handdator

Visa fullständig version : Bra 80-tals hojar



Nilsson
2009-08-21, 23:01
köp dej något billigt och känn dej för en gammal honda eller en suzuki går du ner på 80tal så förlorar du inte så mycket på den , ge bara inte upp , jag håller tummarna för dej . och vill säga till er andra F-n vad jag e stolt över er , men kör försicktigt och njut av körningarna och ha kul

soulcat
2009-08-22, 11:35
köp dej något billigt och känn dej för en gammal honda eller en suzuki går du ner på 80tal så förlorar du inte så mycket på den , ge bara inte upp , jag håller tummarna för dej . och vill säga till er andra F-n vad jag e stolt över er , men kör försicktigt och njut av körningarna och ha kul

Kan ni ge mig några exmpel på bra 80-tals hojar

soulcat
2009-08-22, 11:39
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB400N_23184972.htm?ca=11&w=1

kan detta vara något?

Molgan
2009-08-22, 11:59
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB400N_23184972.htm?ca=11&w=1

kan detta vara något?
Javisst, CB och liknande hojar är lättskötta och lättkörda. Är ju inte godkänd för uppkörning för tung MC men du kör säkert upp på körskolans hoj ändå. Även suzuki GSX och liknande finns ju. Ett litet tips bara: Ta med nån som har lite erfarenhet av hojar när du åker och tittar, inte lätt att veta vad man ska kolla på som nybörjare. Borde finnas nån i trakterna av fjållträsk som kan följa med.

soulcat
2009-08-22, 12:07
Javisst, CB och liknande hojar är lättskötta och lättkörda. Är ju inte godkänd för uppkörning för tung MC men du kör säkert upp på körskolans hoj ändå. Även suzuki GSX och liknande finns ju. Ett litet tips bara: Ta med nån som har lite erfarenhet av hojar när du åker och tittar, inte lätt att veta vad man ska kolla på som nybörjare. Borde finnas nån i trakterna av fjållträsk som kan följa med.

Ja, dessvärre bor ju du i fjällträsket. :p Fattar inte att dom behöver vara så grymt tunga motorcyklarna man ska köra upp på? Och du...tack för tipset.

Nilsson
2009-08-22, 12:45
svårt att säga vad du bör kolla efter , villken stil vill du köra , Gsx e ju en bra hoj tar du en 750 så e den ju beprövad samma sak med cb , det e ju så att om du köper något sånt så e allt billigare , försäkring m m det finns ju Gsx 400 ef med om du vill ha en mindre , ganska bra hoj och sen e ju inte steget så stort om du vill gå upp till 600 eller 750 , vad tar du förnågot kort , med eller utan begränsning ?

Nilsson
2009-08-22, 12:48
nja den cb 400 n en ju en bra hoj , kanske inte så kul och köra med den e lite svag , men billig ,jag tycker att den gått för långt för dej , vet ju inte hur mycket du kan skruva själv

soulcat
2009-08-22, 22:02
svårt att säga vad du bör kolla efter , villken stil vill du köra , Gsx e ju en bra hoj tar du en 750 så e den ju beprövad samma sak med cb , det e ju så att om du köper något sånt så e allt billigare , försäkring m m det finns ju Gsx 400 ef med om du vill ha en mindre , ganska bra hoj och sen e ju inte steget så stort om du vill gå upp till 600 eller 750 , vad tar du förnågot kort , med eller utan begränsning ?

Tar utan begränsning och är inte övergrym på att skruva. (Inte som vissa andra Nina, *pik*). Så behöver kanske något nyare och dessutom starkare?

Nilsson
2009-08-22, 22:32
såg en gsx750ef på blocket och den finns i stockholm trorden kostade 15000 röd och vit det är en hoj som inte e så hög och går bra

Guzzi-Leif
2009-08-23, 00:11
Försök först att formulera dina behov och förbehåll ordentligt. Sedan brukar man, gärna med hjälp av Forumkamrater och mc-handlare, lättare kunna ringa in lämpliga objekt.

T.ex:
Den ska passa att öva/ta körkort på, den måste funka på grusväg och med passagerare, den får inte ha hög sadel, den ska vara grön och lila samt får inte kosta mer än 14 367:-
Du förstår...

Mc-Bosse
2009-08-23, 10:24
Beroende på hur mycket man har i plånboken så kan man också bara ha ett fåtal kriterium. Det ska vara en billig och ordinär motorcykel där man når ner till marken med fötterna och i något sånär skick och godkänd hos besiktningen. 250cc (eller kanske bara 125cc för dom brukar vara billigare) eller 750cc kan ju kvitta om man kör upp med körskolehojen...

Tekniken att lära sig är den samma oavsett motorstorlek. Tjatar man manöverbanorna med en 125cc privat tills ögonen blöder och har balansen så lär man sig nog kvickt att gör samma sak med 750-kubikaren på körskolan.

Bara tankar från en 3-månader-gammal-knutte. ;)

Mats Liifv
2009-08-23, 20:20
Ett litet tips bara: Ta med nån som har lite erfarenhet av hojar när du åker och tittar, inte lätt att veta vad man ska kolla på som nybörjare. Borde finnas nån i trakterna av fjållträsk som kan följa med.

Soulcat,
Om du hittar något intressant du vill titta på är det bara att höra av sig så kan jag följa med dig och kolla om det kan vara värt att satsa på.

Är oftast ledig på kvällarna och nås på 070 205 93 50

Scorpio
2009-08-26, 08:46
Tar utan begränsning och är inte övergrym på att skruva. (Inte som vissa andra Nina, *pik*). Så behöver kanske något nyare och dessutom starkare?

Prisklass?

Luta framåt- luta bakåt- eller sitta rakt upp-hoj?

Dom flesta tjejer upplever större hojar(c:a 600+ kubik) som tunga och lite skrämmande, men faktum är att det är en vanesak. Om du vill ha en hoj att övningsköra och köra upp med måste det vara 700+ kubik. I prisklass under 20.000:- skulle i så fall t.ex. Honda CBX 750F, Suzuki GSX 750F eller liknade från mitten av 80-talet vara tänkbara alternativ. En tidig Honda VFR 750F är en toppenhoj för rimliga pengar men kostar ändå några tusen till.

Bland nya hojar är Kawasaki ER-6 en perfekt nybörjarhoj till bra pris. Den kan du dock inte använda vid uppkörningen.

Vi köpte en Honda CB 400N från 1983 till min sambo att övningsköra med. Eftersom hon aldrig kört ens moppe tidigare var det lagom att börja med.