handdator

Visa fullständig version : Tur till Österbybruk på lördag 8/8



Mats Liifv
2009-08-04, 14:34
Hade tänkt ta en sväng upp till Hembageriet i Österbybruk och göra ett besök på hembageriet därstädes, nu på lördag.

Start klockan tio från Kista. Kommer att bli krokiga asfaltsvägar i ett behagligt tempo med vändpunkt i Österbybruk. Hembageriet brukar ha allehanda goda mackor och andra bakverk, väl värda ett besök.

Om någon känner för att följa med är det bara att anmäla sig i tråden så lägger jag i så fall ut vägbeskrivning till träffpunkten.

leffa
2009-08-04, 15:31
kan inte denna gång:(:( 60 årskalas är i vägen ska vara där kl 16

Nina
2009-08-04, 16:29
Om jag får för gubben, sist körde vi en massa grus. Inget grus denna gång? I så fall kan jag ta Trajjan istället. Ska lyssna och se om jag kan köra med.

Mats Liifv
2009-08-04, 17:34
Om jag får för gubben, sist körde vi en massa grus. Inget grus denna gång? I så fall kan jag ta Trajjan istället. Ska lyssna och se om jag kan köra med.

Inget grus, bara asfalt!

Tycker inte det är kul med cruiser och skjuts, även om det går. Nää, var hoj på sitt underlag...så blir det bäst!

Kul om vi kan sprida lite vackra, brittiska, twin-toner över nejden! 8)

Mats Liifv
2009-08-05, 10:04
Om vädret är på vår sida och lust finns går det utmärkt att kombinera denna tur med en sväng förbi Sigtuna och Café Våfflan.

Jonas
2009-08-06, 19:57
Är väldigt sugen och försöker omarrangera planerna för lördagen. Men, men... Är det några som tänkt åka på lördag?

Mats Liifv
2009-08-06, 20:08
Kul om du vill följa med!

Jag och Maud åker under alla omständigheter, ja om det inte regnar då förstås.

Annars blir det en tur på småvägar upp till Österbybruk. Väl där får det ge sig vilken väg vi tar hem, om vi vill åka till Café Våfflan eller ta kustvägen från Norrtälje. Det finns lite olika alternativ att välja på.

Jonas
2009-08-06, 20:22
Kollade just yr.no och det ska bli sol och 24 grader varmt. :) Men som sagt, svårt att ändra planer med kort varsel. :)

Mats Liifv
2009-08-06, 21:31
Kollade just yr.no och det ska bli sol och 24 grader varmt. :) Men som sagt, svårt att ändra planer med kort varsel. :)

Då blir det en kanondag. Skönt att jag tagit bort vindrutan...

Kanske kan bli en sväng ut till Grisslehamn och ett besök i Albert Engströms ateljé, längst ut på en klippa. Var ett svartbygge och kommunen ville att den skulle rivas. Då målade han väggen som vetter ut mot havet vit och plötsligen hade han ett sjömärke på sin tomt, till allas förnöjsamhet....

Bajen-Sam
2009-08-07, 10:49
Tänkte åka och titta på Arninge Hillclimb, men frågan om man orkar att stå där och glo i värmen?

Skulle vara skoj att köra med er, vart skulle ett bra ställe att mötas på vara då jag kör från Norrtälje?

Om det blir att jag hakar på, gör det något om andra på hoj hakar på?

Mats Liifv
2009-08-07, 11:09
Tänkte åka och titta på Arninge Hillclimb, men frågan om man orkar att stå där och glo i värmen?

Skulle vara skoj att köra med er, vart skulle ett bra ställe att mötas på vara då jag kör från Norrtälje?

Om det blir att jag hakar på, gör det något om andra på hoj hakar på?

Det gör absolut ingenting om fler vill åka med!

Mötesplats: Roslagstoppet skulle kunna funka om du inte vill åka ner till Kista. Börjar med krokiga vägar redan i Sollentuna så det är inte många kilometer att åka från mig till det roliga börjar. Beror på hur mycket du vill åka.

Antingen startar vi klockan tio från mig, Lollandsgatan 5 i Kista eller samma tid från Roslagsstoppet. Välj vilket som passar dig bäst. Jag och Maud kan starta lite tidigare hemifrån, inga problem med det.

