handdator

Visa fullständig version : Övningsköra utan handledare på inhägnat område?



soulcat
2009-08-23, 15:08
Så sant så sant. Plånboken styr men samtidigt vill jag ju inte köpa något där alla delar behöver bytas ut. Hur är det egentligen får man öva utan handledare på en mc i ett inhängnat område? Tex på en privat egendom?

Guzzi-Leif
2009-08-23, 16:33
Så sant så sant. Plånboken styr men samtidigt vill jag ju inte köpa något där alla delar behöver bytas ut. Hur är det egentligen får man öva utan handledare på en mc i ett inhängnat område? Tex på en privat egendom?

Det får man säkert inte.
Men; om man inte bullrar och retar närboende, brukar ordningsmakten bara se positivt på att folk övar seriöst. Kan dock vara bra att inte köra helt ensam. Dels för risken att lägga omkull och göra sig illa och dels för att en utomståendes ögon ser andra saker än du själv gör.

Mc-Bosse
2009-08-23, 17:59
Hur är det egentligen får man öva utan handledare på en mc i ett inhängnat område? Tex på en privat egendom?

Svaret är ja. Sen definitionen på inhägnat område är ju diffus. Det finns tydligen inga glasklara rättsfall. Jag körde genom skogen bort till en stor grusplan som används som parkering och övade där. Även här ute på grusvägarna i området övade jag konbanorna. Jag för min del kan ju aldrig tro att polisen skulle ha något att invända mot att du t ex. använder en parkering på en stormarknad efter det att alla bilar är borta på kvällen.

Få dit mc:n är ju en annan sak för det får du ju inte göra själv. Köra dit alltså. Lasta mc:n på ett släp bak på bilen går ju bra. Det gjorde jag vid några tillfällen, just bort till en stor parkering.

Gurrag
2009-08-23, 18:19
Svaret är ja. Sen definitionen på inhägnat område är ju diffus. Det finns tydligen inga glasklara rättsfall. Jag körde genom skogen bort till en stor grusplan som används som parkering och övade där. Även här ute på grusvägarna i området övade jag konbanorna. Jag för min del kan ju aldrig tro att polisen skulle ha något att invända mot att du t ex. använder en parkering på en stormarknad efter det att alla bilar är borta på kvällen.

Få dit mc:n är ju en annan sak för det får du ju inte göra själv. Köra dit alltså. Lasta mc:n på ett släp bak på bilen går ju bra. Det gjorde jag vid några tillfällen, just bort till en stor parkering.

Har kikat lite på vad inhägnat område innebär. I princip finns det inget högre rättsfall men de från tingsrätten säger att 1) en flygplats, Flygbana etc inte är ett inhägnat område 2) 4 koner med färglatt snöre kan vara det. Poängen med inhägnat område är att ingen obehörig ska kunna komma in på det utan att förstå att han kommer in på en bana där något speciellt händer.

soulcat
2009-08-24, 00:11
Kanon! Tack för svaren, har en kompis med flakbil. Sen gäller det ju att få upp hojen på flaket. Och kanske först köpa en. ;)

stefanistockholm
2009-08-24, 06:55
"använder en parkering på en stormarknad efter det att alla bilar är borta på kvällen".

Ett varnande finger, dock...

Så gjorde jag och en vän. Polisen kom och sa att just det faktum att vi var ensamma på platsen gjorde att vi var lätta offer för bilkapare och annat patrask som snabbt och enkelt ville komma över ett fordon. Det hade tydligen hänt tidigare... Tjuven kommer över fordon med nycklarna i och själv får man en hyfsat lång promenad hem och ganska mycket tjafs med försäkringsbolaget, skulle jag tro... :mad:

tomahs900
2009-08-25, 21:43
Jag körde mina lågfartsbanor på frugans jobb med 3 meter staket runt alltihop...pratade med fabror
blå och de va inga problem så länge grindarna va stängda OCH låsta...fick även öva på tricks därinne
utan att dom kunde göra något....men ett staket kräver dom..

Nilsson
2009-08-25, 21:46
jag vet bara att när vi hade öppethus och det var killar som skulle köra stunt så sa herr blå att det som krävs är privat mark och stacket med låsbar grind

soulcat
2009-08-26, 15:24
jag vet bara att när vi hade öppethus och det var killar som skulle köra stunt så sa herr blå att det som krävs är privat mark och stacket med låsbar grind

Har ett asfalterat område på jobbet med staket runt där jag skulle kunna öva krypkörning även om det inte är extremt stort. Ska bara fixa hojen först! :p

Nilsson
2009-08-26, 16:35
ja det blir nog bra . snacka med den som äger området ,om du kan få ett papper på att du får använda det för dem

soulcat
2009-08-26, 21:27
ja det blir nog bra . snacka med den som äger området ,om du kan få ett papper på att du får använda det för dem

Bra, det ska jag göra. Tack för alla råd.! :)