handdator

Visa fullständig version : Till alla "glidar-mc" ägare, framför allt YamahaXV1600



svenskekocken_2
2009-08-06, 10:39
Jag har ett antal frågor till er som äger glidare.
Jag håller i skrivandets stund på att ta mc-kort, och ska köra upp om ett par veckor.
Men det e inget roligt att bara ha körkortet utan man måste även införskaffa sig en mc.
Jag har alltid velat ha en glidare och det är det enda som gäller för min del.
Lite ytligt (kanske) men en sak som är viktig för mig är ljudet. den ska gärna låta som en gammal fiskebåt. =)
Storleken på mc:n är för mig ganska viktig också. jag vill att den ska se fet ut. men man kan ju inte få allt.
Motorcyklar jag funderat på är följande (i "denna-vill-jag-ha-mest-av-alla" ordning)
1. Yamaha Wildstar XV1600
2. Honda VTX
3. Honda Shadow

Det är alltså dessa jag funderat på men har lite frågor ang. detta:
1. Vad vore lämpligt att börja med, vikt- och kubikmässigt? Är rädd att Wildstar'n med sina 1600 kubik och 320kg i vikt kan vara lite mycket för en nybörjare.... eller? Ni som har en wildstar får gärna ge input på hur det är att köra en sådan hoj.
berätta gärna om det finns vanliga fel på denna mc:n, vad man bör tänka på, för- och nackdelar.

Ja, det va väl egentligen det. Den frågan sammanfattade det jag undrar mest över just nu.
En jobbarkompis menar på att man kan ha lika roligt med en mindre mc, typ en 650, 750 eller något liknande, men eftersom jag alltid velat ha en Wildstar så är det svårt för han att övertala mig till något mindre.

Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem, och tänk på att jag är nybörjare, har bara kört körskolans suziki 750 (ingen aning om vad modellen heter), o den är inga problem att hantera.

Mats Liifv
2009-08-06, 10:56
Du får väl prova olika hojar för att se vad som passar just dig. Innan man provat vet man egentligen ingenting. Lätt att man enkelspårigt bara ser en hoj som ser tuff ut och tror att det är en sådan man vill ha. När man sen provkör kan det vara en rejäl besvikelse av olika anledningar. Så ut och testa så många hojar som möjligt. Kör då på den typ av vägar du vill köra på och inte bara "runt kvarteret".

Visst kan man ha lika kul med en mindre kubikstinn hoj. Kör själv en Triumph Bonneville America på 800 cc och 65 bakhjulshästar. Räcker gott att åka två på. Stirra dig inte blind på att du ska ha största motorn och tyngsta hojen.

Det är lite olika hur man vill kunna köra sin hoj. En del är nöjda med att kunna köra rakt fram. När det sen kommer en kurva så går hastigheten ner till cykelfart, medan man kör hojen helt upprätt. För min del vill jag ha en hoj som är körbar på mer än bara raka vägar. Gillar vägar med lite kurvor. Som sagt det är olika vad man gillar. Finns inget rätt och fel utan dina preferenser får avgöra.

Lycka till med ditt val, vilket det än blir! :)

Mc-Bosse
2009-08-06, 11:26
Är pengar med i bilden? Jag tycker att det ska vara något så när ekonomiskt försvarbart med mc. Då jag pendlar till jobbet så är 0,5 liter milen helt ok. De där stora och tunga motorcyklarna drar väl en hel del bensin kan jag tänka mig...

Försäkringen kan ju vara en stor ekonomisk post också. Kolla! http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx Men om pengar inte är något problem så bortse från detta inlägget.

Och du! Lycka till med uppkörningen!

svenskekocken_2
2009-08-06, 12:00
Kanske ska tillägga då, med tanke på ditt inlägg Mats Liifv, att jag vill gärna kunna köra på "små-vägar" också. Alltså inte grusvägar o så, men dom skånska landsvägarna kan bli ganska små emellanåt. Jag vill alltså inte bara ligga och köra på motorväg.
Ni får gärna ha detta i åtanke ifall ni rekomenderar någon mc. =)

Givetvis spelar ju pengar en vis roll i köpandet av motorcykeln.
Priset för själv hojen hade jag tänkt max 80.000:-
Försäkring och sånt har jag kollat o det är överenskomligt tycker jag för en wildstar.
Vet dock inte vad den kan tänkas dricka.

har vi några ägare av någon Wildstar får dom gärna ge mig så mycket info som möjligt om motorcykeln. Ganska svårt att hitta info om köregenskaper och dyl. på nätet...

Bajen-Sam
2009-08-06, 12:07
Som sagt ut och prova hojar, för 80 000 kan du få en riktigt fin hoj.

Mats Liifv
2009-08-06, 13:01
Gå in här och kolla http://www.yccsweden.se/ Bör kunna finnas en del nyttig info om just Yamaha. Bör nästan finnas en klubb just för din tilltänkta modell. Ut på nätet och "googla" så ska du nog kunna finna ett och annat.
Låter som en bra budget för att kunna hitta nå´t bra!

pinnen
2009-08-06, 14:52
har ju en shadow c2 (1100) och det klassar nog in som fiskebåt, men förvänta dig inte att en glidare accelerar som du kanske är van med på körskolans hoj, tycker personligen att det känns slött men det är ju bara ca 50hk med men desto mera vrid, är ganska kvick upp till 120 men sen börjar det bli segt, eller ja 140 funkar.. kör mycket med en kompis som kör en yamaha dragstar 1100 och dessa hojar är likvärdiga i acceleration men hans hoj svänger bättre (singeldämpare bak) och har bättre bromsar (2 skivor fram), inte för att jag har lyckat matta ut mina men jag kör ju inte på bana heller :) ,

VTX:en tycker jag ser för jäkla fin ut, låg och schysst linje, bara montera dragbar styre och öppnare pipor så har man en snygg hoj. Även kawas meanstreak är grym men kostar en slant

yamahas warrior är det lite dräggelvarning över och den går fint..

Körning på kurviga vägar fungerar utmärkt med min och polarens dragstar, var ute och rastade hojen lite förra veckan med några polare bl.a en suzuki gsxr 750 -08 och vi låg på bra på dom kurviga småländska vägarna och vi matade väl på så gott vi kunde med våra fiskebåtar så att plastraketen inte skulle ha för tråkigt... vid fikat efteråt så konstaterades det att ingen hade klarat av att köra fortare då vägarna är för ojämna och räcerhojarna hade bara studsat ut i skogen så dom tappade tom lite fart mot oss så visst går det köra fort med en glidare med men det är väl inte därför man köper en sån hoj,och givetvis så hade gixxern spöat oss alla på en fin bana med jämn och fin asfalt men så ser ju inte verkligheten ut på vägarna.

vid normalkörning till o från jobbet och någon längre sträcka ibland så har jag en soppaförbr. på ca 0.6, dragstaren ca. 0.55-0.6 så direkt törstiga är dom inte, vet dock inte hur det är med den större kubiken har bara råd att handla en hoj i mellanklassen ;)

Men om du nu alltid har gått och dreglat efter en wildstar så åk och prova/köp dig en, har man fått en hoj på näthinnan så måste man leva lite med den, går aldrig att släppa helt annars

Anledningen till att jag köpte glidare var att jag älskar ljudet, är tvungen att ha en bra hoj att skjutsa med annars så stryper sambon mig och även den låga effekten och att man sitter så öppet (som ett segel) gör att man förhoppningsvis lever lite längre.

pinnen
2009-08-06, 15:03
kan väl tillägga att hondan som jag har vibrerar väldigt mycket och detta har dumskallarna medvetet planerat in vid bygget av hojen för att den ska efterlikna HD så mycket som möjligt vilket inte är så roligt, den är t.om byggd i USA, man blir ganska trött i händer/armar och fötter vid längre körningar, 30-40mil lr så, polarens dragstar har ej dessa bekymmer då dom har balanserat upp allting på ett riktigt sätt, vet inte hur det är med vtx:en men hoppas att denna skiten är borttagen då jag gärna vill ha en sån som nästa hoj och vet att honda kan bygga motorer.

SÅ det kan vara nyttigt att testa lite olika fiskeskutor så man inte tar första bästa trålare och kör på grund direkt, det ska vara ett nöje att köra hoj

Nina
2009-08-06, 15:09
Du får väl prova olika hojar för att se vad som passar just dig. Innan man provat vet man egentligen ingenting.
Nu har inte killen körkort, väldigt få lär låta nån utan körkort få provköra. Hos mc-handlare är det tvärnobben direkt. Har man lappen finns det dom som kollar datumet på baksidan också...

Nina
2009-08-06, 15:10
Sorry, svävade iväg från ämnet här men dragstar verkar många gilla. Jag har haft en Shadow, jag satt dåligt på den.

Benke
2009-08-06, 15:23
Jag köpte en ny Wildstar för fem år sedan har kört 6000 mil med den och har fortfarande inte haft något problem med den. Soppaförbrukningen ligger på 0.47-0.50 normal körning och med skjuts. Kör man riktig "glidarkörning" ligger den på 0.45 och då är dem ombestyckad med hela kitet. Har kört intruder 1500 och kawasaki 1500 innan, jag tycker denna är mer lättkörd. Det är min personliga uppfattning.

