handdator

Visa fullständig version : Äntligen ett intresse



Jonas
2009-08-08, 22:56
I 47 år har jag undrat vad som är mitt intresse. Jag har provat det mesta som fiske, krograggning, coola bilar, hästar, båtar och en mängd annat. Men nu vet jag vad livet, mitt liv, handlar om. Nämligen brukshundssport (får dock vänta tills jag är pensionär eller har ett annat jobb) och hojåkning.

Jag köpte min trehjuling som en instegshoj för att se om hojåkning var min grej. Har provat så många saker, men snabbt tröttnat. Men här är jag torsk. Jag älskar doften av naturen samtidigt som jag känner kraften ur motorn när den drar mig ur kurvorna. Samtidigt får man tillfället att vid fikapauserna vara social tillsammans med likasinnade och upptäcka vägar, orter och utsikter som jag inte brytt mig om tidigare, som bilförare.

Jag är fast och kommer att ösa frågor till er veteraner under hösten och vintern innan jag beslutar mig för vilken hoj jag ska köpa. Just nu står det mellan touring, on/offroad, custom och street. Racing faller helt bort. Så det underlättar ju valet en del. ;)

Nina
2009-08-09, 06:28
Märkligt, så där har jag aldrig känt eller upplevt saker och ting. Kanske jag vet vem jag är och har min identitet klar sen unga år? Det är frågan, men jag har aldrig behövt leta efter vem jag är och vad jag vill och vad jag tycker är skoj.

Gibson
2009-08-09, 07:02
I 47 år har jag undrat vad som är mitt intresse. Jag har provat det mesta som fiske, krograggning, coola bilar, hästar, båtar och en mängd annat. Men nu vet jag vad livet, mitt liv, handlar om. Nämligen brukshundssport (får dock vänta tills jag är pensionär eller har ett annat jobb) och hojåkning.

Jag köpte min trehjuling som en instegshoj för att se om hojåkning var min grej. Har provat så många saker, men snabbt tröttnat. Men här är jag torsk. Jag älskar doften av naturen samtidigt som jag känner kraften ur motorn när den drar mig ur kurvorna. Samtidigt får man tillfället att vid fikapauserna vara social tillsammans med likasinnade och upptäcka vägar, orter och utsikter som jag inte brytt mig om tidigare, som bilförare.

Jag är fast och kommer att ösa frågor till er veteraner under hösten och vintern innan jag beslutar mig för vilken hoj jag ska köpa. Just nu står det mellan touring, on/offroad, custom och street. Racing faller helt bort. Så det underlättar ju valet en del. ;)

Jag känner igen mig själv i det du skriver om att leta intressen, men idag vet jag att det bland annat är hoj och gitarr som gäller för min del.;)

Mats Liifv
2009-08-09, 07:52
Nyfikenhet är en tillgång i livet.
Klart att man måste prova olika saker för att veta vad som passar en, precis som olika typer av mc-åka. Inte lätt att veta utan att ha testat vad som passar en i livet varken vad gäller arbete, vilken människa man ska dela livet med eller mycket annat. Det är, som jag ser det, bara erfarenheten av olika saker som kan ge mig kunskaper om vad som passar just mig. Det som kan hindra en är fördomar, man låter bli att testa för att man tror att man inte kan eller "det där kan inte passa mig". Är ett utmärkt exempel själv vad gäller min senaste motorcykel. Trodde att det skulle vara på ett speciellt sätt att köra cruiser, som inte skulle passa mig. Nu tycker jag att det är roligare än någonsin att köra hoj. Så kan det gå!

Jan-Olov
2009-08-09, 08:16
Ja det där med att hitta ett intresse är viktigt. Tidigare har jag inte haft något som riktigt intresserat mig så det har fattats, jag menar att kunna ha något att se fram emot under vintern, tänka på och längta efter. Ett intresse gör att livet inte bara blir jobb och en massa som måste göras det gör att man kan priotera om eller bort en del måsten.

