handdator

Visa fullständig version : Tur till Lövhagens café 22/8



Nina
2009-08-08, 20:19
Körning på fina Södertörnsvägar mot Lövhagens café i Nynäshamn, bland annat kör vi ”slingerbulten”. Vi ska se om muséet ”Luddes stuga” är öppen, om inte kan vi stanna till på parkeringen och titta på den från utsidan. Huset är från 1719, den siste (Ludde) att bo där dog i den 1935. Sedan har den stått tom och numera är det museum.
Därefter tar vi den fina kustvägen som byggdes 1912 innan vi når Lövhagens café där vi intar en kopp fika med tilltugg.

Mötesplats: Rosenhills Café
Datum: lördag 22 aug
Tid: Kl 10:00

Vid regn kan vi ta alternativa datum som 5/9 eller 19/9, hoppas inte de regnar bort.

22 aug är det som gäller, vid regn och dåligt väder väljer vi 5/9 som alternativt datum. Regnar det då också tar vi sista alternativa datum den 19/9. Sen tror jag det börjar bli lite för kallt, dock har jag värmehandtag på BMW:n men alla har inte det.

Vi syns!

Mats Liifv
2009-08-08, 21:57
Det blir trevligt, räknar med att kunna komma!

Jonas
2009-08-08, 22:16
Jag är på! :)

leffa
2009-08-08, 23:55
vi hänger på :)

Gibson
2009-08-09, 06:58
Låter trevligt men jag kan inte hänga med, jag jobbar den helgen.:o

Harka
2009-08-16, 17:25
Hallå på er.
Jag är helt ny här på "hojen" och hade tänkt att ansluta mig med er för mälaren runt.
Nu blir det inte alltid som man tänkt sig, tyvärr.
Den här lilla turen mot Nynäshamn ser däremot ut att kunna klaffa perfekt.
Jag möter gärna upp i Rosenhill om det är okej.

Jonas
2009-08-16, 19:14
Hallå på er.
Jag är helt ny här på "hojen" och hade tänkt att ansluta mig med er för mälaren runt.
Nu blir det inte alltid som man tänkt sig, tyvärr.
Den här lilla turen mot Nynäshamn ser däremot ut att kunna klaffa perfekt.
Jag möter gärna upp i Rosenhill om det är okej.

Välkommen till forumet, Harka, och du är såklart välkommen att hänga med! Ju fler vi är tillsammans... :)

leffa
2009-08-16, 19:20
välkommen hit:)

Gibson
2009-08-16, 19:32
Välkommen in i gemenskapen här på hojen.;)

Nina
2009-08-16, 20:01
Välkommen. Inte måste man fråga om lov, det är bara att komma med. :)

Mats Liifv
2009-08-16, 22:16
Harka, det är klart att du är mer än välkommen i gänget!

Nina
2009-08-18, 08:07
Vädret tycks vara på vår sida (http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/helg.html) så vi tar en tur på lördag den 22 augusti. :D

Samling på Rosenhill före kl 10, avfärd ca kl. 10.
Mats kan leda gruppen, han vet vilken väg jag funderat ut. =)

Mats Liifv
2009-08-18, 10:33
Samma väg som sist då?

Slingerbulten-Tungelsta-Sorunda-Stora Vika och därifrån ner till Nynäshamn för att följa vattnet förbi färjorna, parken och sedan vänster ut mot Strandvägen.

Nina
2009-08-18, 11:13
Slingerbulten-Tungelsta-Sorunda-Stora Vika och därifrån ner till Nynäshamn för att följa vattnet förbi färjorna, parken och sedan vänster ut mot Strandvägen.
Yes, jag skickade ett par kartor till dig i morse med e-posten innehållandes ritade färdvägar. Jag markerade även ut Luddes stuga, står precis före Strandvägen.

Gibson
2009-08-18, 12:10
Fasen vad sugen man blir.:)

leffa
2009-08-18, 12:40
Fasen vad sugen man blir.:)

har du ingen gammal semesterdag kvar att ta ut?

Nina
2009-08-18, 13:48
Gibson, vi ringde just din chef. Vi fixade så du fick sparken så nu kan du hänga med. ;) ;) ;)

Mats Liifv
2009-08-18, 15:22
Gibson, vi ringde just din chef. Vi fixade så du fick sparken så nu kan du hänga med. ;) ;) ;)

Med vänner som oss behöver du inga fiender...:D;D

Gibson
2009-08-18, 18:06
har du ingen gammal semesterdag kvar att ta ut?

Nej alla konton är tömda.:(

Gibson
2009-08-18, 18:07
Gibson, vi ringde just din chef. Vi fixade så du fick sparken så nu kan du hänga med. ;) ;) ;)

Tack för hjälpen, det var en välgärning.:)

Gibson
2009-08-18, 18:07
Med vänner som oss behöver du inga fiender...:D;D

Det låter bra, precis som det ska vara.:D

Jonas
2009-08-18, 18:42
Är det någon som vill göra sällskap ut till Rosenhill på lördag, så gör jag ett blixtstopp vid Gullmarsplan klockan 09.15. :)

Mats Liifv
2009-08-18, 19:35
Är det någon som vill göra sällskap ut till Rosenhill på lördag, så gör jag ett blixtstopp vid Gullmarsplan klockan 09.15. :)

Jag passerar den vägen, så då kan vi lika gärna göra sällskap därifrån. Kommer dit strax efter 09:00. Då får vi åka "Slingerbulten" två gånger!

