handdator

Visa fullständig version : Om trådar



Jonas
2009-08-23, 12:51
Det finns flera anledningar till varför det är viktigt/bra/smart att hålla sig till ämnet i en tråd. Det blir helt enkelt lättare att hitta det man söker och tråden blir mindre "rörig".

Om jag vid ett senare tillfälle vill läsa en tråd om ett visst ämne, så vill jag inte behöva leta febrilt bland alla inlägg/kommentarer för att slutligen komma till det som trådens ämne en gång skapades för.

Ofta är det dessutom väldigt intressanta och roliga saker som dryftas som absolut borde ha haft en egen tråd. Omöjligt att hitta dem sen när man någon gång vill läsa igen, då man glömt i vilken tråd de fanns i.

Jag låter lite gnällig nu, men som gammal administratör av ett annat ganska stort forum, så vet jag vikten av att hålla sig till ämnet i en tråd. Särskilt som medlemsantalet växer så det knakar.

Det blir ett helsike att hitta tillbaka till ett visst inlägg/kommentar om trådar spårar ur. Om någon vid något tillfälle glömmer av sig och börjar prata om reservdelar istället för att kommentera t.ex. Mälaren Runt må det vara hänt, men bör då vänligen påminnas om trådens ämne. Gärna med en "blinkning". ;)

Tänk innan; har detta med ämnet att göra eller finns en annan tråd som passar bättre. Kanske ska jag starta en egen ny fin tråd?

Hoppas ingen tar illa upp eller känner sig påhoppad. Alla kan glömma av sig, även jag inkluderad, och får då förhoppningsvis den där påminnelsen med en ;)

Hälsningar,
den där "trådhitlern" ni vet

Nicke
2009-08-23, 13:07
Apropå ingeting så åker jag till Sigtuna och käkar glass ... kanske en våffla! Jag ser att du behöver det med. Ska du med?=)

Molgan
2009-08-23, 13:14
Apropå ingeting så åker jag till Sigtuna och käkar glass ... kanske en våffla! Jag ser att du behöver det med. Ska du med?=)
:D

Men åter till ämnet (:rolleyes:): Håller med till viss del, och pewa har ju splittat trådar ganska friskt förut innan "sommarlovet". Sen ska det inte vara alltför strikt för då blir det stelt och man törs inte sväva ut alls.

Jonas
2009-08-23, 13:55
:D

Men åter till ämnet (:rolleyes:): Håller med till viss del, och pewa har ju splittat trådar ganska friskt förut innan "sommarlovet". Sen ska det inte vara alltför strikt för då blir det stelt och man törs inte sväva ut alls.

Sant. Man får ju inte vara livrädd för att man möjligtvis svävar ut en aning. Men jag menar att man bör tänka till innan man börjar diskutera något helt annat. Det är lätt hänt, men då bör vi påminnas om att det kanske är läge att starta en ny tråd. ;)

pewa
2009-08-23, 18:50
Det eviga problemet på forum, att hålla sig till ämnet :)

Men det är bra att du tar upp det, du har helt klart en poäng. Forumet blir mycket mer lättläst och trevligare att besöka om man iaf håller sig hyfsat till ämnet. Jag brukar försöka rensa så lite som möjligt, men då och då behövs det.

Nu är "sommarlovet" slut och det ska förhoppningsvis hållas lite bättre koll på när det skenar iväg för mycket.

Ride on!

Gurrag
2009-08-23, 19:16
Ska försöka tänka på det.
Tackar för bra information.