handdator

Visa fullständig version : Förbannade motorcykel!



Mc-Bosse
2009-08-02, 12:43
Hej!

Jag har aldrig varit med om mer skruvande eller mer tid som jag nu lägger på min Kawasaki! Är det inte det ena så är det det andra. Varvräknaren är på plats men visaren fladdrar lite. Nåja den fungerar i varje fall. Jag vurpade ju så detta med varvräknaren är ju mitt eget fel men ändå...

Igår brast hastighetsmätarvajern i infästningen vid navet. Muttern släppte från höljet så nu går vajern inte att spänna fast. Jag har tyckt att vajern varit aningen kort men har inte tänkt så mycket på det. Med mc:n på centralstödet så har höljet skavt mot bromsoket.

Efter lite googlande så vet jag nu att vajern ska vara 100 cm lång. Den som brast är bara 95 cm. Någon idiot någon gång har satt dit en för kort vajer! Vad sur jag blir! Jag tycker inte om att skruva även om jag kan det! Det ska fungera!

Saaben rullar på utan problem och likaså mopeden men inte denna mc... :mad:

Nu har jag fått avreagera mig! ;) Och ny vajer är beställd.

Nina
2009-08-02, 13:06
Tyvärr är det så med fordon som kan haft många ägare; var och en har haft sina idéer och tillämpat dom. Jag vet att min pojkvän jag hade som tonåring bytte elsystem i sin bil. Av ren snålhet fick han tag i grön kabel, ju mer han köpte desto billigare så han köpte en hel rulle. Bilen fick hela sitt elsystem i gröna kablar… Jag skulle inte vilja byta en kabel om det blev kabelbrott nånstans. Till råga på allt tog han dessutom krympslang så det låg snyggt och prydligt.
Senare slipade han ner sin bil plåtren, den skulle lackas om. Men det kom ytrost på bilen så han tog automatlådsolja och smorde in den för att stoppa rostangreppet. Gissa om lackeraren tyckte det var skoj? Inte ett dugg, jag hörde på omvägar att lackeraren svurit och fått tvätta hela bilplåten om och om igen innan han kunde lägga på en lack. Ämne för Darwin Awards? Han tyckte hela tiden han var smartare och bättre än alla andra klantar. T o m jag dissades ibland.

Tur man växte till sig och har dessutom bytt upp sig. ;)

Nina
2009-08-02, 13:07
Förresten Kawasaki-Bosse, du får ordning på din hoj ska du se. =)

Mc-Bosse
2009-08-02, 13:29
En mc av senare årsmodell är ju något jag vill ha men jag vill inte lägga ut för mycket pengar med tanke på att jag inte kör så där överdrivet mycket. Jag är förvånad själv över att det inte är mer kul än vad det är med A-kort och mc vid fyllda 45 år.... riktigt förvånad faktiskt. Men det är väl nyhetens behag i början som har lagt sig.

Eller har jag inte rätt mc, jag vet inte. ;)

Molgan
2009-08-02, 14:18
Tror du har rätt i att du kanske borde kolla in lite andra hojar, alla är olika och bjuder på olika upplevelser. Sen känner jag samma ovilja mot skruveri som du. Saker ska funka! ;)

Jonas
2009-08-02, 16:31
Jag vet inte hur mycket du åker med andra, men det gör ju åkandet lite roligare. Om jag åker själv så måste jag ha ett mål och inte bara åka Slingerbulten (känd mc-väg utanför Sthlm) för sakens skull. Jag försöker hitta nya smultronställen (slott, utsikter, caféer, värdshus etc) varje gång och om man sen också kan hitta fina och roliga vägar är det bara plus. Önskar ibland att jag vore i Skåne med hojen. Där finns ju fantastiska vägar och hur mycket som helst att se. :)

Mc-Bosse
2009-08-02, 18:09
Hej igen!

Precis hemkommen efter en tur till Bosarpssjön med en polare. Fin och lagom kurvig väg dit faktiskt! Så pass trevligt så polaren med sin 125cc scooter blev ordentligt avhängd. :D Jo det är ju rätt kul att köra mc! :)

Så var det då däckbyte som gäller. Framdäcket var utslitet när jag köpte mc:n och nu efter 500 mil är det mycket utslitet! Har precis plockat av hjulet för att lämna det till däckgubben imorgon.

Fotot taget med en Sony Ericsson K800i 3,2 mega pixlar, ganska bra skärpa om jag får säga det själv.

Mc-Bosse
2009-08-02, 18:26
Förresten Kawasaki-Bosse, du får ordning på din hoj ska du se. =)

Tack för uppmuntrande ord i denna min "svåra tid"! :D Jodå nog brukar jag få ordning på saker och ting!

Nina
2009-08-02, 19:41
Framdäcket var utslitet när jag köpte mc:n och nu efter 500 mil är det mycket utslitet!
Herregud… Du är inte rädd om livet du? Det där däcket hade jag aaaldrig kört med, och allra minst haft det fram på hojen. Möjligen därför du druttade omkull i regnet på gruset? :eek:

Mc-Bosse
2009-08-02, 19:55
Herregud… Du är inte rädd om livet du? Det där däcket hade jag aaaldrig kört med, och allra minst haft det fram på hojen. Möjligen därför du druttade omkull i regnet på gruset? :eek:

Väven syns ju inte... ;) där var lite mönster när jag vurpade.

På bilar har jag kört med ett av däcken slitna men där är ju bara två på en mc så jag har nog inte varit riktigt klok nä! Vurpan hade kanske undvikits med ett frisk däck, jag vet inte.

Imorgon ska jag skicka upp en bild på hjulet med ett nytt däck så som det ska se ut!

leffa
2009-08-02, 20:15
du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.

Mc-Bosse
2009-08-02, 20:37
du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.

Framhjulet är det.

Manne
2009-08-02, 20:44
Med en 28 år gammal hoj och minimalt med underhåll så är du garanterat i behov av en stor verktygslåda, mycket skruvande och en hel del byte av utslitna delar om du vill ha hojen trafiksäker.
Att du över huvud taget ger dig ut i trafiken med ett sådant däck! :eek: Nä.. klaga inte på din hoj, det är upp till dig själv att se till så allt är i trim för din egen skull.
Någon sa ”är huvet dumt får kroppen lida” mitt tips är håll efter din hoj så kan du iaf. undvika vurpor som beror på dåligt underhåll.
Att vara ”biker” är inte direkt billigt oavsett om hojen är gammal eller ny.

leffa
2009-08-02, 20:44
där var nog orsaken till din vurpa tidigare på säsongen.

Mc-Bosse
2009-08-02, 20:58
Att du över huvud taget ger dig ut i trafiken med ett sådant däck! Nä.. klaga inte på din hoj, det är upp till dig själv att se till så allt är i trim för din egen skull.


Det vet jag men jag klagar ändå på min hoj. :mad:

Jag vet att köper man en gammal hoj och aldrig sett en dylik innan så kan det bli så här. Men man sätter inte dit en för kort hastighetsmätarvajen som skaver och till slut går av. Man sätter inte dit en reservdel från en Honda på en Kawasaki och drar sladdar fram och tillbaka med olika färger.

När jag för andra gången köper en varvräknare från USA som verkar fungera upp till 3 000 varv men sen börjar att fladdra hej vilt så blir jag sur trots att det var min vurpa som orsakade att varvräknaren gick sönder. Vatten och grus och en hastig inbromsning kan få även en mc med friskt framdäck att vurpa.

Det har helt enkelt varit för mycket skruvande tycker jag. Men när däcket är på plats och lite annat fixat så är jag go och glad igen! :D

Mats Liifv
2009-08-02, 20:59
Har sällan sett ett så slitet framdäck, rent livsfarligt på vått underlag enligt min åsikt. Dessutom plattslitet gissar jag. Inte undra på att det inte är kul då...

Klart att en så gammal och kanske lite illa underhållen hoj inte är det roligaste man kan åka runt på. Man får lite vad man betalar för...dessvärre.

Guzzi-Leif
2009-08-02, 22:44
Du får se det som en rullande renovering.
Jag har flera gånger låtit lusten och det ekonomiskt kortsiktiga lura in mig i dåliga affärer. Man får väl försöka lära sig och sedan se det från den ljusa sidan; nu blir du ju jäkligt mekkompetent samt lär dig en massa om din ögonsten.
Tycker att du håller humöret uppe fantastiskt bra samt att du verkar ha klokskapen att be om stöd när det är prylar du inte riktigt känner dig mogen för. Inte alla som gör så...
Sedan kan jag väl hålla med om förfasningarna över ditt framhjul men det förstår du förstås redan.

För övrigt är vi motorcyklister lite lustiga: Vi vill alltid ha superfäste fram trots att vi vet att de flesta omkullkörningar beror på bakhjulssläpp.

Mats Liifv
2009-08-02, 23:19
För övrigt är vi motorcyklister lite lustiga: Vi vill alltid ha superfäste fram trots att vi vet att de flesta omkullkörningar beror på bakhjulssläpp.

För min del tycker jag att det är oerhört mycket otäckare med ett framhjulssläpp än ett dito bak. Kanske har det med mitt myckna grusvägsåkande att jag inte har så stort problem om bakhjulet rör sig lite i sidled, jag vet inte. Har aldrig åkt omkull på grund av släpp bak, däremot fram...

Guzzi-Leif
2009-08-02, 23:52
För min del tycker jag att det är oerhört mycket otäckare med ett framhjulssläpp än ett dito bak. Kanske har det med mitt myckna grusvägsåkande att jag inte har så stort problem om bakhjulet rör sig lite i sidled, jag vet inte. Har aldrig åkt omkull på grund av släpp bak, däremot fram...

Det måste såklart finna några undantag som bekräftar regeln!
Åsså är jag också en av dem som fasar mer för släpp därfram än därbak...

Ändå kvarstår faktum när det gäller asfaltåkning:
De flesta avåkningar, särskilt om de involverar bromsning, börjar med släpp därbak. Ofta på grund av reptilhjärna och bromslås.

På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in.

V Saarela
2009-08-03, 06:17
Nja, för tidigt att slänga ännu, kan skönja lite mönster kvar i mitten :)

Noterade på en mc-träff några killar som kom dit. Den enas bakdäck såg inte ut som långt ifrån ett........ "phoff", så tog jag en flygtur

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070609b15.jpg

Nina
2009-08-03, 10:15
Gammal bakhjulssladdare som jag är tycker inte jag heller att det känns kusligt när bakdelen svajar lite. Däremot tycker jag det känns ganska läskigt när framhjulet inte lyder mig och gärna far dit det vill.

Jåke
2009-08-03, 10:38
du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.
Framhjul... sen har väl som jag skrivit tidigare mönstret inte sådär vansinnigt stor betydelse. Däremot har nog gummit i det däcket förlorat mycket av sitt fäste för länge sen och dessutom har det blivit rejält platt vilket nog gett Bosse's hoj ganska otrevliga köregenskaper på det hela taget. Bägge faktorer som nog inte direkt hjälpte till att reda upp den lilla fadäsen..
Däck ska bytas när de är slut, inte när mönstret är det! (det gäller åt båda hållen :D)

Jag förstår frustrationen, det är ganska trist att behöva göra nåt hela tiden när man bara vill ut och köra. Det blir en neverending story lite grann där man hittar det ena efter det andra som måste göras innan man kommer ut. Det går över, antingen blir det ett vinterprojekt eller så blir man hjälpligt klar och byter bort den mot en annan hoj ;)

Mc-Bosse
2009-08-03, 11:16
Det måste såklart finna några undantag som bekräftar regeln!
Åsså är jag också en av dem som fasar mer för släpp därfram än därbak...

Ändå kvarstår faktum när det gäller asfaltåkning:
De flesta avåkningar, särskilt om de involverar bromsning, börjar med släpp därbak. Ofta på grund av reptilhjärna och bromslås.

På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in.

Min körlärare sa att vid en kraftig inbromsning med en ordinär mc så är det bara frambromsen som har någon effekt. Bakhjulet lättar nästan från asfalten och då är det bara en ytterst lite för kraftig inbromsning som låser hjulet. Han sa att tryck bara ytterst lite med fotbromsen när du bromsar från 90 km/ tim. Detta sitter nog i min reptilhjärna; att bromsa en mc det gör man med höger hand normalt. Jag har liksom aldrig lärt mig att använda fotbromsen i första hand bortsätt från vid körning i de nu glömda :D konbanorna. I en kurva om man känner att det går lite väl fort så är det väl vettigast att bromsa lite med bakbromsen? Frambromsen påverkar liksom styrningen. Likaså på grus är väl bakbromsen vettigast om man tycker sig vilja sänka farten mer än vad motorbromsen ger? Köra hoj är ju så väsentskilt från att köra bil...

När det gäller bilar så satte jag alltid däcken med bäst grepp fram. Men detta berodde på att jag bodde precis nedanför en backe så på vintern var jag tvungen att ha bäst grepp på drivhjulen för annars kom jag inte upp om det var halt och slirigt.

Ps: ni är så snälla här på forumet mot en newbee!

Jåke
2009-08-03, 11:28
Min körlärare sa att vid en kraftig inbromsning med en ordinär mc så är det bara frambromsen som har någon effekt. Bakhjulet lättar nästan från asfalten och då är det bara en ytterst lite för kraftig inbromsning som låser hjulet. Han sa att tryck bara ytterst lite med fotbromsen när du bromsar från 90 km/ tim. Detta sitter nog i min reptilhjärna; att bromsa en mc det gör man med höger hand normalt. Jag har liksom aldrig lärt mig att använda fotbromsen i första hand bortsätt från vid körning i de nu glömda :D konbanorna. I en kurva om man känner att det går lite väl fort så är det väl vettigast att bromsa lite med bakbromsen? Frambromsen påverkar liksom styrningen. Likaså på grus är väl bakbromsen vettigast om man tycker sig vilja sänka farten mer än vad motorbromsen ger?
Din körlärare hade helt rätt, för en gångs skull ;)

Alltså ska du fortsätta på hans spår angående bakbromsen, den är till största delen en lågfartsbroms även om det skiljer mycket mellan olika typer av mc. Samma sak gäller ju i kurva och på grus, bakhjulet låser lätt vilket i kurva med stor sannorlikhet resulterar i sladd och den omkullkörning Leif skrev om. Dito för grus, frambromsen är ALLTID den bästa bromsen när man har mer än promenadfart och vill sänka farten hyggligt effektivt. Det är lika bra att göra rätt från början lixom, så slipper man lära om...

Allt enligt en van felbeteendetestare :)

Nina
2009-08-03, 11:30
Som nybörjare på grus rekommenderar jag att använda bakbromsen, är man mer van och kan sin cykel kan man använda båda utan problem. Och man sätter de bättre hjulen på den drivande axeln på bilen, helt rätt. http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

Jag tror att antingen kommer du byta ut hojen eller så kommer den bli lagad så pass att den slutar krångla och då kan du lika gärna ha den kvar om du trivs med den. Men du borde ha sett hur däcket sett ut vid köpet, oftast ger det yttre utseendet en hint hur hela cykeln är skött. Jag tror du kommer titta lite extra noga nästa gång du ska köpa en begagnad hoj och sen kommer du som Guzzi-Leif menade bli en hejare på att fixa till din hoj. :D

Mc-Bosse
2009-08-03, 11:32
Din körlärare hade helt rätt :)

Alltså ska du fortsätta på hans spår angående bakbromsen, den är till största delen en lågfartsbroms även om det skiljer mycket mellan olika typer av mc. Samma sak gäller ju i kurva och på grus, bakhjulet låser lätt vilket i kurva med stor sannorlikhet resulterar i sladd och den omkullkörning Leif skrev om. Dito för grus, frambromsen är ALLTID den bästa bromsen när man har mer än promenadfart och vill sänka farten hyggligt effektivt.

Det tackar jag för! Då låter jag hjärnan ha kvar detta att det är frambromsen som är bromsen. Visa verkar tycka att det är en handbroms bara fär att man bromsar med handen och tänker kanske på en bils dito. ;) Jo jag kollar en del på andra och hur dom bromsar och tänker att han har nog fått A på köpet.

Mc-Bosse
2009-08-03, 11:37
Och man sätter de bättre hjulen på den drivande axeln på bilen, helt rätt.

Du lär få motthugg men det är ju det vi gör på forumet, diskuterar. ;)

Mc-Bosse
2009-08-03, 11:55
Men du borde ha sett hur däcket sett ut vid köpet, oftast ger det yttre utseendet en hint hur hela cykeln är skött.

Jag såg däcket men i övrigt var ju Kawasakin i ett utmärkt skick! Vurpan med åtföljande varvräknarebesvär är ju mitt eget fel och brusten kopplingvajer rent slitage som man inte kan se. För kort hastighetsmätarvajer är ju dock inte alls intelligent. Att jag bytte drivpaketet som egentligen inte var så slitet enligt han som bytte det var för att jag inte vill bli stående på vägen för att drivningen fallerar. Sen var det olika åsikter om clipslåset på kedjan var något att ha eller det skulle vara nitat. Jo det var olika bud på det från olika håll trots att jag har 70 hk och en 630-kedja som väl inte är så bra tillsammans med ett clipslås? Nu är det nya drev och kedjan är nitat enligt alla konstens regler och det känns ju bra.