Gibson
2009-08-09, 08:27
Ja det där med att hitta ett intresse är viktigt. Tidigare har jag inte haft något som riktigt intresserat mig så det har fattats, jag menar att kunna ha något att se fram emot under vintern, tänka på och längta efter. Ett intresse gör att livet inte bara blir jobb och en massa som måste göras det gör att man kan priotera om eller bort en del måsten.

Ja det är viktigt annars så blir ju livet lite trist.;)

Jonas
2009-08-09, 09:44
Ja det där med att hitta ett intresse är viktigt. Tidigare har jag inte haft något som riktigt intresserat mig så det har fattats, jag menar att kunna ha något att se fram emot under vintern, tänka på och längta efter. Ett intresse gör att livet inte bara blir jobb och en massa som måste göras det gör att man kan priotera om eller bort en del måsten.

Precis så. Särskilt de sista åren har det bara rullat på. Livet fungerar och är inte pest, men det har saknats något att se fram emot de dagar när det är som jävligast på jobbet eller när det är vinter och Söder är fyllt av grå slask. Plötsligt finns så många resor och utflykter jag vill göra. Gärna tillsammans med likasinnade. Jag har en lång lista med intressanta platser som jag hoppas kunna beta av i framtiden. Allt från turer till Nynäshamn till touring i Europa. Fattar bara inte varför det dröjt så länge innan jag kom till skott. :o

Jan-Olov
2009-08-09, 10:22
Fattar bara inte varför det dröjt så länge innan jag kom till skott. :o

Orsaken är nog att ekonomin inte tillåtit några extravaganser samt att familjen och huset har tagit den mesta tiden, sedan har åtminstone jag inte kommit mig för att aktivt leta hoj.

Mc-Bosse
2009-08-09, 10:25
Fattar bara inte varför det dröjt så länge innan jag kom till skott.

Jag vet varför jag inte tog A-kort i unga år. Jag hade kört buss i några år och var 22-23 år när jag gick till en körskola för att ta A-kort. Jag körde en lektion och sen la jag av. Jag kände att jag var så fruktansvärt utsatt som motorcyklist så jag ville helt enkelt inte utsätta mig för risken.

Överdriven rädsla ja. Men säkerheten jag kände bakom bussratten var som bortblåst när jag då grenslade körskole-mc:n. Även nu med nytaget A-kort kan jag känna denna känsla av utsatthet fast inte alls i den grad som när jag var 23 år gammal. Man mognar väl när man blir äldre. ;)

leffa
2009-08-09, 10:38
Precis så. Särskilt de sista åren har det bara rullat på. Livet fungerar och är inte pest, men det har saknats något att se fram emot de dagar när det är som jävligast på jobbet eller när det är vinter och Söder är fyllt av grå slask. Plötsligt finns så många resor och utflykter jag vill göra. Gärna tillsammans med likasinnade. Jag har en lång lista med intressanta platser som jag hoppas kunna beta av i framtiden. Allt från turer till Nynäshamn till touring i Europa. Fattar bara inte varför det dröjt så länge innan jag kom till skott. :o

känner precis likadant skulle inte gått o väntat på att bli återfallare utan gjort slag i saken för flera år sedan ,men man ska inte se bakåt utan blicka fram emot nya äventyr med hojen:)

Molgan
2009-08-09, 10:58
Även nu med nytaget A-kort kan jag känna denna känsla av utsatthet fast inte alls i den grad som när jag var 23 år gammal. Man mognar väl när man blir äldre. ;)
Tror du utvecklas baklänges, det är brukligt att man känner sig odödlig och oövervinnerlig runt 20 och sen ökar medvetenheten om livets ändlighet med åren. :)

När det gäller intressen så har jag alltid varit sån att jag inte kunnat behålla ett intresse mer än ett halvår. Detta gällde tom den gången jag skaffade 125'a, fast då var det det eviga skruvandet på den gamle DT'n som tog död på glädjen. Sen jag skaffade hojkort i, på pappret, vuxen ålder så känns det dock som att det här är nåt jag kommer att pyssla med livet ut.

