handdator

Visa fullständig version : Torka vått ställ



Jonas
2009-08-13, 20:09
Jag har ett allväderställ som hänger över stolsryggarna i köket och droppar efter att ha hamnat i ett hällregn idag. Handskarna kan vridas ur. Byxorna är i textil. Men jackan är kombinerad textil/skinn liksom handskarna. Hur torkar man dem bäst? Jackan är bara blöt utanpå, så den kan ju hänga, men byxorna och handskarna är dyngsura. Bara låta dem hänga som de gör och hoppas de är torra till imorgon? (lär de inte vara...) Eller hänga dem på handduksvärmaren i badrummet? Har tyvärr inte tillgång till någon svärmor eller gammeldags fru som jag kan be om hjälp. ;) Hur gör ni? Kanske en dum fråga, men... :o

Nina
2009-08-13, 20:29
Jag bor i villa och här finns ett pannrum där jag hänger in dom, värmepannan torkar dom. Annars kanske du kan hänga dom över badkaret eller i duschkabinen?

Jonas
2009-08-13, 20:35
Njo, där kan de väl hänga, men torra lär de inte bli till imorgon. Kan de skadas av att hänga direkt på handdukstorken?

Mats Liifv
2009-08-13, 20:38
Brukar bara låta sakerna hänga på tork i badrummet, om de blivit blöta. Har så mycket utrustning så det är inget problem att ta några andra kläder om så skulle behövas. Om man nu inte har det är det nog inte så mycket annat att göra om man inte har tillgång till pannrum eller torkskåp än att ta till handdukstorken. Skinn ska man aldrig hänga på element eller liknande, men ren textil bör fungera tycker jag. En bra investering är naturligtvis ett regnställ, helst delbart, och flera par handskar. Gärna ett par med GoreTex. Ett vanligt misstag man gör är när man tror att ett GoreTex-ställ är någon typ av universal-lösning. Stället blir lik förbaskat blött och obehagligt att använda, även om man är torr mot kroppen. Inte speciellt kul om man är ute på semester. Alltså regnställ på så fort det börjar regna, eller ännu hellre strax innan. För egen del brukar jag ta ut regnmembranen ur mina kläder. Jag tycker att dom ger ett obehagligt klimat i kläderna. Blir bara varmt och svettigt. Svala kläder gäller för mig.

Jonas
2009-08-13, 20:43
Ah, å jag ba... Torktumlaren i tvättstugan var upptagen när jag tittade ned förut, men jag glömde kolla torkskåpet. Kanske det är ledigt...

Sen var det inte läge att börja rodda med regnställ, vilket jag inte heller har ännu, på hemväg med körläraren bakom som inte heller hade regnställ. Det var bara att låtsas som om det regnade och köra vidare.... ;)

Jåke
2009-08-13, 21:13
Ah, å jag ba... Torktumlaren i tvättstugan var upptagen när jag tittade ned förut, men jag glömde kolla torkskåpet. Kanske det är ledigt...
Torktumlaren eller torkskåpet på låg effekt. Textilen har inga problem med det och membran mår faktiskt bra av att tumlas ibland. Problemet är skinndetaljerna som inte tål för hög värme, runt 35 kanske 40 grader max gissar jag. De torkar ut, stelnar och spricker av att torka för snabbt, men de går ju smörja in... :)

Jonas
2009-08-13, 21:19
Torktumlaren eller torkskåpet på låg effekt. Textilen har inga problem med det och membran mår faktiskt bra av att tumlas ibland. Problemet är skinndetaljerna som inte tål för hög värme, runt 35 kanske 40 grader max gissar jag. De torkar ut, stelnar och spricker av att torka för snabbt, men de går ju smörja in... :)

Tack, torkskåpet var ledigt. Går dock inte att ställa in värmen på, så jag tar ut kläderna efter en halvtimme och sen får de eftertorka uppe i lägenheten. Och precis som du säger var jag rädd för att skinnet skulle spricka/flagna. Smörjer in skinndetaljerna sen med impregnering.

Mats Liifv
2009-08-13, 21:20
Jag har den här jackan (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=48&cid=5) och dom här byxorna (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=67&cid=19). Funkar kanonbra. Jackan syns otroligt bra och kan användas antingen som överdrags/förstärkningsplagg vid regn eller som separat jacka med säkerhetsjacka, typ Dainese eller liknande under. Köps då av naturliga skäl i en storlek som funkar med den utrustning under som man tänkt sig att använda under.

Byxornas stora fördel är blixtlåset som går långt upp på låret. Underlättar avsevärt när man snabbt ska kränga på sig dom utanpå ställ och stövlar. Köp inga byxor som inte har det, är min starka rekommendation.

Jonas
2009-08-13, 21:28
Ja, det är nog en god idé att investera i ett färgglatt regnställ. Hinner dock inte imorgon, så jag hoppas verkligen det blir uppehåll på lördag. :)

pewa
2009-08-17, 00:47
Hände upp mitt gore tex-ställ i badrummet efter senaste regnturen. Trodde de skulle hinna torka över natten och även om de funkade att använda dagen efter så kändes det att kläderna var blöta/tunga fortfarande.

Blir torkskåpet på låg effekt nästa gång, bra tips!