarna går
framåt med ABS-bromsar, airbags och annat så är det den personliga
skyddsutrusningen som ofta är avgörande för skadeutgången.

Omröstning: Vilken skyddsutrustning använder ni generellt när ni kör hoj?
(Man kan välja flera alternativ)

Jonas
2009-08-23, 23:25
Numer hela stället med ryggskydd och integralhjälm. Körde tidigare med öppen hjälm, men det har jag helt slutat med. Fuskade med byxorna och körde i jeans och jympaskor när det var som varmast i somras (på kortare resor). Vidare försöker jag att inte ha nycklar och annat i stället som kan göra ont vid en omkullkörning. Läs gärna det här inlägget i SMC´s forum som beskriver en allvarlig vurpa och vad skyddet då betydde för utgången.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3936

Gurrag
2009-08-24, 07:16
Riktigt bra initiativ att lyfta säkerheten. Man kan inte bli påmind om vikten av utrustning en gång för mycket. Alltid fastnar nått som kanske räddar ens liv i framtiden!

En gammal men läsvärd rapport

http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20060125085907.pdf

Lennart K
2009-08-24, 16:13
alltihop alltid

Nina
2009-08-24, 18:13
Riktigt bra initiativ att lyfta säkerheten. Man kan inte bli påmind om vikten av utrustning en gång för mycket. Alltid fastnar nått som kanske räddar ens liv i framtiden!

En gammal men läsvärd rapport

http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20060125085907.pdf

Den här djupstudien vill jag minnas visades på Hoj-X nyligen. Något missvisande med tanke på att det har ökat med tusental antalet hojförare. Givetvis ökar antalet olyckor ju fler som kör hoj, säger sig självt precis som när man ökar antalet tåg på rälsarna så ökar givetvis antalet olyckor där också.

Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).

Mats Liifv
2009-08-24, 18:41
Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).

Magnetväskor har den nackdelen att de kan avmagnetisera kreditkort. Mer än en knutte har blivit varse det på sin utlandssemester, när kortet plötsligen inte funkar längre. Finns många bra väskor, exempelvis Bagster, vars tanköverdrag kan sitta på hela tiden. Ett utmärkt tankskydd. Magnetväskor kanske inte är optimala till dina två hojar....annars är dom väldigt smidiga att hantera. Gäller bara att se till att tanken är ren innan man lägger på den. Eventuellt kan man "plasta" in tanken på lämpliga ställen där väskan ligger an, om man använder den mycket.

Har haft telefon, nycklar, kamera och "plånbok" i form av ett metalletui i fickorna vid mina två krascher. Helt utan men, inte ens ett blåmärke. I normalfallet tror jag inte att det är så stor risk för annat än blåmärken. Lämpligt kan förstås vara att ha nycklar i ett etui för att gardera sig mot rivskador. Alla åtgärder för att skydda sig är naturligtvis av godo, så har man en tankväska för sina prylar är det utmärkt. I det fallet är jag nog, liksom många andra, alltför bekväm för att inte ha mina småsaker i fickorna. Har man en säkerhetsjacka under jackan ser jag risken för skador som förvinnande liten. Den risken är jag beredd att ta...

AT-gubben
2009-08-25, 11:10
Självklart använder jag full skyddsutrustning men kör numera med skyddsväst och ordentliga knäskydd, typ cross, i stället för skydd som är inbyggda i kläderna. Tycker det är väldigt praktiskt och det känns säkrare. Dessutom när värmen slår till så åker jackan av och en lämplig tröja sätts på. Svalt? Ja mycket svalare än med jacka. :D Far jag runt i skogarna så används crosshjälm, crossstövlar och glasögon, på asfaltturerna så kommer integralhjälmen och lite följsammare stövlar till pass. Vankas det regn så används kläder med membran och skiner sol så åker lättare kläder på. Men alltid med full skyddsutrustning under

Många kläder blir det:D

Seth
2009-08-25, 14:16
nästan full skyddsutrustning. har inget direkt nackskydd , och i annat kategorin inkluderar jag hörselskydd ;)

Mc-Bosse
2009-08-25, 14:43
och i annat kategorin inkluderar jag hörselskydd

Precis hemkommen efter 15 mil på de skånska vägarna!

Vindbrus är störigt men jag tycker mig sortera bort det rätt bra numera. Hjärnan lär sig ju att sortera intrycken. Jag hör t o m motorn i landsvägsfart tycker jag. Och ja den spinner på alla 4 cyl på ett betryggande sätt! :D

Och jo, ställ med allt inkl ryggskydd använder jag i 90% av fallen jag grenslar hojen.

CPHB
2009-09-03, 20:35
Den här djupstudien vill jag minnas visades på Hoj-X nyligen. Något missvisande med tanke på att det har ökat med tusental antalet hojförare. Givetvis ökar antalet olyckor ju fler som kör hoj, säger sig självt precis som när man ökar antalet tåg på rälsarna så ökar givetvis antalet olyckor där också.

Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).


