handdator

Visa fullständig version : Är orolig för att jag hör ventilerna under färd.



Seth
2009-08-11, 21:47
Undrar ska man höra ventilerna under färd -90kmh sen kommer vindbruset.?
Motorcykeln har gått i dagsläget 2835 mil
Den har stått ett tag pga pengar till service så man har glömt hur den lät innan och om ventilljudet e standard.
Jag har bytt Olja, oljefilte,r luftfilter, drevpaket och däck men inte gjort ventilkoll (tog ett bra tag pga nuvarande arbetslöshet)
Har kört mc:n 10-15 mil och hör ventilerna.
Ljudet låter som typ: "tipp tipp tipp". Inget skramlande eller nåt sånt.
Den känns inte slö, men är orolig för ventilerna.
Har vippor med skruv till ventilerna enligt haynes boken.
Hoppas att det inte är allvarligt för jag är inte direkt sugen på att lägga ut 1800 redan i höst. vill inte ge mig på justering sj.

Linnex
2009-08-11, 22:14
Nä. Ventiler skall aldrig höras. Då krävs justering.

Edit.
Om det är ventilerna och de hörs upp till 90 så är det nog lite akut att få de justerade.

Seth
2009-08-11, 22:15
ok. då blir det att ställa den tills den 27e o spara till en justering. :(

Linnex
2009-08-11, 22:20
1800 spänn för ventiljustering???

Nu är det väl 20 år sedan jag justerade ventiler men inte tar det speciellt många minuter och är det skruvjustering så är bladmått det enda som behövs.

Seth
2009-08-11, 22:23
1800 spänn för ventiljustering???

Nu är det väl 20 år sedan jag justerade ventiler men inte tar det speciellt många minuter och är det skruvjustering så är bladmått det enda som behövs.

pratade med närmaste verkstad och snittpriset för justeringar hos dem hamnade typ runt 1500-1800.. har inga egna saker och även om det är lätt så vill jag ha det bra gjort.
har småmekat o sånt men har inte gett mig in på ventiler än. vill ha en erfaren som gört som kan visa mig.

Linnex
2009-08-11, 22:29
Första träffen vid googling.
http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Med haynes och denna länk så borde du väl våga att lyfta av kåpan och åtminstånde mäta om de verkar ligga rätt eller fel.
Bladmått kostar ett par tior. Dvs mycket att vinna och lite att förlora :)

Seth
2009-08-11, 22:30
Första träffen vid googling.
http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Med haynes och denna länk så borde du väl våga att lyfta av kåpan och åtminstånde mäta om de verkar ligga rätt eller fel.
Bladmått kostar ett par tior. Dvs mycket att vinna och lite att förlora :)

får införskaffa mig mått o se om jag vågar skruva loss kåpan :P
har nåt syndrom där jag är onödigt rädd om mina saker vid mekande:P

Linnex
2009-08-11, 22:41
får införskaffa mig mått o se om jag vågar skruva loss kåpan :P
har nåt syndrom där jag är onödigt rädd om mina saker vid mekande:P

Jag kan förstå att det känns oroligt. Men är det så stort fel att du hör det i högre hastigheter så är det förmodligen någon ventil som är totalfel. Om du då bara plockar ner för att testmäta och hittar den som är fel så skall du se att du även vågar justera...;)

Det är ett enkelt förfarande. Du skall bara mäta så du har rätt avstånd enligt bifogad bild. Om det behöver justeras så är det bara att lossa kontramuttern och sedan vrida lite på skruven tills det nyper i bladmåttet.

Obs. Glöm inte att några ventiler kommer vara påverkade av kammen så man kan bara mäta de övriga och sedan får man dra runt motorn så de friställs.

Som sagt. Börja med att lossa kåpan och provmät. :-)

Seth
2009-08-11, 23:08
Får se hur jag gör. ska lusläsa boken o studera bilderna noga.

Mc-Bosse
2009-08-12, 10:08
Nä. Ventiler skall aldrig höras. Då krävs justering.

Edit.
Om det är ventilerna och de hörs upp till 90 så är det nog lite akut att få de justerade.

Tillägger bara att ventiler är inte ljudlösa och ska inte vara det heller. På tomgång och lite mer varvtal så ska du höra ett svagt tickande om du lägger ett öra nära motorn för annars är det dåligt spel och risken finns då att en ventil bräns. Men det ska ju naturligtvis inte slamra hej vilt i höga farter.