Jonas
2009-08-18, 19:40
Då får vi åka "Slingerbulten" två gånger!

Inte mig emot. :D

Nina
2009-08-21, 18:23
Enligt väderlekstjänsterna kommer det vara lite regn och blött under morgonen/förmiddagen men inga störtskurar eller åska i alla fall.

klart.se (http://www.klart.se/v%C3%A4der-nyn%C3%A4shamn.html?v=per_timme) | yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/time_for_time.html)

Nicke
2009-08-21, 18:45
Är det någon som vill göra sällskap ut till Rosenhill på lördag, så gör jag ett blixtstopp vid Gullmarsplan klockan 09.15. :)

Är du vaken då?=)

Jonas
2009-08-21, 19:37
Är du vaken då?=)

För säkerhets skull kanske jag ska hålla mig vaken till dess istället... :rolleyes:

Nej då, jag är faktiskt inte särskilt morgontrött. Och skulle så vara fäller jag bara upp visiret och låter regnet skölja bort John Blund.

Nicke
2009-08-21, 19:48
Är det någon som vill göra sällskap ut till Rosenhill på lördag, så gör jag ett blixtstopp vid Gullmarsplan klockan 09.15. :)


För säkerhets skull kanske jag ska hålla mig vaken till dess istället... :rolleyes:

Nej då, jag är faktiskt inte särskilt morgontrött. Och skulle så vara fäller jag bara upp visiret och låter regnet skölja bort John Blund.

Hmmm, kan man spela på Oddset om du kommer att vara vaken eller ej?;D

Vart vid Gullis slår ni/du stopp? Jag hade ju tänkt att åka 'bakvägen' via Tumba dit men kanske ändrar mig;)

Mats Liifv
2009-08-21, 20:16
Hmmm, kan man spela på Oddset om du kommer att vara vaken eller ej?;D

Vart vid Gullis slår ni/du stopp? Jag hade ju tänkt att åka 'bakvägen' via Tumba dit men kanske ändrar mig;)

Länge sedan jag var där, men det finns väl någon typ av naturlig träffpunkt i form av ett torg eller liknande. Vi bör hitta varandra...;)

Gibson
2009-08-21, 20:36
Vill bara önska er alla en riktigt god tur.:D

Jag kan ju inte komma upp p.g.a. jobb.:(

Jonas
2009-08-21, 20:55
Länge sedan jag var där, men det finns väl någon typ av naturlig träffpunkt i form av ett torg eller liknande. Vi bör hitta varandra...;)

Jepp, bara köra in på torget, så finns där en korvkiosk och lämplig uppställningsplats för några snygga hojåkare. ;) Går inte att missa.

Nicke
2009-08-21, 21:03
snygga hojåkare. ;) Går inte att missa.

Då måste man ju bara vara med :eek:

Jonas
2009-08-21, 21:03
Vill bara önska er alla en riktigt god tur.:D

Jag kan ju inte komma upp p.g.a. jobb.:(

Tack, Gibson! Dessa jobb... Men vi tar en våffla till kaffet och skänker dig en tanke! Antar att en bild på detta kommer upp här innan våra motorer hunnit kallna imorgon eftermiddag. :)

Gibson
2009-08-21, 21:07
Tack, Gibson! Dessa jobb... Men vi tar en våffla till kaffet och skänker dig en tanke! Antar att en bild på detta kommer upp här innan våra motorer hunnit kallna imorgon eftermiddag. :)

Tack för att ni tänker på oss som inte kan vara med och jag kommer att vänta spänt på bilderna och era berättelser om turen.:D

Jonas
2009-08-21, 21:44
Lite orolig för vädret är jag då jag ännu inte hunnit införskaffa regnställ. Ett måttligt regn är inga problem, men... Prognosen tidigare sa 3 mm regn under förmiddagen, men nu säger prognosen 5 mm. Hm. OM det skulle vräka ned imorgon bitti, så hoppar jag av. Antar att ni gör detsamma. Nu blir det säkert inte så, men... Hör av mig här imorgon bitti. :)

1197

Nicke
2009-08-21, 21:46
... Prognosen tidigare sa 3 mm regn under förmiddagen, men nu säger prognosen 5 mm. 1197

Dom har haft fel förr!!!:cool:

Jonas
2009-08-21, 21:48
Dom har haft fel förr!!!:cool:

Ja, vi får hoppas de har fel igen!

Harka
2009-08-21, 21:48
Japp, då var en veckas arbete till ända och man kan rikta in sig på morgondagen och äntligen träffa några av er.
Hade tänkt mig att åka till Rosenhill från Tungelsta hållet och det verkar vara fler som tänkt detsamma.
Stannar nog till vid gamla macken i Tungelsta och tar följe på er när ni passerar.
Ska i alla fall försöka tima in tiden för det.

