handdator

Visa fullständig version : Tur till Hjälmare docka den 29/8



Mats Liifv
2009-08-23, 15:05
Maud och jag åker nästa helg till Hjälmare docka (http://bmwklubben.se/view.php?id=39&p=activities:page&aid=9110) med BMW-klubben. Brukar vara trevliga utflykter och absolut inget krav på att åka BMW. Vore kul om vi vore några härifrån som åker med. Vi kan ju bilda en egen grupp om vi blir några stycken och åka tillsammans.

Mats Liifv
2009-08-23, 19:53
Om någon Stockholmare vill åka med skulle vi kunna åka gemensamt till träffpunkten i Turinge. Tror att det kan vara en givande tur med lite allmänbildande kunskaper om båtar.

Mer om kanalen som förbinder Stockholm och Örebro finns att läsa här (http://hittaenupplevelse.wordpress.com/2009/05/27/hjalmare-kanal-ar-sveriges-aldsta-byggda-vattenvag/).

leffa
2009-08-23, 21:02
tack för inbjudan om det är bra väder så kommer 2st oxelösundare upp till turinge på 2 yamaha kan vara bra för frugan med lite landsvägskörning också:)

Gibson
2009-08-23, 21:22
Låter intressant, vi får se hur det blir med tid.:D

Nicke
2009-08-23, 21:26
på 2 yamaha

Ska vi klämma in en tredje Yama?;)

leffa
2009-08-23, 21:36
Ska vi klämma in en tredje Yama?;)

ja det tycker jag vi kan bilda en liten japsklubb i mitten:D

leffa
2009-08-23, 21:38
Låter intressant, vi får se hur det blir med tid.:D

klart att du har tid då blir vi ju 4 st yammor :D

Nicke
2009-08-23, 21:38
ja det tycker jag vi kan bilda en liten japsklubb i mitten:D

Vad tror du då BMW folket säger till Mats?:eek:;D

leffa
2009-08-23, 21:43
Vad tror du då BMW folket säger till Mats?:eek:;D

det törs jag inte skriva här:)

Nicke
2009-08-23, 21:49
det törs jag inte skriva här:)

:D:D:D

Mats Liifv
2009-08-23, 21:54
Vad tror du då BMW folket säger till Mats?:eek:;D

Ha, ha, inga problem!

Dom är av samma skrot och korn som vi. Det viktiga är människan, inte hojen han eller hon kör. Många har bytt till andra märken men är ändå med i klubben på grund av gemenskapen.
När vi har våra gruskörningar i klubben är, inte sällan, hälften av hojarna av ett annat märke än det tyska på tre bokstäver. Ett österrikiskt märke på tre bokstäver förekommer en hel del...

Blir säkert en både trevlig och intressant dag. Vi kör i vårt vanliga, lugna tempo så det ska inte vara några problem för någon. En utmärkt övning för Anneli skulle jag tro. Mot slutet av veckan kan vi som vill åka göra upp om var vi träffas och när.

leffa
2009-08-23, 22:04
låter utmärkt:)

Mats Liifv
2009-08-24, 21:48
Inga fler som vill följa med?

Nicke
2009-08-24, 21:50
Inga fler som vill följa med?

Jag funderar ........ ???:confused:???:confused:

leffa
2009-08-26, 15:56
verkar som det skall bli skapligt väder på lördagO0

Mats Liifv
2009-08-26, 19:58
Om någon är intresserad av rutten för att lägga in i sin Garmin går det bra att skicka PM så ska jag försöka skicka den.

M@rie
2009-08-26, 22:20
Jag funderar också. Står mellan detta och Stockholmssnurren för min del....

Mats Liifv
2009-08-26, 23:11
Jag funderar också. Står mellan detta och Stockholmssnurren för min del....

Det är två helt skilda koncept. Snurren är kortare turer mellan olika delar av Stockholm med lite frågor att besvara på de olika ställena.

