handdator

Visa fullständig version : Frågar man inte får man inte veta…



pea_72
2009-08-07, 16:35
Som blivande MC förare (kör upp om drygt en vecka), utan nära kompisar med hoj, har man tusen frågor men ingen man kan ställa dem till. Jag tänkte att jag kan ösa mina mest pinsamma frågor på er så slipper jag framstå som en idiot. :rolleyes:

Jag tar en i taget så ni inte drunknar…
Hur gör man med parkeringskvittot?

leffa
2009-08-07, 16:40
själv är jag så pass ärlig att jag löser biljett och delar den i 2 delar och sätter ena inanför kåpglaset å den andra i fickan :)

Molgan
2009-08-07, 16:46
Haha, vi har alla fått ställa dem nån gång så ös på bara. =)

Har aldrig behövt fundera eftersom jag aldrig ställer mig på P-plats, har hänt nån gång på nån gratisparkering utanför ICA men annars ställer jag mig vid cyklarna (fast med marginal, vill inte ha nån som skrapar cykeln mot hojen), vid nån vägg där jag inte är ivägen eller MC-parkering om det finns. En mc är ingen bil så jag förstår inte varför man ska ta upp P-platser i onödan.

pea_72
2009-08-07, 16:53
själv är jag så pass ärlig att jag löser biljett och delar den i 2 delar och sätter ena inanför kåpglaset å den andra i fickan :)

Ärlighet varar längst. :) Men vaddå två delar...?

pea_72
2009-08-07, 16:55
Haha, vi har alla fått ställa dem nån gång så ös på bara. =)

Har aldrig behövt fundera eftersom jag aldrig ställer mig på P-plats, har hänt nån gång på nån gratisparkering utanför ICA men annars ställer jag mig vid cyklarna (fast med marginal, vill inte ha nån som skrapar cykeln mot hojen), vid nån vägg där jag inte är ivägen eller MC-parkering om det finns. En mc är ingen bil så jag förstår inte varför man ska ta upp P-platser i onödan.

Om man är i stan, i mitt fall Gbg, kan man ju inte parkera hur som helst...det är vad jag har hört ialf... Om jag inte missminner mig har det varit ett djävla liv under våren för att man INTE skulle få parkera vid tex cykelställ.

Gnistvändaren
2009-08-07, 17:03
Om man är i stan, i mitt fall Gbg, kan man ju inte parkera hur som helst...

Trots allt hallå när cykelställsparkeringen försvann så tycker jag faktiskt att Göteborg har rätt gott om gratis mc-parkeringar, i alla fall i centrum. Hemma parkerar jag bland cyklar och mopeder på innergården till bostadshuset, med fastighetsskötarens goda minne.

De få gånger jag behövt lösa parkeringsbiljett så klämmer jag fast den på instrumentpanelen. Brukar även ta ett kort med mobilen, fast jag vet att det inte hjälper om någon nu skulle sno lappen.

Lycka till med körkortet förresten!

Molgan
2009-08-07, 17:07
Om man är i stan, i mitt fall Gbg, kan man ju inte parkera hur som helst...det är vad jag har hört ialf... Om jag inte missminner mig har det varit ett djävla liv under våren för att man INTE skulle få parkera vid tex cykelställ.
Jag bor ju i Luleå och här kanske det inte är lika petigt. :p Hörde oxå om det där parkeringsbråket i gbg, verkar knasigt. När jag åkte runt i Europa tidigare så var det faktiskt enbart i gbg som nån gnällde på hur jag parkerat (vid en vägg där ingen människa satt sin fot sen 1900-talet) så det verkar vara en het potatis där.

Några MC-parkeringar såg jag inga, som besökare har man ingen aning om vart man ska leta.

Mc-Bosse
2009-08-07, 19:09
Jag ställer mig alltid på bilparkeringar eftersom jag hittentills aldrig sett någon plats för enbart mc. Förutom hos Biltema i Kristianstad. Ställer man sig mitt i bilrutan har man ju gott om plats anser jag och det är väl så att bilrutor är tillåtna att använda med mc om det inte finns någon mc-parkering?

Fick aldrig denna fråga på teoriprovet. ;)

Visst vill vi ha foto som visningsbild på alla vackra damer här på forumet?

Jag vill i varje fall men det är ju frivilligt... ;)

Gert
2009-08-07, 19:24
men annars ställer jag mig vid cyklarna (fast med marginal, vill inte ha nån som skrapar cykeln mot hojen.... En mc är ingen bil så jag förstår inte varför man ska ta upp P-platser i onödan.
Gjorde som du innan men sen jag fick en P-bot för det så är det P-ruta om gäller. En Mc är ingen bil men dock ett fordon som ska stå i en P-ruta fick jag reda på.

pea_72
2009-08-07, 20:26
Visst vill vi ha foto som visningsbild på alla vackra damer här på forumet?

Jag vill i varje fall men det är ju frivilligt... ;)

Det fattar du väl att man inte kan ha om man skall ställa sina pinsamma frågor, då vill man ju vara in till oegänkännlig:cool: Det kanske kommer en bild på min hoj men först skall kortet bärgas.

pea_72
2009-08-07, 20:29
Då är parkeringsfrågan utredd och jag tackar för svaren!
Passar på att klämma in en ÄNNU mer pinsamma fråga (men som sagt om man inget frågar...) När jag kör har jag ett snyggt svart skinnställ...brukar folk ha vanliga brallor under? Tänker att det blir ju varmt och klumpigt som satan...men å andra sidan att ha med sig ett par brallor för att byta om...hm???

Bajen-Sam
2009-08-07, 20:32
Då är parkeringsfrågan utredd och jag tackar för svaren!
Passar på att klämma in en ÄNNU mer pinsamma fråga (men som sagt om man inget frågar...) När jag kör har jag ett snyggt svart skinnställ...brukar folk ha vanliga brallor under? Tänker att det blir ju varmt och klumpigt som satan...men å andra sidan att ha med sig ett par brallor för att byta om...hm???

Om plats finnes. :o)

Nej jag tror det blir för varmt och för trångt.

Mc-Bosse
2009-08-07, 20:38
Då är parkeringsfrågan utredd och jag tackar för svaren!
Passar på att klämma in en ÄNNU mer pinsamma fråga (men som sagt om man inget frågar...) När jag kör har jag ett snyggt svart skinnställ...brukar folk ha vanliga brallor under? Tänker att det blir ju varmt och klumpigt som satan...men å andra sidan att ha med sig ett par brallor för att byta om...hm???

Stället ska sitta tajt med skydden åtdragna kring vad de ska skydda. t ex. knäna.. Dvs underkläder och en t-shirt och fodret i eller av. Mitt ställ passar perfekt med fodret i och är något för stort utan fodret. Helst ett ställ med foder som sitter åt och ett utan foder som även det sitter åt. Men som jag har de är det ok tycker jag... men ska faktiskt kolla efter ett svalt och skönt välsittande sommarställ.

Mats Liifv
2009-08-07, 20:38
Bara kalsonger och t-shirt eller liknande under stället.

Har ombyte med mig om det skulle krävas.

Gert
2009-08-07, 20:55
Bara kalsonger och t-shirt eller liknande under stället.

Har ombyte med mig om det skulle krävas.
Samma här, men jag såg ett par brallor där benen gick att dela från det övriga med en blixtlås så att man fick shorts. Jag tror det var ett par Halvarsson byxor (skinn).

Molgan
2009-08-07, 20:56
Trivs bäst i ett underställ typ coolmax som andas (vet inte vad mina heter men de funkar) under mitt allväderställ. Hur man än gör förlorar man ju ibland livslusten varma dar. Nästa ställ jag skaffar ska vara så svalt det bara går, är väl Halvarssons som har nåt nytt material som ska hålla sig svalt? Svart är för övrigt en idiotisk färg..

Mats Liifv
2009-08-07, 21:08
Har själv den här jackan, som funkar suveränt bra varma dagar!