// Bengt

Mats Liifv
2009-08-06, 16:00
Nu har inte killen körkort, väldigt få lär låta nån utan körkort få provköra. Hos mc-handlare är det tvärnobben direkt. Har man lappen finns det dom som kollar datumet på baksidan också...

Kanske en god idé att fixa körkortet först innan man köper hoj, speciellt om man inte har kunnat provköra....

Hasse i Kristianstad
2009-08-06, 21:55
Ja du, som Gud sa, "du skall pröva allt men allt varde dig inte nyttigt"
Köpte först en Virago, häftigt ljud och såg bekväm ut med den mjuka sadeln. Hade svårt att hantara den i kurvor, svår att balansera. Ont i ryggen efter 10 mils körning. Köpte en till, en BMW GS, Full kontroll och säker, kör numera nästan bara BMW´n. Tar ut Viragon ibland för att njuta av avgasljudet. Viragon kostar i försäkring 750:- om året så den får vara vikarie så länge

stefanistockholm
2009-08-14, 07:48
Lycka till med uppkörningen när den nu blir... Sen ska det köpas hoj. Eller innan kanske, det gjorde jag. För min del så var det inget snack: en Wilde skulle det vara. Min bror köpte en Kawasaki VN 1500 Classic Tourer och det var för mig alternativet. Men då han hade köpt en så ville inte jag ha en likadan.
Så jag läste annonser mitt i vintern för att se vad de kostade, Wildarna och för att kanske hitta någon som passade.
Den jag fastnade för fanns 45 mil hemifrån och var fixxad på alla sätt som jag ville... sänkt - fram och bak, dynojettad, bullrande avgasrör, andra blinkers och styre, en annan sadel och lite smått å gott.
Det var lite läskigt att köpa något som jag inte fick eller kunde provköra. Det var i februari och säljaren bodde ute på landet, ett par kilometer grusväg till asfalten. Affären blev avklarad ändå och jag lastade hojen på hyrsläpet och körde till min bror i Skåne. Han kunde provköra och jag med då jag lånade hans körkort... Ibland måste man ju bara utnyttja att man är tvilling.
Jag var väldigt stolt och tyckte att jag gjort världens bästa affär. Blank o fin var den, lät gött gjorde den och den gjorde mig till Kung på Vägen.
Efter många om och men så fick jag körkortet i näven... ( http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=284&page=6 (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=284&page=6) )
Nu har jag kört 3700 mil sedan 15 juni 2008 och jag har älskat varje meter och varje sekund på den hojen! Trots att jag fick riva motorn då oljepumpen gått sönder, 13 700 kr. Trots att ett bakdäck håller 1800 mil, 2 700 kr. Trots att ryggen värker efter 10-15 mil pga sittställningen. Trots att originalsadeln är så kass att den inte går att använda - åtgärdat av sadelmakare för 2 500 kr. Trots att den är så tung att köra, vet inte om det har med gaffelvinkel eller något annat att göra, så att man måste bryta ner den kraftigt i kurvorna. Det är lite som att slåss mot den. När jag tog i lika mycket som jag brukar på min brors CT så höll jag på att hamna i diket direkt. Den är lättstyrd - Wilden är det inte. Men samtidigt så är det charmen i körningen. Man åker inte bara med på en Wilde, det är aktiv körning som gäller. Jag gillar att köra där det är kurvigt, för det kräver en hel del.
Jag skulle utan vidare köpa en Wildstar idag om det var dax att börja om.
Men det ska jag inte - tvärtom. Min motorcykel är till salu för jag har träffat någon som vill sitta bak och hon känner sig tryggare med en sissybar. Visserligen så finns det en sån att sätta på men det kommer aldrig att ske, inte under min tid som ägare iaf. Wilden köptes som en one-man-toy och nu är det dax att gå vidare.
Jag hoppas att du hittar DIN hoj och att du är nöjd med ditt köp. Om du kör med insidan av skallen så kommer du att få många glada stunder på fina sommarvägar.
Det finns lite bilder på min hoj som heter Hilding på den här adressen:
http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=6 (http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=6)

Mats Liifv
2009-08-14, 08:59
Måste säga att jag är imponerad över körsträckan, speciellt med tanke på hur obekväm den tycks vara.

