handdator

Visa fullständig version : Lämpliga hojar för storvuxna



Jonas
2009-08-11, 19:15
I en annan tråd som handlade om något helt annat började en diskussion om vilka hojar som passar välbyggda förare. Dvs långa och "kurviga". Triumph Tiger, BMW GS 1200, Yamaha FJR 1300 är några förslag. Men om man nu vill ha en custom eller vilken annan hoj som helst för den delen; vad ska man då tänka på? Finns det några generella saker att ta hänsyn till?

Personligen vill jag ha en hoj som är:

1. lämplig för längre turer i Sverige och Europa
2. lämplig för kortare turer på kurviga vägar
3. driftsäker (kan inte meka alls)
4. relativt lättkörd (vill inte brotta ned den i kurvor)
5. skjutsvänlig när hon vill åka med
6. packningsduglig
7. relativt vibrationsfri

Den behöver absolut inte vara:

1. grusbusbäst (sorry Mats ;))
2. snabbast
3. coolast
4. störst
5. dyrast
6. öronbedövande
7. äldre än högst ett par år

Kom gärna med förslag på lämpliga hojar i flera hojkategorier om det är möjligt. :)

Och oj vad jag ser fram emot diskussionen som kanske kommer att följa här! :D:D:D

Bajen-Sam
2009-08-11, 19:29
M1800R så klart. :)

Jonas
2009-08-11, 19:38
M1800R så klart. :)

Stämmer inte på följande punkter enligt de recensioner som jag läst:

2. lämplig för kortare turer på kurviga vägar
4. relativt lättkörd (vill inte brotta ned den i kurvor)

i alla fall inte för mig som inte är van vid så biffiga maskiner :-)

Molgan
2009-08-11, 19:40
Den behöver absolut inte vara:

1. grusbusbäst (sorry Mats ;))
Äääh, annars hade jag föreslagit denna (http://www.blocket.se/vastmanland/KTM_990_adventure_R_22967332.htm?ca=1_9&w=3), hade passat in på övriga kriterier. :D Hade haft 5000 över till grusdäck oxå..

Bajen-Sam
2009-08-11, 19:43
Den är mer lättkörd en många tror, hängde ju med bra i lördags och ända körde jag med passagerare :)

Ända gången jag släpte av var då vi kom in på en vägsnutt med rullgrus i varje kurva. :)

Jonas
2009-08-11, 19:51
Den är mer lättkörd en många tror, hängde ju med bra i lördags och ända körde jag med passagerare :)

Ända gången jag släpte av var då vi kom in på en vägsnutt med rullgrus i varje kurva. :)

Sant, men du har säkert lång erfarenhet av att köra tung hoj. Eller?

"Men tyvärr är motorcykeln alldeles för stor och klumpig för att kraftresurserna ska kunna utnyttjas till fullo. Den är liksom Yamahan understyrd och vill helst fortsätta rakt fram, före tvära böjar får ekipaget bromsas in och nästan brottas ned. Saken blir inte bättre av att bakdäcket är opraktiskt brett, hela 240 millimeter, och att kardandrivningen ger upphov till störande hissningar vid både upp- och nedväxling.
Frågan är vad man egentligen ska ha den här hojen till. Den har skrytsamma muskler och går fort på breda och raka vägar men hämmas av sin tyngd och storlek. Det innebär att en del av funktionen går förlorad, att mc-känslan minskar och att kurvtagning blir mindre underhållande."

Hela testet här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=292073

Bajen-Sam
2009-08-11, 19:56
Nja fick ett återfall 2006, Mats lura mig tillbaka till hojlivet. Men det skall han ha tack för. :)

Har en BMW R 1150 GS som jag kanske skall sälja, det var den jag gjorde mitt återfall på och i den hojen har du allt.

Milslukare, lättkörd och rolig, det ända den saknar är väll custom stuket. ;)

Jonas
2009-08-11, 20:00
Mm, just nu står den högst i kurs. GS 1200. Verkar vara en riktigt bra hoj, enligt flera hojåkare och mediatester. Men vill gärna ha ett alternativ om jag trots allt bestämmer mig för en custom.

Jonas
2009-08-11, 20:03
Fråga till Bajen-Sam:

Varför har du både en Intruder M1800R2 och en Intruder VS 1400? *nyfiken*

Bajen-Sam
2009-08-11, 20:06
Sant, men du har säkert lång erfarenhet av att köra tung hoj. Eller?

"Men tyvärr är motorcykeln alldeles för stor och klumpig för att kraftresurserna ska kunna utnyttjas till fullo. Den är liksom Yamahan understyrd och vill helst fortsätta rakt fram, före tvära böjar får ekipaget bromsas in och nästan brottas ned. Saken blir inte bättre av att bakdäcket är opraktiskt brett, hela 240 millimeter, och att kardandrivningen ger upphov till störande hissningar vid både upp- och nedväxling.
Frågan är vad man egentligen ska ha den här hojen till. Den har skrytsamma muskler och går fort på breda och raka vägar men hämmas av sin tyngd och storlek. Det innebär att en del av funktionen går förlorad, att mc-känslan minskar och att kurvtagning blir mindre underhållande."

