handdator

Visa fullständig version : Nybörjare på Europaturné



Molgan
2009-08-01, 22:04
En "liten" reseberättelse, ja den vart ganska lång men läs om ni orkar. =)

Förberedelserna för resan var knapphändiga då jag inte gjort nåt sånt här förut. Gick dock stenhårt på devisen "om du inte vet med all säkerhet att du kommer att använda något, eller saknar kunskap att använda det, ta inte med det". Packade ner lite ombyten, regnkläder, punkaspray, sovsäck, extra visir, toalettprylar och ett par sandaler i en ryggsäck som jag spände fast bak på hojen. Skaffade en liten tankväska som jag använde för förvaring av viktiga saker som pass, plånbok, kamera etc samt en varm tröja och ett par extra handskar. Hade köpt ett par mjuka packväskor som jag trodde jag skulle behöva men de användes aldrig. Det enda som jag ångrar att jag tog med var sovsäcken, den användes aldrig men tog upp en massa plats. Den får stanna hemma nästa gång.


http://img197.imageshack.us/img197/5577/bild1sen.jpg
Äntligen lite sol efter en dag i regn.


Resan började med den långa färden ner genom Sverige. Körde ner till ett vandrarhem i Älvkarleby, ca 70 av milen i spöregn.. Det klarnade dock upp på morgonen och jag drog ner till hufvudstaden där jag mötte Mats Liifv som guidade mig runt på småvägarna runt stan. Vi fikade på det berömda Rosenhill och tog en sväng på Slingerbulten där jag lyckades hamna på bild. Vi körde även ett par vackra vägar söderut där jag fortsatte min resa. Tack för guidningen! Var en bra uppvärmning inför vad som komma skulle. ;]


http://img35.imageshack.us/img35/6750/bild2ebf.jpg
Mats utanför Café Rosenhill, jag kan rekommendera tunnbrödsrullarna!

Efter lite besök hos bekanta samt en 600-milaservice i Ljungby mötte jag upp resten av styrkan i Göteborg, vi tog färjan över till Kiel och slängde oss direkt ut på Autobahn i riktning mot Prag. Strax innan vi passerade Berlin upptäckte vi dock att mina däck började likna slicks, de mjuka sportdäcken som satt orginal nöttes ner som suddgummin när de pressades i hög fart. Det var inte akut, men det var inte svårt att räkna ut att de inte skulle hålla resan igenom så vi svängde av in i Berlin och började leta gummiverkstad. Inte helt enkelt då Berlin känns en smula överväldigande för en skara vilsna norrlänningar. Till slut gick vi bara in på närmaste hojaffär, en HD-försäljare, och sa "hilfe". Klockan var 5 på eftermiddan men de ringde runt lite och fixade allt, vi rullade in hojen på verkstan som vi hittade till med deras vägbeskrivning och fick löfte om att få hämta ut den morgonen därpå med två nya sulor. Inte var det dyrt heller, Berlinarna står högt i kurs hos mig. =)


http://img35.imageshack.us/img35/7748/bild3u.jpg
Reifendienst-Müller, Obentrautstr. 71 i Berlin. Har ni däcktrubbel är det hit ni ska gå.

Från Berlin åkte sen två av oss, jag och Ricke på en ZZR1400, söderut då övriga bara skulle ta en kort sväng. Vi hade först tänkt ta tåget ner till München men då vi skulle få vänta pga fullbokning valde vi att brassa hela vägen. Vi rullade på i maklig takt ner till Ingolstadt där vi tog in på ett (sunkigt) B&B. Visade sig vara i sista sekunden då ett ruskigt oväder bröt ut. Dagen därpå försökte vi fortsätta ner förbi München, men hällregn och eviga köbildningar fick oss att tröttna hastigt på autobahn. Efter ett tankstopp svängde vi av och tog småvägarna in i Österrike. Ett klokt val, vilken otrolig skillnad. Tur att jag inte körde först för då hade jag åkt i diket i den första 180-graderskurvan. Jag var helt förbluffad över vägarna och vad jag såg, bergen, byarna och vägarna som slingrade och krökte sig. När vi stannade efter en liten slingrig bergsväg ner mot Kufstein var jag helt i extas och sa att "vi måste ta den här vägen när vi åker hemåt så jag får köra den när det är torrt!" Ricke sa då att jag kommer få se ännu häftigare saker, han hade naturligtvis rätt men just då lät det otroligt. =)


http://img197.imageshack.us/img197/1965/bild4zsi.jpg
Hur kan man bli en galen diktator när man växer upp i ett så vackert land?

