handdator

Visa fullständig version : Tänker jag fel kring MC-kort?



Vetauriel
2009-08-17, 10:48
Alltså, jag har bestämt mig för att ta MC-kort, jag vet inte vad som fått mig till det men jag har funderat på det till och från det senaste året och känner att jag bara kommer ångra det om jag inte gör.

Hur stor är skillnaden mellan att ta kort för tung motorcykel (A obegränsad) jämfört med de andra? För det känns ju som att det är lika bra att ta det på en gång, eller? Fyller 21 nu till hösten och kommer ändå inte börja övningsköra förrän till våren (häruppe finns det risk för is på vägarna redan i oktober, vill inte avbryta utbildningen). Eller ska man börja lätt och arbeta sig uppåt?
Tips på nybörjarmotorcykel? Har hört att GSX 750 ska vara lättkörd, stämmer det? Isåfall, vad betyder beteckningen F efter namnet?

Det var väl de frågor jag kan komma på just nu, kommer säkert fler :D

Mc-Bosse
2009-08-17, 11:33
Tungt ska du ta. Ingen skillnad i utbildningen jämfört med lättare behörighet.

Ångra dig? Det går fler tåg och du kan vänta 24 år till. Det går bra att ta A-kort vid 45 års ålder också. Jag gjorde så för 3 månader sedan. :) Suzuki GS.. nå't... 750 körde jag på körskolan. Bra och lättkörd hoj.

Välommen till hojen.nu och dess fina gemenskap!

Jåke
2009-08-17, 12:42
Isåfall, vad betyder beteckningen F efter namnet?
På en Suzuki, vanligen att den har (hel)kåpa. En lämplig nybörjarhoj är en som inte får ägaren att gråta blod när den tappas i backen, alltså ganska lite plast som går sönder. :)

Vetauriel
2009-08-17, 21:42
Ångra dig? Det går fler tåg och du kan vänta 24 år till.
Men, tänk så mycket tid jag slösar isåfall när jag vill ta det redan nu, väntar jag 24 år så missar jag ju 24 års åkande helt i onödan :)



Välommen till hojen.nu och dess fina gemenskap!
Tackar, tackar! Jag tror jag kommer trivas här :D

Vetauriel
2009-08-17, 21:44
På en Suzuki, vanligen att den har (hel)kåpa. En lämplig nybörjarhoj är en som inte får ägaren att gråta blod när den tappas i backen, alltså ganska lite plast som går sönder. :)

Kan ligga något i det, jag skulle nog inte bli helt överlycklig.. Å andra sidan har jag inte som ambition att köra den åt skogen heller, däremot finns nog risken att jag helt enkelt välter den för att jag är för klen för att hålla den upprätt, haha :rolleyes:

klaus
2009-08-17, 22:44
om jag orkar hålla en Boss ,så bör du kunna orka hålla din :D

Molgan
2009-08-18, 00:22
Begagnade GSX 750, CB 750 och liknande hojar är perfekta att börja med. De är så att säga arketypiska, enkla hojar som är lättkörda, det är ju inte för inte som de är så vanliga på körskolorna. De är oxå rätt oömma. Vill inte kalla dem nybörjarhojar dock för jag tror alla kan ha trevligt med de här, och tillbehör och extrautrustning kan man ju nästan hitta på ICA. Sen kan man byta till nåt annat när man kört ett tag och har bättre koll på vad man vill ha, men det vill man nog oavsett vilken hoj man skaffar först. =)

Vetauriel
2009-08-18, 02:44
Begagnade GSX 750, CB 750 och liknande hojar är perfekta att börja med.
Bra, då är jag inne på rätt spår iallafall! De är inte så jättedyra heller vilket är rätt skönt, så slipper man köra en förmögenhet i diket ifall olyckan är framme.
Funderar nästan på att köpa en innan jag har kortet och försöka hyra en privat handledare, ju mer jag kan låta bli att betala till snikna bilskolor desto gladare blir jag! De får mer än tillräckligt av mig ändå..

En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? Jag har ju aldrig suttit på en motorcykel (för jag känner ju ingen som har nån!), så jag vet inte riktigt hur höga de är när man ser dem på avstånd.. Nåt man bör fundera på när man väljer kanske?

Jåke
2009-08-18, 06:53
En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? ?
Nu tänker du lite tokigt. Då skulle ingen av oss kunna gå utan sitta i rullstol... Du ska ju inte lyfta upp hojen från marken när du stannar, den står ju fortfarande själv på hjulen eller hur? Alltså ska du bara hålla balansen med den/de fötter du har i backen, inte bära hojens vikt?