Linnex
2009-08-12, 11:50
Tillägger bara att ventiler är inte ljudlösa och ska inte vara det heller. På tomgång och lite mer varvtal så ska du höra ett svagt tickande om du lägger ett öra nära motorn för annars är det dåligt spel och risken finns då att en ventil bräns. Men det ska ju naturligtvis inte slamra hej vilt i höga farter.

Förtydling.
Det låter alltid om en motor och visst hör man även ventilerna om man direkt lyssnar efter dem.
Men när man hör ett framträdande tickande ljud från ventilerna vid tomgång så är det dax för justering. Hör man ventilerna under färd så skulle de redan ha varit justerade:cool:

Mc-Bosse
2009-08-12, 14:42
Men när man hör ett framträdande tickande ljud från ventilerna vid tomgång så är det dax för justering.

Det är ju en defenitionsfråga det där med framträdande. Svårt att avgöra då man inte hör motorn ifråga. Jag hör tickande ventiler från min Kawasaki på tomgång och anser det vara som det ska vara. Min moped har tickande ventiler efter rätt utförd justering. Min 16 år gamla Saab 9000 med hydraliska ventillyftare låter också. Kraftigt om bilen stått en vecka för att avta efter 1 min ungefär då oljan kommit dit den ska.

Ville bara få fram att ventiler ska ticka hörbart på tomgång för då är där ventilspel.

Till frågeställaren: är du helt säker på att det är ventilerna som låter i 90 km/ tim? Det verkar ju egendomligt att du inte lagt märke till detta innan när du körde. Och om de nu slamrar i 90 så borde det ju vara helt klart hörbart på tomgång också. Ventiler med för stort spel hör vem som helst från en motor på tomgång, det går inte att missa det ljudet. Och motorn går ju bra i övrigt och startar utan problem så att en ventil skulle vara bränd låter osannolikt i mina öron.

Nina
2009-08-12, 15:21
Min 16 år gamla Saab 9000 med hydraliska ventillyftare låter också. Kraftigt om bilen stått en vecka för att avta efter 1 min ungefär då oljan kommit dit den ska.
Oh shit! 1 minut?! Några sekunder har jag varit med om men inte en hel minut. Då är det verkligen dags att byta ut oljepumpen, Bosse. (Om du inte har motorolja som liknar tjära..?)

Topic: det beror väl på vilka ventiler det är – avgas- eller insugsventil? Det är väl avgasventilen man bränner (vid t ex för snål drift)? *kliar träprotesen och letar febrilt i arkivet nu*

Linnex
2009-08-12, 15:49
Jag skall inte orda emot. Ofta så låter äldre motorer mer än nyare. Jag kör väl med för nya grejor :D förutom då Kawasakin och där dränks ventilerna av ljuden från kamkedjan och växellådan:o

Fruns moppe låter i alla fall inga ventiler... 2-taktare ;)

Fundering. Var som sagt några år sedan jag justerade. Skall motorn vara kall eller varm när man gör justeringen?

Mats Liifv
2009-08-12, 16:03
Jag skall inte orda emot. Ofta så låter äldre motorer mer än nyare. Jag kör väl med för nya grejor :D förutom då Kawasakin och där dränks ventilerna av ljuden från kamkedjan och växellådan:o

Fruns moppe låter i alla fall inga ventiler... 2-taktare ;)

Fundering. Var som sagt några år sedan jag justerade. Skall motorn vara kall eller varm när man gör justeringen?

Alltid kall motor vid ventiljustering!

Mc-Bosse
2009-08-12, 16:23
Oh shit! 1 minut?! Några sekunder har jag varit med om men inte en hel minut. Då är det verkligen dags att byta ut oljepumpen, Bosse. (Om du inte har motorolja som liknar tjära..?)


Inga konstigheter alls enligt mekaniker jag pratat med. Bara det tystnar så och det gör det. Och inte håller på när motorn är varm. Det är oljan som rinner ur de hydraliska ventillyftarna. Bilen är en 93:a och har rullat 27 000 mil. Tänkte hälla i ny biltema delsyntet och byta oljefiltret för det minns jag inte om jag gjort. Kanske att tickandet vid kall motor upphör, inte för att jag bryr mig men ändå.

Tänker inte riva ner motorn och byta ventillyftare eller något... 7 500. - i inköp och andra gången den går igenom bes ua. Den får gå till den inte går längre och då blir det en annan bättre begagnad Saab.