Vi rullade in i Sell am Zee och vidare upp mot Grossglockner, men när vi kom fram var passet stängt pga snö. Hittade ett grymt fint gasthof (med torkrum!) nere i Brock där vi sov över i förhoppning om att passet skulle öppna dagen efter. Det gjorde det, och jag kunde göra min alpina premiär på två hjul. Vi åkte fram å tebax över passet hela dan tills man nästan kunde varje kurva, vilken åkning! Det var ganska lite bilar i farten så man kunde verkligen känna på serpentinerna, och vi halkade oss upp på den isiga kullerstenen till Edelweiss spitze och tog en kopp kaffe i snön. En fantastisk dag som avslutades på resans absoluta lågvattenmärke vad gäller övernattning.


http://img197.imageshack.us/img197/5093/bild5nee.jpg
Svart funkar bättre än reflexväst i fjällen. =)

http://img196.imageshack.us/img196/9164/bild6y.jpg
Isig kullersten gör serpentinerna så mycket mer spännande

Dagen därpå körde vi en fantastiskt vacker väg mot Lienz och därefter tog vi en sväng in i Italien via Plöckenpass. På toppen träffade vi två svenskar som visade sig vara en liten utbrytartrupp från Vulcan GBG, och det verkade krylla av göteborgare lite överallt i alperna skulle det visa sig. Vägen upp från den Italienska sidan var riktigt rolig då man lyckats bygga en väg på en i princip lodrät vägg mha tunnlar. Vi åkte tillbaka till Österrike eftersom vädret var bättre på den sidan och fortsatte österut.


http://img196.imageshack.us/img196/500/bild7m.jpg
Äntligen, Italien!


Efter det är det litte luddigt i minneskretsarna, men jag tror vi åkte över till Italien igen via Nassfeldpass (väldigt sköna serpentiner) och sen via Tarvisio mot Villach. Därefter tog vi den jättelånga tunneln söderut in i Slovenien. Vi snålade lite och köpte ingen vignette för slovenska motorvägar utan tog småvägar mot Bled via Gorje. Vilket fantastiskt land, hade inte en susning om stället innan jag åkte utan föreställde mig likt den fördomsfulle skandinav jag är ett avdankat öststatsland. Istället möttes vi av fantastiska alper, vacker natur och trevliga människor (som tillochmed kunde engelska).


http://img35.imageshack.us/img35/1658/bild8f.jpg
Inte riktigt vad jag såg framför mig första gången jag tänkte på Slovenien..

Till slut kom vi fram till Bled, i årtusenden en kurort för kungar och diktatorer och en helig plats sen förhistorisk tid. Det är inte konstigt att de valt den platsen. Glaciärsjön ser ut som en naturlig simbassäng med sitt turkosgröna vatten, och kyrkan som står ute i vattnet och och borgen uppe på en hög klippa gör att det känns som man sitter i ett sagolandskap. Vi tog in på ett fyrstjärnigt hotell med plats för hojarna under tak, vet inte om vi hade tur men billigt var det. Fick plats vid bästa bordet nere vid vattnet och vräkte i oss Slovensk grilltallrik, vi prövade även på det Slovenska ölet vilket verkade ha bra drag för morgonen efter kände vi att hojåkning inte var att tänka på trots att vi inte direkt överkonsumerat. Att glida runt i Bled å käka glass var dock inte plågsamt på nåt sätt.


http://img197.imageshack.us/img197/4463/bild9k.jpg
Den plågade minen har en orsak, men det är absolut inte omgivningens fel.

På eftermiddan tutade vi vidare mot Kranjska Gora och upp i Vršič Pass, ryssvägen, för att bekanta oss med Julianska Alperna. Resan upp till toppen var lite spännande eftersom alla de 48 180-graders hårnålarna var belagda med ojämn kullersten och Rickes 1400 kändes därför väldigt lång och tung. Nervägen på andra sidan var betydligt smidigare och, tyvärr, inga foton kan göra omgivningarna rättvisa. Passet är omgivet av 2,5km höga toppar med hisnande dalgångar och när vi åkte där var de snöfria så när som på fläckvis glaciäris.


http://img197.imageshack.us/img197/3216/bild10n.jpg
Vršič Pass.