En fot räcker gott och väl, och om man bestämmer sig några sekunder innan man stannar för vilken fot man vill sätta ner så man slipper få en överraskning varje gång man stannar (va, skulle jag stanna igen?) är det inga problem. Men du bör nå ner med åtminstone främre delen av båda fötterna på en sån hoj, även om det kanske blir lite vingligare än med t ex hela högerfoten stadigt i backen.

Om man stöder sadeln mot innerlåret och har hela den foten i backen kan hojen vila där och luta ganska mycket innan den börjar bli tung, du ska ju som sagt inte lyfta den från backen... :)

Många, framförallt kvinnor, väljer hojar utifrån att de ska nå ner med BÅDA fötterna platt i asfalten. Det gör att de väljer bort större delen av sortimentet. Helt i onödan. Det ÄR skakigt i början, men man lär sig liksom man lär sig köra. Man ska ju inte ha hojen för att stå stilla med den ändå ;)

Nina
2009-08-18, 07:01
Det går att sänka en mc lite grann men 170 cm tror jag inte du har problem med, Vetauriel. En riktigt gammal CB750, t ex från -73 är inte rolig på en konbana, den är bökig att sno runt med men en modernare kan vara bättre, t ex CB750 SevenFifty. Farsta Trafikskola har/hade en sån (i alla fall 2007), borde vara enklare att sno den runt bland konorna med. Vad heter det nu igen, det där jag är ute efter? Inte svängradien, det andra. Det som har med gaffellutningen att göra med; avståndet mellan centrum av navet och gaffelkronan. Se där, nu tappade jag ordet för vad det heter.

Min man är 160 cm lång och han når ner med tårna på min CB750 -73.

leffa
2009-08-18, 07:01
Bra, då är jag inne på rätt spår iallafall! De är inte så jättedyra heller vilket är rätt skönt, så slipper man köra en förmögenhet i diket ifall olyckan är framme.
Funderar nästan på att köpa en innan jag har kortet och försöka hyra en privat handledare, ju mer jag kan låta bli att betala till snikna bilskolor desto gladare blir jag! De får mer än tillräckligt av mig ändå..

En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? Jag har ju aldrig suttit på en motorcykel (för jag känner ju ingen som har nån!), så jag vet inte riktigt hur höga de är när man ser dem på avstånd.. Nåt man bör fundera på när man väljer kanske?

frugan är 168 cm över havet å hon kör en yamaha xj600-86a den väger 205 kilo å har inga större problem med den ,den enda gången hon vill ha hjälp är när den ska upp på centralstödet så jag tror inte du ska ha några problem alls med en mc.:)

V Saarela
2009-08-18, 07:35
F modellen är kåpförsedd och lite(dock snäll) framåtlutad sittställning.
Är man 170 lång, lite klen och annars känner en osäkerhet, så är inte en kåpförsedd hoj lämplig hoj att ratta runt på körgården med.

Finns bättre maskiner utan kåpor, tex gsx 750(utan F), Honda seven fifty samt Kawas z750.
Alla dessa går att sänka, dock så har gsx:en och hondan retrostuk på sina dämpare, så en köpessänkning kostar skjortan(ca 4500:-)

170 är annars inte så värst kort. Även retrona kan man spänna ner fjädringen längst ner och släppa upp gafflarna fram lite grann.

Känner du dig fortfarande osäker, så finns det ju massor av lättare 25kw-hojar. Man får ju automatiskt tung efter 2 år och det sägs att 25kw går lika fort i 110km/tim som alla andra :o)

Köp en hoj som du känner att du kan behärska själv, dvs inte bara körningen utan, du kan även knuffa runt den i garage etc etc. Mycket roligare om man kan sköta sig själv?

Edit:
Här har du en firma som säljer sänkningssatser. Bra att kolla prislappen innan köp:
Välj meny "Hög hoj?"
http://www.mc-kompaniet.se

Linnex
2009-08-18, 07:55
Jag är 171 med korta ben... mycket korta ben. 74 cm till grenen.

Är man lite kort och stödjer med enbart tåspetsarna så får man nog räkna med att man kommer lägga hojen några ggr innan man har 100% rutin.
Custom cyklarna är de som passar oss bäst. Låg sitthöjd och tyngdpunkt. Men det är ingen cykel att föredra vid konbanorna och absolut inte om du tänker ha den att köra upp på.

