handdator

Visa fullständig version : Åter till fadershuset (Moto Guzzi 1200 Stelvio)



Guzzi-Leif
2009-08-12, 10:13
Efter 3 500 omväxlande, vällustiga mil på svenska, norska, danska, tyska, tjeckiska, österrikiska och italienska grus- lands- och motorvägar ska jag nu skiljas från Molnets Broder, en BMW R1150RS uttagen 2004.
Under dessa mil har egentligen bara tre saker gått sönder; ett batteri, en blinkerslampa samt en halvljuslampa. Inte illa!

Vad jag byter till? En Moto Guzzi 1200 Stelvio, italienarnas svar på BMW R1200GS.

Det är främst två saker som lett fram till bytet:
-En åldrande rygg som gör körställningen på RS jobbig.
-Jag kör så pass mycket grus och små 70-vägar att en multimaskin passar mina behov bättre.

Åsså blir det ju Guzzi igen….

Gurrag
2009-08-12, 10:22
Låter spännande!
Grattis till valet. Det blir säkert bra.

Nina
2009-08-12, 10:22
Åsså blir det ju Guzzi igen….
Och passar bra för ditt pseudo förstås! =)

Guzzi-Leif
2009-08-12, 10:28
Och passar bra för ditt pseudo förstås! =)

Jojo; det blir faktiskt Guzzi nummer sex.

Mats Liifv
2009-08-12, 10:44
Grattis!

Tror den är en stark konkurrent till BMW GS. Har aldrig kört någon Guzzi men kan tänka mig att dom skulle passa mig rätt bra. Lär väl bli någon sådan också innan hoj-karriären är över...

Skriv och berätta om dina intryck och lägg gärna upp lite bilder.

Molgan
2009-08-12, 12:14
Kul! Ska bli spännande att höra hur den funkar. =)

Ingemar
2009-08-12, 13:00
Ja det ska bli riktigt intressant att läsa om hur du upplever att köra en Stelvio. Jag satt faktiskt och drömde mig bort lite på en sån i närheten av Hammarön förra sommaren och erbjöds även köra en sväng med den. Brukar inte vara svårövertalad men avstod i brist på tid. Mc-Garaget tror jag firman hette. Jag gillar den typen av hojar och tyckte den var riktigt fin. Är det kanske så att du tidigare åkt Quote-modellen? Hoppas ni kommer att trivas ihop.:)

Mats Liifv
2009-08-12, 14:13
Adventure-modellen vore inte fel att ha i garaget. Ser riktigt serös ut på bild i alla fall.

Kikade lite på Guzzi innan jag köpte min Triumph. Måste provköra någon vid tillfälle. Kul med hojar som det inte går "tretton på dussinet" av.
Det som, i alla fall tidigare, varit lite tråkigt har varit reservdelshanteringen. Har fungerat mindre bra att få hem reservdelar. Tror dock att de kan ha fått ordning på det nu.
En kompis fick ett haveri på växellådan på sin hoj. Garanti-jobb eftersom hojen var ny. Dessvärre tog det närmare tre månader att få det fixat. Han fick olika lånehojar under tiden så han var inte strandsatt, men det är inte okay. Om han inte haft garanti hade halva säsongen försvunnit...

Guzzi-Leif
2009-08-12, 17:21
Flera tester påstår att Guzzi överglänser BMW när det gäller produktions- och komponentkvalitet. Får se om de har rätt.

Ingemar:
Quota har jag aldrig haft men väl en 125 Stornello, en 850 T3 California, en 1000 California II samt två stycken SP 1000 II.

Mc-Bosse
2009-08-12, 18:11
En sån här då? Den ser ju fin ut!

http://cameira.files.wordpress.com/2008/02/moto-guzzi-1200-stelvio.jpg

http://cameira.files.wordpress.com/2008/02/cartaz1.jpg

Moto Guzzi Stelvio 1200 – 2008

Gnistvändaren
2009-08-12, 18:21
Ser ut som en GS med push-up! ;D

Grattis till nyförvärvet, Leif! Må ni ha många sköna mil tillsammans.

Guzzi-Leif
2009-08-12, 19:03
Tack för alla go'a glada tillrop!

Push-up? En sådan ungdomlig skönhet behöver inget stöd för behagen! ;-)

Mats Liifv
2009-08-12, 23:02
Tack för alla go'a glada tillrop!

Push-up? En sådan ungdomlig skönhet behöver inget stöd för behagen! ;-)

Mina Guzzi-kompisar kallade mina Boxrar för Guzzi med hängpattar. Kärt barn....;)

Tror att du kommer bli kanon-nöjd med din nya "Italienska".