Bajen-Sam
2009-08-07, 11:25
Det gör absolut ingenting om fler vill åka med!

Mötesplats: Roslagstoppet skulle kunna funka om du inte vill åka ner till Kista. Börjar med krokiga vägar redan i Sollentuna så det är inte många kilometer att åka från mig till det roliga börjar. Beror på hur mycket du vill åka.

Antingen startar vi klockan tio från mig, Lollandsgatan 5 i Kista eller samma tid från Roslagsstoppet. Välj vilket som passar dig bäst. Jag och Maud kan starta lite tidigare hemifrån, inga problem med det.

Roslagsstoppet låter bra eller Mammas i Upplands väsby kanske? Hittar inte så bra i stan.
Beror på hur du lagt upp rundan, vore bra om vi gjorde hemresan genom Norrtälje då jag skall på kräftskiva på kvällen.

Skall försöka få med mig Monica på bönpallen. :o)

Lennart K
2009-08-07, 11:28
Hej nu på forumet vill åka med till Österbybruk är det Lollandsgatan kl.tio

Mats Liifv
2009-08-07, 11:30
Ska vi säga MacDonald´s, Glädjens trafikplats i Upplands Väsby klockan tio?

Bajen-Sam
2009-08-07, 11:32
Ska vi säga MacDonald´s, Glädjens trafikplats i Upplands Väsby klockan tio?

Är det den som ligger mitt i mot Mammas?

Då hittar jag. :o)

Bajen-Sam
2009-08-07, 11:46
Såg att det var den mitt i mot Mammas, är där vid 10 imorgon. :)

Bajen-Sam
2009-08-07, 11:52
Mats du kör väll din Triumph Bonneville America?

Är ju nyfiken på den. :)

Mats Liifv
2009-08-07, 12:53
Mats du kör väll din Triumph Bonneville America?

Är ju nyfiken på den. :)

Självklart blir det den, ingen tvekan!!:D

Mats Liifv
2009-08-07, 12:56
Hej nu på forumet vill åka med till Österbybruk är det Lollandsgatan kl.tio

Lennart!

Vi startar halvtio från Lollandsgatan om du vill åka med därifrån, annars klockan tio i Upplands Väsby. Skriv vilket du vill göra så att jag inte väntar i onödan.

Bajen-Sam
2009-08-07, 13:06
Får även med mig Monica, skall bli skoj. :)

Mats Liifv
2009-08-07, 13:55
Får även med mig Monica, skall bli skoj. :)

Maud åker också med!

Det här blir kul. Vi får se om några fler följer med, alltid kul att göra nya bekantskaper...

Lennart K
2009-08-07, 18:03
Vi träffasi Väsby

Bajen-Sam
2009-08-07, 20:35
3 polare som hakar på, en kommer från Eskilstuna. :)

Får se om det blir fler. :)

Mats Liifv
2009-08-07, 20:42
Skoj, nu kommer vi "invadera" Österbybruk med våra mullrande maskiner! :D

Bajen-Sam
2009-08-07, 20:59
Detta händer i helgen i Österbybruk.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=78-AV_ID=939939,00.html?

Jonas
2009-08-07, 21:35
Som det ser ut nu så gör jag er sällskap. Ses i så fall på McDonalds före tio. Jag kanske inte känner igen er, men ni känner igen mig. På mitt fordon. ;)

Bajen-Sam
2009-08-07, 21:40
Som det ser ut nu så gör jag er sällskap. Ses i så fall på McDonalds före tio. Jag kanske inte känner igen er, men ni känner igen mig. På mitt fordon. ;)

Nice skall bli skoj att titta närmare på din hoj. :)

Mats Liifv
2009-08-08, 07:32
Som det ser ut nu så gör jag er sällskap. Ses i så fall på McDonalds före tio. Jag kanske inte känner igen er, men ni känner igen mig. På mitt fordon. ;)

Ha, ha, lär bli svår att missa....:D

Jonas
2009-08-08, 19:15
Hemma igen efter en underbart skön tur till Österbybruk på slingrande småvägar som jag inte trodde fanns. Nu såhär efteråt känns det i kroppen som om jag varit ute på havet i en liten båt. Eller på Gröna Lund och åkt karusell hela dagen. Wow, jag är mycket glad över att jag valde bort en tur till Gnesta till förmån för denna sköna tur. Och jättekul att vi blev några stycken. Rättare sagt elva personer på åtta hojar om jag räknade rätt. Himla trevligt folk också!