Mitt tips är att du gör som jag gjorde. Jag köpte en billig cykel på blocket just för övning och uppkörning som jag sedan kommer sälja för i stort sätt samma pengar. Spelar mindre roll om man tappar den i asfalten några ggr.

Min var en Kawasaki Z750 -83:a. Lägre sitthöjd än nyare cyklar och mycket lättmanövrerad. Drömcykel på konbanorna.

Linnex
2009-08-18, 08:06
Här har du en firma som säljer sänkningssatser. Bra att kolla prislappen innan köp:
Välj meny "Hög hoj?"
http://www.mc-kompaniet.se

Tack. Sidan är bokmärkt.

Mats Liifv
2009-08-18, 08:39
Vad heter det nu igen, det där jag är ute efter? Inte svängradien, det andra. Det som har med gaffellutningen att göra med; avståndet mellan centrum av navet och gaffelkronan. Se där, nu tappade jag ordet för vad det heter.


Är det försprånget du är ute efter?

Nina
2009-08-18, 08:47
Är det försprånget du är ute efter?
Ja just det, SÅ heter det! Tack!

akems
2009-08-18, 08:57
Hej
Till din längd tror jag inte det ska vara några som helst problem,både jag och min fru är kortare och vi har båda klarat att köra normala touring hojar utan några större problem,på vår körskola var en seven-fifty och det funkade bra

Mats Liifv
2009-08-18, 09:08
Hej
Till din längd tror jag inte det ska vara några som helst problem,både jag och min fru är kortare och vi har båda klarat att köra normala touring hojar utan några större problem,på vår körskola var en seven-fifty och det funkade bra

Min fru, 160 cm lång, tog en prov-lektion på en körskola. Hon kunde utan problem hantera en Seven-Fifty, utan att ens ha kört moppe tidigare. Är man då en decimeter längre bör det inte vara några problem.

Mc-Bosse
2009-08-18, 09:09
Vetauriel:

Jag läser lite skämtsam osäkerhet i en del av dina inlägg och att du är rädd för att välta med en mc och så. Fullt förståeligt men det är faktiskt inte så märkvärdigt att hålla balansen på en mc, bara det rullar lite grann framåt. Rullar det inte så är det fot /tår eller fötter/tår i asfalten. Så länge du inte lutar en stillastående mc kraftigt åt ena hållet så är den inte alls tung att hålla. Min kortvuxne polare har kört min mc (Kawasaki 750 LTD, kolla mina album) och han når bara ner med tåspetsarna men har inga problem för det.

Jag hade aldrig suttit på en mc för 3 månader sedan och se så glad en 45-åring kan vara med A-kort! :):):)

Go for it Vetauriel! :D

Linnex
2009-08-18, 09:28
Jag kan ju tillägg att jag har lyckats lägga min Kawasaki två ggr. Är man grön, orutinerad plus lite otur så...
Men det är inte värre än att man får lyfta upp den igen.

Mats Liifv
2009-08-18, 10:25
Jag kan ju tillägg att jag har lyckats lägga min Kawasaki två ggr. Är man grön, orutinerad plus lite otur så...
Men det är inte värre än att man får lyfta upp den igen.

Med lite träning och god teknik krävs inte så jätte-mycket styrka.

Linnex
2009-08-18, 10:41
Med lite träning och god teknik krävs inte så jätte-mycket styrka.

Nä.. det är bara att ha armarna raka. Låsa ryggen och lyfta med benen. Är väl mest själen som får sig en törn:o.

Den ena gången var så djä.. dumt. Hade precis satt dit vindskyddet. Satt mig på hojen och gjorde lite justering. Lutade sedan tillbaka hojen på sidostödet... som jag hade fält in...
Och det var på uppkörningen innan jag skulle ut i trafiken. Vet fortfarande inte om inspektören såg det eller ej:rolleyes:

Vetauriel
2009-08-18, 10:43
Jag antar att jag helt enkelt får dra till körskolan och kolla med dom, ta några provlektioner och se hur det känns, då lär jag ju få lite bättre koll vad gäller motorcykel också, har ingen aning om vad det är dom har där faktiskt. Jo, så får det bli, förbaskat synd att det blir vinter snart, jag vill ha barmark hela vintern nu om jag får önska :D

Grejen är väl att jag kört moppe några år, dom väger ju inte särskilt mycket men vid nåt tillfälle välte jag den bort från kroppen och det fanns inte chans att jag inte skulle ramla över den i försöket att hålla den kvar (japp, alla som såg skrattade åt mig :cool:) Jag minns att jag tänkte då "tänk om det varit en motorcykel på över 200 kg?!", så det är nog den känslan som sitter kvar.