Gnistvändaren
2009-08-13, 07:33
Så sant...

Mats Liifv
2009-08-13, 07:54
Så sant...

He, he!

Klockrent, då hade dom belägg för vad dom sa! :D;D

Guzzi-Leif
2009-08-17, 23:32
Kl 17 idag skedde bytet...

Molgan
2009-08-18, 00:28
Kl 17 idag skedde bytet...
Mysigt! Hoppas du kommer trivas med den. =)

Mats Liifv
2009-08-18, 06:22
Nu måste det bli en Italien-resa nästa sommar...;D

leffa
2009-08-18, 06:41
mycket snygg maskin ,frugan övningskör på en guzzi tycker att de har ett skönt ljud.:)

Nina
2009-08-18, 06:45
Påminner om en BMW – med push-ups. ;) Den ser fin ut!

Gibson
2009-08-18, 12:14
Den var fin.:)

Guzzi-Leif
2009-08-21, 20:23
Så har jag då underlag för att skriva en första rapport om skillnaderna mellan BMW R1150RS (2003) och Moto Guzzi 1200 Stelvio (årsmodell 2008).

Stelvion är oändligt mycket mer hanterbar och lättsvängd utan att på något sätt kännas mindre stadig än BMWn. Körställningen och styret medverkar förstås till detta men också en sund grundkonstruktion med väl valda vinklar och språng. Hur den blir med full last vet jag inget om.

Den allra största skillnaden (förutom motorcyklarnas olika användningsområde/typ förstås) är frånvaron av ryckighet. Guzzin känns som en förgasarmaskin vid pådrag/avdrag och det finns ingen servo som omöjliggör riktigt mjuka inbromsningar. Kommer att bli ett stort lyft för passageraren.

Motorn är som V-motorer från Mandello brukar vara; känns som att bara vrida på en vattenkran och varvet rusar iväg utan att man märker det. Aningen farligt för körkortet om man säger så. Vibrationer finns men hittills har jag uppfattat dem som betydligt kroppsvänligare och mindre irriterande än på BMW’n. Backspeglarna är stilla och fina på nästan alla varv – snygga och välfungerande är de också.
Avgasljudet är överraskande starkt. Men vackert…

Om man glömmer att man åker europeiskt, kan man få en del klonkljud i växellådan men växlingarna går ändå alltid smidigt som på en nippones – helt väsenskilt från hur det brukade vara att åka Guzzi förr i tiden och betydligt mjukare än på BMWn.
Man har löst problemet med kardanpåverkan vid pådrag/avdrag på ett helt annat sätt än BMWs delade kardanrör, inga vippspel att kolla alltså.

Fjädringskomponenterna verkar väldigt seriösa med en mängd inställningsmöjligheter. Jag är lite negativt överraskad över att de är så ”styva” även med inställning för mig (spinkeklassen, lätt flugvikt).

Reglage och kontroller är helt ok även om de inte håller samma perfekta finish som BMWs. Gudskelov slipper man i alla fall de separata blinkersknapparna…

Det märks väldigt tydligt att Guzzi haft egen vindtunnel sedan 50-talet. Trots att väderskyddet bara består av några små plastbitar, har jag nästan samma skydd som från BMWs helkåpa. Med min längd samt med sadel och vindruta i nedersta lägena, är förarmiljön helt lugn och stilla åtminstone upp till svensk motorvägsfart (hmmmm, kanske lite till också).

Det finns några detaljer som ger mervärde: Låsbart handskfack i kåpan, bättre ljus, färddator, stålomspunna bromsslangar i original samt alldeles underbara, excentriska justeringar för broms- och växelpedal. Åsså förstås en riktigt tjock o fin instruktionsbok.
Lite utanför Guzzis kontroll, ligger enormt mycket fint tekniskt material ute på nätet. Kopplingsscheman, verkstadshandböcker och reservdelskataloger är enkla att få tag på trots få sålda exemplar av en ganska ny modell.

Tyvärr har Guzzi fallit för en del fjolliga modenycker vilket jag föraktar. Stelvion har digital hastighetsmätare, vita blinkersglas och vitt bakljusglas (röda lysdioder). Hur fasen kan man göra så?

När det gäller allmän kvalitetsnivå ser det minst lika gediget ut som på BMW. Framtiden får utvisa.

Lovar att återkomma när jag vet mer – även med eventuellt negativa bitar.