Nicke
2009-08-21, 21:50
1197[/QUOTE]
Stannar nog till vid gamla macken i Tungelsta och tar följe på er när ni passerar.
Ska i alla fall försöka tima in tiden för det.[/QUOTE]


Japp, ca 9,17 passerar vi där;D:eek:;D:eek:

Harka
2009-08-21, 21:54
Ojdå
Det ser onekligen lite oroligt ut med vädret imorgon, typiskt.
Men när började man lita på vädersnubbarna?
Det finns alltid dom som vill göra det surt för en.

__________
Peter

Harka
2009-08-21, 21:56
Härligt med EXAKTA tider

_______
Peter

leffa
2009-08-21, 22:00
enligt smhi har regnet passerat före 0600 får hoppas att de har rätt denna gång::)

Nicke
2009-08-21, 22:00
enligt smhi har regnet passerat före 0600 får hoppas att de har rätt denna gång::)

Dom har ett starkare varumärke iaf:p

M@rie
2009-08-21, 22:57
Får hoppas det är någon som hinner svara här innan morgondagens äventyr. Är sugen på att följa med imorgon men undrar lite över hur man känner igen er?:) Har ju inte varit med tidigare så jag vet varken hur ni eller era hojar ser ut;)

Nicke
2009-08-21, 23:02
Är sugen på att följa med imorgon men undrar lite över hur man känner igen er?:) Har ju inte varit med tidigare så jag vet varken hur ni eller era hojar ser ut;)

Vad roligt! Tänker du ansluta vid rosenhill eller Gullmarsplan?

Nicke
2009-08-21, 23:13
Marie, om du kommer till Gullmarsplan 09,15 och korvkiosken så ser du oss. Inte så många hojar som står där då:)

Ska vi vänta in dig där?

M@rie
2009-08-21, 23:17
Jag tänkte åka direkt från Rosenhill. Möjligtvis kommer jag dit lite tidigare för att hinna lyxa till det med en latte:)

Nicke
2009-08-21, 23:20
Jag tänkte åka direkt från Rosenhill. Möjligtvis kommer jag dit lite tidigare för att hinna lyxa till det med en latte:)

Okey, du kommer inte att missa oss där. Vi kan inte missa varandra där! För att vara riktigt säker så kan du titta på bilderna som är upplagda från Mälaren Runt så ser du några av oss där;)

M@rie
2009-08-21, 23:21
Hmm, direkt till Rosenhill menar jag självklart....

Nicke
2009-08-21, 23:22
Hmm, direkt till Rosenhill menar jag självklart....

Jag fattar:D:D:D

M@rie
2009-08-21, 23:32
Då ses vi imorgon! Kommer dit till halv :D

Nicke
2009-08-21, 23:37
Kommer dit till halv :D

Näe! Kör försiktigt och kom dit hel istället;D;D;D

Näe, nu e jag trött och borde sova - GO NATT!

Nina
2009-08-22, 06:43
5 mm PER DYGN, det innebär att på hela dygnet beräknas 5 mm vatten falla ner. Det kan vara 15 min störtskur eller 3 timmars duggregn… ;)

Just nu regnar det lagom, jag räknar att det snart blir uppehåll omkring 9-10-tiden.

Mats Liifv
2009-08-22, 07:30
Det regnar mycket och har så gjort under flera timmar nu, norr om stan.

Hoppas det blir bättre söderut. Har bra kläder så det är inget problem. Då ses vi vid Gullmarsplan klockan nio, vi som startar därifrån. Känns som bra investerad tid att jag tvättade och kromputsade Trajan igår...:D

Nina
2009-08-22, 07:33
Här har det redan minskat i mängd så jag har goda förhoppningar. =)
Vi syns på Rosenhill före kl 10! Jag kommer med ”Gruspisken”. Och har jag inte dykt upp så vänta på mig, jag är bara lite försenad då. Men jag kommer! =)

leffa
2009-08-22, 07:35
här regnar det ännu så vi blir hemma denna gång :(:(

Nina
2009-08-22, 07:36
här regnar det ännu så vi blir hemma denna gång :(:(
Har ni inte kläder eller törs ni inte köra i regn?

Jonas
2009-08-22, 07:41
5 mm PER DYGN, det innebär att på hela dygnet beräknas 5 mm vatten falla ner. Det kan vara 15 min störtskur eller 3 timmars duggregn… ;)


Jo, så uppskattar man nederbörden, men enligt rapporter skulle dessa 5 mm komma under just morgontimmarna (se tidigare bild). Och just nu regnar det precis utanför fönstret precis som rapporten utlovat. Tyvärr ganska ordentligt. Enligt yr.no ska det regna till lunchtid, därefter uppehåll och solchanser.

stefanistockholm
2009-08-22, 07:44
Jag bor på Gullmarsplan och här vräker det ner, himlen är jämngrå utan luckor...
Det finns inte fel väder - bara fel fäder... eller hur det nu var...
Själv ska jag jobba så jag har ju alibi och behöver inte välja om jag ska köra med eller inte... Hade det varit fint väder däremot så hade jag varit sur över att inte kunna följa med

Nicke
2009-08-22, 07:45
Jo, så uppskattar man nederbörden, men enligt rapporter skulle dessa 5 mm komma under just morgontimmarna (se tidigare bild). Och just nu regnar det precis utanför fönstret precis som rapporten utlovat. Tyvärr ganska ordentligt. Enligt yr.no ska det regna till lunchtid, därefter uppehåll och solchanser.