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=29&cid=3

Både jackan och byxorna jag använder har behandlats så att de ska vara svalare än, vanligt, svart skinn. Tusan vet om det fungerar. Upplever det åtminstone som högst marginellt i så fall.

pea_72
2009-08-07, 21:51
Låter ju bra, ännu ett skäl att köra hoj mao, Killar i kalsingar...jo jag tackar. :)

Så till dagens mer seriösa fråga. Jag har en liten Yamaha XJ 600 som jag övar mig på. Jag tycker att när man ställer den på sidostödet att den inte lutar så bra, känns liksom som om den borde kunna falla på det där lilla stödet, ja tom blåsa omkull. Är jag övernervös i onödan? Centralstödet är tokstabilt... men det är jobbigare att ställa upp på det om man bara skall in och handla något snabbt tex... Hur gör ni?

Gnistvändaren
2009-08-07, 21:51
När jag kör har jag ett snyggt svart skinnställ...brukar folk ha vanliga brallor under? Tänker att det blir ju varmt och klumpigt som satan...men å andra sidan att ha med sig ett par brallor för att byta om...hm???

Jag har alltid ett syntetunderställ under, vinter som sommar. Det känns skönare mot huden än fodret på skinnstället/ryggskyddet, och håller dem fräschare längre. Jag inbillar mig också att det skall transportera bort fukten från huden och på så sätt reglera temperaturen, men det vete katten om det stämmer.

På hösten och våren kompletterar jag gärna med en t-shirt, och på vintern dessutom mjukisbyxor och stickad tröja.

Allt detta under samma svarta, opraktiska skinnställ som känns idiotiskt när termometern visar över 25 grader och man står stilla vid ett trafikljus eller så. Dusch och ombyte är obligatoriskt när jag kommer fram om det är i någorlunda civiliserade sammanhang. ;D

Tyvärr är det väl så att bra skydd (tight och täckande) inte går så väl ihop med varma dagar, men Mats Liifvs uppsättning verkar fungera åt rätt håll. Önskar bara att min kropp hade mer normala proportioner... :(

Gnistvändaren
2009-08-07, 21:59
Jag tycker att när man ställer den på sidostödet att den inte lutar så bra, känns liksom som om den borde kunna falla på det där lilla stödet, ja tom blåsa omkull. Är jag övernervös i onödan? Centralstödet är tokstabilt... men det är jobbigare att ställa upp på det om man bara skall in och handla något snabbt tex... Hur gör ni?

Min har omvänt problem - den lutar väldigt mycket på sidostödet. Det är dock normalt för modellen. Jag har (mestadels) lärt mig att parkera så att jag utnyttjar markens lutning till att parkera den mer stabilt. Om det sluttar så att vänster sida är lite högre än hjulens anliggning, eller om det finns någon svacka/grop att köra ner något hjul i, så hjälper det. Du kan säkert utnyttja samma fenomen fast tvärt om.

Ett relaterat fenomen: När jag tankar vill jag alltid parkera på centralstödet för att få i så mycket soppa som möjligt. Ofta sluttar marken åt sidan vid bensinpumparna, så jag har för vana att leta efter en pump med relativt plan mark. Det kan bli lite väl spännande när man tar upp eller ner hojen annars...

pea_72
2009-08-07, 22:05
Ett relaterat fenomen: När jag tankar vill jag alltid parkera på centralstödet för att få i så mycket soppa som möjligt. Ofta sluttar marken åt sidan vid bensinpumparna, så jag har för vana att leta efter en pump med relativt plan mark. Det kan bli lite väl spännande när man tar upp eller ner hojen annars...

hehe du svarade just på min fjärde fråga faktiskt, tackar. ;)

Gnistvändaren
2009-08-07, 23:53
hehe du svarade just på min fjärde fråga faktiskt, tackar. ;)

Nu är det en utmaning att försöka förutse din femte fråga... :D

Fråga på bara, jag tror att alla är lika glada som jag att få dela med sig av sina erfarenheter. Det verkar gälla alla som kör motorcykel, oavsett om de sitter framåtlutade, bakåtlutade eller står upp när de kör.

Och glöm inte de två viktigaste reglerna när du kör mc:

1. Blicken! Titta dit du vill så kommer du dit. Titta dit du inte vill så kommer du dit också.
2. Vinka åt alla. Andra motorcyklister, barn, boende utmed grusvägen, ... Välvilja smittar.

Nina
2009-08-08, 06:34
Kläder: jag har nåt underställ som inte transporterar fukt, köpte det på Jula för 79 kr. För mig som inte är så het fungerar det bra. Jag går aldrig i bart skinn innanför syntetfoder.

Stöd: Jag ställer Trajjan på sidostödet när jag tankar för då får jag mer bränsle i tanken. Tanklocket sitter på höger sida av tanken. Likaså BMW:n, där sitter tanken under rumpan och tanklocket på högra sidan av hojen. Ställer jag dom på centralstödet skulle jag få i mindre bränsle.

Det ska nog mycket till innan din hoj välter, först måste den över den centrala punkten och en bit till innan den självmant välter. Sen finns det hojar som lutar väldigt mycket och man tror att den ska tippa över själva sidostödet… ;)

Nina
2009-08-08, 06:36
Blicken: hojen är korkad: den gör som du hanterar den och den kör dit du tittar. ;)

klaus
2009-08-08, 12:19
Mitt stöd har möjlighet att ha olika mellanlägg så du kan få vilken vinkel du vill :)
Skaffar du bakdäck som min så behöver du inget stöd :D:D:D
Kör försiktigt,vinka när du känner dig säker,jag vinkar inte i alla lägen och det har inget med den som jag möter att göra,pinsamt att vurpa bara för att man vinka på fel ställe ;D

pea_72
2009-08-08, 14:17
Då kommer femman:)
Precis där jag bor finns en bilfärja (en sådan där vanlig gul) och jag har märkt att en del motorcyklister i bland kör om hela bilkön och ställer sig längst fram...sen kör de på färjan först. Är det för att de är smarta och vill komma med färjan eller är det brukligt att man gör så? Jag tänker att OM man faktiskt kör förbi rödljuset är det ju ett brott..

Nina
2009-08-08, 15:32
Man får köra förbi alla bilar och ställa sig längst fram och man kör på och av först med mc. Likaså gående och cyklister. MC brukar också få stå i mitten, ibland står det även MC i ett körfält i mitten.

Mc-Bosse
2009-08-08, 16:09
Man får köra förbi alla bilar och ställa sig längst fram och man kör på och av först med mc. Likaså gående och cyklister. MC brukar också få stå i mitten, ibland står det även MC i ett körfält i mitten.

Om någon bilist i kön visar sitt missnöje så kan ju alla 50 mc-åkare där framme vända sig mot bilisten och stå där i sina svarta mc-kläder och bara tyst glo på honom. Jag tror han tyst kryper in bakom sin ratt igen. :D

Linnex
2009-08-08, 17:20
Om någon bilist i kön visar sitt missnöje så kan ju alla 50 mc-åkare där framme vända sig mot bilisten och stå där i sina svarta mc-kläder och bara tyst glo på honom. Jag tror han tyst kryper in bakom sin ratt igen. :D

Har man varit förutseende och skaffat skägg, tatuering och svarta solglasögon så är risken att någon tutar näst intill obefintlig.

Mc-Bosse
2009-08-08, 19:19
Har man varit förutseende och skaffat skägg, tatuering och svarta solglasögon så är risken att någon tutar näst intill obefintlig.

*skratt*

pea_72
2009-08-08, 19:58
Satan vad bra att man kan ösa på med frågor, hur pinsamma de än månne vara, och svaren kommer direkt. Utmärkt! och tack alla för hjälpen.

Jag har ett lås som jag sätter i bromsskivan fram och en kätting där bak med lås. Det är ju lite krångligt att ha med sig kätting och grejer när man är ute och kör...men folk är som gamar och man vill ju ha kvar sin hoj (eller i alla fall få ut det man kan på försäkringen) nu när man ändå slitit i hop till en. Så finns det en smidigare lösning än kedja? Berätta gärna hur ni gör och vilka låslösningar ni har så jag lär mig. :)

Nina
2009-08-08, 20:09
Jag har inte sett nån släpa med sig sin kätting på hojturer, därmot enbart skivbromslås samt styrlåset i st'an t ex. Men är man på ett hojtätt café t ex är det ingen som låser hela hojen med skivbromslås och/eller styrlås.