Jan-Olov
2009-08-21, 22:50
Jag är allt lite nyfiken på Guzzi, men har ändå en dumm fråga. Blir det inte varmt om benen med cylindrarna så nära?

Molgan
2009-08-21, 22:55
Intressant. Angående den styva fjädringen så kanske den kommer funka finfint med lite last?

Guzzi-Leif
2009-08-22, 07:32
Intressant. Angående den styva fjädringen så kanske den kommer funka finfint med lite last?

Jo, den är väl tänkt för att klara hårdhänt körning. Har kört en del på riktigt dålig grusväg och där funkar den bra i alla fall utan studs och rygg-smällar.

Guzzi-Leif
2009-08-22, 07:34
Jag är allt lite nyfiken på Guzzi, men har ändå en dumm fråga. Blir det inte varmt om benen med cylindrarna så nära?

Det finns inga dumma frågor, bara dåliga svar!
I stadskörning kan man väl kanske känna värmen ibland men aldrig så det besvärar.
Försök prova en Guzzi någon gång, de är väldigt annorlunda i karaktären. Men minns att det skiljer enormt i utförande och feeling mellan 80-talsprodukterna och dagens Guzzi.

Jan-Olov
2009-08-22, 09:00
Kommer jag bara åt så ska jag göra det, jag vill inte prova en privat hoj om det strular, men väl på en firma.

Ingemar
2009-08-23, 07:46
Du stortrivs med din nya följeslagare och jag kan tro det blir mycket åkande på de Värmländska vägarna. (Även om underlaget är grus)
Några frågor från mig.
Hur långt är det mellan serviceintervallerna?
Är den lätt att själv greja med även om man har tummen mitt i handen. Ta ur batteri...byta lampor...oljefilter t.ex.
Har det sålts många Stelvio i dina trakter?
Här där jag bor är det nog ganska långt till en Guzzi-säljare och jag tror inte jag sett någon ännu ute i trafiken.
Inte ens under mc-dagarna då det ju formligen svämmade över med hojar i stan.
Konstigt nog är ju den typen av hoj inte så vanlig vilket jag har svårt att förstå.
Lycka till med Guzzin.

Guzzi-Leif
2009-08-23, 23:18
Du stortrivs med din nya följeslagare och jag kan tro det blir mycket åkande på de Värmländska vägarna. (Även om underlaget är grus)
Några frågor från mig.
Hur långt är det mellan serviceintervallerna?
Är den lätt att själv greja med även om man har tummen mitt i handen. Ta ur batteri...byta lampor...oljefilter t.ex.
Har det sålts många Stelvio i dina trakter?
Här där jag bor är det nog ganska långt till en Guzzi-säljare och jag tror inte jag sett någon ännu ute i trafiken.
Inte ens under mc-dagarna då det ju formligen svämmade över med hojar i stan.
Konstigt nog är ju den typen av hoj inte så vanlig vilket jag har svårt att förstå.
Lycka till med Guzzin.

Serviceintervallet är numera 1 000 mil. De senaste generationerna Guzzi är lättmekade då luft- o oljefilter funnits med redan på idéstadiet och inte kommit dit som jästen efter degen. Ventiler och så vidare sitter bra till och tändningen är förstås elektronisk. Kardandriften påverkar också pysselbehovet positivt.

Det finns många orsaker till de låga försäljningssiffrorna. Ett svårutplånligt rykte från tidigt 70-tal om låg kvalitet är ett, på senare tid täta generalagentbyten ett annat. Oförmåga att producera och distribuera eftersökta modeller ett tredje.
Under 70-talet fanns några modeller som sålde riktigt bra; V7, Stornello, Sport/S, Le Mans o California. Stelvion, Norge och de senaste läckra retrohojarna skulle kunna bli dagens motsvarigheter om bara fler vågar provköra samt lita på alla positiva tester. Åsså måste generalagenten våga vara lite mer offensiv.

Såvitt jag vet, är jag den ende Stelvio-ägaren i Värmland.

Ingemar
2009-08-25, 11:32
Serviceintervallet är numera 1 000 mil. De senaste generationerna Guzzi är lättmekade då luft- o oljefilter funnits med redan på idéstadiet och inte kommit dit som jästen efter degen. Ventiler och så vidare sitter bra till och tändningen är förstås elektronisk. Kardandriften påverkar också pysselbehovet positivt.