Turen till Hjälmare docka ger kanske mer av kultur och bildning. Jag anser det vara perfekt att kunna kombinera trevligt umgänge, mysiga vägar och lärande. För mig är det ett lätt val när de ställs mot varandra. Hade troligen inte åkt snurren om jag inte haft den tur jag nu har inplanerad. Det hade nog i stället blivit en egen tur. Det är mitt val, många andra är väldigt roade av snurren och finner stort nöje i den.

Vi är alla så olika, det jag uppskattar anser någon annan vara helt värdelöst. Det är precis som det ska vara. Mångfald ger en möjlighet att göra det som passar just mig.

Turen till Hjälmare docka blir troligen runt trettio mil från start till mål.

Tänkte starta från Shell-macken i Botkyrka klockan 08:15 på lördag morgon för vidare färd mot Turinge.

leffa
2009-08-27, 07:31
vi startar 0730 från oxelösund och tar e4 upp till södertälje o vidare till turinge

Mats Liifv
2009-08-27, 08:51
vi startar 0730 från oxelösund och tar e4 upp till södertälje o vidare till turinge

Kul, kommer ni båda två då?

leffa
2009-08-27, 09:24
ja det gör vi annelie behöver lite landsvägskörning det börjar dra ihop sig till den stora dagen:)

Gibson
2009-08-27, 09:35
Vi kan tyvärr inte hänga med, agendan är fulltecknad.:o
Men jag önskar er en fin tur.:D

leffa
2009-08-27, 11:47
Vi kan tyvärr inte hänga med, agendan är fulltecknad.:o
Men jag önskar er en fin tur.:D

det var synd:(

Gibson
2009-08-27, 12:10
det var synd:(

Ja men så är det här i livet.:(

Nicke
2009-08-27, 18:13
Tänkte starta från Shell-macken i Botkyrka klockan 08:15 på lördag morgon för vidare färd mot Turinge.

Jaha, inte förrän då:confused::confused::confused::confused: Då hakar jag på eftersom man får sovmorgon:p

Vi ses vi 8 draget på MC Donalds Shell;)

Johan T
2009-08-27, 19:06
Vad tror du då BMW folket säger till Mats?:eek:;D

BMW folket säger, vad kul att ni kunde hänga med :)

Mats har alldeles rätt, det ska vara människor i fokus och inte maskinerna.

PS min kompis kommer att åka med sin Yamaha MT01 eller FZ1 så då kan ni bilda en Yamaha klubb.

Väl mött på lördag
Hälsningar från en av lekledarna för turen.
Johan Tammelin

Nicke
2009-08-27, 19:31
BMW folket säger, vad kul att ni kunde hänga med :)

Mats har alldeles rätt, det ska vara människor i fokus och inte maskinerna.

PS min kompis kommer att åka med sin Yamaha MT01 eller FZ1 så då kan ni bilda en Yamaha klubb.

Väl mött på lördag
Hälsningar från en av lekledarna för turen.
Johan Tammelin

Va skoj! Ännu fler 'Yamor';D

Japp, vi ses på lördag!

Mats Liifv
2009-08-27, 20:51
Börjar nästan tro att det är Yamaha-klubben som ska ut på touring...:D

leffa
2009-08-27, 21:14
Börjar nästan tro att det är Yamaha-klubben som ska ut på touring...:D

jajamensan en nybildad klubb för lördagens endamål:D det ska bli spännande sitter redan nu och funderar på vilken sorts mackor man ska göra iordning.

M@rie
2009-08-28, 15:48
Nu är den rosa väskan packad med kläder för en tripp imorgon - Jag kommer till Shell 0815! :D

leffa
2009-08-28, 16:02
hoppar av turen i morgon p.g.a sjuk hund

Gurrag
2009-08-28, 16:13
klappa den,
Ge den lite leverpastej önska Krya på dig.

Mats Liifv
2009-08-28, 16:15
Nu är den rosa väskan packad med kläder för en tripp imorgon - Jag kommer till Shell 0815! :D

Kul, då ses vi där!

Leffa, tråkigt med hunden, hoppas den kryar på sig!

Gibson
2009-08-28, 17:11
hoppar av turen i morgon p.g.a sjuk hund

Tråkigt, hoppas det går bra med hunden.