1 min om jag bara startar och inte rör gasen om det är kallt ute. Trampar jag på gasen så tystnar det fortare.

Linnex
2009-08-12, 16:25
Inga konstigheter alls enligt mekaniker jag pratat med. Bara det tystnar så.

Ahaaa.... tyst tickande :D:D:D:D;)

Mc-Bosse
2009-08-12, 16:41
Ahaaa.... tyst tickande :D:D:D:D;)

Jag gav dig den med guldsked! :D

Tystare, eller till rätt ljudnivå är mer rätt uttryck.

Seth
2009-08-12, 17:03
Vid Tomgång låter den normalt tissar då typ som det ska,
blir knapp högre ljud men hörbart upp i 85-90 som jag ligger i. ingen ide med hårdkörning, inte min grej,
Vid torrgasningar hörs det knappt.
Den startar lätt ingen rök.
Det slamrar inte utan det är närmast tickar
När jag gasar på blir det en mikro bungee effekt vid växling men det beror väl på effektkurvan.

Oljan såg bra ut vid bytet.

Ifs är avgaset inte helt tätt i kollektorn och skramlar smått vid pådrag o släpp. men det är annorlunda ljud, avgaspackningarna mellan motor och avgas är inte de bästa ska bytas. Tror inte det e avgaset mot motorn som låter ändå

har läst att vipparmarna kan ge liknande ljud när de börjar glappa.

Vore synd om det är nåt jätte allvarligt när den bara gått 28-2900 mil.

carpelux
2009-08-12, 17:34
Att det låter lite i ventilerna är ingen större fara.
PÅ moderna motorcyklar med överliggande kammar finns det inga vippor i regel utan nockarna påverkar ventilerna direkt och spelet justeras med ett shims (utbytbar bricka av olika tjocklek).
Det som händer på en sådan motor när ventilen sliter in sig i sätet är att spelet minskar coh motorn blir tystare och tystare. Till slut blir det för litet spel och man riskerar att bränna ventilen.
Nu vet jag inte hur din MC är konstruerad, men är det inte ett våldsamt oväsen så är det lugnt tills det du hunnit kontrollera spelet.

Seth
2009-08-12, 17:37
ok. kan lika gärna skriva ner smått hur motorn e uppbyggd.
2Cyl
8v där det är vipparmar mellan nockarna och ventilerna så det är 2v/nock. justerskruv på vipparmarna
DOHC med kedjan mellan cylindrarna självjusterande kedjespännare.
Och det är ju inte våldsamt ljud tack o lov utan bara hörbart. typ

tomahs900
2009-08-12, 19:51
Gör inget själv om du inte e hundra på vad du gör....gjorde jag o kedjan small av (byggde en manuell kedjespännare) nu ser ventilerna ut som små bananer o kommer nog skrota hojjen.

carpelux
2009-08-12, 20:56
Det är ju lite skillnad på att justera ventilerna och modifiera motorn med egna konstruktioner.
En justering är inga problem att göra själv om man tar det lugnt och har iunstruktioner. Samtidigt har du rätt att man inte ska ge sig på det om man inter känner att man kommer klara det.
Det är däremot riktigt roligt att kunna klara av underhållet själv, både för självkänslan och för plånboken.

tomahs900
2009-08-12, 21:07
Det är ju lite skillnad på att justera ventilerna och modifiera motorn med egna konstruktioner.
En justering är inga problem att göra själv om man tar det lugnt och har iunstruktioner. Samtidigt har du rätt att man inte ska ge sig på det om man inter känner att man kommer klara det.
Det är däremot riktigt roligt att kunna klara av underhållet själv, både för självkänslan och för plånboken.

Håller absolut med...men om de inte e ventilerna som knackar kan de va kedjan oxå...precis som de va för mig....sen googlar man o hittar en väl beprövad metod för att få tyst på den....ritningar,instruktioner o allt...
dock blir de ras.....

Men visst e de bara ventilerna så funkar de kanske...

Linnex
2009-08-13, 07:24
Håller absolut med...men om de inte e ventilerna som knackar kan de va kedjan oxå...precis som de va för mig....sen googlar man o hittar en väl beprövad metod för att få tyst på den....ritningar,instruktioner o allt...
dock blir de ras.....

Men visst e de bara ventilerna så funkar de kanske...

Rådet var att kontrollera ventilerna själv istället för att lägga ut 1800 spänn till någon med ansträngd ekonomi... Det skiljer lite mellan de två olika ingreppen.:cool: