handdator

Visa fullständig version : Däck: Roadsmart



Molgan
2009-08-09, 23:52
Som nämnts så fick jag ju oplanerat byta sulor på min semestertripp tidigare, tyvärr kommer jag inte i skrivande stund ihåg vad som satt orginal på hojen men usla var de. 600 mil höll bakdäcket och ett par mil Autobahn gjorde dem fyrkantiga.

Skiftade till Dunlop Sportmax Roadsmart (http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=101) och kan efter 600 mil på väldigt skiftande vägar och väglag bara ge beröm.

Slitage: Är fortfarande som nya trots 600 mil alpvägar, autobahn och E4. Det är ett touringdäck med dual compound, hårdare blandning mitt i slitbanan och mjukare ut mot kanterna. Är fortfarande lika runt och fint i profilen som när de var nya.

Torrt väglag: Trots att det är ett touringdäck så sitter dom som klister i asfalten vid nedlägg. Min hoj är ju iofs ganska lätt men jag kände mig tillochmed ännu mer säker i kurvorna med de här än sportdäcken som satt innan. Kände inte samma behov av uppvärmning som med de gamla heller, kändes som hojen stått med däcksvärmare. Lyckades provocera fram hjulssläpp (fullt nedlägg, full gas) men när det släppte var det mjukt och behagligt. Går bergsstadigt i hög fart. Även på grus. :p

Vått väglag: Ruggigt bra. Har testat en hel del regn och de känns hur trygga som helst, nästan lite för trygga för det gick fort ibland i regnet på frifartssträckorna. Inga planingstendenser eller plötsliga släpp i kurvorna.

Som sagt så är det här på en liten hoj, vet inte hur dom uppför sig på en större. Kan i alla fall rapportera att jag än så länge inte hitta nåt negativt med däcket så ni som kör långt och ofta och ännu inte prövat dessa, gör det.

leffa
2009-08-10, 08:08
har likadana däck på min och kan bara ge beröm åt däcken ,ska bli kul att se hur många mil man kommer på dom har åkt ca 600 mil hitills :)

triumphtobbe
2010-09-15, 22:27
Jag kör också Roadsmart och instämmer fullt. Det är riktigt bra däck. Med mycket bra fäste.
Funkade även bra på en bandag.

Tobbe.

DearHunter
2010-09-15, 22:39
Som nämnts så fick jag ju oplanerat byta sulor på min semestertripp tidigare, tyvärr kommer jag inte i skrivande stund ihåg vad som satt orginal på hojen men usla var de. 600 mil höll bakdäcket och ett par mil Autobahn gjorde dem fyrkantiga.

Skiftade till Dunlop Sportmax Roadsmart (http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=101) och kan efter 600 mil på väldigt skiftande vägar och väglag bara ge beröm.

Slitage: Är fortfarande som nya trots 600 mil alpvägar, autobahn och E4. Det är ett touringdäck med dual compound, hårdare blandning mitt i slitbanan och mjukare ut mot kanterna. Är fortfarande lika runt och fint i profilen som när de var nya.

Torrt väglag: Trots att det är ett touringdäck så sitter dom som klister i asfalten vid nedlägg. Min hoj är ju iofs ganska lätt men jag kände mig tillochmed ännu mer säker i kurvorna med de här än sportdäcken som satt innan. Kände inte samma behov av uppvärmning som med de gamla heller, kändes som hojen stått med däcksvärmare. Lyckades provocera fram hjulssläpp (fullt nedlägg, full gas) men när det släppte var det mjukt och behagligt. Går bergsstadigt i hög fart. Även på grus. :p

Vått väglag: Ruggigt bra. Har testat en hel del regn och de känns hur trygga som helst, nästan lite för trygga för det gick fort ibland i regnet på frifartssträckorna. Inga planingstendenser eller plötsliga släpp i kurvorna.

Som sagt så är det här på en liten hoj, vet inte hur dom uppför sig på en större. Kan i alla fall rapportera att jag än så länge inte hitta nåt negativt med däcket så ni som kör långt och ofta och ännu inte prövat dessa, gör det.

Kan säga att jag hade det trevliga nöjet att köra en hel del med din''lätta'' hoj och kan inte annat än ge den beröm. En stönare och bra vrid. :). Jag hade ett par riktiga skitdäck (kollade aldrig upp skräpet som satt på hyrhojen) men de släppte när man växlade ner från 3 :an tilll 2:an på små krulliga och tighta bergsvägar i nerförsbacke. Självklart har däcksvalet stor betydelse. Frågan är om det inte har större betydelse än ABS (förutom vid panik där ögonvitorna är större än på O.J. Simpson i den nakna pistolen :D) ;)

oban
2010-09-15, 23:07
Får väl sälla mig till sällskapet som kör med de däcken :)

Är också nöjd med dem, men har haft lite skumt med hojen i år och det är att framhjulet känns ibland som om det vinglar lite fram och tillbaka. Inte så det känns farligt men ändå lite irriterande.
Sen andra gånger så går det hur kanonfint som helst.

Är inte säker på om det är däcken som gjort det (bytte till dem sent förra hösten) eller om det kan vara nåt annat.
Nån som har en bra idé om vad det kan vara?
Har fått lager kollade av mekaniker och bilprovningen så tror inte det är det.

nonne
2010-09-15, 23:50
Jag har kört 1400 snälla mil med mina Roadsmart på en Honda Hornet 900.
Mycket nöjd med dessa däck, skall byta bakdäcket som börjar ta slut.
Skall absolut köpa ett likadant igen.