Nicke
2009-08-28, 18:20
Nu är den rosa väskan packad med kläder för en tripp imorgon - Jag kommer till Shell 0815! :D

Bra beslut:)

Gibson
2009-08-28, 18:25
JAg hoppas att ni får en riktigt trevlig tur imorgon.:)

Jonas
2009-08-28, 19:57
Åh, vad jag vill strunta i alla måsten och hänga på er istället. Det suger ordentligt i "åka-på-tur-tarmen". :)

Men denna helgen bara måste jag disciplinera mig och ta tag i saker som släpat efter. Jag hoppas att ni får en härlig tur och kör så härligt och förnuftigt som på tidigare turer. Jag är med er i tanken och ser fram emot ett batteri med bilder framåt kvällskvisten.

Ta hand om varandra och ha kul! ;)

Nu kommer jag antagligen bli ännu mer sugen, då jag ska sätta mig i soffan 20.00 och titta på Travel Channel och Words Greatest motorcykle journeys.

"Henry Cole tours Germany, home of Europe's most enthusiastic bikers, to swap tales of life on the road and sample some German tarmac. Henry travels from Frankfurt to Fussen riding the Castle Route and then meeting the Romantic route in Rottenburg down to Fussen. He uncovers some hidden treasures along one of the most beautiful rural routes in Europe.This ride is a journey through Germany's medieval history with glorious roads joining picture postcard perfect towns and villages. For all the bikers out there searching for a romantic few weeks on the road this has to be the ultimate ride."

leffa
2009-08-29, 02:15
nu är vi hemma från strömsholms djursjukhus klockan hann bli0215 o hunden är kvar för operation ,fan vad jag lider med henne:(:(:(

Mats Liifv
2009-08-29, 06:07
Hoppas att allt ska gå bra, vad som än hänt.

Vi tänker på er!

Nicke
2009-08-29, 07:11
nu är vi hemma från strömsholms djursjukhus klockan hann bli0215 o hunden är kvar för operation ,fan vad jag lider med henne:(:(:(

Jag vet hur du känner det leffa ........:(

leffa
2009-08-29, 07:56
Hoppas att allt ska gå bra, vad som än hänt.

Vi tänker på er!

det var livmodersinflammtion :(,tack för omtanken:) här skiner solen från en klar himmel hoppas ni har lika fint väder .NI lägger väl in bilder från turen.

Gibson
2009-08-29, 08:33
nu är vi hemma från strömsholms djursjukhus klockan hann bli0215 o hunden är kvar för operation ,fan vad jag lider med henne:(:(:(

Fasen Leffa jag lider med er, det är jobbiga situationer det där, har varit med om det flera gånger,dock ej livmoderinflammation men andra åkommor på hundar.:(

Jonas
2009-08-29, 09:41
Vad skönt att hon nu får omvårdnad! :) Jag vet hur jobbigt det är när ens fyrfota vänner visar att de har ont och inte mår bra. Man vill förklara att det kommer bli bra, men kan bara trösta och lugna med sin närhet. Jag håller tummarna för att hon snart får komma hem igen.

leffa
2009-08-29, 10:17
jag ska ringa dit kl 12 men det är f-n va klockan går sakta,vi får åka tillsammans vid nästa hojen meating hoppas det blir snart .

Mats Liifv
2009-08-29, 20:11
Då var vi hemma igen efter dagens tur.

Träffade Marie och Niclas i Botkyrka innan vi begav oss mot startplatsen i Turinge. Vi var runt femton hojar som hade samlats för dagens runda. Vi delades upp i tre grupper varav jag ledde den mer lugna gruppen. Blev lite strul i början med rutten så navigatorerna visste inte riktigt var vi var. Nåväl det löste sig rätt fort och vi var snart på spåret igen. Snabbåkarna försvann i fjärran medan vi tog det lugnare i vår grupp av sju hojar. Den bestod av mig , Maud, Niclas och Marie från "Hojen" samt tre deltagare från BMW-klubben.