Fortsättning följer..

Molgan
2009-08-01, 22:05
Nere på andra sidan svängde vi av mot Mount Mangart, det var nåt Ricke sett på Google Earth innan vi åkte och det hade sett tufft ut så vi kollade in det. Vi kilade upp förbi några vägarbeten och vidare genom sköna serpentiner, allt gick bra ända tills jag efter ett tag råkade snegla ut över axeln och fick kill i magen. Vilken galen väg det var! Ingen av vägarna vi körde under resan gav en sån hisnande känsla som den här. Vägen övergick till en knappt enfilig väg utan räcken och enorma stup direkt ner från vägkanten, dalgången nedanför var så djup att man till slut inte kunde urskilja vad som fanns där nere.


http://img35.imageshack.us/img35/3122/bild11i.jpg
Vetskapen om att det finns ett stup på flera 100 meter utanför kanten dämpar farten effektivt

Till slut kom vi upp ovanför molnen och glaciärisen och möttes av en utsikt som inte gick av för hackor. Det kändes som man stod på taket av Slovenien och tittade ner, jag har aldrig varit höjdrädd i hela mitt liv men när vi stod uppe på klippan med kilometerstup runt om och molnen som rullade över berget bakom så blev min dödlighet plötsligt väldigt påtaglig. Ett stort plus till Slovenerna som byggt en sån här väg, för den ledde faktiskt ingenstans. Var bara att vända och åka samma väg ner. De måste verkligen måna om sina hojåkare då de asfalterar en väg upp på ett berg bara för att de kan. =)


http://img196.imageshack.us/img196/4193/bild12a.jpg

Foton kan inte beskriva känslan, gjorde en fånig liten film (http://www.youtube.com/watch?v=6Gz9YDJtoD8) i väntan på ett mer seriöst hopklipp.

Väl nere bestämde vi oss för att sätta kurs mot Italien och Cortina d'Ampezzo som vi tänkte använda som base camp och sedan utforska de Dolomitiska passen därikring med lätt packning. Vi blåste in via de fantastiska italienska landsvägarna men nådde inte ända fram så vi övernattade på ett Motell med hojgarage. Här började även orgien i Italiensk mat och kaffe.. Dagen därpå var värmeböljan på väg in och vi passade på att köra några pass på väg mot Cortina då det var svalare om man kom upp på höjd. Dolomiterna skiljer sig ganska kraftigt mot tex Österrikiska alperna, de är högre och brantare och är inte lika bevuxna. De bär oxå spår av människor sen lång tid tillbaka, ser lite lustigt ut när de osentimentalt lappat ihop ett trasigt räcke med bitar som kommer från konstruktioner äldre än kristendomen.


http://img197.imageshack.us/img197/4258/bild13i.jpg
Dolomitisk raksträcka.

Framme i Cortina visade sig stället vara nerlusat med dyra hotell. Till slut hittade vi ett halvbilligt B&B i utkanten av stan ägt av en lätt alkoholiserad Mr. Alvarez. Direkt efter frukost hoppade vi i ställen och begav oss ut för att jaga apex, enda packningen vi hade med oss var min tankväska med det nödvändigaste. Vilket hojåkarmecka. Var bara att välja och vraka vilket pass man skulle välja, och vissa pass låg ihopflätade så man behövde inte ens transportera sig mellan. Varje pass hade ca 60 hårnålar per sida så under dan gjordes nog mer nedlägg än man kan prestera under 10 livstider uppe i Norrland. Mitt på dan var banorna.. jag menar vägarna fulla av bilister och bussar men framemot eftermiddan lättade det. Mitt personliga favoritpass som vi åkte under dagen var Passo di giau, serpentinerna där var nåt av det härligaste i åkväg jag upplevt och vägen passade min SV perfekt. ZZR'en hade inte en chans att hänga med i svängarna.


http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/resa09/chill.jpg
Tar det lugnt i Cortina

På kvällen kom vi hem helt slutkörda, trodde inte det var möjligt men man kan tydligen tröttna på serpentiner med. Jag hade vid det här laget även överskridit min resebudget med råge så jag hade bestämt att kasta in handduken och rikta framhjulet mot Luleå. När vi kom till rummet var vi vrålhungriga och begav oss till fots in i Cortina i jakt på byte. Vi tog första bästa hak, och det visade sig vara det absolut bästa. Vi hade nu tränat upp oss till att ta både primi och secondi, servicen var utan dess like och nåt man bara kan drömma om i Sverige. Det var inte pråligt utan personligt, och restaurangen var inredd med den där genuint Italienska blandningen av stilmedvetenhet och stök. Kocken stod och benade och filéade fisken vid bordet, berättade precis hur han tillagade maten, valde vin åt oss och när vi var färdiga tog han i hand och snackade lite skit en stund. På väg hem kunde vi inte låta bli att skratta åt att vi efter veckor av snålande bränner våra sista besparingar på en spontan brakmiddag, men det var fankenimej värt det. :)

Har tyvärr inga bilder på den mat vi njöt av i Italien, men här är en tribute till allt det vi stoppade i oss på resan. Som synes körde vi den slanka linjen:


http://img197.imageshack.us/img197/5375/bild15r.jpg

Ricke fortsatte mot Stelvio, men jag fick snopet försöka leta mig ut ur Italien. GPS-amatör som jag är så började jag hemresan med att köra fel och hamnade i St. Antoniopasset, inte långt därefter lyckades jag välta med hojen när jag skulle stanna och konsultera jävulsmanicken (gps'en). Svängde av ner på grus och såg försent att asfaltskanten var ett par decimeter hög, orkade inte hålla emot hojen när den fick slagsida vid landningen utan fick slänga den i backen. Vådan med att köra för långt på tom mage bara för att man är så pigg på att avverka mil är att huvet blir långsamt.. Platsen jag välte på var väldigt vacker dock, och motorn hann knappt stanna innan jag hade en svärm vänliga Italienare runt mig som hjälpte mig upp med hojen.


http://img196.imageshack.us/img196/3240/bild16c.jpg
Liten malör på Strada Statale Carnica

Till slut krånglade jag mig ut i Österrike och i höjd med Kufstein (nej jag åkte aldrig "världens bästa väg" på hemvägen hehe) kom jag ut på Autobahn. Naturligtvis kom regnet i samma stund. När jag passerat München förbannade jag mig själv över att jag inte stannat där och letat upp inkvartering, vid det här laget öste regnet ner och klockan hade blivit så mycket att insheckningstiden på de flesta gasthaus var förbi. Svängde av i blindo vid första bästa avfart och hamnade i nån by som hette Ismaningen. Allt var stängt och jag började förbereda mig på övernattning under buske i hällregn. Till saken hör även att jag inte kan en stavelse tyska vilket är ett litet handikapp i såna här lägen..


http://img196.imageshack.us/img196/8827/bild17i.jpg
Tillfällig lucka i det eviga regnet..

Då hände en sån där grej som gör att man känner hopp för mänskligheten: Stod vilsen i regnet i en korsning då en man och kvinna kommer cyklandes. Jag vinkar till dom och säger "hotell, bed & breakfast" i frågande ton. De försöker svara så gott de kan på engelska som de inte behärskar, men till slut skickar gubben hem frun och tecknar att jag ska följa efter. Han cyklar sen 3 km i skyfallet med mig puttrande efter fram till ett hotell som låg i utkanten av byn, de hade fortfarande öppet, hojgarage, frukost, lågt pris och bra standard på rummen. Gubben vinkade bara glatt och försvann i regnet, har ingen aning om vad han hette men jag är honom evigt tacksam.


http://img35.imageshack.us/img35/5792/bild18.jpg
Puttgarden, kan känna doften av Skandinavien

Resten av resan var bara tråkig transport, sov över på ett risigt b&b i Hamburg innan jag tog färjan mot Danmark i Puttgarden och bron över till Malmö och övernattning i Växjö. Klämde de 100 milen mellan Växjö-Umeå på en dag och sen var det bara att promenera de sista 30 milen upp till Luleå. Har nu överskridit sträckan för 1200-milaservicen en aning men det är nog ingen fara.

Conclusions:

- Är rätt nöjd med packningen, men nästa gång kan jag nog packa på mig mindre prylar. Sovsäcken kommer aldrig mer med tex, lite tvättmedel får ersätta ombyten etc. Ska låta bli att köpa på mig saker innan resan utan köpa på vägen när behov uppstår istället. Skulle vara skönt att slippa tankväskan, på Autobahn saknade jag möjligheten att krypa ner bakom rutan och slippa turbulensen från trafiken framför. Måste även bli bättre på att regnsäkra packningen..