Japp, timmen 10 är sista timmen det kommer nederbörd på. Från kl 11 och resten av dagen ingen nederbörd. Men på eftermidagen runt kl 14-15 till ikväll så ska det bli sol8)

Jonas
2009-08-22, 07:50
Japp, timmen 10 är sista timmen det kommer nederbörd på. Från kl 11 och resten av dagen ingen nederbörd. Men på eftermidagen runt kl 14-15 till ikväll så ska det bli sol8)

Jag har ett bra ställ, men inte så bra att det håller tätt för det regn som just nu vräker ned över Stockholm. Håller tummarna för att det minskat i intensitet till 08.50 då jag planerar att lämna hemmets torra vrå. Det blir nog bra det här. I slutänden. Får torka i fartvinden när regnet väl upphört. :)

leffa
2009-08-22, 07:50
Har ni inte kläder eller törs ni inte köra i regn?

jag klär på mig nu o tar en macka sen kommer jag blir kanske lite sen men jag kommer tar motorvägen upp för nån fegis är jag inte.:)

Gert
2009-08-22, 07:51
Har ni inte kläder eller törs ni inte köra i regn?:D Japp så resonerade jag också i lördags det började regna när vi skulle köra 09.15 och slutade vid 18.00 tiden men med riktiga regnkläder på så var det bara handskarna som var blöta.

stefanistockholm
2009-08-22, 08:00
:D Japp så resonerade jag också i lördags det började regna när vi skulle köra 09.15 och slutade vid 18.00 tiden men med riktiga regnkläder på så var det bara handskarna som var blöta.

Men var det så kul?

Nina
2009-08-22, 08:04
jag klär på mig nu o tar en macka sen kommer jag blir kanske lite sen men jag kommer tar motorvägen upp för nån fegis är jag inte.:)
Kör inte över din förmåga, är du ovan med regn så ta det lugnt om du ska köra. Undvik vita streck + brunnslock så går det bra. Man kan köra i regn, inga problem och man kan hålla hastighetsbegränsningen. Och du har ju nya däck leffa.

Edit: känns det fel så stannar du hemma, det kommer fler tåg.

Gert
2009-08-22, 08:08
Men var det så kul?
Ja själva vädret var ju inte roligt men evenemanget som vi körde med glada funktionärer och de få deltagarna som körde gjorde att allt kom på + sidan iaf.

stefanistockholm
2009-08-22, 08:19
Ja själva vädret var ju inte roligt men evenemanget som vi körde med glada funktionärer och de få deltagarna som körde gjorde att allt kom på + sidan iaf.


Jo du har rätt där Klippan... Det är åxå min upplevelse att omständigheterna kanske inte var de bästa men då man summerar efteråt så har man haft en fin stund med goda vänner... Nu halkar jag kanske off topic med detta inlägg så för att återföra till tråden så önskar jag åt alla som ger sig ut till (min gamla hemstad) Nynäshamn en god tur. Kör så att ni alla kommer hem ordentligt...

Jonas
2009-08-22, 08:47
Regnet har avtagit här på Södermalm även om det regnar en hel del ännu. Men nu åker jag. :)

Jonas
2009-08-22, 16:08
Hemma igen. Precis dragit av mig stövlarna och hällt upp en skummande öl. Ska ta en dusch och sedan medan jag inväntar lördagsbesök ska jag lägga upp bilder och delge er en kort reseberättelse. Hur som helst var vi åtta glada själar som gjorde oss en riktigt skön tur. Mer kommer snart. :)

M@rie
2009-08-22, 16:11
Jag som trodde att det var Irish som gällde för hela slanten nu? För min del är det inte färdigkört för idag, solen lyser ju :D

Jonas
2009-08-22, 16:13
Jag som trodde att det var Irish som gällde för hela slanten nu? För min del är det inte färdigkört för idag, solen lyser ju :D

Du har inte tid att köra mer idag, Marie. Du är ju utvald som den som ska skriva "den stora reseberättelsen"! :D

M@rie
2009-08-22, 16:22
*flin* Ja just det ja, jag glömde visst det ;) Ska se vad jag kan trolla fram men ikväll blir det nog ingen textproduktion.

Jonas
2009-08-22, 16:27
*flin* Ja just det ja, jag glömde visst det ;) Ska se vad jag kan trolla fram men ikväll blir det nog ingen textproduktion.

Om du nu verkligen ska ut igen, vilket jag förstår om du vill, så kan dina nära känna sig trygga med det. Du körde hoj som om du inte gjort annat. :)

Jonas
2009-08-22, 17:12
Jag börjar med lite bilder från turen.