Strax utanför Björnlunda stod de snabbare grupperna och väntade på oss vid en avtagsväg. Denna ledde ner till ett trevligt ställe vid vattnet där vi intog våra medhavda mackor och kaffe. Njör verkligen i det sköna vädret och vackra omgivningarna. Är det inte märkligt hur extra gott mackor och kaffe smakar när man är utomhus?

Vi som tog det lugnt såg inte röken av de andra på vägen till Hjälmare Docka så vi åkte bara efter den rutt vi hade i navigatorn. Plötsligen såg vi en skylt där det stod "Hjälmare Docka 8", där skulle vi tydligen inte in för rutten gick vidare. Kändes som att vi åkte ett rejält stycke innan vi slutligen svängde in på en rejält liten väg, vilken senare övergick i grusväg. Döm om vår förvåning när vi plötsligen inser att vi håller på att passera över två landningsbanor på ett flygfält. "Kan detta verkligen vara rätt väg?" undrar vi lite till mans. Inte minst när vi ser skyltarna om skyddsområde, vilket innebär förbjudet tillträde för icke svenska medborgare, sam foto-förbud. Nu var tvivlen många. Vi hittar snart en blygsam liten skylt som det står "Café" på. Vi tänker att där måste det väl i alla fall finnas någon som kan berätta var vi var någonstans, "mitt ute i ingenting".

Efter ett par hundra meter kommer vi fram och där är våra kompisar. Vi fikar, umgås och tittar på slussarna. Kan inte undgå att imponeras av den väl tilltagna höjdskillnaden samt undra hur många privatbåtar som passerar per dag. Verkar vara ett digert arbete att för hand öppna och stänga slussarna. När det var dags att dra sig hemåt valde vi "hojare" att ta en egen rutt eftersom vi behövde tanka och kolla luftrycket i både min och Niclas hoj. När vi tankat vände vi mot Stockholm, tanken var att ta stora vägen för att komma hem snabbt. Efter en stund tröttnade jag och valde att svänga av E-20 för att åka småvägar. Ställde in navigatorn på att motor-vägar skulle undvikas. Gick bra en stund, sedan leddes vi återigen in på E-20. Körde en stund till innan jag valde att åka av igen. Nu var min navigator inte alls med. Vi testade Niclas navigator som han hade haft nerpackad. Verkade som att den skulle kunna ha en bra rutt på gång, men inte var det så. Den ville, trots val att undvika motorväg, återigen ta ut oss på E-20. Nu hade plötsligen min börjat fungera igen och kunde ta oss på småvägar via Åkers styckebruk till Läggesta.

Strax innan Läggesta blev vi omkörda av en del av det övriga gänget från BMW-klubben. Dom körde, som vi uppfattade det väldigt fort. Kändes knappast nödvändigt att göra en del av de omkörningar vi såg ske. Verkade som att de hetsade varandra till att ta risker. Antar att dom inblandade själva inte såg så på saken, men när man inte är inblandad själv kan man se det på ett annat sätt.

Vi valde att köra på vårt sätt och hålla ihop gruppen. Känns som att vi satt en bra standard för våra körningar. Ett lagom tempo utan risktagande och med ordentlig koll bakåt för att se att alla hänger med. Vi tappade inte någon en enda gång under dagen inte ens när vi var sju stycken hojar. Tyder på en god disciplin hos alla deltagare.

Jag får tacka Marie och Niclas för trevligt sällskap under dagen och hoppas att vi ses snart igen, tillsammans med er andra som inte hade möjlighet att vara med idag.

1) Marie fyller upp energi-depåerna.
2) Alla hojarna vid dockan.
3) "Vraken" som låg i torrdockan. Såg ut som dom aldrig skulle komma därifrån. Inte precis "mint condition".
4) Delar av vår egen grupp framför Kanalkaféet

Mats Liifv
2009-08-29, 20:19
1) Fina namn skulle det var på slussarna, gärna kungliga.
2) Här kan man få ett begrepp om höjdskillnaderna mellan slussarna. Det fanns ytterligare ett par slussar nedanför. Ett enormt arbete som utförts när dessa slussar grävts ut.
3) Niclas och jag imponeras av ingeniörskonsten i form av detta slussbygge.

