handdator

Visa fullständig version : Busshållplats



Mc-Bosse
2009-08-13, 19:12
Det står följande: "

Bussregeln

Du ska lämna företräde åt buss där föraren ger tecken för att starta från busshållplatsen om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre. Trafikregeln innebär att du ska sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs är kravet att du ska stanna.

Bötesbelopp: 1000:-"

på http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler_lamna_%20foretrade.htm#ovriga

Det kom besked på anslagstavlan i bussgaraget för några år sedan att denna regel är uppmjukad och eu-anpassad med lydelsen att ni bilister bör släppa ut en buss, inte ska, vilket är en jädra skillnad! Jag kan ju aldrig tänka mig att denna nya informtion skulle vara felaktig eller ändrad tillbaka med ordet "ska".

Likaså bör busschauffören tänka till också och inte bara slå på blinkersen och köra. Eller som jag: jag låter bilarna köra om där kommer bara några stycken för att underlätta. Vid köbildning får jag ju blinka och visa att nu tänker jag köra och då stannar alltd någon bil för att släppa ut mig. Jag råkar aldrig ut för några sura miner eller vansinnesomkörningar. Vid hastighetsbegränsningar över 50 har vi busschaufförer total väjningsplikt mot er bilister när vi ska lämna en hållplats vilket verkar vara information som en del kolleger inte vet eller struntar i...

Ibland är det hopplöst att hitta den senaste och mest uppdaterade informationen om något specifikt på internet. Skit blir det också om artikeln ifråga inte är datummärkt.

Mats Liifv
2009-08-13, 21:00
Likaså bör busschauffören tänka till också och inte bara slå på blinkersen och köra. Eller som jag: jag låter bilarna köra om där kommer bara några stycken för att underlätta.

Min erfarenhet av busschaufförerna i Stockholm är att de sällan gör som du. Här gäller mer att bara blinka och svänga ut även om man nästan redan hunnit börja om bussen. Irriterar mig mycket på det, eftersom chauffören lika gärna kunnat släppa förbi mig och ta sig ut från hållplatsen några sekunder senare. Känns ofta som att dom gör det bara för att dom kan.

Ett annat stort problem är alla fotgängare som bara kliver rätt ut i gatan utan att kolla av läget ett dugg. Som yrkesbilist i Stockholm ser man dagligen incidenter i samband med detta. Folk är helt enkelt inte kloka, tar inget eget ansvar för sin säkerhet utan kliver bara rakt ut. Inte sällan skjutande en barnvagn framför sig! Inte svårt att inse vem som är "förloraren" om det smäller. Olyckorna har ju ökat drastiskt sedan denna mindre väl övertänkta regel infördes.

Mc-Bosse
2009-08-14, 10:30
T o m mina resenärer undrar ibland varför jag inte lämnar hållplatsen. Vi hinner säger jag och det gör vi. Dina kolleger stänger dörrarna och bara kör får jag höra. Jag anser att då det finns så många situationer i trafiken som påverkar hastigheten så kan det kvitta om jag håller lite vid hållplatsen. Kastar jag mig bara ut från hållplatsen och sparar 15 s så hamnar jag kanske bakom någon som inte trampar på gasen. Eller ett rött trafikljus. Det är resenärer som sölar med betalningen som tar tid...

Nina
2009-08-14, 14:52
Det är resenärer som sölar med betalningen som tar tid...
Här handskas de inte med pengar längre. Har man inte köpt biljett i nåt som ser ut precis som en P-automat får man inte åka. Om man inte har busskort eller remsa förstås. Dessa s.k. biljettautomater finns inte var som helst heller. I centrala Handen där jag bodde förut fanns en automat vid ena busshållplatsen. Skulle man åt andra hållet fick man köpa biljett på ena busshållplatsen och sen springa snett över en hårt trafikerad gata för att komma till sin busshållplats.

Vissa busschaufförer stannar inte ens för övergångsställen. Jag fick springa med barnvagnen över övergångsstället när jag upptäckte att han minsann inte sänkte farten eller ens tänkt stanna. Jag ringde upp SL, StorStockholms Lokaltrafik, och bad att få prata med trafikansvarige. Jag uppgav tid, bussnr och vilket nr det var på bussen och var nånstans. Det jag fick höra av självaste utbildningsansvarige tillika trafikansvarige var att de inte är skyldiga att stanna för gående på obevakade övergångsställen (!). :eek:
Jag upplyste att det är samma trafikregler för dom som för andra, vid obevakade övergångsställen är man skyldig att stanna så fort nån sätter ner en fot där, vi befann oss i mitten av gatan. Om inte jag sprungit hade han kört på oss, hur gott hade han sovit om nätterna med vetskapen att han dödat ett spädbarn samt hennes mamma?! Och på ett obevakat övergångsställe dessutom. Han hade åkt dit så det visslat om det, ibland undrar man var de hittar vraken här i sta'n. De flesta anser att busschaufförerna här är såna som inte får eller kan hantera bättre jobb, idiotförklarade med ett dagcenterjobb ungefär. Jag har sett fler småjävlas med bussarna här.