1. Morgonkaffe i Rosenhill
2. Gruppfoto vid Luddes stuga i Nynäshamn
3. Våra uppställa maskiner (Leffas saknas i bild)

1199 1200 1201

Gruppfotot visar från vänster: Mats, Nicklas, Nina, Marie, Daniel, Harka och Leffa.

Jonas
2009-08-22, 17:18
4. Mats fotar fotografen
5. Marie (glad nybliven A-kortsinnehavare)
6. Framför Luddes stuga

1202 1203 1204

Jonas
2009-08-22, 17:21
7. Marie med sin hoj. Till vänster Ninas.
8. Uppställning vid Lövhagens Café
9. Lövhagens Café

1205 1206 1207

Jonas
2009-08-22, 17:23
10. Samlade för lite tilltugg
11. Trevligt umgänge
12. Snart på väg igen på slingriga vägar

1208 1209 1210

Jonas
2009-08-22, 17:27
13. Med lite soppa kommer man längre
14. Alla tillbaka till Rosenhill välbehållna och mycket nöjda

1211 1212

Jonas
2009-08-22, 18:21
När jag vaknade i morse anade jag oråd. Jag hörde regn smattra mot fönsterbläcket. Med ett öga öppet och det andra kvar på huvudkudden drog jag upp persiennerna. Aj, aj, vilket väder. Tunga gråsvarta moln låg som en matta över Södermalm och det regnade ordentligt. Jag var på väg att ställa in min medverkan i dagens tur till Lövhagens Café, men bestämde mig för att åka i alla fall. I värsta fall skulle jag få avbryta, men med lite tur skulle regnet avta snart. Och så blev det. Lagom till vi kom till Rosenhill. Men resan dit var inte kul.

Mats, Nicklas, Daniel (från scooterforum.se) och jag möttes vid niosnåret på Gullmarsplan. Stefan (stefanistockholm) kom dit och önskade oss en skön tur. Själv skulle han arbeta. Vi andra körde motorvägen ned till Dalarömotet och sen vidare till Tungelsta. Regnet öste ned och jag såg inte ett smack. Glasögonen immade, visiret slog igen och vägrade stå på glänt, så jag fick köra på helspänn med blicken fastnitad mot Daniels baklyse samtidigt som jag med ena handen fick hålla visiret på glänt för att kunna se överhuvudtaget. Inte kul alls. :(

Vid Tungelsta anslöt Harka och i samma stund höll jag på att göra min första avåkning ever. Jag körde om en bil i cirka 40 km/h och när jag ska lägga mig rätt på vägen igen så svänger vägen åt vänster. Inga problem i vanliga fall. Men mitt högra glas i glasögonen hade helt immat igen och jag fick helt fel avståndsbedömning. Helt plötsligt såg jag hur nära vägkanten jag var och det var milimetrar från att jag gjorde min jungfrutur ut i rabarbern. :o

Väl i Rosenhill mötte vi upp med Leffa, Marie och Nina. Trots den dystra starten på morgonen (väderleksmässigt) syntes inga ledsna miner. Tvärtom var alla avslappnade och förväntansfulla. Särskilt kanske som regnet då upphörde. Efter en kaffe och macka satte vi upp och gav oss iväg på vägar som jag inte kan nämna. Är inte så bekant i trakterna. Fina var de dock och ledde oss hur som helst till Nynäshamn och Luddes stuga.

Där fick vi en kort historiebeskrivning av Nina och Harka innan vi rullade vidare på en helskön väg utmed vattnet fram till Lövhagens Café. Där inmundigade vi diverse gott som toasts, köttbullesmörgåsar och skinkbaguetter. Efter en timmas trevligt gemyt visade sig solen och vi äntrade våra hojar igen och nu tog Harka täten. Han tog oss med mot Rosenhill på väldigt små och roliga vägar som jag vet att alla uppskattade. :p

Summa summarum var detta ännu en trevlig tur med medlemmar från hojen.nu. Det är härligt att mötas och komma så bra överens. Ingen som styr och försöker ta över, inga vådliga fartmarodörer, ingen snigel. Det känns stabilt och tryggt att åka i sällskap med medlemmar från hojen.nu helt enkelt. Jag ser fram emot många fler turer ihop med er och med ännu fler medlemmar från hela Sverige. Tack för trevligt sällskap idag! :)

Snart sippar jag på en Irish Coffee. Tack Nicklas för inspirationen!

stefanistockholm
2009-08-22, 18:24
Jaaa... solen kom ju fram till slut. Detta visar, återigen, att det alltid är förtidigt att ge upp.
Bilder och berättelser mottages alltid tacksamt på forat så att vi vanliga löneslavar och andra förhindrade kan delta lite pådistans, sådär... 8)

Jonas
2009-08-22, 18:27
Jaaa... solen kom ju fram till slut. Detta visar, återigen, att det alltid är förtidigt att ge upp.
Bilder och berättelser mottages alltid tacksamt på forat så att vi vanliga löneslavar och andra förhindrade kan delta lite pådistans, sådär... 8)

Vi åker en annan gång. Alla kan inte alltid, så är det ju tyvärr. Vill inte vara ironisk, men hoppas du hade en trevlig dag på jobbet, Stefan! :)

Nicke
2009-08-22, 18:29
Snart sippar jag på en Irish Coffee. Tack Nicklas för inspirationen!