Och jag har inte blivit ruinerad på reparationer. Det är bara surt när det ena felet är avklarat så kommer nästa! ;)

Sämre mc kunde jag fått för 15 000: -. En klassiker i det skicket för dessa pengar att övningsköra med tyckte jag var prisvärt då jag kollat på mc i detta prisläget på blocket.

Hela denna tråden startade jag därför att jag tyckte att det blev för mycket skruvande! Jag ville avreagera mig! :D Det är lungt nu! Däcket är på G och sen kommer solen och jag är körande igen! *skratt*

Nina
2009-08-03, 12:43
Du lär få motthugg men det är ju det vi gör på forumet, diskuterar. ;)
Varför skulle jag få mothugg i denna fråga? ;)
Det här fick man ju lära sig i trafikskolan vilken axel man skulle sätta de bättre hjulen på (drivande) och det var 1985. Sen finns det folk som tänker att styrningen måste ha bättre däck än bakvagnen eftersom det är framhjulsdrivet, det är helt rätt så också. ;)

Mc-Bosse
2009-08-03, 12:48
Guzzi-Leif skriver: "På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in."

Jag minns inte själv vad anledningen till detta är men jag tror att det har något med styrstabiliteten i bakvagnen att göra.

Guzzi-Leif får förklara!

Nina
2009-08-03, 12:53
Och jag fick lära mig att de bättre däcken ska sitta på drivande axel för bästa fäste. Vi får väl ta och testa helt enkelt, mig gör det inget om bakvagnen sticker iväg, ha ha. ;)

Mc-Bosse
2009-08-03, 12:56
Och jag fick lära mig att de bättre däcken ska sitta på drivande axel för bästa fäste. Vi får väl ta och testa helt enkelt, mig gör det inget om bakvagnen sticker iväg, ha ha. ;)

Jag har tanken att de bästa däcken ska sitta fram för de skyfflar undan vattnet så bakhjulen liksom får fri väg genom vattnet men det är kanske fel? Någon vet säkert! :)

Mats Liifv
2009-08-03, 13:01
Nu anser expertisen att de bästa däcken ska sitta bak oavsett fram eller bakhjulsdrift. Som jag förstår det är det för att undvika sladd på bakvagnen. Såg någon film för rätt länge sedan som bevisade tesen. Verkade tillräckligt övertygande för min del....

Vad gäller att bromsa en motorcykel på grus använder jag, precis som på asfalt, till största delen frambromsen. Inte otäckt eller farligt på något sätt. Går bara rakt fram. Däremot att bromsa med bakbromsen på grus kan ge ruggiga kast som i alla fall jag vill undvika. Prova gärna själv under ordnade former så kommer man snart fram till vad som passar en bäst.

Nina
2009-08-03, 13:15
Nja, jag fick lära mig att använda bakbromsen på gruset, när jag blev mer van kunde jag börja använda frambromsen, sa man. Dessutom står samma sak i mc-boken man får på trafikskolan när man ska börja öva på mc. =)

Jåke
2009-08-03, 13:17
Jag har tanken att de bästa däcken ska sitta fram för de skyfflar undan vattnet så bakhjulen liksom får fri väg genom vattnet men det är kanske fel? Någon vet säkert! :)
Resonemanget när det gäller bil är att folk kör så dåligt att de inte kan häva en sladd så man ska undvika kast genom att sätta bästa däcken bak. Att halka rakt fram utan styrning är tydligen inte lika dramatiskt...

Jåke
2009-08-03, 13:18
Nja, jag fick lära mig att använda bakbromsen på gruset, när jag blev mer van kunde jag börja använda frambromsen, sa man. Dessutom står samma sak i mc-boken man får på trafikskolan när man ska börja öva på mc. =)
Av erfarenhet vet jag att det man lär ut där ibland går stick i stäv med verkligheten. Ofta lär man ut hur eleverna ska klara körkortet, inte korrekt körteknik ;)

Det syns om inte annat på de förvånade ansikten man ofta ser hos de som kommer till en kurs första gången :D

Meeeen... det har inget med Bosse's "förbannade motorcykel" att göra :)

Mats Liifv
2009-08-03, 13:57
Av erfarenhet vet jag att det man lär ut där ibland går stick i stäv med verkligheten. Ofta lär man ut hur eleverna ska klara körkortet, inte korrekt körteknik ;)

Det syns om inte annat på de förvånade ansikten man ofta ser hos de som kommer till en kurs första gången :D


Det är som sagt bara att pröva själv vilket som funkar bäst....man blir snart varse vilket som funkar, oavsett vad körskolan lär ut.