Mc-Bosse
2009-08-09, 11:02
Tror du utvecklas baklänges

:D :D :D

Mats Liifv
2009-08-09, 11:22
Motorcykelintresset har hållit i sig under hela livet,sedan jag var femton år och första gången blev skjutsad. Många i min omgivning trodde intresset skulle falna när jag blev arton och skaffade körkot för bil. Så blev det inte. Intresset har heller inte minskat med åren, nästan tvärsom faktiskt. :D

klaus
2009-08-09, 22:03
jaha,ska säga nåt vist. Det är aldrig för sent, gör slag i saken,uppfyll dina drömmar :)

Mats Liifv
2009-08-10, 10:10
jaha,ska säga nåt vist. Det är aldrig för sent, gör slag i saken,uppfyll dina drömmar :)

Gäller att ha roligt i livet medan man kan. Man vet aldrig när det är slut....

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1666661/han-vann-miljoner-i-lordags-dog-i-gar

Jonas
2009-08-10, 14:05
Ja, fy, tur att man inte vet när det är dags. Och visst gäller det att leva i nuet och inte skjuta på saker. Särskilt inte roliga saker som att köra hoj i världens vackraste land. :)

Och Mats, du har ett PM.

Mats Liifv
2009-08-10, 14:47
Ja, fy, tur att man inte vet när det är dags. Och visst gäller det att leva i nuet och inte skjuta på saker. Särskilt inte roliga saker som att köra hoj i världens vackraste land. :)


Du får åka med nästa gång jag kör en IronButt, tänkte göra en med "Bonnie" nästa år kring Midsommar. Då är det som ljusast på nätterna, vilket underlättar det hela avsevärt.

En speciell upplevelse att åka genom den svenska sommarnatten. Särskilt norrut ger en upplevelse utöver det vanliga. Sverige är fantastiskt...

leffa
2009-08-10, 17:52
Du får åka med nästa gång jag kör en IronButt, tänkte göra en med "Bonnie" nästa år kring Midsommar. Då är det som ljusast på nätterna, vilket underlättar det hela avsevärt.

En speciell upplevelse att åka genom den svenska sommarnatten. Särskilt norrut ger en upplevelse utöver det vanliga. Sverige är fantastiskt...

säg till i god tid så hänger jag på en ironbutt:)

Mats Liifv
2009-08-10, 22:04
säg till i god tid så hänger jag på en ironbutt:)

Under våren får vi se när vi kan passa in det. Vill gärna göra det igen. Det är tufft men ingen omöjliighet på något vis! ;)

leffa
2009-08-10, 22:13
kanske får investera i en sådan geledyna(airhawk) å ta med sig för säkerhets skull om ändalykten skulle säga ifrån:)

Molgan
2009-08-10, 22:27
Under våren får vi se när vi kan passa in det. Vill gärna göra det igen. Det är tufft men ingen omöjliighet på något vis! ;)
Om ni behöver vila eller bunkra upp med kolhydrater efter 93 mil kan ni alltid ta en sväng om luleå, jag kan stå med blåbärssoppa vid vägkanten a la Vasaloppet. =)

leffa
2009-08-10, 22:29
har du sagt det å det passar in i körvägen så kommer vi:)

Jonas
2009-08-10, 22:44
Hade varit riktigt kul att göra en ironbutt på trehjulingen innan jag byter upp mig. Men det får nog stanna vid en fantasi. ;) Har inget större behov längre av att slå rekord även om jag snart riskerar att slå rekord i att vara den äldsta personen som försöker ta mc-kort. :D

Mats Liifv
2009-08-11, 11:19
Om ni behöver vila eller bunkra upp med kolhydrater efter 93 mil kan ni alltid ta en sväng om luleå, jag kan stå med blåbärssoppa vid vägkanten a la Vasaloppet. =)
Kanske inte är någon omöjlighet, vi får se hur vi lägger upp det. Kan vara en god idé med någon timmes vila hos dig....:D

Mc-Bosse
2009-08-11, 14:52
Kanske inte är någon omöjlighet, vi får se hur vi lägger upp det. Kan vara en god idé med någon timmes vila hos dig....:D

Sov över och förträng övernattningen nästa dag. Nädå vi har kört hela tiden! ;)