Jan-Olov
2009-08-08, 20:39
Var bara uppmärksam så att du INTE glömmer skivromslåset innan du kör iväg för det slutar med att du ligger där och är förnedrad och förbannad på dig själv. Jag har gjort missen en gång och många med mig. Det kan kosta en hel del att återställa hojen med.

Gert
2009-08-08, 20:42
Jag har inte sett nån släpa med sig sin kätting på hojturer, därmot enbart skivbromslås samt styrlåset i st'an t ex. Men är man på ett hojtätt café t ex är det ingen som låser hela hojen med skivbromslås och/eller styrlås.Nej det är det nog inte många som gör, och jag tror att f-bolagen kräver väl endast styrlåset + ett annat godkänt lås när den är parkerad hemma.

Molgan
2009-08-08, 20:47
Tar bara med skivbromslås när jag är ute och åker dagsturer. Ett tips är att sätta skivbromslåset i bakdrevet om det är möjligt, en bromskiva är ofta lätt att klippa/skruva loss och hänga upp med buntband så man kan köra.

Mc-Bosse
2009-08-08, 21:12
Jaha, ska man låsa hojen också? Det har jag aldrig gjort hittentills. Styrlåset är paj och något skivbromslås har jag inte köpt och kättingen som ligger i den ena sidoväskan är så jobbig att hantera.

Men jag är ju som jag är, dum! ;)

Mats Liifv
2009-08-08, 21:53
Ska man använda skivbromslås är det en stark rekommendation att använda någon form av "påminnare". Har själv numera, efter tre missöden, en spiralsladd inköpt på Biltema, för någon tia. Det är så lätt att glömma att ta bort låset. Fråga honom som välte utanför Röda kaféet för några år sedan. Han drog med sig, om jag minns rätt, fem hojar i fallet. Blev ingen billig historia eftersom en av hojarna var en Honda GoldWing.

Använder aldrig lås annat om om hojen parkeras över natten. Inte om jag stannar på ett fik med hojen utanför, även om jag sett det förekomma. Dom jag sett som släpat med sig kätting är ofta, av någon anledning, dom som har hojar som är tjugo år gamla. Precis samma fenomen kan ses på bilsidan. Är det någon som har en rattkrycka i bilen är det en gammal rostig Volvo 240 eller liknande, som absolut ingen vill stjäla...

Vill man stjäla en hoj så gör man det. Ett par man lyfter mycket snabbt in en lättare hoj, typ motard, i en skåpbil och försvinner. Hände utanför UD för en jobbarkompis för ett par år sedan. Ett annat sätt som har förkommit är att ställa upp hjulen på två skateboards och rulla iväg med hojen till ett mer obemärkt ställe. Med rätt verktyg forceras vilket lås som helst på mycket kort tid. Metoderna är många....

Gnistvändaren
2009-08-08, 22:12
Nej det är det nog inte många som gör, och jag tror att f-bolagen kräver väl endast styrlåset + ett annat godkänt lås när den är parkerad hemma.

Observera att inte alla styrlås är godkända. Åtminstone var det inte det på min gamla Honda.

Observera också att en del försäkringar kräver att hojen skall stå inlåst om natten när den är på hemorten. Jag vet inte om det blir högre självrisk eller helt utebliven ersättning om man bryter mot det.

pea_72
2009-08-09, 09:28
Ett tips är att sätta skivbromslåset i bakdrevet om det är möjligt,

Nu är man ju ingen tekniker på NASA... :) Hur menar du att det skulle sitta?

Jan-Olov
2009-08-09, 10:26
Nu är man ju ingen tekniker på NASA... :) Hur menar du att det skulle sitta?
Det är inget konstigt, du ser där när du bara tittar, men Molgan skitar du inte ner både låset och dig själv med den hanteringen?

Molgan
2009-08-09, 10:48
Nu är man ju ingen tekniker på NASA... :) Hur menar du att det skulle sitta?
Funkar ju bara om man har lås av hänglåsvarianten, drevet är oftast för glest för de där propplåsen (vad nu facktermerna för dessa är..:rolleyes:). Därför jag la till "om det är möjligt".

men Molgan skitar du inte ner både låset och dig själv med den hanteringen?
Ja, därför kör jag alltid med snustorr kedja för att slippa kladdet. :p Nä, lite skitigt kan det bli men man övar upp fingerfärdigheten efter ett tag så man minimerar svartfärgningen + att jag alltid har låset i väskan som följde med när jag köpte det.

Jan-Olov
2009-08-09, 12:38
Ja rent allmänt kjänns det som att låset i drevet vore bättre. Men att ändra rutin är inte lätt det är nog ännu lättare att glömma.

pea_72
2009-08-09, 19:36
När vi ändå snuddar vid ämnet... hur ofta skall man smörja kedjan? Och en fråga som liksom lite hör till...man får ju lära sig att det inte skall vara några "hajfenor" på kugghjulet...men hur länge kan man räkna med att drevet håller sig innan man måste byta? Snackar vi åratal eller?

Mats Liifv
2009-08-09, 20:00
När vi ändå snuddar vid ämnet... hur ofta skall man smörja kedjan? Och en fråga som liksom lite hör till...man får ju lära sig att det inte skall vara några "hajfenor" på kugghjulet...men hur länge kan man räkna med att drevet håller sig innan man måste byta? Snackar vi åratal eller?

En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Mycket smörjning gör kedjan kladdig och den drar till sig mer skit, som i sin tur sliter på drivpaketet. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil. Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till. Man byter oftast allt på en gång. Lämpligt att smörja kedjan efter körning, när den är varm. Sprayar du och kör på en gång slungas mycket smörjmedel av och kladdar bara ner bakfälgen.

Mc-Bosse
2009-08-09, 20:12
En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Mycket smörjning gör kedjan kladdig och den drar till sig mer skit, som i sin tur sliter på drivpaketet. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil. Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till. Man byter oftast allt på en gång.

Det där med att smörja kedjan någon gång då och då gör jag. Milintervallen vet jag inte men med 500 mils körning med mc:n så har jag väl sprayat tre gånger. Enkelt att bara spreja samtigt som jag snurrar på bakhjulet. Kladd blir det överallt där bak men vem bryr sig? Inte jag i varje fall. Bättre att försöka hålla sitt nya drivpaket i gott skick så länge som möjligt. Rengjort kedjan med något för ändamålet lämpligt medel har jag dock aldrig gjort, bara sprejat. Sprejen rengör väl antagligen också kan jag tänka mig.

Linnex
2009-08-09, 21:40
Någon som kör med vax?
Jag har ingen kedja på mina MC då kawasakin har kardan och V3:an har rem.

Dock är vax det ända jag använder på min trampförsedda racercykel (maler en del mil per år på den). Och det bästa vaxet jag testat är avsett för MC.
Fördel med vax är ju att inget fastnar eller kladdar. Nackdel är att det inte är så hållbart i regn.

Molgan
2009-08-09, 22:11
Är en usel hojputsare, tvättar aldrig mina hojar och utför endast service när nåt går sönder. Har dock försökt lära mig att kolla drivpaketet då och då, man har ju hört skräckhistorier om vad som kan hända när en kedja brister. Vissa påstår att man ska smörja var 200'e mil, har även hört om nån som i vetenskapens namn aldrig smort sin kedja och den rullar på fortfarande efter 2000 mil eller va det var. Det skiljer nog rätt mycke mellan hojar hur det funkar, hur mycke man behöver smörja och hur länge ett drivpaket håller, då drivlinan belastas olika beroende på körstil och motoreffekt. Kör man i regn, mycke grus o liknande kan det oxå ha betydelse.

Tror det bästa är att lära sig att undersöka kedjan regelbundet och smörja, rengöra och spänna vid behov. Yamahan har jag smort en gång på 1400 mil, drivpaketet ser ut som nytt. Sukazukin har jag hunnit smörja 4-5 gånger på 1200 mil. Lite konstigt då enstånkor är kända för att äta drivpaket, och jag har inte kört den speciellt snällt. =/

Vill man ha lite tips ang. drivpaket kan man kolla här (http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/).