Hela testet här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=292073

Såna tester skall man inte ta för alvarligt på , då testföraren kanske inte alls gillar den typen av hoj.

Visst det går inte att gemföra med en sporthoj eller en annan lättare modell, men specielt svårkörd är den inte. Ta chansen och prova någon gång.

SCCS var ner på Geleråsen och körde Suzukis maskiner. Det var en tjej med som tävlat RR och hon körde 1800.an som gudinna, hon klagade dock att fotpinnarna tog i så det slog gnistor i varje kurva. :)

http://www.suzuki-chopper.se/newsite/Bilder/album/2007/2007-04-19%20-%20SCCS%20-%20KGK%20Suzuki%20-%20Bankorning%20-%20Gellerasen/slides/2007-04-19%2025.jpg

Bajen-Sam
2009-08-11, 20:15
Fråga till Bajen-Sam:

Varför har du både en Intruder M1800R2 och en Intruder VS 1400? *nyfiken*

Var sugen på att testa custom och jag föll för 1400:an.
Riktigt skön maskin, men att ha någon på bönpallen var ingen höjdare, varken för mig eller passageraren.

Och då jag nästan alltid kör med passagerare så föll både jag och Monica för 1800:an.

Vill gärna bygga om 1400:an till en ensam hoj, typ den som var med i lördags.

Men gumman tycker det räcker med en hoj, max två.
Men jag vill ju alla kvar ju. ;)

Mc-Bosse
2009-08-11, 20:16
7. relativt vibrationsfri

Från en novis: då faller väl alla två-stånkare? 4 cyl får det väl vara för att få relativt vibrationsfritt?

Mats Liifv
2009-08-11, 20:20
Mm, just nu står den högst i kurs. GS 1200. Verkar vara en riktigt bra hoj, enligt flera hojåkare och mediatester. Men vill gärna ha ett alternativ om jag trots allt bestämmer mig för en custom.

Om jag hade rätt budget och ville ha en custom skulle jag i varje fall testa en Triumph Rocket!

Bajen-Sams 1150GS är ett alldeles utmärkt alternativ. Personligen gillade jag 1150:an bättre än den nyare 1200:an. Vill påstå att den uppfyller alla dina önskemål enligt listan. Inte alla som gillar Boxer, skiljer sig ganska radikalt från japanska radfyror. Ta absolut chansen att testa en. Är faktiskt den enda hoj jag haft som jag skulle kunna tänka mig att köpa igen, ångrar nästan att jag sålde den...

Mats Liifv
2009-08-11, 20:24
Från en novis: då faller väl alla två-stånkare? 4 cyl får det väl vara för att få relativt vibrationsfritt?

Vibrationer skiljer sig enormt mycket åt. Dom som kommer från en radfyra kan vara betydligt jobbigare än de hos exempelvis en boxer eller HD. Svårt att säga något generellt där utan det får var och en pröva. En del tycker att KTM Adventure vibrerar så att dom är fullständigt okörbara. Jag har gjort femtiomila-etapper på landsväg utan minsta problem.

Mc-Bosse
2009-08-11, 20:25
Vibrationer skiljer sig enormt mycket åt. Dom som kommer från en radfyra kan vara betydligt jobbigare än de hos exempelvis en boxer eller HD. Svårt att säga något generellt där utan det får var och en pröva. En del tycker att KTM Adventure vibrerar så att dom är fullständigt okörbara. Jag har gjort femtiomila-etapper på landsväg utan minsta problem.

Man lär sig något varenda dag ja... ;)

Gurrag
2009-08-11, 21:19
Denna skriften verkar rätt så vettig om man behöver MCtipps inför körningen

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf

Mats Liifv
2009-08-11, 21:24
Om typen av hoj som FJR:en representerar är intressant ska du absolut prova även BMW K1200RS. De är båda samma andas barn och jämförbara på många sätt, bland annat har båda kardandrivning vilket är ganska bekvämt i längden. Du får gärna provköra min så fort du får din eftertraktade "lapp". Kika här (http://www.bike.se) under recensioner för att jämföra olika hojar, utrustning eller vad du nu kan vara intresserad av...

Mc-Bosse
2009-08-11, 21:28
Denna skriften verkar rätt så vettig om man behöver MCtipps inför körningen

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf

Jo den pdf:en är kanon! Förekomsten av motstyrning togs aldrig upp under min mc-utbildning. Efter att jag läst pdf:en började jag att praktisera motstyrning och ett mer direkt sätt att få mc:n att ändra riktining finns inte tycker jag. Innan bara lutade jag kroppen i svängarna men det blev liksom inte precist. Tryck lite med vänsterhanden/högerhanden och följ med med kroppen så lägger sig mc:n så fint så till vänster/höger i kurvorna!

Motstyrning med mopeden med sina små hjul är på något sätt ännu effektivare! Kanske för att tyngdpunkten ligger så lågt på en scooter.

Mats Liifv
2009-08-11, 22:53
Vill gärna bygga om 1400:an till en ensam hoj, typ den som var med i lördags.


Går att få till riktigt balla hojar med den som grundmaterial, vilket vi såg i lördags!