Får jag rekommendera en SW-MOTECH "tankring"-väska. Jag har köpt den via Kawasaki men den finns ju även till andra modeller

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340E4B23662&Sub=5&SId=340E7B66662

http://www.mo-tech.de/tankrucksackql/

Denna väska är bra som en "handväska" för plånbok, nycklar,mobiltelefon mm. mm. Har tom en axelrem att knäppa på. Ingen risk att tanken repas Väskan är inte ens när tanken viket väl syns här:

http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=201&pictureid=1463

Lätt att ta av när du tankar


När det gäller skyddsutrustning: Alla skydd-alltid

MVH

CPHB

Olle Å
2009-09-03, 21:26
Goretexställ med skydd, hjälm, handskar, ryggskydd, grova stövlar ( nästan crosstyp )

Ove
2009-09-04, 07:47
:o Sorry! Inte spec duktig. :o

Har jag ett mål som ligger en bit bort och det kan räknas som en resa gäller hela kittet, men vid spontana småturer, som åka för att handla lite nån km bort så är det ofta bara hjälmen och sen glida iväg.

Mitt värsta klädval- Gick ut en tidig fm. mitt i vintern skulle se till laddning. Det var torrt några minusgrader och sol. Kunde inte hejda mig - hjälm på och drog iväg några km i mjukbraller, morgonrock och pinketofflor. Fyy faaan va kallt men - va skönt mot åkabstinensen (:D )

Naturligtvis skall man ha rimliga skydd men ibland är det svårt när man använder hojen till i princip all transport.

on2wheel
2009-09-04, 14:07
Skydd hit och skydd dit.
Vad är att föredra.
Skydd i form av de vi sätter på vår kropp, kläder, hjälm osv + det skydd som vi "vaggas" in i med all den personliga utrustningen.
Eller inga skydd alls och lite mer "uppmärksamhet" eller med andra ord, följsamhet och lyhördhet istället, förutsatt att vi överlever det första "smärtorna".

Kanske är det som i England, där daghemmen på vissa ställen förbjudit leksaker, både inne och ute, samt alla former av "överdrivet" skydd hjälmar i sandlådan, handskar innomhus osv för att det är då, som gud skapade oss, som vi kan lära oss om Livet och dess hårda törnar, och skapar oss lite mer med i matchen från början liktsom. Det är nog på sin plats att på peka att en sådan metod att vara utan skydd endast funkar från start..... Skrattar. Det visar sig dock att dessa smärtans barn är både lugnare, friskare, hjälpsammare och inte minst mindre olycks drabbade även efter smärtans daghem (märkligt). En dröm för ett samhälle med hårt ansträngd ekonomi kan tyckas.

Allvarligt så är nog alla former av överdrivet skydd på villket område det månne vara inte till nytta för någon, mer än återigen de som möjligtvis livnär sig på att sälja dyliga skyddssaker till oss när vi är rädda.

Det finns säkert en mix av dessa ting som är att föredra, och mixen är nog lite olika för olika personer, en rejäl dos av sunt förnuft kanske är på sin plats även här och framför allt när det gäller övergången för oss fram till idag, missat chansen att gå på "the hells garden".

Vi älskar regler, bestämelser, ordningar osv kanske för att det är så enkelt att bara "ta till" istället för att ge oss tid, att lära känna den enskilde individen och mötta upp dennes unika behov.

Hur som så kan vi nog inte bara klä in oss i "michelin gubbar" utrustning och tro att vi ska överleva för den skull.

Och dessutom..... Naket syns allra bäst... 2o) *blink*

AT-gubben
2009-09-04, 14:54
Ovanstående har sina poänger, javisst. Men! Det finns andra trafikanter med hårda skal omkring sig som desssutom babblar i telefon bakom ratten, sådana kan hitta på saker som man ej trodde gick att fixa. Är så en hoj i vägen så är det säkert så att hojföraren är tacksam efteråt att skydd fanns på plats. Även om det blir en ordentlig smäll så minskar skaderisken.
Sen finns det hojåkare som gillar att ta sig fram på mer löst underlag och gärna testar gränser i stora skogen. Dom upptäcker ibland att vägen inte riktigt räcker till och är oftast glada att skydd sitter på plats.

Alla gör vi misstag i trafiken, både du och jag. Så använd dom skydd som du tror minskar skador vid en av någon missad uppmärksamhet i trafiken.

Och även om man som hojåkare klär sig som "michelingubbe" så är ingen odödlig, jag tror inte någon erfaren hojåkare inbillar sig något sådant.

Mats Liifv
2009-09-04, 15:10
Har man gjort ett par "resor" på asfalt, eller som jag på grusväg, tror jag att man är rätt nöjd över de skydd man hade på sig...

Molgan
2009-09-04, 15:54
Skydd hit och skydd dit.
Vad är att föredra.
Skydd i form av de vi sätter på vår kropp, kläder, hjälm osv + det skydd som vi "vaggas" in i med all den personliga utrustningen.
Eller inga skydd alls och lite mer "uppmärksamhet" eller med andra ord, följsamhet och lyhördhet istället, förutsatt att vi överlever det första "smärtorna".
Jag tycker personligen att vi alla ska få bestämma själva vilka risker vi vill ta och kör inte alltid själv i full mundering, men den där teorin att man skulle på nåt vis vaggas in i falsk säkerhet och börja köra vårdslöst bara för att man tar på sig skyddskläder begriper jag inte. Finns ju inga belägg för det och jag har aldrig märkt att jag ändrat mitt körbeteende beroende på vad jag tar på mig.

Visst är aktiv säkerhet det absolut viktigaste men man kan inte påstå att man blir en bättre förare om man åker i bara mässingen. :)

Men som jag sa på ett annat forum så tror jag att disussionen om skydd eller inte kommer att dö ut med tiden på samma sätt som den passiva säkerheten i bilar inte längre sticker folk i ögonen.

on2wheel
2009-09-04, 16:30
Tillsammans så blirt det nog en bra helhet, skydd och ett öppet hjärta, precis som vi är här på forumet, eller i den vanliga familjen. Ingen är ensam en ö och inget allena är starkt nog.
Ha nu en trevlig helg allesammans 2o) ;)

V Saarela
2009-09-04, 21:17
11 tycken i dagsläget som svarat "Annat".
Funderar från på mitt hårfäste uppe, ner min oklippta stortågsnagel....vad är det jag missat förutom nämnda val?

Jan-Olov
2009-09-04, 21:46
11 tycken i dagsläget som svarat "Annat".
Funderar från på mitt hårfäste uppe, ner min oklippta stortågsnagel....vad är det jag missat förutom nämnda val?
Det måste vara en buff.:D

Linnex
2009-09-09, 14:10
Huga. Snodde denna länk från sporthoj.
http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm

Edit:
Jag glömde varna för att det finns en del riktigt otäcka bilder...

Gurrag
2009-09-09, 17:25
För MCåkare innebär skaderisk = dödsrisk.

Viss utrustning minskar vissa av dödsriskerna till skaderisker. Använd säkerhetsutrustningen.

Denna sida visar bilder och information om hur det kan gå både med och utan utrustning. Den berättar sin egen historia och är inget för den kräkmagade.

VARNING FÖR MYCKET STARKA BILDER

http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm

adara
2009-09-09, 18:21
Jag vet inte om den sidan tillför så mycket. Hemska bilder, ja, och det ska choka en och få en att fundera, jag förstår det. Men jag tycker inte att det av dom flesta bilderna framgår vad folk hade för skydd (eller inte). Den typen av information (såhär ser det ut om du inte har handskar på dig, såhär med handskar) hade nog gett mig personligen mer än "graphic pictures" utan kontext.

Sen kan jag ju tillägga att jag är rätt så nojig själv och har en sambo hemma som är väldig orolig för mig, så att åka utan skydd skulle aldrig infalla mig. Budskapet på sidan håller jag helt med om men jag är tveksam till hur den framförs.

Fredd
2009-09-11, 13:47
Är det ingen som kör utan hjälm? Fegisar ;)

Jan-Olov
2009-09-11, 19:19
Det jag slås av är att ungdommar som kör sina EUmoppar skulle se dessa förfärliga skrapsår, så kanske åtmintone någon skulle klä sig bättre.

leffa
2009-09-11, 19:34
Det jag slås av är att ungdommar som kör sina EUmoppar skulle se dessa förfärliga skrapsår, så kanske åtmintone någon skulle klä sig bättre.

håller med dig till hundra% det skulle ingå i eumoppe kortet,ibland kommer det en förare här i byn med 2 passagerare,det jag hakar upp mig på är att en del av moppeförarna inte vet vad hänsyn i trafiken är för något utan dom kör dessa moppar som om att det inte finns några andra ute i trafiken ,skiter i regler bara kör utan att titta åt något håll,usch nu låter jag gnällig men så är det.

Gurrag
2009-09-11, 21:55
Jag vet inte om den sidan tillför så mycket. Hemska bilder, ja, och det ska choka en och få en att fundera, jag förstår det. Men jag tycker inte att det av dom flesta bilderna framgår vad folk hade för skydd (eller inte). Den typen av information (såhär ser det ut om du inte har handskar på dig, såhär med handskar) hade nog gett mig personligen mer än "graphic pictures" utan kontext.

Sen kan jag ju tillägga att jag är rätt så nojig själv och har en sambo hemma som är väldig orolig för mig, så att åka utan skydd skulle aldrig infalla mig. Budskapet på sidan håller jag helt med om men jag är tveksam till hur den framförs.

Även fast ditt argument kanske stämmer till viss del finns det en del saklig information. %bilden på hjälmen där man ser att man riskerar att skada käkarna i strax under 35% av olyckorna kan hjälpa folk med hjälmval. Likaså med repat ansikte eller repad hjälm etc. Tror inte alla inser att även skrapsår kan bli allvarliga och kan denna sida få en person att använda säkerhetsutrustning är det värt det. Naturligtvis är skrämseltaktiken kanske inte det bästa men skadorna man ser på bild är riktiga och är ett faktum.