Tyvärr kan jag inte säga vilka vägar vi körde på, då jag inte kan geografin norr om Sthlm, men någon annan som var med kan säkert fylla i. Detta var min längsta tur med MP3:an (tror det blev uppåt 25-30 mil) och den gick hur fint som helst på vägen. Således en bra uppvärmning inför Mälaren Runt som ska bli en himla skoj erfarenhet. Hoppas få träffa ännu fler medlemmar från Hojen.nu där och då! Bilder från turen hittar ni här (http://picasaweb.google.com/sofo62/Osterbybruk?feat=directlink).

Mats Liifv
2009-08-08, 19:21
Vilken härlig dag vi fick på de Uppländska vägarna! :)

Vi var sammanlagt elva personer på åtta olika hojar som startade från Upplands Väsby. Vädret var så bra man någonsin kunde begära med strålande sol från en nästan klarblå himmel. Vi hade en brokig samling hojar, representerandes olika inriktningar av hojåkandet. Det var allt ifrån den så omtalade trehjuliga, fyrahundrakubiks Piaggion med tre hjul till Suzuki på artonhundra kubik. Skitkul att vi med så extremt olika hojar ändå, med stor behållning kan åka tillsammans. Sofo körde verkligen med den äran och var inte på något sätt en stoppkloss. Måste säga att jag är rejält imponerad av hur det går att åka med en sådan maskin. Har blivit lovad att få testa den vid lämpligt tillfälle. Något som ska bli riktigt kul!

Första delen av dagen ledde jag gruppen på små, krokiga vägar, förbi hästhagar och bondgårdar upp mot Österbybruk. Nu var det dags för fika och mackor tillsammans med det sedvanliga "ljuget". Det var Sofo, Bajen-Sam, Lennart och jag från forumet, övriga deltagre var Hasse, kompis till Lennart och Bajen-Sams kompisar från Suzuki-klubben.

När vi ätit oss nöjda på Hembageriets produkter vände vi under Hasses ledning hemåt.

Vi hann inte mer än några hundra meter innan en av Suzuki-killarna fick en geting som stack honom i ansiktet, dessbättre utan vidare följder. Vi har ju läst här på forumet om hur det kan gå, om oturen är framme. Hasse kände vägarna i området utan och innan och nu blev det åkning på ännu krokigare vägar än på uppvägen. Den ena kurvan efter den andra avverkades i en, till synes, aldrig sinande ström. Här fick den mest kurvälskande motorcyklisten sitt verkliga lystmäte. I trakten av Lohärad rastade vi en stund innan det var dags för Bajen-Sam med sambon Monica att åka mot hemmet i Norrtälje Så småningom kom vi ut nere i närheten av Brottby där Hasse tackade för sig och åkte åt sitt håll. Lennart, Sofo, Maud och jag fortsatte tillsammans en bit till innan Lennart vek av strax före Gillinge. I Danderyd delade vi på oss och vi styrde mot Kista medan Sofo åkte vidare mot stan.
Stort tack till alla som på sitt sätt bidrog till den härliga dag vi fick!

Det var inte sista gången vi åkte tillsammans!

Lägger in några bilder från dagen.

1) Monica, Bajen-Sams sambo
2) Sofo
3) Olika hojtyper
4) Bajen-Sams feta 1800 kubikare

Mats Liifv
2009-08-08, 19:26
Några bilder till...

1) Ball Suzuki Intruder 1400 med en speciell lack som skiftade med ljuset.
2) Sofo och Mats
3) Bajen-Sam.
4) Vi fyllde två parkeringsrutor utanför hembageriet med våra hojar.

Jonas
2009-08-08, 19:32
Glömde säga; stort tack till Mats som initierade denna tur! Tack! :)

Mats Liifv
2009-08-08, 19:35
Glömde säga; stort tack till Mats som initierade denna tur! Tack! :)
Jättekul att träffas, vi får ge oss ut på fler turer. Måste få testa din moppe!:D

Molgan
2009-08-08, 19:40
Låter som ni haft skoj! Kul att åka med blandade hojtyper, ingen brist på samtalsämnen då. =)

Mats Liifv
2009-08-08, 19:43
Låter som ni haft skoj! Kul att åka med blandade hojtyper, ingen brist på samtalsämnen då. =)

Verkligen ingen risk, vi hade skitkul!! :D

Jan-Olov
2009-08-08, 20:45
Jag kan inte bli annat än lite avis på er, men det är för stort avstånd för mig att åka med.

