handdator

Visa fullständig version : Huvudbry



Nina
2009-08-22, 20:48
Hjälmvisiret ställde en del frågor i dag. På väg mot Rosenhill regnade det. Ett tag hade jag svårt att se vart vägen gick så jag torkade av visiret försiktigt med handsken. Vissa droppar satt kvar, de var visst på insidan av visiret. Åhå, så min hjälm regnar även på insidan? satt jag där och funderade. Jag krockade också med en geting, den lyckades på nåt vis hamna på insidan. Den föll ur när jag steg av hojen på en mack, den levde som tur var inte men frågan är hur tusan den kunde ta sig in. Liksom flughelvetet som föll ur när jag öppnade hjälmen på Rosenhill senare.

Hemma letade jag och kikade var kryphålet är, hittar inget på hjälmen. Märkligt, eller hur?

Gnistvändaren
2009-08-22, 21:18
In under hjälmkanten? Där brukar i varje fall jag få in mina objudna gäster.

Jan-Olov
2009-08-22, 23:25
I dag när jag satt på hojen och fällde ner solvisiret så satt det en tveskärt mitt i siktfältet, det var inte kul jag blev nästan rädd innan jag blev klok på vad det var. Att se något så nära är inte lätt.

Nina
2009-08-23, 07:46
Att jag undrar är för att jag har en haklapp under visiret. Den sitter åt väl under hakan (ska dämpa oljud, inte samla upp dregel, he he). På ovansidan har jag en öppning för luftning men det är inget hål där. På visirets ovankant finns ingen så pass stor glipa att en geting kan komma in. Under visiret finns ett lufthål för ventilation, inte ens där borde den kunna ta sig in för det är liksom ett galler i vägen där. Gissa om jag får huvudbry när jag inte hittar nåt ställe alls på hjälmen där de kommer in. ;)

Jan-Olov
2009-08-23, 07:58
Tror du inte att den satt i hjälmen redan när du tog på den, percis som tveskärten?

Nina
2009-08-23, 08:13
Nej, jag såg den krocka med visiret och sen kom den in nånstans.

Mc-Bosse
2009-08-23, 09:48
Kanske inte samma geting? En kröp in innan du tog på dig hjälmen och en slutade sina dagar vid dödskraschen med visiret?

Irriterande är det när det börjar klia inne i örat när jag håller 90 men intergralhjälmen. Lättare är det med flip-uphjälmen för den kan jag lätt öppna och sticka in ett finger i örat och röra runt med om jag sänker farten lite. :)

En tråd kallad "Småkryp var de inte ska vara hos en hojåkare" kanske? :D

Nina
2009-08-23, 10:23
Jag kollar alltid inuti hjälmen innan jag sätter på mig den, det var inga kryp i den. De kommer in nånstans men jag kan inte hitta var.

Gurrag
2009-08-23, 10:29
Väldigt många hjälmar har ventilationshål strax under hjälmens visir. Det är också vanligt att den luften styrs in mot visirets insida för att förebygga imma. kan det vara något sådant som orsakat vattendropparna på insidan?

Nina
2009-08-23, 10:39
Väldigt många hjälmar har ventilationshål strax under hjälmens visir. Det är också vanligt att den luften styrs in mot visirets insida för att förebygga imma. kan det vara något sådant som orsakat vattendropparna på insidan?
Pjaa... Säg det, snopen blev jag i alla fall! Kanske vattnet kommer in den vägen. Det sitter pinlock på visiret för att motverka imma på insidan, möjligt att vattnet satt mellan pinlocken och visiret.

När getingen krockade med visiret var den innanför sekundsnabbt, jag vet inte vad den dog av men jag hade borstat tänderna på morgonen vet jag med säkerhet. ;)

Panoka
2009-08-23, 10:49
: jag vet inte vad den dog av men jag hade borstat tänderna på morgonen vet jag med säkerhet. ;)

:D:D:D:D

Mats Liifv
2009-08-23, 14:30
Getingen inne i hjälmen kan väl knappast vara samma som du krockade med. Den bör ha studsat bort. Den inne i hjälmen måste kommit dit vid något annat tillfälle. Så fort man öppnar visiret under färd är det ett tillfälle för diverse småkryp att ta sig in. Flugor och liknande har jag fått in liksom även getinger ett par gånger. Getingarna har dels flugit in genom öppet visir och dels studsat i bröstet och vidare in i hjälmen ett par gånger. Bara stucken en gång dessbättre.

Gnistvändaren
2009-08-23, 19:01
Häromveckan när jag var ute och körde i skogen så fick jag något litet harmlöst men irriterande kryp modell bananfluga som kröp omkring på insidan av visiret. Efter ett tag stannad jag vid en korsning och försökte skaka ut det. Knackade på visiret, bankade på sidorna av hjälmen, nickade häftigt fram och tillbaka, skakade på huvudet etc, tills den slutligen försvann. När jag tittade åt sidan för att se att kusten var klar att köra vidare så såg jag ett gäng ungdomar som stirrade och verkade väldigt muntra. Det såg nog kanska kul ut där jag satt och dunkade och hade mig. :D

Gurrag
2009-08-23, 19:19
Pjaa... Säg det, snopen blev jag i alla fall! Kanske vattnet kommer in den vägen. Det sitter pinlock på visiret för att motverka imma på insidan, möjligt att vattnet satt mellan pinlocken och visiret.

När getingen krockade med visiret var den innanför sekundsnabbt, jag vet inte vad den dog av men jag hade borstat tänderna på morgonen vet jag med säkerhet. ;)

Vad för typ av hjälm har du?

Nina
2009-08-23, 19:58
Vad för typ av hjälm har du?
Schuberth C3 av senaste snittet. Jag har hittat en liten glipa på ovansidan mellan visiret och hjälmen. Pga luftmotståndet pressas de in bakom visiret genom glipan. Så nu har jag fått svar på den stora gåtan hur de tar sig in bakom. :)

Gurrag
2009-08-23, 20:26
Ok. då borde de vara en smal sak att täta där

Nina
2009-08-23, 20:28
He he… Mnja, riktigt så enkelt är det inte. Då går det inte att öppna visiret (om man tejpar för där).