handdator

Visa fullständig version : Gaffellolja



Mc-Bosse
2009-08-15, 18:36
Hej!

Hur kan oljan se ut som den gör och är det normalt? Jag vet inte om den är bytt under Kawasakins 3 800 mil. Ny är inköpt hos Biltema och den är helt genomskinlig.

Guzzi-Leif
2009-08-15, 22:37
Hur?
Kondens, oxidering påskyndad av skumning, tid/ålder, lite damm + att du inte vet vad som hälldes i från början.

Eftersom jag är gammal och börjar tappa minnet: Har du bytt bromsvätskor? Det är viktigt med hänsyn till dess hygroskopiska egenskaper!
Vi lånade en husbil från 1990 förra veckan och körde ner från Jotunheimens näst högsta topp. Trots väldigt smart bromsning, började bromsvätskan koka när vi hade brantaste partiet kvar och bromspedalen gick i durken. Fixade sig med en abrupt avkörning till en gård + två timmarsväntan på att ångan skulle kondensera till vatten igen. Jäklar, så skraj jag blev!

Var noga med hur mycket gaffelolja du häller i (samt förstås dess viskositet)! Mängden luft ovanför oljeytan påverkar fjädringen påtagligt.

Mc-Bosse
2009-08-16, 17:31
Nu har jag bytt gaffelloljan, SAE 10W som det står att det ska vara i reparationshandboken. Biltemas gaffellolja SAE 10W blev det. Rätt övertryck har jag också i gafflarna och med det lilla jag körde innan så märkte jag att fjädringen är mer stum nu vilket är skönt tycker jag. Den neg innan ganska ordentligt vid måttlig bromsning.

260 ml ska där vara i vardera dämpare, 280 ml om man fyller i nya dämpare. Fyllde på 270 ml då jag lät dämparna tömma sig ordentligt över natten.

Guzzi-Leif
2009-08-16, 18:38
Nu har jag bytt gaffelloljan, SAE 10W som det står att det ska vara i reparationshandboken. Biltemas gaffellolja SAE 10W blev det. Rätt övertryck har jag också i gafflarna och med det lilla jag körde innan så märkte jag att fjädringen är mer stum nu vilket är skönt tycker jag. Den neg innan ganska ordentligt vid måttlig bromsning.

260 ml ska där vara i vardera dämpare, 280 ml om man fyller i nya dämpare. Fyllde på 270 ml då jag lät dämparna tömma sig ordentligt över natten.

Om man är pedant, mäter man sedan oljenivån i vardera gaffelbenet.
Men - det är på gränsen till hokus-pokus-konster...
Grattis till goda resultat i verkstaden!