Jag funderade på det här med att övningsköra, hur är det med inhägnade områden? Alltså privata områden eller körbanor som inte är kommunal mark, får man köra på såna utan körkort? Min sambo menar att man får köra vilket fordon som helst på privat mark, oavsett man har körkort eller inte. Det kan väl inte stämma?

Mc-Bosse
2009-08-18, 10:55
Min sambo menar att man får köra vilket fordon som helst på privat mark, oavsett man har körkort eller inte. Det kan väl inte stämma?

Stämmer så bra så. Inhängnat ska det väl dock vara tror jag. Men defenitionen "inhängnad" kan ju vara flytande. Ett rep runt om är väl en inhängnad? Men en ev polis skiter antagligen i om det är inhängnat, bara det är icke allmän mark.

Jag övade på grusvägarna här i området vilket räknas som allmän mark. En polis som har sommarstuga här i området såg mig vid ett tillfälle när jag övade konbana i gruset med övningskörningsskylten bak på hojen men sa ingenting.

Och körskolorna har lättkörda hojar, tro inget annat.

Molgan
2009-08-18, 11:04
Den ena gången var så djä.. dumt. Hade precis satt dit vindskyddet. Satt mig på hojen och gjorde lite justering. Lutade sedan tillbaka hojen på sidostödet... som jag hade fält in...
Haha, pinsamma nedlägg borde få en egen tråd. Jag har många på lager.. :)

Vetauriel
2009-08-18, 11:09
Stämmer så bra så.
Attans, sambon fick rätt då. Fast det är ju bra, får nog höra mig för om det finns någonstans man kan köra, då kan jag kombinera körlektioner med att köra själv, så jag får lite säkerhet kring hur jag ska hantera hojen. Bor mitt i stan så här kan jag ju inte köra!

Linnex
2009-08-18, 11:14
Jag ställde frågan till polis för ett antal år sedan. Inhägnat område i detta hänseende är kravet att ingen utomstående skall kunna ta sig in. Tex en äng med taggtråd och en bär/svampplockare kan ta sig in är alltså inte godkänt.

Sedan om de bryr sig är annan sak. Själv övade jag uppe på ett industriområde. Högfarten var inte inhägnat...

ellie
2009-08-18, 12:41
Grejen är väl att jag kört moppe några år, dom väger ju inte särskilt mycket men vid nåt tillfälle välte jag den bort från kroppen och det fanns inte chans att jag inte skulle ramla över den i försöket att hålla den kvar (japp, alla som såg skrattade åt mig :cool:) Jag minns att jag tänkte då "tänk om det varit en motorcykel på över 200 kg?!", så det är nog den känslan som sitter kvar.


Jag förstår helt! Jag har haft samma funderingar kring att nå ner, orka, tippa etc. 160 lång, 50kg tung men jag har inga större problem med min honda CB Sevenfifty -02. Nu har jag snart haft kortet i en vecka :) så jag är ingen expert, men eftersom jag själv haft samma farhågor tänkte jag dela med mig om hur jag upplevt det:

Att nå ner
De enda gångerna det blir problem är om jag ska rulla cykeln när jag sitter på - är det då inte helt plant så går det inte så bra, når ner enbart med tåspetsarna. Men då är det bara att se till att man kör dit man ska istället så slipper man rulla. En vinglig passagerare när man står stilla kan oxå ställa till det ;)

Att orka
Inga problem, visst, man kanske får ta i lite mer när den ska ledas, men tyngden märker man inte av så mycket.

Att tippa
Jodå, det har jag gjort några vändor. Klart det sitter kvar som hjärnspöken ett tag, men står man stilla är det faktiskt inte så mycket som händer - annat än att någon får hjälpa en ställa upp cykeln. Jag har bara *ta i trä* tippat med körskolecyklarna och med dom händer ju inget - ställning runt hojen som skyddar. Det enda jag upplever när jag tippat är att det var för långt ner - när jag fick obalans i hojen och skulle ta emot så var den redan i svängning så pass att jag inte orkade hålla emot. Detta var dock körskolans Hornet 900. Den var lite högre än min och jag alldeles för spänd och nervös. Du är ju dessutom en dm längre så för dig borde det inte alls vara några problem.

Men man får lära sig allt det där och hur man ska göra för att få balans i hojen, så du kommer garanterat fixa det ;D

Lycka till!