Nicke
2009-08-29, 20:21
Jag får tacka Marie och Niclas för trevligt sällskap under dagen och hoppas att vi ses snart igen.

Som vanligt skriver du kanon, lika bra som du leder gruppen på vägarna:p

Tack själv! Hoppas vi verkligen ses snart igen innan säsongen är över.

Hälsa frugan!

Jonas
2009-08-29, 20:21
Tack för fin reseskildring och fina bilder, Mats! Viiste att jag hade något att se fram emot och jag är inte besviken. :)

Jonas
2009-08-29, 20:25
Nu väntar jag bara reseskildringar och bilder från Marie och Hobbelitos... ;)

leffa
2009-08-29, 20:28
verkar som ni återigen har haft en riktig go "hojen"dag,gänget verkar oslagbart:)

Nicke
2009-08-29, 20:32
Nu väntar jag bara reseskildringar och bilder från Marie och Hobbelitos... ;)

Jag hade min kamera med mig - MEN! När ALLA fotar från höger till vänster, t.o.m. när man tar en tugga på frukosten fotas det. Då tog inte jag upp mitt 'vapen' utan lät alla andra skjuta 'paintball':D:D:D

Så varför ska jag kriga med min lilla kamera mot alla andras gigantiska systemkameror och inte minst kan jag inte kriga mot Mats, Marie och ditt sätt att jonglera med tangenterna. Så jag låter er som kan hantera detta underhålla mig som är urusel med att skriva ngt vettigt, som t.ex. nu;)

Jonas
2009-08-29, 21:02
Jag hade min kamera med mig - MEN! När ALLA fotar från höger till vänster, t.o.m. när man tar en tugga på frukosten fotas det. Då tog inte jag upp mitt 'vapen' utan lät alla andra skjuta 'paintball':D:D:D

Så varför ska jag kriga med min lilla kamera mot alla andras gigantiska systemkameror och inte minst kan jag inte kriga mot Mats, Marie och ditt sätt att jonglera med tangenterna. Så jag låter er som kan hantera detta underhålla mig som är urusel med att skriva ngt vettigt, som t.ex. nu;)

:D Du kan visst jonglera med tangenterna. Det har du inte minst visat nu. ;)

Mats Liifv
2009-08-29, 21:51
:D Du kan visst jonglera med tangenterna. Det har du inte minst visat nu. ;)
Kan bara nicka instämmande, en god jonglör den där "Hobbe"! :D

Jonas
2009-08-29, 22:25
Hm, var är du Hobbe? Är du på den där Irish Coffeen nu igen...? ;) By the way; hur ser ditt specialrecept ut?

Nicke
2009-08-29, 22:28
Hm, var är du Hobbe? Är du på den där Irish Coffeen nu igen...? ;) By the way; hur ser ditt specialrecept ut?


Sitter just å suger i mig den .... för kvällen. Berättade för Mats idag att jag inte kommer att avslöja den förrän jag få ett bra tillfälle att bjuda på den först:p;)

Jonas
2009-08-29, 22:29
Sitter just å suger i mig den .... för kvällen. Berättade för Mats idag att jag inte kommer att avslöja den förrän jag få ett bra tillfälle att bjuda på den först:p;)

Okej, det köper jag. :)

Nicke
2009-08-29, 22:31
:
Okej, det köper jag. :)

Skrev just att jag skulle BJUDA på den. Så behåll dina slantarna och lägg dom på en ny hoj till säsongen 2010:D:D:D

Jonas
2009-08-29, 22:39
Jag hoppas kunna köpa en ny hoj redan detta år, men det blir tajt. Jag ser dock fram emot din Irish Coffe, nästan lika mycket... Och över den drinken tror jag vi kan planera turen till västkusten riktigt bra. Många krokiga vägar blir det antagligen... ;)

Nicke
2009-08-29, 22:41
Många krokiga vägar blir det antagligen... ;)