Tack själv får både sällskap och ännu en härlig läsning som du levererar. Gillar ditt sätt att blanda ihop bokstäverna på. Själv ska jag blanda en Irish på mitt sätt - SKÅL!8)

Jonas
2009-08-22, 18:36
Tack själv får både sällskap och ännu en härlig läsning som du levererar. Gillar ditt sätt att blanda ihop bokstäverna på. Själv ska jag blanda en Irish på mitt sätt - SKÅL!8)

Tack för att du uppskattar min skrivstil, men nu vill vi få chansen att njuta av ditt specialrecept på Irish Coffee. Så hur ser det ut? (just nu dricker vi ren whiskey och marinerar kylling). :)

Nina
2009-08-22, 18:39
3. Våra uppställa maskiner (Leffas saknas i bild)

Anledningen var för att jag skojade med leffa och körde om på parkeringen och knep sista platsen. Ni får skylla på mig. ;)

leffa
2009-08-22, 18:50
tack för ytterligare en härlig mcdag med härliga vägar och mycket trevliga mc-kompisar det här blir bara bättre o bättre .det började blött men blev en solig runda till slut ikväll kommer jag att somna med ett leende på läpparna.ska ladda upp bilder lite senare.:)

Nina
2009-08-22, 18:53
Ja det var bra att vi körde trots regn i morse, det var jätteskoj att ingen av oss gav upp och stannade hemma. Tack för en bra berättelse sofo, du skriver bra! =)
Det enda jag råkade ut för, och det var mitt eget fel, var att jag genade lite för mycket i en vänsterkurva. Plötsligt dök det upp en Jeep precis när jag tänkt tanken färdigt att nu ligger jag lite för långt till vänster. Andra gången jag gjort så, förra gången var på en smal grusväg i Sörmland nånstans.

Harka, du borde köpa en gruspisk. Både Mats och jag kör på grus. ;)

Kul att råkas Marie och alla andra i dag! =)

Mats Liifv
2009-08-22, 19:19
Blev verkligen en kanondag, trots det smattrande regnet på morgonen.. Kul gäng att vara ute med detta, inget gnäll och tjafs bara trevligt umgänge. Vädret blev bara bättre under dagen och när vi var åter till Rosenhill var det strålande solsken. Så är det ofta, bara man inte stannar hemma utan ger sig ut så får man en bra dag till slut.

Intressant med "Ludde s stuga", som var nästan trehundra år gammal. Att den stått kvar sedan året efter Karl den tolfte dog. Det har hänt en del sedan det byggdes...

Ett extra tack till Harka, vår "lokale guide", som tog oss ut på vägar som i alla fall jag inte hade satt mina hjul på tidigare. Verkligen kul och omväxlande vägar som jag skulle vilja beskriva som "tredimensionella". Dom rörde sig alltså i alla plan. Fick en fin harmoni i åkningen och behövde nästan aldrig använda bromsarna utan det var nedväxling en eller två växlar inför kurvorna och sedan på med gasen. Njöt i fulla drag av motorljudet!

Höll på att gå riktigt illa för mig i en vänsterkurva i nedförsbacke. Plötsligt släppte framhjulet på grund av rullgrus jag inte observerat, hade redan blicken längre bort. hade säkert inte hjälpt om jag sett det heller. Nu stannade det vid en incident tack vare att jag inte påverkade hojen med något häftigt ryck, bromsning eller liknande. Framhjulssläpp är oerhört obehagligt. Ett släpp på bakhjulet känns betydligt mindre dramatiskt.

Trevligt med våra nya bekantskaper, Marie, Daniel och Harka. Vill speciellt berömma Marie för fin körning. Ingen skulle tro att du bara haft körkort några veckor.

Bifogar några bilder.

1) Gänget samlat framför fyren.
2) Marie
3) Daniel
4) Vi beundrar "Luddes stuga"

Mats Liifv
2009-08-22, 19:25
1) Leffa kommer att tänka på lumpen. Likadana hänglås som satt på stugan använde vi till våra skåp på "luckan".
2) Jonas testar Niclas Yamaha och finner den stor och tung...
3) Gäller att provsitta så många hojar man kan. Här är det min Triumph som testas.
4) Kaffe och macka sitter aldrig fel.