Mc-Bosse
2009-08-18, 18:24
Någon skrev någonstans att när du kör upp i Japan så börjar inspektören med att lägga ner mc:n och aspiranten måste kunna resa mc:n utan hjälp för att överhuvudtaget få fortsätta... :D

Vetauriel
2009-08-18, 18:35
Men man får lära sig allt det där och hur man ska göra för att få balans i hojen, så du kommer garanterat fixa det ;D

Nu känner jag mig faktiskt lite optimistisk här, det är ju nog så ovanligt för att vara jag. Jag har en tendens att överdramatisera allting och oroa mig ohälsosamt mycket för löjliga saker, så ja.. Grattis till kortet förresten, känns det skönt att ha det avklarat? :D



Någon skrev någonstans att när du kör upp i Japan så börjar inspektören med att lägga ner mc:n och aspiranten måste kunna resa mc:n utan hjälp för att överhuvudtaget få fortsätta... :D

Det låter faktiskt som en rätt bra idé, det är ju en bra start att kunna få upp den igen om man kör omkull. Kan riktigt se framför mig att jag åker ut en tidig sommarmorgon, det är inte en kotte ute på vägarna, jag kör i diket och sen får jag sitta där, hahaha. Kommer nog välta moppen avsiktligt bra många gånger innan jag vågar mig ut själv ;D

Mats Liifv
2009-08-18, 19:28
Någon skrev någonstans att när du kör upp i Japan så börjar inspektören med att lägga ner mc:n och aspiranten måste kunna resa mc:n utan hjälp för att överhuvudtaget få fortsätta... :D

Så är det. Du får inte köra större motorcykel än du kan resa upp efter en vältning. Vet inte hur det är nu, men för en del år sedan såldes inga hojar över en viss kubik (400 cc?) i Japan. Om man ville ha en större hoj var man tvungen att importera den från ett annat land. Känns inte helt logiskt att producera hojen inom landet, skicka den utomlands för att sedan hämta hem den igen...

Vetauriel
2009-08-18, 19:36
En kanske konstig fråga, men är det någon skillnad mellan en moped- och en MC-hjälm? Har ju kört moped ett tag och den hjälmen har jag fortfarande kvar, funderade på om jag kan ha den när jag kör MC också? Eller är det skillnad på säkerhetsklass mellan dem?

Mats Liifv
2009-08-18, 19:46
En kanske konstig fråga, men är det någon skillnad mellan en moped- och en MC-hjälm? Har ju kört moped ett tag och den hjälmen har jag fortfarande kvar, funderade på om jag kan ha den när jag kör MC också? Eller är det skillnad på säkerhetsklass mellan dem?

Mopedhjälmar brukar vara billiga plasthjälmar, som ska tåla att vanvårdas och tappas i backen under något år innan den slängs. Brukar inte satsas så mycket på säkerheten där. För egen del skulle jag aldrig köra varken moped eller motorcykel i en sådan hjälm.

Mitt råd är att du köper en riktig mc-hjälm, känns väldigt dumt att snåla på den punkten.

Vetauriel
2009-08-18, 20:39
Var det jag misstänkte, skulle man följa regeln att slänga moppehjälmen efter varje smäll i backen så vet jag många ungdomar som skulle vara mer eller mindre skuldsatta vid det här laget..
Värt att fråga iallafall, frågar man inte får man inget veta :D

Sen är iofs MC-hjälmar så mkt snyggare så det skulle vara värt en slant bara för den sakens skull :cool: Något speciellt man ska kolla efter när man köper skyddsutrustning överhuvudtaget? Märken?

Mats Liifv
2009-08-18, 20:50
Var det jag misstänkte, skulle man följa regeln att slänga moppehjälmen efter varje smäll i backen så vet jag många ungdomar som skulle vara mer eller mindre skuldsatta vid det här laget..
Värt att fråga iallafall, frågar man inte får man inget veta :D

Sen är iofs MC-hjälmar så mkt snyggare så det skulle vara värt en slant bara för den sakens skull :cool: Något speciellt man ska kolla efter när man köper skyddsutrustning överhuvudtaget? Märken?

Det finns mycket skrivet om detta ämne.
Om du använder sökfunktionen här i forumet kan du hitta en hel del under t.ex "Skyddsutrustning". Börja där så hittar du säkert svar på många frågor.

Molgan
2009-08-18, 21:27
Det finns mycket skrivet om detta ämne.
Om du använder sökfunktionen här i forumet kan du hitta en hel del under t.ex "Skyddsutrustning". Börja där så hittar du säkert svar på många frågor.
Där kom du faktiskt med ett bra förslag på underforum, känns som ett hett ämne för alla hojåkare.