Det finns många orsaker till de låga försäljningssiffrorna. Ett svårutplånligt rykte från tidigt 70-tal om låg kvalitet är ett, på senare tid täta generalagentbyten ett annat. Oförmåga att producera och distribuera eftersökta modeller ett tredje.
Under 70-talet fanns några modeller som sålde riktigt bra; V7, Stornello, Sport/S, Le Mans o California. Stelvion, Norge och de senaste läckra retrohojarna skulle kunna bli dagens motsvarigheter om bara fler vågar provköra samt lita på alla positiva tester. Åsså måste generalagenten våga vara lite mer offensiv.

Såvitt jag vet, är jag den ende Stelvio-ägaren i Värmland.

1000 mil tycker jag var bra. De flesta märken går väl också från 600 till 1000 mila intervaller.
Vad jag skulle skriva var att MC-Nytt har testkört en Stelvio och kommer med ett omdömme i nästa nummer. Måste också inflika....Solkatterna får en svettig kväll i morron i Nyköping.

Guzzi-Leif
2009-09-05, 21:50
1000 mil tycker jag var bra. De flesta märken går väl också från 600 till 1000 mila intervaller.
Vad jag skulle skriva var att MC-Nytt har testkört en Stelvio och kommer med ett omdömme i nästa nummer. Måste också inflika....Solkatterna får en svettig kväll i morron i Nyköping.

Speedway-kvalet är en rysare. Synd att senaste matchen regnade bort.

Guzzi-Leif
2009-09-05, 21:52
Efter 150 mil på olika underlag och i skiftande väderlek, är det framför allt två intryck som dominerar:
-Bland alla de mc jag ägt och kört är Stelvion nummer uno på vägen. Har aldrig tidigare upplevt en båge som styr så fullkomligt neutralt; den känns som en 125a att slänga runt i kurvorna, det är en barnlek att korrigera ett dåligt spårval, det känns säkert att runda en tom grävling i böjslutet och allt detta med bibehållen stabilitet. Magiskt!
-Motorn är enormt elastisk. Trots att sexan är en överväxel med nästan exakt samma totala utväxling som på BMWn, kan man använda den ner till 60-65 km/h utan protester och det är sedan bara att gasa iväg utan att rovan grymtar. Klippet på högre varv är också härligt.

Jag anser fortfarande att man valt alldeles för hård fjädring och jag tycker man borde ha fått motorn mer mekaniskt tyst – det är ju ingen stötstångare och ventilspelen är rimligt små.
Något jag tackar extra för däremot, är att det sitter ett fast länkage mellan spjällhusen – inget frekvent fibblande med synk här inte!
Mina två passagerare (sambon och dottern) jublar över sittställningen, sikten och komforten. Dottern, som är den längsta av de två, får turbulens runt hjälmen i vissa farter men det kan nog lösas genom justering av vindrutan.

Molgan
2009-09-05, 21:56
Låter trevligt, skulle va skoj att testa. Angående fjädring, vad finns det för justeringsmöjligheter?

on2wheel
2009-09-05, 22:07
Säger bara Ummmm.....
Gillar Stelvio´n och vikten är för mig den stora nyckel. Eller bristen på vikten kanske jag ska säga!!
Går just nu en på e-b för runt strax under 5000 E med 4 d och några timmar kvar annars så finns några på m.de för runt 85-90 tusen svenska + hem, inreg o bes.

Ska till järfälla på Måndag för koll.
Kul att höra dina "komments"

Ha det 2o) !

Guzzi-Leif
2009-09-05, 23:28
Låter trevligt, skulle va skoj att testa. Angående fjädring, vad finns det för justeringsmöjligheter?

Fram (Marzocchi?):
Förspänning (fast nyckel), kompressions- o returdämpning (skruvmejsel).

Bak (Sachs fjäderben?):
Progressivt länkage, förspänning (m ratt), returdämpning (skruvmejsel)

Guzzi-Leif
2009-09-05, 23:30
Säger bara Ummmm.....
Gillar Stelvio´n och vikten är för mig den stora nyckel. Eller bristen på vikten kanske jag ska säga!!
Går just nu en på e-b för runt strax under 5000 E med 4 d och några timmar kvar annars så finns några på m.de för runt 85-90 tusen svenska + hem, inreg o bes.

Ska till järfälla på Måndag för koll.
Kul att höra dina "komments"

Ha det 2o) !

För seriös körning på dåligt underlag kan nog vikten vara ett problem (och bakfälgens bredd (=urval av däck) så köp NTX-varianten om du ska plöja traktorvägar) men annars känns den faktiskt lätt coh behändig som en 125a så snart man rullat igång.

Vore skoj att höra dina intryck efter provkörning!