Mats Liifv
2009-08-22, 19:30
1) Hos Daniel vilar inga ledsamheter.
2) Niclas
3) Harka och Jonas diskuterar en trehjulings fördelar...
4) Marie

Mats Liifv
2009-08-22, 19:32
1) Nina avslutar dagen med en glass.
2) Leffa
3) Vi fyllde ensamma upp en god del av parkeringen utanför Rosenhill. Hojen.nu on tour...

leffa
2009-08-22, 19:46
här kommer lite bilder från dagens runda :)

leffa
2009-08-22, 19:49
plus lite till

leffa
2009-08-22, 19:51
några till

Jonas
2009-08-22, 20:04
Många fina bilder som förevigat turen. Tack för att ni publicerar dem. :)

Molgan
2009-08-22, 20:11
Ser ut att ha varit en trevlig tur. Fina bilder! FJRen såg ju liten och nätt ut bredvid maxiskotrarna, och snyggt SRX-bygge du fick med där på slutet leffa. =)

leffa
2009-08-22, 20:13
tyckte den var riktigt snygg väckte ett visst habegär:)

Mats Liifv
2009-08-22, 20:24
tyckte den var riktigt snygg väckte ett visst habegär:)

Inte minst ljudet var riktigt läckert, i alla fall i mina öron....

Mats Liifv
2009-08-22, 20:35
Niclas talade så varmt om Irish coffee att det blev tvunget att göra en...

Vi får väl träffas i vinter någon gång, laga lite mat tillsammans och avsluta med en Irish...

Vad sägs om den idén? ;D:D

leffa
2009-08-22, 21:30
låter som en bra ide ,kanske nån form av knytis med lite blandade delikatesser typ whiskymarinerad rådjurs sadel eller rökt rådjurs bog och en iskall öl:)

M@rie
2009-08-22, 21:53
Oh va roligt med alla bilder :) Hade jättetrevligt idag, kul att få följa med. Jag hoppas att det hinner bli fler gånger innan säsongen är över för i år. Ska ta och ladda hem mina bilder också och få ut dem här imorgon.

Tack för alla fina ord om min körning. Det är roligt att höra :)

För övrigt blev det ytterligare en vända till Nynäs för min del idag, kom hem vid 21 så man skulle kunna påstå att jag varit på rull sedan 9 i morse. Det här med hoj är ju grymt skoj!!

Nicke
2009-08-22, 22:33
Niclas talade så varmt om Irish coffee att det blev tvunget att göra en...

Påminner om min Mats, men ändå inte riktigt den jag gör ;)


Vi får väl träffas i vinter någon gång, laga lite mat tillsammans och avsluta med en Irish...

Tjing för att stå för desserten:D


Vad sägs om den idén? ;D:D

Kunde inte kommit på en bättre idé själv:p

Harka
2009-08-22, 22:59
Jättekul att träffa er alla och en riktig fin hojdag blev det trots det lite rubbiga vädret på morgonen.
Det här gör vi absolut om fler gånger.
Mats ide om lite mat och en Irish eller två låter som en mycket sund ide i vintermörknet och väntan på vårens antågande, men det är en bit kvar på hojsäsongen än så några fler körningar ihop kommer nog att hinnas med innan kylan gör sig påträngande.
Själv avslutade jag kvällen med grillning och några malt (öl) hemma hos tjejens brorsa med familj, en perfekt avslutning på dan.
_____
Peter

Panoka
2009-08-23, 05:57
[QUOTE
Bilder och berättelser mottages alltid tacksamt på forat så att vi vanliga löneslavar och andra förhindrade kan delta lite pådistans, sådär... 8)[/QUOTE]
Jag håller med trots att jag aldrig har träffat er, men till våren så ska jag följa med Gibson när ni åker på sådana här trevliga utflykter.

leffa
2009-08-23, 08:06
[QUOTE
Bilder och berättelser mottages alltid tacksamt på forat så att vi vanliga löneslavar och andra förhindrade kan delta lite pådistans, sådär... 8)
Jag håller med trots att jag aldrig har träffat er, men till våren så ska jag följa med Gibson när ni åker på sådana här trevliga utflykter.[/QUOTE]

du är välkommen:)

leffa
2009-08-23, 11:36
nu xjn rentvättad från gårdagens mctur ,så nu ska annelie o jag ut på en tur :)först till banan sen får vi se vart det bär hän kanske till kvarsebo o ta en glass o njuta av dagen.ha en bra dag för det ska vi haO0

klaus
2009-08-23, 12:08
Tyvärr kunde inte följa med igår,men hade fin tur jag också :)

leffa
2009-08-23, 12:11
fina bilder över huvudstan,måste vara en hisnande känsla att ha en sådan utsikt,vet ej om jag skulle våga göra en sådan tur.

Nicke
2009-08-23, 12:16
kvarsebo o ta en glass o njuta av dagen.

Kvarsebo...utanför Norrköping?:confused:

leffa
2009-08-23, 12:17
yes:)

Nicke
2009-08-23, 12:18
yes:)

Då får jag önska er en trevlig tur;)

Jonas
2009-08-23, 12:19
Tyvärr kunde inte följa med igår,men hade fin tur jag också :)

Ser härligt ut, Klaus! Ser gärna fler bilder, men i en ny tråd. Om jag vid ett senare tillfälle vill titta på dina ballongbilder kommer jag inte komma ihåg i vilken tråd de var i samt att tråden om Lövhagen blir förvirrande med inlägg om annat kul än just resan till Lövhagen. ;)

Hälsningar
"trådhitler" :)

leffa
2009-08-23, 12:19
tackar:) vet du om det är några som ska åka stockholmsnurren nästa helg?