Vad blir det för hoj nu då?

stefanistockholm
2009-08-14, 10:26
Ja... jag har kört brorsans classic tourer så mycket så jag tycker den är (gruvligt tråkig men) bekväm...
Jag gillar v-tvinnar och fasta väskor och min tjej gillar ryggstöd och då är ju alternativen Kawasaki eller dyra HD eller svulstiga Victory Vision... Jag är för ung för guldvinge

Bajen-Sam
2009-08-14, 14:50
Ja... jag har kört brorsans classic tourer så mycket så jag tycker den är (gruvligt tråkig men) bekväm...
Jag gillar v-tvinnar och fasta väskor och min tjej gillar ryggstöd och då är ju alternativen Kawasaki eller dyra HD eller svulstiga Victory Vision... Jag är för ung för guldvinge


Man kan sätta ryggstöd, sissy på de flesta hojar.

Har satt det på min M1800R då jag ofta har med passagerare. :)

Mc-Bosse
2009-08-14, 14:50
Måste säga att jag är imponerad över körsträckan, speciellt med tanke på hur obekväm den tycks vara.


Ja jag hade ju inte stått ut med all den problematiken. Jag hade hivat iväg den på blocket och köpt något som min rygg tyckte om. 10-15 mil är väl det minsta man kan begära av en mc och dess sittställning?

Kicki
2009-08-16, 16:08
Jag hade de två första åren efter körkortstagandet en Honda Black Widow. Den är ju på som sagt 750 cc och va en perfekt första hoj tyckte jag då eftersom jag hade samma kriterier och önskemål som du. Min drömhoj va Yhamaha Warrior eller en Kawa mean streak.
Nu har jag införskaffat mig en helt ny midnight star 1600 och är så himla nöjd. Tycker den är mer lättkörd än Hondan, men det kan ju oxå bero på att man har lite mer erfarenhet nu än då. Den är fet och jag sitter perfekt på den.

Jag tycker absolut att du ska köpa en billig och bra hoj som du sen åker runt till olika mc-handlare och provkör andra hojar. Köp inte drömhojen det första du gör. För du kanske ändrar värderingar efter ett tag.

akems
2009-08-16, 19:32
Jag trodde att du var nöjd med din wildstar stefan,tyckte att den skötte sig ganska bra på alla milen från stockholm till tjeckien trots att det var urusla förhållande(kallt och spöregn hela tiden).Kan själv rekomendera wildstar som jag tycker är en utmärkt hoj även om jag själv bytat till H-D,men det berodde inte på att jag inte var nöjd med wildstarn trots att den gått 8000 mil gick den helt felfritt

stefanistockholm
2009-08-16, 20:01
Jag ÄR helt nöjd med Wilden! Att jag blir trött i ryggen säger nog mer om mig än om hojen... Den är sänkt och därför möjligen stötigare än en vanlig Wildstar... det är kanske därför som den tung att hantera i kurvorna - vad vet jag...

Mc-Bosse
2009-08-16, 20:30
Nu har jag kört 3700 mil sedan 15 juni 2008 och jag har älskat varje meter och varje sekund på den hojen! Trots att jag fick riva motorn då oljepumpen gått sönder, 13 700 kr. Trots att ett bakdäck håller 1800 mil, 2 700 kr. Trots att ryggen värker efter 10-15 mil pga sittställningen. Trots att originalsadeln är så kass att den inte går att använda - åtgärdat av sadelmakare för 2 500 kr. Trots att den är så tung att köra, vet inte om det har med gaffelvinkel eller något annat att göra, så att man måste bryta ner den kraftigt i kurvorna. Det är lite som att slåss mot den. När jag tog i lika mycket som jag brukar på min brors CT så höll jag på att hamna i diket direkt. Den är lättstyrd - Wilden är det inte. Men samtidigt så är det charmen i körningen. Man åker inte bara med på en Wilde, det är aktiv körning som gäller. Jag gillar att köra där det är kurvigt, för det kräver en hel del.
Jag skulle utan vidare köpa en Wildstar idag om det var dax att börja om.


Svårt att förstå men ok... charmen är väl ett stort plus då kan jag tänka mig.

swedan
2009-08-17, 16:59
Jag har bara haft min Wildstar den här sommaren och har inte hunnit köra mer än c:a 300 mil med den. Jag är helnöjd med den och tycker den är riktigt skön att köra. Fjädringen är sänkt och gaffelkronorna är bytta så hela hojen är lägre. Blir lite skrap i kurvorna ibland. Det är, som andra skriver, inte bara att svänga i kurvorna. Det är nedlägg som gäller. Det enda problem som jag känner till är något med växellådorna som skall vara åtgärdat på garanti av Yamaha. Vet inte vilka årsmodeller det gäller eller vad det var för fel, men min är en -01 som ska vara fixad enligt förra ägaren.