Gnistvändaren
2009-08-09, 22:52
Det finns några "genvägar" om man vill slippa tänka på det:

1. Kardandrift. Jag har enbart ägt kardanförsedda hojar, även om det inte varit medvetna val.

2. Automatiska kedjesmörjare. Scottoiler är väl den mest kända, men det finns andra varav minst en som är riktigt lågbudget men uppges fungera bra.

Lite intressant nu när jag tänker på det är att jag under mina dryga två år som motorcyklist, då jag kört med diverse folk och deltagit i några träffar, aldrig sett någon smörja sin kedja eller ens tala om det. Har aldrig sett hur det går till i praktiken. Och då har jag inte enbart kört med stor-BMW-folk (=kardan). :confused:

pea_72
2009-08-09, 23:04
Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till.

:o...och hur vet man att kedjan är sliten då?

pea_72
2009-08-09, 23:08
1. Kardandrift. Jag har enbart ägt kardanförsedda hojar, även om det inte varit medvetna val.



mm har också tänkt så...när jag får mitt kort skall jag fira genom att på allvar kolla runt efter en sådan som jag gillar. Men nu får jag slita på på kedjedrivna Yamaha en vecka till. :) (i bästa fall :eek:)...

Mats Liifv
2009-08-10, 06:24
:o...och hur vet man att kedjan är sliten då?

Exempelvis när du inte kan spänna den längre på grund av att den blivit för lång. Länkar kärvar och har blivit stela. Det märker du om du ställer hojen på centralstödet och snurrar bakhjulet. Passar bra att kolla i samband med smörjning.

Linnex
2009-08-10, 07:46
:o...och hur vet man att kedjan är sliten då?

Har ingen erfarenhet ang MC. Men på ej motorförsedda cyklar så mäter jag med ett tumindelat måttband. En länk är 1 tum. Vid 1/16 dels kedjesträckning på 12 tum byter jag kedja för att skona dreven. Dreven slits främst när kedjan blir sliten och är kedjan mer sträckt är 1/8 på 12 tum så är garanterat dreven skadade/kass.
I MC-boken står det att dreven då är spetsiga. I cykelvärlden kallar vi dem hajformade.

Om detta går att även omsätta till MC vågar jag inte säga som den gröngöling jag är men någon räv kanske vet?

Nina
2009-08-10, 08:35
Sliten kedja:
Ett annat bra sätt att se om kedjan är sliten är om du kan dra den rakt bakåt från drevet. Dra den rakt bakåt, inte ner eller upp eller snett uppåt/neråt – rakt bakåt. Kan du det är det dags att byta.


En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil.
1) Var 100:e mil är lämpligt att smörja kedjan. Smörj när du kört färdigt och kedjan är varm så kryper fettet in på ställen där det annars inte skulle komma in om kedjan är kall. En nysmord kall kedja kastar som sagt bara fettet på bakfälgen och andra ställen.

2) Man byter hela drivpaketet, både drev och kedja. Man byter helst inte bara kedjan och låter drevet sitta kvar. Och varför gör man så? Jo, detta för att kedja och drev slits in tillsammans. En ny kedja på ett använt drev gör att kedjan slits mer och byte av kedja + drev kommer tidigare än behövligt.

Jag brukar rengöra kedjan med jämna mellanrum och smörja upp den igen. En väl skött kedja och drev kan hålla bortåt 2000 mil, ibland längre t o m. Kör man mycket på grus är det lämpligast om man gör rent kedjan efter körning och smörjer upp den.

Malinhe
2009-08-10, 16:45
Då ställer jag en fråga.. När man kollar döda vinklen över axeln,. Innan man blinkar och förflyttar sig i sidled, ska man då kolla en gång till justinnan man svänger eller?

Hur gör ni? Hur ska man göra??

pea_72
2009-08-10, 16:52
Då skall jag smörja den nästa gång jag kört den. Körde en timme i förmiddags på min lilla privata "krypkörningsbana", det var ett par veckorsedan sist...men till min stora glädje verkar det som om det är som att cykla eller simma, kan man så kan man. Hur som helst kan jag nog inte förbereda mig mer nu än vad jag gjort så funkar det inte på uppkörningen på tisdag i nästa vecka så...ja ja... då får jag göra ett nytt försök, värre än så kan det ju inte bli.

Hur som helst har jag en fråga som handlar om olika motorcyklar och skillnaden i köregenskaper. Nu har jag en "vanlig" hoj (yamaha xj)men när jag får mitt körkort skall jag belöna mig själv med en custom, kommer köpa en virago då min budgett är tämligen stram. Hur är skillnaden mellan att köra en sådan mot den jag har nu? Vad bör man tänka på när man kör? är den vingligare? Är det svårare på något sätt? Berätta gärna om era erfarenheter och åsikter.

Mc-Bosse
2009-08-10, 18:14
Då ställer jag en fråga.. När man kollar döda vinklen över axeln,. Innan man blinkar och förflyttar sig i sidled, ska man då kolla en gång till justinnan man svänger eller?

Hur gör ni? Hur ska man göra??

Svar ja. Innan blink och sidoförflyttning och en gång till innan du svänger. Då blir inspektörerna glada!

Och ja det gör jag oftast men ibland är det lite overkill om jag har total koll och det enda som kan komma i döda vinkeln skulle vara en helikopter som störtar rakt ner. Och tittar upp det gör jag inte. ;)

Malinhe
2009-08-10, 18:42
och detta gäller både höger och vänster :P???

Mc-Bosse
2009-08-10, 18:57
och detta gäller både höger och vänster :P???

Jo för döda vinklar har du på båda sidor. Bättre att ha överdriven koll på uppkörningen. Titta gärna en gång till mellan den första och den sista innan du svänger om det är en längre sträcka du kör innan du ska svänga, det gör inget. En snabb blick över axeln är ju inget som stör. Du ska ju dock inte vrida huvudet och blåstirra i flera sekunder i den döda vinkeln tre gånger.

Du ska veta vad du har framför dig, bakom dig och vid dina sidor och i döda vinkeln i alla lägen. Det är inte så konstigt egentligen. Ju mer koll du har ju säkrare känner du dig när du sidoförflyttar mc:n för du har ju koll!

ellie
2009-08-10, 20:20
Riktigt bra tråd det här! Highjackar lite och passar på att fråga jag med: Om en mc inte har centralstöd - hur gör jag då säkerhetskontrollen när jag ska exempelvis kolla styrlager och hjullager? (Alltså inte i ett garage - utan på uppkörning)

Molgan
2009-08-10, 20:47
hur gör jag då säkerhetskontrollen när jag ska exempelvis kolla styrlager och hjullager?
Som jag fick lära mig: Styrlagret kollar du som vanligt, sätt ett finger under kronan och gunga med handbromsen inne för att kolla glapp, vrid styret fram och tebax och kolla så det inte går ojämnt eller låter. För att kolla svingen kan man be tex kontrollanten att bryta upp hojen så den står på framhjul/sidostöd och sen kolla sving/hjullager.

Angående döda vinkeln så måste jag erkänna att jag har glömt exakt hur de vill att man gör, men jag vill minnas att min handledare sa att man inte ska titta för många gånger för då kan kontrollanten uppfatta det som att man är osäker. Själv kollar jag nog bara en gång just innan jag svänger, fast över 70 på Teneren så vänder jag mig om helt och kollar först då jag inte ser ett dugg i backspeglarna pga vibrationer då. :p

Har aldrig kört nån Virago så kan inte uttala mig..

...Och, jag bytte avatar för att rädda Bosses nerver. =)

Malinhe
2009-08-10, 22:25
Raka armar eller inte vid bromsprovet??

Jag har alltid haft det men idag påbanan så träffade jag en kille som också höll på att ta mc kort och han sa at man INTE ska ha det.. Så jag frågar er??

Molgan
2009-08-10, 22:37
Raka armar eller inte vid bromsprovet??
Bara om de är väldigt håriga. :rolleyes: På uppkörningen ska du ha raka armar vid inbromsningen. Om du senare går på en BKK och lär dig hur man egentligen kör får du lära dig att hålla armarna böjda och nypa åt med benen istället.

Malinhe
2009-08-10, 22:53
ok, då behver jag inte raka dem då.. ;) Då var det som jag har tränat på, tack, tänkte att jag varit helt ute och cyklat...