Nicke
2009-08-23, 12:21
Har inte hört något om det. Är du intresserad? Dra igång en tråd och väck intresset:)

M@rie
2009-08-23, 14:29
Hej på er!
Nu har jag fått ändan ur och tagit mig tid till att ladda hem lite bilder från äventyren igår. Däremot blev min sk reseberättelse lite väl lång så jag tror knappast att det får plats i ett inlägg här. Så, är ni intresserade av min syn på turen igår har ni adressen här:
http://snorkelkompis.wordpress.com

:)

Mats Liifv
2009-08-23, 14:45
Kul att läsa, den hade säkert fått plats i forumet.

Kommer att läsa din blogg i fortsättningen...:D

Jonas
2009-08-23, 14:48
Hej på er!
Nu har jag fått ändan ur och tagit mig tid till att ladda hem lite bilder från äventyren igår. Däremot blev min sk reseberättelse lite väl lång så jag tror knappast att det får plats i ett inlägg här. Så, är ni intresserade av min syn på turen igår har ni adressen här:
http://snorkelkompis.wordpress.com

:)

Trevlig läsning. Lämnade en kommentar i bloggen! :)

Danne
2009-08-23, 14:52
Hej alla glada!
Danne här, det var jag som åkte med er på en Scooter Suzuki Burgman!
Det var jättekul att åka med er. Trots att jag har åkt mycket på Södertörn så var det flera nya härliga vägar som jag inte har åkt på. Jag har lagt in en hel del bilder på vårt "eget Scooterforum" men om man inte är medlem så ser man inte bilderna, så gå in på min Picasa web istället.
http://picasaweb.google.com/Danne1969/20090822MCSvangNynashamn#

Jag åker gärna med nästa gång igen, det är alltid kul och åka på nya vägar.
Jag har föreslagit på Scooterforum att vi ska åka en sväng på tisdag kväll. troligtvis blir det till Ekerö denna gång. Är det någon på detta forum som vill hänga på? Det vore kul.

Vi kommer att samlas på tisdag kväll kl 18:00 på Gullmarsplan, bredvid grillkiosken.

Hälsningar
Daniel

Molgan
2009-08-23, 15:28
är ni intresserade av min syn på turen igår har ni adressen här:
http://snorkelkompis.wordpress.com

:)
Kul. Ni bor ju så avsides där nere så jag har lite svårt att hänga med på körningar, men jag blev lika glatt överraskad över allt det som kom på köpet med hojen. Har man en händelselös dag kan man alltid börja ringa runt till folk å höra om de vill ut å grusbusa eller bara ta en tur nånstans. Det behöver inte vara folk man egentligen känner utan "den där snubben som hängde med på en körning för ett par veckor sen". När man är ute å kör träffar man folk som man annars inte mött. Chefer, arbetslösa, akademiker och knegare ser likadana ut i mc-kläder och har alla ett gemensamt intresse. Att fika. :)

Hej alla glada!
Hej och välkommen namne! =)

Jonas
2009-08-23, 16:41
Hej alla glada!
Danne här, det var jag som åkte med er på en Scooter Suzuki Burgman!
Det var jättekul att åka med er. Trots att jag har åkt mycket på Södertörn så var det flera nya härliga vägar som jag inte har åkt på. Jag har lagt in en hel del bilder på vårt "eget Scooterforum" men om man inte är medlem så ser man inte bilderna, så gå in på min Picasa web istället.
http://picasaweb.google.com/Danne1969/20090822MCSvangNynashamn#

Hälsningar
Daniel

Välkommen Danne! Jag är säker på att du kommer att trivas här i forumet och tillsammans med oss på fler turer. Nu måste vi få med oss GB också! ;-)

Tack också för titten i ditt fotoalbum! :)

leffa
2009-08-23, 17:11
tack för en givande berättelse o kul att bli kallad för herr det är inte ofta tror att det är 1a gången på flera år tyckte att du körde riktigt bra som mats skrev kunde inte tro att du var en "nybörjare" .välkommen hit danne o tack för bilderna mvh herr L:)

Nina
2009-08-23, 20:11
Välkommen herr D (kul med äldre titulationer), hälsar fru N. :)

pewa
2009-08-23, 22:31
..... Jag har föreslagit på Scooterforum att vi ska åka en sväng på tisdag kväll. troligtvis blir det till Ekerö denna gång. Är det någon på detta forum som vill hänga på? Det vore kul.

Vi kommer att samlas på tisdag kväll kl 18:00 på Gullmarsplan, bredvid grillkiosken.

Hälsningar
Daniel

Välkommen hit!

En lite uppmaning bara, gäller inte bara dig utan samtliga. Har ni förslag på nya körningar så starta en ny tråd. Annars riskerar vissa att missa körningar för att de diskuteras om i andra trådar.

Lite svårt att förklara, men ni fattar :)

Danne
2009-08-24, 19:44
Jo det är riktigt, jag lägger upp en ny tråd angående körning tisdag kväll.

Daniel