Sen dess roade jag mig med att under flera års tid hålla hastigheten exakt på 50 eller ännu bättre; lite, lite under 50 då det handlar om maxhastighet när jag hade en buss bakom mig. Jag stannade för gående och de fick ta hur gott om tid på sig som allra helst. ;)

Nina
2009-08-14, 14:55
Här gäller mer att bara blinka och svänga ut även om man nästan redan hunnit börja om bussen.
Är man jämsides med bussen (halvvägs) är chauffören skyldig att låta dig fortsätta förbi bussen.

Mc-Bosse
2009-08-14, 14:58
Han hade åkt dit så det visslat om det, ibland undrar man var de hittar vraken här i sta'n. De flesta anser att busschaufförerna här är såna som inte får eller kan hantera bättre jobb, idiotförklarade med ett dagcenterjobb ungefär. Jag har sett fler småjävlas med bussarna här.


Är ni inte alla lite, lite egendomliga i 08-området? ;)

Här i Skåne kan du betala på bussen och få fin kontakt via en liten pratstund med den trevlige chauffören. :D

Nina
2009-08-14, 14:59
Ett annat stort problem är alla fotgängare som bara kliver rätt ut i gatan utan att kolla av läget ett dugg. Som yrkesbilist i Stockholm ser man dagligen incidenter i samband med detta. Folk är helt enkelt inte kloka, tar inget eget ansvar för sin säkerhet utan kliver bara rakt ut. Inte sällan skjutande en barnvagn framför sig! Inte svårt att inse vem som är "förloraren" om det smäller. Olyckorna har ju ökat drastiskt sedan denna mindre väl övertänkta regel infördes.
Tror vi kan skylla en viss del på Robert Aschberg. Han klev bara ut och dunkade in dörrar på bilar. Som fotgängare är man faktiskt skyldig att först titta åt vänster, sen höger och sist åt vänster innan man kliver ut. Shit alltså, vilken trafikpolis jag skulle vara, jag är som en vandrande trafikregelbok här! ;)

Kuggfråga: har man kört mot rött om framhjulen passerar den heldragna tvärgående linjen vid rödljuset? Och har man kört mot rött ljus om framhjulen bara råkar stå på linjen? ;)

Nina
2009-08-14, 15:00
Är ni inte alla lite, lite egendomliga i 08-området? ;)
Här blir du bara rånad. ;)

Men visst, lösningen man gjort är inte lysande eller ens genomtänkt.

Mc-Bosse
2009-08-14, 15:03
Är man jämsides med bussen (halvvägs) är chauffören skyldig att låta dig fortsätta förbi bussen.

Inte om du kör en BMW 3-serie. De bilarna ska man sikta på med bussen! ;);)

Mc-Bosse
2009-08-14, 15:14
Som fotgängare är man faktiskt skyldig att först titta åt vänster, sen höger och sist åt vänster innan man kliver ut. Shit alltså, vilken trafikpolis jag skulle vara, jag är som en vandrande trafikregelbok här!


Regler är regler men problemet ibland är att de är inte vettiga. Som att bilar som kör rakt fram i 70-80 på en väg ska behöva stanna för att släppa ut den enda bilen som kommer från den korsande vägen den dagen för att högerregeln gäller i korsningen.

Ingen stannar och bilisten som ska ut väntar... i 999 fall av 1 000. I det 1 000:e fallet kör bilen och de smäller och den utkörande bilisten går helt fri. Högeregel är högerregel ju...

Gibson
2009-08-14, 15:15
Inte om du kör en BMW 3-serie. De bilarna ska man sikta på med bussen! ;);)

Varför då:confused:

Mc-Bosse
2009-08-14, 15:18
För att det ofta är unga slynglar som har sin bil som penisförlängare? Och jag med min buss vill tala om att jag har mer mellan benen? Du vet: män emellan. ;)

Gibson
2009-08-14, 15:29
För att det ofta är unga slynglar som har sin bil som penisförlängare? Och jag med min buss vill tala om att jag har mer mellan benen? Du vet: män emellan. ;)

Konstig buss om du har motorn mellan benen.:D:D:D:D:D