Mc-Bosse
2009-08-08, 21:21
Jag kan inte bli annat än lite avis på er, men det är för stort avstånd för mig att åka med.

Även jag tycker att det är lite väl långt...
Men det är kul att läsa om era äventyr! :D
Med trehjulingar och allt!

Mats Liifv
2009-08-08, 21:24
Ni får väl komma hit över en helg.... eller så kommer vi till Skåne!

Jonas
2009-08-08, 22:14
Jag kan absolut tänka mig att köra till Skåne. Lite långt, men väl där... Vilka fina vägar det finns. I klass med de vi åkte idag, men bland bokskogar och små kända orter var annan kilometer. En tur på Österlen vore inte helt fel. ;)

Gibson
2009-08-09, 07:07
Låter som om ni hade en fin dag, synd att man inte var med.

Mats Liifv
2009-08-09, 07:59
Jag kan absolut tänka mig att köra till Skåne. Lite långt, men väl där... Vilka fina vägar det finns. I klass med de vi åkte idag, men bland bokskogar och små kända orter var annan kilometer. En tur på Österlen vore inte helt fel. ;)

Jag skulle gärna åka ner till Skåne. Österlen tröttnar jag aldrig på. Brukar alltid följa kusten ner när vi ska ta färjorna till kontinenten. Tog den vägen när jag åkte min första Ironbutt. Åkte så nära havet jag kunde ända ner till Trelleborg. Kan nog säga att det är en riktig favoritsträcka för min del, liksom turistvägen längs Vättern. Samma sträckning som Vätternrundan mellan Ödeshög och Huskvarna.

leffa
2009-08-09, 08:17
Jag skulle gärna åka ner till Skåne. Österlen tröttnar jag aldrig på. Brukar alltid följa kusten ner när vi ska ta färjorna till kontinenten. Tog den vägen när jag åkte min första Ironbutt. Åkte så nära havet jag kunde ända ner till Trelleborg. Kan nog säga att det är en riktig favoritsträcka för min del, liksom turistvägen längs Vättern. Samma sträckning som Vätternrundan mellan Ödeshög och Huskvarna.

jag följer gärna med till skåne har inte åkt där men hört att det är fint ,kanske nåt för en tidig hojen träff?

Gibson
2009-08-09, 08:49
jag följer gärna med till skåne har inte åkt där men hört att det är fint ,kanske nåt för en tidig hojen träff?

Skulle vara roligt om man kunde passa in det, jag har inte heller åkt mycket i skåne, bara transport i och ut ur landet.:)

Mc-Bosse
2009-08-09, 09:20
Jag får ringa och förvarna polisen. En massa dryga och stöddiga hojåkare från uppåt landet i Skåne. Kan det vara bra och i enlighet med gällande lagar och förordningar? ;) :D

Nina
2009-08-09, 09:51
Jag får ringa och förvarna polisen. En massa dryga och stöddiga hojåkare från uppåt landet i Skåne. Kan det vara bra och i enlighet med gällande lagar och förordningar? ;) :D
Annars kan vi styra uppåt istället, så kan du sitta där i all ensamhet, hi hi. ;)

leffa
2009-08-09, 09:55
Annars kan vi styra uppåt istället, så kan du sitta där i all ensamhet, hi hi. ;)

alldeles riktigt:)

Mc-Bosse
2009-08-09, 10:36
alldeles riktigt:)

Jag ringde Skånepolisen och de sa att några lagar eller förordningar finns inte som hindrar er ankomst till Skåne! Dock så måste ni komma ihåg att det riktiga Skåne når ni först när ni passerar Sösdala (http://www.sosdala.com/image/menubild.jpg). :D

Bajen-Sam
2009-08-09, 12:11
Det blev en trevlig tur igår, har lite bilder på min hemsida. :)

Mats tog några bilder från dig, hoppas det är ok.

Länk till hemsidan.

http://www.nogg.se/BajenSamMC