handdator

Visa fullständig version : Garage-yra



Nina
2009-08-23, 20:36
I dag var vi till ett garage och skulle hämta hem min mans Opel Kadett från 1964. Det är hans första bil och den har han renoverat, riktigt fin är den. Nu hade den stått i 13 år utan att röra på sig och det var dags att ta hem den för garaget ska kanske avslutas.

Det har bott möss i garaget, de hade bitit av kablar så nån tuta och blinkers hade man inte längre. Och inga bromsljus heller. Bromsarna hade kärvat fast så bromspedalen gick inte att rubba. Och sen var det brytarspetsarna som inte fungerade, säkert nån erg som satt där i kontakten. Svårstartad till max var den, vi kollade upp tändspolen och felsökte allt som hade med tändsystem att göra. Till slut kom vi fram till brytarspetsarna där min man slipade lite med ett sandpapper och vips gick den gång. Så fint den låter i motorn, jag frågade varför han inte kört med den sen -96. Jag fick en motfråga om jag tror att V8 är roligare. Och det är det ju förstås.

Sen körde han hem den och utan bromsar. Bara handbromsen fungerar och det var som tur var bett i den bromsen. Nu står Bettan som jag döpte den till här hemma. :)

klaus
2009-08-23, 22:50
då var det som min buss,flyttade den från Tumba till Hölö
Där hade bromscylindern fastnat så fotbromsen gick inte att rubba,men det var inget fel på handbromsen så fick köra den som så,på tre ställen blev det fina långa dubbelspår på gatan, tar man bara varligt så går det bra med veteranbilar,min startade dock direkt när man tryckte på knappen ;D