Japp, men icke att rekomendera är att ha den i kroppen när man tar dessa kurviga vägar. Det blir lätt en 'genväg' då till 'huset':D:D:D

Nicke
2009-08-29, 22:42
Nu tappade jag visst tråden:(

Jonas
2009-08-29, 22:56
:)

Och jag tycker om att ni har kört lugnt, så att alla kommer hem hela och friska. :)

Nicke
2009-08-29, 23:04
:)Och jag tycker om att ni har kört lugnt, så att alla kommer hem hela och friska. :)

Ja, med Mats i spetsen lär det inte bli annat än säker och skön touring på perfekta mc vägar. De e sånt som tilltalar mig eftersom jag vill njuta lite av det vi passerar med ett ’brett’ seende och inte 'tunnelseende'. Men alla har vi våra olika värderingar på hur vi vill ha det på våra turer.

Jonas
2009-08-29, 23:31
Ja, med Mats i spetsen lär det inte bli annat än säker och skön touring på perfekta mc vägar. De e sånt som tilltalar mig eftersom jag vill njuta lite av det vi passerar med ett ’brett’ seende och inte 'tunnelseende'. Men alla har vi våra olika värderingar på hur vi vill ha det på våra turer.

Instämmer. Mats är en föredömlig körkarl. :)

Mats Liifv
2009-08-30, 21:10
Det är bara att tacka och bocka för förtroendet. Försöker köra på ett vettigt vis och ansvara för att alla ska kunna hänga med utan att köra på gränsen av sin förmåga. Har åkt med många, i mina ögon, dåliga ledare av grupper. Ett evigt omkörande av bilar på landsväg, in och ut mellan bilarna. Det blir en stor oro i ledet och ingen vet vad som ska ske härnäst. Försöker om omkörning känns nödvändig, att välja ett ställe där alla kan komma om vid samma tillfälle. Är annars ett utmärkt tillfälle att låta gruppen samlas om man hamnar bakom någon bil en stund. Något som är mycket viktigt vid omkörning är att alla går in långt framför den omkörda bilen. Här har jag varit med om att det syndats å det grövsta. Första man kör in precis framför bilen och alla andra blir hängande utanför. Har slutat med att de efterföljande måste köra förbi ledaren för att undvika mötes-olyckor. Tro mig, jag har sett mycket tok i den här vägen under mina år. Tycker generellt inte om grupp-körning med okända, med hojen-gänget har det funkat absolut klanderfritt. Alla har kört med stor disciplin och haft god koll bakåt, ett rent nöje att leda det här gänget!

Mc-Bosse
2009-08-30, 22:55
Jag vill även veta hur snabbåkarna hade det!

Berätta!

M@rie
2009-08-31, 12:51
Hej hej!

Och tack för en väldigt trevlig tur i lördags. Även denna gång en härlig tur på kringliga vägar... me like :)

Tyvärr har jag inte haft tid att ladda hem bilderna än... men det kommer så småningom och då lovar jag att säga till här.

Mats Liifv
2009-08-31, 13:05
Jag vill även veta hur snabbåkarna hade det!

Berätta!

Dom kom från BMW-klubben så det har vi inte riktigt koll på!

M@rie
2009-09-03, 22:18
Jag tror jag fick med hela 3 bilder från trippen i lördags. Det tog alldeles för lång tid att ladda upp dem idag (sitter på mobilt bredband) så det fick räcka. Som "vanligt" är det http://snorkelkompis.wordpress.com som gäller.

Nicke
2009-09-03, 22:36
Jag tror jag fick med hela 3 bilder från trippen i lördags. Det tog alldeles för lång tid att ladda upp dem idag (sitter på mobilt bredband) så det fick räcka. Som "vanligt" är det http://snorkelkompis.wordpress.com som gäller.

Mittenbilden ser ju nästan ut som en tavla om man tar bort hojen;)

M@rie
2009-09-04, 08:44
Hehe, jag tyckte att hojen gjorde det hela lite konstnärligt *s*

Mats Liifv
2009-09-04, 09:00
Fin bild, med hojen blev den än bättre...;D