En annan fråga, när börjar man sakta ner i högfartsbanan inför vändningen. vid treje konen har jag motorbromsat och så bromsat det sista inan vändningen. Rätt?

Linnex
2009-08-11, 01:05
Jag bromsar med lätt böjda och fick i alla fall ingen anmärkning vid uppkörningen.

Om vi räknar med konan i vändningen så släppte jag gasen vid 3:e sista, bromsade vid 2:a sista konan och växlade ner till 2:an växel när jag påbörjade vändningen . Tog vändningen på 2:an så behövde jag bara göra en uppväxling efter vändningen.

Mats Liifv
2009-08-11, 06:38
Bara om de är väldigt håriga. :rolleyes: På uppkörningen ska du ha raka armar vid inbromsningen. Om du senare går på en BKK och lär dig hur man egentligen kör får du lära dig att hålla armarna böjda och nypa åt med benen istället.

Gäller verkligen att nypa åt med benen. Känns inte som någon god idé att försöka ta upp krafterna med armarna. Blir väldigt svårt att göra, exempelvis en undanmanöver.

Nina
2009-08-11, 09:28
Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

Det jag fick lära mig är:

– Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
– Knip med knäna mot tanken
– Spänn magen, räta på ryggen
– Bromsa

Mats Liifv
2009-08-11, 10:21
Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

Det jag fick lära mig är:

– Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
– Knip med knäna mot tanken
– Spänn magen, räta på ryggen
– Bromsa

Utmärkt beskrivning. Inte minst är det viktigt att ha blicken långt fram, som alltid!

pinnen
2009-08-11, 13:19
Utmärkt beskrivning. Inte minst är det viktigt att ha blicken långt fram, som alltid!

missade min första uppkörning pga, att blicken var för låg vid inbromsning, jag tittade långt fram men enl gubben gjorde jag det inte... fan tänkte jag.. nästa gång jag var uppe och övade privat så bad jag mina kompisar kolla på mig angående blicken och dom tyckte också att jag hade blicken för långt ner, anledningen var att jag hade huvudet stilla, hojen "dyker lite" och jag lyfte blicken med ögonen och det ser man ju aldrig så det såg ut som att jag tittade 10 meter framför hojens så ett gott tips är att böja hela huvet uppåt vid bromsningen om ni förstår vad jag menar, själv så tittade jag mot trätopparna andra gången och då var det utmärkt :p

Linnex
2009-08-11, 13:37
Vill tipsa igen:

Jag lät filma mig med videokamera vid flertal tillfällen på konbanorna samt bromstesten. Det är väldigt nyttigt att själv se hur det ser ut och ser lättare vad man bör ändra.

Molgan
2009-08-11, 13:49
Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

Det jag fick lära mig är:

– Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
– Knip med knäna mot tanken
– Spänn magen, räta på ryggen
– Bromsa
Så ska det se ut. När vi var på BKK i fjol diskuterade vi just varför så många körskolor lär ut "fel" teknik för bromsövningen. Nån hade en teori om att de lär inte ut den bästa tekniken utan den teknik som flest enkelt kan behärska tillräckligt för att klara kortet. Som sagt en teori.

En liten anekdot angående bromsning; på senaste BKK'n hade jag en polare som åkte i snabbaste gruppen. De avslutade med en bromsövning där de åkte i par, den första tvärbromsade allt vad som gick och den efter fick inte passera framför den förste föraren. Han blev så skärrad över hur kass han var på att bromsa att han knappt vågade köra hem. Köra fort kan alla göra, stanna fort kräver desto mer. =)

Mats Liifv
2009-08-11, 14:48
En liten anekdot angående bromsning; på senaste BKK'n hade jag en polare som åkte i snabbaste gruppen. De avslutade med en bromsövning där de åkte i par, den första tvärbromsade allt vad som gick och den efter fick inte passera framför den förste föraren. Han blev så skärrad över hur kass han var på att bromsa att han knappt vågade köra hem. Köra fort kan alla göra, stanna fort kräver desto mer. =)

När jag för två år sedan var hos PG Lundmark för att köra grusvägar ville han testa hur vi kunde bromsa på grus utan ABS. Han visade hur det skulle gå till genom att markera var vi skulle börja bromsa från en fart av 50 km /h. Här var det frågan om en mjuk grusväg. PG körde först och markerade var han stannade. Sedan var det min tur att testa. Till min förvåning var jag runt en meter sämre än en Dakarförare. Sedan kom min svåger, som tävlat i såväl backe, enduro och road-racing. Han fick samma resultat som PG. Sen kom övriga en bra bit efter oss tre. Han som var klart sämst på att bromsa var den som körde fortast, med undantag av svågern. PG undrade hur i hela friden han vågade köra på ett så´nt sätt utan att kunna bromsa? Verkade inte bekomma honom ett dugg och han tog inte alls till sig hur dålig han var. Mycket märkligt i mina ögon!
Din polare verkade i alla fall dra lärdom av sin upptäckta brist.

Vem som körde långsammast hos PG? Jag naturligtvis, med undantag av en kille som aldrig kört en enda meter grus innan. Dom andra ansåg sig odödliga där dom drog fram i nära 200 km/h (HP2:or går så fort) på grusvägar med renar och andra djur i närheten....Det gick ju bra så det var ju onödigt att jag slog av när vi kom upp i 110km/h vilket räckte för mig.

Mc-Bosse
2009-08-11, 14:57
...Och, jag bytte avatar för att rädda Bosses nerver. =)

Man tackar! :D Trevligt med en bild som verkligen föreställer användaren.

Mc-Bosse
2009-08-11, 15:02
Om vi räknar med konan i vändningen så släppte jag gasen vid 3:e sista, bromsade vid 2:a sista konan och växlade ner till 2:an växel när jag påbörjade vändningen . Tog vändningen på 2:an så behövde jag bara göra en uppväxling efter vändningen.

Precis vad jag fick lära mig och för två månader praktiserade på uppkörningen med godkänt resultat.

Vad gäller knipövningarna så fick jag aldrig lära mig det. Raka armar och huvudet och blicken gärna över horisonten för tydlighetens skull vid bromsproven.

Linnex
2009-08-11, 15:10
Precis vad jag fick lära mig och för två månader praktiserade på uppkörningen med godkänt resultat.

Vad gäller knipövningarna så fick jag aldrig lära mig det. Raka armar och huvudet och blicken gärna över horisonten för tydlighetens skull vid bromsproven.

Konbanorna och bromsning är rent självlärt. Handledarna hade jag i trafiken.

Att jag har lätt böjda armar vid bromsningen har jag säkert i ryggraden från cyklingen. Där är det ett måste för att kunna fjädra och balansera.

Mc-Bosse
2009-08-11, 15:15
Köra fort kan alla göra, stanna fort kräver desto mer. =)

Nu pratar jag bar asfalt. Ibland står jag på bromsen med bilen som har ABS bara för att få in i ryggmärgen hur det verkligen känns när ABS-systemet jobbar och hur bilen beter sig. Det kan annars bli en otäck överaskning vid ett skarpt läge.

Samma sak gör jag med bussen ibland när den är tom och ingen annan trafik. Står allt vad jag orkar på bromsen och nog fan stannar bussen på kort tid med sina ABS-bromsar, förvånansvärt kort bromssträcka faktiskt med tanke på alla ton som ska bromsas. Alla bussar jag kör har ABS.

Samma sak med mc:n som numera har ett nytt framdäck. ;) Det gäller ju att dosera då min antika mc inte har ABS. Jag har fått lite släpp på framhjulet men släppt en aning i bromsen och tycker mig börja lära mig hur en maximal inbromsning fungerar på Kawasakin. Utan övning så kan det bli det en överaskning i ett skarpt läge.

Och Hyland-däck är inget bra har jag också lärt mig... :D

Ojdå! 292 inlägg? Ja mycket skit har man att skriva om... ;)

Nina
2009-08-11, 15:27
Samma sak gör jag med bussen ibland när den är tom och ingen annan trafik. Står allt vad jag orkar på bromsen och nog fan stannar bussen på kort tid med sina ABS-bromsar, förvånansvärt kort bromssträcka faktiskt med tanke på alla ton som ska bromsas. Alla bussar jag kör har ABS.
Nu har du tryckluftsbromsar på bussen vilket inte personbilen eller mc:n har. Om du hade tryckluftsbromsar på bilen/mc:n skulle dess bromssträcka krympa avsevärt.

Kuggfråga: Om en bromsnippel går av på bussen så går den inte en meter men du kan avhjälpa det på ett enkelt sätt. Hur gör du? ;)

Mc-Bosse
2009-08-11, 15:33
Nu har du tryckluftsbromsar på bussen vilket inte personbilen eller mc:n har. Om du hade tryckluftsbromsar på bilen/mc:n skulle dess bromssträcka krympa avsevärt.

Kuggfråga: Om en bromsnippel går av på bussen så går den inte en meter men du kan avhjälpa det på ett enkelt sätt. Hur gör du? ;)

Om en bromsnippel går av eller det blir något läckage som gör att inget lufttryck bibehålles i lufttankarna så slår parkeringsbromsen till då den verkar bakvänt mot de ordinarie bromsarna. Dvs luft gör att parkeringsbromsen släpper. Ingen luft gör att den slår till. Utan luft i lufttankarna så slår parkeringsbromsen således till.

För att i detta läget kunna släppa handbromsen kopplar man en slang från ena framdäcket till den för ändamålet avsedda nippeln vid förarplatsen för att få luft i handbromsen så att den släpper.

Alternativt skiter man själv i vilket och ringer trafikledningen som i sin tur ringer bärgaren som fixar iväg bussen! :D Så gör jag!

Nina
2009-08-11, 15:41
Mm, annars kan man vika slangen dubbel och knipa åt med nåt, ta luft från däcket så handbromsen släpper och sen starta motorn och fylla på lufttankarna. När det är gjort kan man fylla på däcket igen och sen köra. ;)

Linnex
2009-08-11, 15:44
Lite onödigt vetande.

Räddningstjänstens fordon står alltid på stationen trycksatta med hjälp av kompressor. De ggr systemet har havererat så är det lååååång väntan för att bygga upp trycket så att bromsarna släpper. Jävl.. vad det svärs då.

Mc-Bosse
2009-08-11, 16:10
Mm, annars kan man vika slangen dubbel och knipa åt med nåt, ta luft från däcket så handbromsen släpper och sen starta motorn och fylla på lufttankarna. När det är gjort kan man fylla på däcket igen och sen köra. ;)

Så långt har jag inte tänkt. Tack för tipset! Mina busstekniska kunskaper härstammar från 1984 och teorin som jag då fick lära mig. :D

Ditt tips är inget som vi chaufförer skulle praktisera så där jätteofta. Jobbekläder inkl. slips passar inte för felsökning av bromssystemet. Vi lägger istället upp fötterna, slår upp en tidning och ringer trafikledningen som ringer Linnex som har luft så det räcker! ;)

Dessutom så är det inte alls lämpligt att köra omkring utan broms på alla hjulen. Men om någon annan lösning inte finns att tillgå så fungerar din lösning för man vill ju inte vara strandsatt långt från närmaste civilisation. ;)

Tycker vi lämnar denna tråden till de som vill veta allt om mc-uppkörning...

pea_72
2009-08-31, 22:38
Jag styr upp denna tråden lite med ytterligare en pinsam fråga:
Nu är det ju strax vinter...hur skall man göra då med sin hoj...jag menar måste man plocka ut batteriet och ha det på lite laddning? Något annat man skall göra med den på vintern...? Alltså jag vet ju inte...Otroligt pinsam fråga egentligen.

Gert
2009-08-31, 22:47
Som det har blivit sagt många gånger finns det bara dumma svar inga dumma frågor.
Du kommer antagligen få många olika svar men jag som bor mitt i Skåne och vinterförvarar inte min mer än underhållsladdning då det kan dröja upp till 3-4 veckor mellan körningarna. Men däremot kollar jag över cykeln lite mer noggrant, servar och rengör skrymslen.

Molgan
2009-08-31, 22:49
Jag styr upp denna tråden lite med ytterligare en pinsam fråga:
Nu är det ju strax vinter...hur skall man göra då med sin hoj...jag menar måste man plocka ut batteriet och ha det på lite laddning? Något annat man skall göra med den på vintern...? Alltså jag vet ju inte...Otroligt pinsam fråga egentligen.
Inte alls pinsam, ämnet har tillome en egen tråd: Vinterförvaring av motorcykel (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914).

Har hojarna ståendes varmt och med nya batterier så jag ställer bara undan dom (5-6 månader snyft) och laddar när det börjar bli dax.

Guzzi-Leif
2009-08-31, 22:52
Då är parkeringsfrågan utredd och jag tackar för svaren!
Passar på att klämma in en ÄNNU mer pinsamma fråga (men som sagt om man inget frågar...) När jag kör har jag ett snyggt svart skinnställ...brukar folk ha vanliga brallor under? Tänker att det blir ju varmt och klumpigt som satan...men å andra sidan att ha med sig ett par brallor för att byta om...hm???

Jag har i alla år (OK; de första åren hade jag förstås inget mc-ställ) kört med gångkläder under stället. Oavsett om jag haft allväders- eller skinnställ. Inget annat funkar för mig - jag är inte tävlingsåkare och motorcykeln är i hög grad ett vardagligt transportmedel.
Oftast är det jeans/tröja men ska jag spela på en gudstjänst eller gå på kalas är det svartbyxor, skjorta och slips som gäller. Eventuell kavaj och skorna åker i packväskan.

Sån är jag...

För övrigt har jag åsikten att det vilar ett lätt löjets skimmer över närmandet till de som tävlar på mc. Vi dödliga sitter faktiskt på ett vardagsfordon som går i allmän trafik och det ska vara rimligt praktiskt att åka till jobb, besöka vänner, åka till aktiviteter.
Var och en blir salig på sin fason och framför allt; väljer det som är bekvämt och skönt.

pea_72
2009-08-31, 23:00
Inte alls pinsam, ämnet har tillome en egen tråd: Vinterförvaring av motorcykel (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914).



Aha, tackar. :)

adara
2009-09-01, 08:06
Grym tråd det här, har besvarat en del frågor som jag också hade. Man tackar=)

Mc-Bosse
2009-09-01, 09:52
Var och en blir salig på sin fason och framför allt; väljer det som är bekvämt och skönt.

Jag har inget under mc-byxorna, kalsonger förstås ;), och tycker att tar jag av mig allt utom mc-byxorna hemma hos någon och går med mc-byxorna och t-shirten så får folk stå ut med det. Jag är ju hojåkare och det ska ju som sagt vara praktiskt.

Ska det vara formell klädsel så får jag väl ta bilen.

Molgan
2009-09-01, 10:02
Ska det vara formell klädsel så får jag väl ta bilen.
Det är det som är så skönt med att inte ha bil, man slipper plågas i formell klädsel. :p

Mc-Bosse
2009-09-01, 10:22
Det är det som är så skönt med att inte ha bil, man slipper plågas i formell klädsel. :p

Precis! Klädsnobb eller shopoholic som jag inte är...

Men nu spårar tråden ur igen! Men va f-n det bara blir så. ;)

pea_72
2009-09-01, 16:33
En grej till som jag undrar, kanske inte sååå pinsam men ändå viktig...om jag inte har någon instruktionsbok till min hoj hur vet jag då vad som är normalt lufttryck? Finns det något "lagom" man kan gå på?

Linnex
2009-09-01, 17:00
En grej till som jag undrar, kanske inte sååå pinsam men ändå viktig...om jag inte har någon instruktionsbok till min hoj hur vet jag då vad som är normalt lufttryck? Finns det något "lagom" man kan gå på?

Hade samma problem med min Kawasaki. Sökte upp denna sida och kör på Dunlops rekommenderade.
http://softgear.se/Sweden_MC_Dunlop.pdf

Guzzi-Leif
2009-09-01, 18:06
Det är det som är så skönt med att inte ha bil, man slipper plågas i formell klädsel. :p

Det skriver jag gärna under på men kopplar det inte till val av fordon.
Kan jag välja själv, då blir det väldigt informellt och bekvämt. Förutom jeans o tröja eller mc-kläderna, trivs jag väldigt bra i mekaroverall med verktyg i hand.

Guzzi-Leif
2009-09-01, 18:18
En grej till som jag undrar, kanske inte sååå pinsam men ändå viktig...om jag inte har någon instruktionsbok till min hoj hur vet jag då vad som är normalt lufttryck? Finns det något "lagom" man kan gå på?

På http://diplodocs.se/bruksanvisning-instruktion-anvandarhandbok/YAMAHA/XJ%20600-_E kan du gratis ladda ner en instruktionsbok till din mc (länk i högra tredjedelen av sidan).
Där finns ju en del grundläggande info om fjädring, däckstryck och så vidare som man behöver.

Blir du intresserad av att göra en del service själv, rekommenderas en reparationshandbok från Haynes eller Clymer.

kawa77
2009-09-01, 18:23
D undrade ja oxå innan ja tog mitt kort, nu ställer ja mig på mc parkering som vi har (sundsvall) annars där d finns plats å inte står i vägen :D

Lycka till... ä inte avis för ja vill inte göra om konbanan, d va inte bra för nerverna å hjärtat hahaha

pea_72
2009-09-01, 20:46
På http://diplodocs.se/bruksanvisning-instruktion-anvandarhandbok/YAMAHA/XJ%20600-_E kan du gratis ladda ner en instruktionsbok till din mc (länk i högra tredjedelen av sidan).
Där finns ju en del grundläggande info om fjädring, däckstryck och så vidare som man behöver.

Blir du intresserad av att göra en del service själv, rekommenderas en reparationshandbok från Haynes eller Clymer.

Toppen! Tusen tack:)

Tina
2009-09-01, 22:23
Om jag förstått rätt är det i denna tråd man utan att skämmas kan ställa frågorna som visar hur korkad man är...
Jag har funderingar på att åka till SMCs bankörning på Tuvängen för custom-hojar, men det är uppenbarligen rätt stränga ljudnivå-regler som gäller där. Jag tycker ju min lilla hoj mullrar så mjukt o fint men nu sa ingenjören på kontrollbesiktningen att den ligger på gränsen och då är det alltså en så pass gammal maskin att det är 103dB som är gränsen. Alltså klarar jag inte SMCs gräns. Läste i nån tråd att det finns dB-killer som man "bara stoppar in" och sen är kusten klar. Men om jag förstod det rätt så vinklar den grunkan liksom bara ljudet åt ett annat håll och då blir ju inte ljudet lägre?! Jag fattar ingenting! Funkar verkligen dB-killern och är det verkligen "bara att"?? Om jag nu mot förmodan skulle hitta fram till Tuvängen i tid (mitt lokalsinne är uruselt, skulle kunna gå vilse mellan ytterdörren o postlådan) så vill jag ju inte bli avvisad pga att min hoj låter för mycket!

/Tina

Molgan
2009-09-01, 22:27
Läste i nån tråd att det finns dB-killer som man "bara stoppar in" och sen är kusten klar. Men om jag förstod det rätt så vinklar den grunkan liksom bara ljudet åt ett annat håll och då blir ju inte ljudet lägre?! Jag fattar ingenting! Funkar verkligen dB-killern och är det verkligen "bara att"??
dB-killern stryper luftflödet och minskar därmed bullret, brukar finnas till de flesta märken av ljuddämpare.

Tina
2009-09-01, 22:57
Aha, det är väl bara att åka upp till grabbarna på vår lokala mc-butik. De brukar vara hjälpsamma, det är bara jag som känner mig stenkorkad när jag kommer in där och inte vet hur jag skall förklara vad jag vill ha hjälp med. Fast det vet jag ju faktiskt nu!

ellie
2009-09-08, 17:50
Okej - fråga om imskydd för visiret:
Försöker förstå instruktionerna på tyska men har ett frågetecken.

Google translate: Insidan av visiret spray jämnt - sedan torka. Lämplig för obestruket visir samt minskande betydelsen av anti-imma beläggningar. Ej för användning på speglad eller tonat - visir.

Fråga nr1: Ska jag torka rent fysiskt med typ en trasa efter jag har sprejat ? Eller ska det lufttorka?

Fråga nr2: Innan jag gör detta bör jag väl tvätta visiret. Gör jag detta med bara vatten eller? (kostade inte på mig rengöringsspray - så skitigt är inte visiret)

Tack =)

adara
2009-09-08, 18:00
Kan översätta om du orkar skriva den tyska texten här, är tysk själv..=)

ellie
2009-09-08, 20:02
Kan översätta om du orkar skriva den tyska texten här, är tysk själv..=)

aha! Vad snällt! (fick inte till dubbel s på min dator)

Die Innenseite des Visiers gleichmässig einsprühen - anschliessend trocken - wischen. Geeignet für unbeschichtete Visiere sowie bei nachlassender Wirkung von Antibeschlagbeschichtungen. Nicht anzuwenden bei verspiegelten oder getönten Visieren.

Guzzi-Leif
2009-09-08, 21:20
Något jag blivit riktigt frälst på är "Mirakeltrasor". Jättebra vid rengöring av det mesta.
Visiret tvättar jag genom att spruta på Prefect eller fluglösare och sedan sänka ner visiret i ljummet vatten med lite allrengöring i. Efter en lagom stund använder jag en fluffig, superren mirakeltrasa och tvättar med - långsamt och försiktigt. Sedan sköljer jag av och låter lufttorka.

När det gäller im-problem, funkar pinlock superbt.

Mc-Bosse
2009-09-08, 22:15
Pinlock! Aldrig en hjälm utan pinlock. Det är ju så jädra skönt att kunna flåsa bäst sjutton man vill med visiret stängt utan immbildning! 400: - för ett som passar till vilket visir som helst.

Vad gäller rengöring tar jag på mig hjälmen, stänger visiret, lutar huvudet ner över diskhon och sprutar vanligt fönsterputsmedel på visiret. Låter det dra i 20-30 sek och torkar med en handduk. Skinande rent och djurfritt varje gång. :)

Jan-Olov
2009-09-08, 23:08
Fönterputs kan förstöra visiret det kan bli aldeles matt och ogenonskinligt, inte alla medel men en del kan ställa till det, testa i ett hörn först och inte i siktfältet.

Mats Liifv
2009-09-08, 23:08
Brukar köra med vanligt diskmedel på visiret, vilket jag tycker funkar utmärkt.

På resa brukar jag ta med mig sådana våtservetter man torkar av dataskärmar med. Funkar jättebra och smidigt! Till nöds får man göra som jag gjorde i somras när vi körde vår IronButt. I Lappland fanns det otroligt mycket flygfän i luften och inga servetter till dataskärmar i packningen. Det var bara att gå in på närmsta mack och köpa vanliga våtservetter. Fick göra rent visiret fyra gånger under färden. Syns inte riktigt på bilden hur illa det var, men hjälmen och visiret var rejält igensmetade av flygfän. Här var den ändå som renast av de fyra gånger jag putsade upp den. På några sekunder var hela hjälmen som ny igen. Har aldrig märkt några negativa effekter varken på hjälmen eller visiret av dessa våtservetter, som tydligen fönsterputsmedel kan ge.

Molgan
2009-09-08, 23:22
I Lappland fanns det otroligt mycket flygfän
Det kan nog alla som varit där skriva under på. Jag bor ju ute vid guldkusten så vi har ju inte alls samma problem, men nog finns det ett och annat knott. Så här såg hojen ut när jag körde hem den efter ett besök hos mina föräldrar, en sträcka på 9 mil. Farsan hade polerat upp den just innan jag åkte:

http://img185.imageshack.us/img185/48/dsc00033o.jpg

Hjälmen såg likadan ut. Torkar av visiret dagligen, ibland oftare. Använder inget medel utan blöter bara lite hushållspapper och låter det ligga på en stund innan jag torkar av.

Guzzi-Leif
2009-09-08, 23:32
Tänk att det finns så många bästa-metoder!
Och vilken guldgruva med alla dessa tips, sprungna ur många års samlad erfarenhet vilka fördjupas med färskingars smarta nytänk!

Molgan
2009-09-09, 00:36
Tänk att det finns så många bästa-metoder!
Och vilken guldgruva med alla dessa tips, sprungna ur många års samlad erfarenhet vilka fördjupas med färskingars smarta nytänk!
Ja men det här är en viktig aspekt av en hojåkares liv som ägnas mycke tankemöda, man förvånas att inte detta tas upp mer på körskolorna. =)

Vill bara tillägga att min metod inte på nåt sätt är den "bästa", men när man måste grovrengöra hjälmen vid varje stopp ids man inte pilla med några avancerade besvärjelser. Dock så är visiret fortfarande repfritt efter två säsonger med idogt gnidande medelst blött hushållspapper, det där grova pappret de har vid bensinpumparna, tröjärmar med mera, så man behöver nog inte ligga sömnlös och fundera över sina visirtorkarvanor.

Eller repfritt, har ett par fula ärr som uppstod när jag råkade gnida visiret mot asfalten (fråga inte varför).

adara
2009-09-09, 08:07
aha! Vad snällt! (fick inte till dubbel s på min dator)

Die Innenseite des Visiers gleichmässig einsprühen - anschliessend trocken - wischen. Geeignet für unbeschichtete Visiere sowie bei nachlassender Wirkung von Antibeschlagbeschichtungen. Nicht anzuwenden bei verspiegelten oder getönten Visieren.

Inga problem, såhär står det (ungefär=):

Spraya regelbundet på visirets insida - torka sen. Lämpligt för visir utan imskydd eller visir då den imfria behandlingen har slutat fungera. Använd inte på speglade eller tonade visir.

Google var inte så långt ifrån mao. Ang dina frågor så skulle jag tolka det som om du ska torka visiret efter du har sprayat på, dvs inte låta det lufftorka. Jag brukar tvätta med enbart vatten, har för mig att säljaren sa ngt sånt till mig när jag köpte hjälpen.

ellie
2009-09-09, 10:51
AH! Många tips - vilket på något sätt säger mig att jag inte kommer att förstöra visiret så lätt? Provade (dagen innan uppkörning!!!) att tvätta med vatten och YES - men jag hade nog inte tålamod - för det blev regnbåge på viseret =) haha

Tack för hjälpen!

Mc-Bosse
2009-09-09, 17:27
Fönterputs kan förstöra visiret det kan bli aldeles matt och ogenonskinligt, inte alla medel men en del kan ställa till det, testa i ett hörn först och inte i siktfältet.

Jag har gjort så här i två årstid (jag körde moped med samma hjälm innan mc:n) och jag har kanske haft tur eller så äger Konsum :D vad gäller fönsterputs för mitt visir har inte drabbats av några problem.

pea_72
2009-09-09, 22:46
När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?

Molgan
2009-09-09, 23:40
När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?Det rekommenderas, plasthjälmar är inte lika känsliga som komposit men även där bildas microsprickor som försvagar skalet. Tror dock personligen att den lilla försämringen är mindre än skillnaden i kvalitén på olika hjälmar, men jag är ingen expert.

Gurrag
2009-09-10, 00:11
När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?

Det kan bildas sprickor i skalet. Har dock hört att det inte alltid blir sprickbildning då skalet både är segt och hårt. Vissa mässor, affärer m.m kan erbjuda en form av kontroll för att se om skalet blivit skadat eller inte.

Tror faktiskt att en stor skalbagge som träffar hjälmen i 110 km/h skapar mer energi på skalet än att tappa den.

Likaväl som det säkert slängs hjälmar som är helt ok med motivationen "vågar du chansa" så kan man sälja influensavaccin till nationer.

Ett rimligt alternativ skulle jag tycka vara att kontrollera hjälmen där de har utrustning.

Mats Liifv
2009-09-10, 06:45
När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?

Inte skulle jag kassera en ny hjälm för kanske fyra, femtusen kronor för att den ramlar, från låg höjd, i marken. Däremot skulle jag "varje dag i veckan" byta ut en hjälm som varit med om en olycka. Läste för något år sedan i en brittisk mc-tidning en test där man släppte hjälmar i backen, på det för oss typiska viset, från sadelhöjd ungefär. Testen visade att hjälmarna var fullt funktionsdugliga. Sen om man vill lita på det eller inte är upp till var och en. Hjälmtillverkarna blir i alla fall glada om man köper en ny hjälm...

pea_72
2009-10-24, 23:50
Puffar till min tråd lite med en otroligt genant fråga nu när mina hojar står i tryggt förvar. Hur gör jag med skinnstället under vintern...skall jag ta något medel på det? Jag har fått lite lerstänk på det men antar att jag tvättar av det med lite ljumettvålvatten. Handskarna (skinn de också) och bootsen gissar jag att jag pysslar om genom lite fett och skoputs...

Mats Liifv
2009-10-25, 07:06
Tycker det brukar gå bra att bara torka av skinnstället med en fuktig trasa. Skadar aldrig att fetta in skinnkläderna heller. Affärer som säljer utrustning för hästar brukar ha bra produkter. Ryttare använder väl en del till sina seldon, sadlar och stövlar kan jag tänka.

Jago
2015-09-19, 11:39
Gammal tråd men den borde inte få dö ut så här är två frågor:

Vad innebär bluddra?

Vad gör skruven på gasvajern och hur ska den vara ställd? justerade tomgången där men det kanske man borde göra på förgasarna istället?

LowTech
2015-09-19, 14:03
Gammal tråd men den borde inte få dö ut så här är två frågor:

Vad innebär bluddra?

Vad gör skruven på gasvajern och hur ska den vara ställd? justerade tomgången där men det kanske man borde göra på förgasarna istället?
"Bluddra" är nog ett sk onomatopoetiskt dvs ljudhärmande ord..

När motorn låter blubbbluuddblubb så bluddrar den..

Gaswiren ska normalt ställas så at man har ett litet glapp innan de påverkar förgasaren, detta för att säkerställa att trotteln går ner i botten.

Och. tomgången skall vanligen ställas på förgasaren
men undrantag finns, många faktiskt..
Simpla gasare typ äldre Bing justeras med wiren, nyare har en tomgångsjusterskruv.

Olle Å
2015-09-19, 18:19
Tycker det brukar gå bra att bara torka av skinnstället med en fuktig trasa. Skadar aldrig att fetta in skinnkläderna heller. Affärer som säljer utrustning för hästar brukar ha bra produkter. Ryttare använder väl en del till sina seldon, sadlar och stövlar kan jag tänka.

Det stämmer Mats. Hööks Ridsport och även Granngården säljer Ekololja som är både mjukgörande, rengörande och vattenavvisande. Kostar under hundringen för en halv liter.:)
Riktig olja utan att vara i sprejform.

Jago
2015-09-19, 23:33
Ljudet från vinden har börjat störa mig (inte motorn inte) och undrar vad använder folket för att dämpa susandet som man utsätter sig för?

jrutgers
2015-09-19, 23:51
Ljudet från vinden har börjat störa mig (inte motorn inte) och undrar vad använder folket för att dämpa susandet som man utsätter sig för?


Spelet har orange proppar.
De använder jag.. Funkar finfint..





//Janne

Olle Å
2015-09-20, 09:08
Ljudet från vinden har börjat störa mig (inte motorn inte) och undrar vad använder folket för att dämpa susandet som man utsätter sig för?

Jag köper hörselproppar på apoteket. De orangea som är lite t-formade. Rullass ihop så blir de smala och är lätta att sätta in, speciellt om man fuktar dem lite.:):)

jrutgers
2015-09-20, 20:45
Mmm, samma här
Tyvärr ändrade min telefon från apoteket till spelet..
Blir ju helt obegripligt när den gör så:)





//Janne

Jan-Olov
2015-09-20, 22:16
Dom bästa någonsin som jag har använt är Eco Damp orange till färgen. Kolla på nätet så hittar ni dom Granngården säljer dom, ganska dyra och stor förpackning men det är dom värda.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Skyddsutrustning/H%C3%B6rselskydd/%C3%96ronproppar-Worksafe-Eco-Damp/p/1199363?gclid=COKP0_W2hsgCFekMcwodx9QNmw
Andra har dom så kolla.