- Utan min Airhawk och touringrutan hade resan inte kunnat genomföras. Kändes lite avigt att pröjsa 1000 spänn för en pruttkudde men den var värd varenda krona. Sittställningen på SV'n är lika hopfälld som på en sporthoj och sadeln är hård vilket gör att träsmaken börjar komma redan efter 10-20 mil. Med Airhawken var problemet borta.

- Biltemas tvådelade ställ funkade kanon, och TXC Infinity höll fötterna torra. Händerna däremot var ett stort problem, regnhandskar a la överdragsvarianten är för otympliga, Richas "regnsäkra" handskar fungerade mer som disksvampar och när vi körde i +7 och regn saknade jag värmehandtag så det gjorde ont. Värmehandtag ska på ASAP, önskar även att det fanns ett par handskar som är vattentäta på riktigt så tips emottages tacksamt.

- SV'n funkar oväntat bra som långfärdsjärn. Visst, det är ingen laståsna och den får plågas på höga varv när man tuggar Autobahn, men den går stabilt och väl framme i bergen brilljerade den. Bränsleförbrukningen låg stundtals ner mot hälften av vad ZZR'en slukade så ekonomisk är den med.

- Man ska inte planera för mycket. Bättre att ta det dag för dag, uppstår problem brukar de tendera att lösa sig till det bästa ändå.

- Att resa på hoj måste vara det ultimata sättet att upptäcka världen. Man åker rätt genom folks vardag, man hör ljuden och känner dofterna. Man träffar folk man annars aldrig skulle mött och når platser ingen charterbroshyr täcker. Jag är biten och planerar redan nästa äventyr som förmodligen kommer att gå väster om bergen. =)

leffa
2009-08-01, 22:47
det här äventyret får dig nog att le hela vintern,lättläst o fina bilder,längtar också ut på en sån resa du gjort.:)

Gnistvändaren
2009-08-01, 23:04
Tack Mollgan, härlig berättelse och sköna bilder.

Jan-Olov
2009-08-02, 00:53
Ja det var en bra berättelse och inte för lång nu när när bilderna kom emellan. En sådan resa orkar nog inte jag med men trevligt måste det varit.

Mats Liifv
2009-08-02, 06:12
Härligt Molgan!

"Den som har gjort en resa har alltid något att berätta", vilket tydligt bevisats här!

Förstod att du skulle bli biten. Kul att allt funkade bra. Man gör många erfarenheter på en så´n här resa angående vad man ska ta med sig, vad man ska lämna hemma etc. Det är väldigt vanligt att man tar för mycket saker med sig de första gångerna. Har själv aldrig tvättat under mina resor utan jag slänger t-shirts, strumpor och kalsonger allteftersom dom används. Slänger aldrig några slitna kläder annars utan spar det till mina hojturer. Har dessutom fördelen att packningen blir mindre under resans gång.

Det är kraftigt beroendeframkallande att se världen på två hjul. Längtar redan till nästa sommar, vart det nu bär i väg. Slovenien, Kroatien och trakterna därikring lockar eftersom jag inte varit där sedan jag var väldigt liten, fyrtofem år sen ungefär.

Nu är det dags för mig att bege mig mot Rosenhill för att starta dagens Mini-touring, en sväng med "Hojen-gänget" ner till Söderköping för att käka glass, igen! ;D

Nina
2009-08-02, 07:49
Tack vilken fin berättelse samt fina bilder därtill, Molgan. =)
Inte alls för lång, spännande läsning är det.

Ingemar
2009-08-02, 09:10
Bara att instämma med de andra...riktigt bra :) En rejäl mc-tur :rolleyes

Jonas
2009-08-02, 09:40
Härlig läsning till frukostkaffet! Tack för att du delar med dig. Har själv bara varit nere med bil och då önskat att jag hade hoj istället. Får man fråga vad turen kostade allt som allt? Och i efterhand; skulle du öka på budgeten eller rent av sänka kostnaderna om du gjorde om turen nästa sommar?

PatrikAdolfsson
2009-08-02, 10:39
Härlig läsning Molgan!

Roligt/Lärorikt att läsa om din packning som verkar ha varit mycket liten :D

Patrik

Molgan
2009-08-02, 14:29
Tackar, kul att folk orkade ta på sig läsglasögonen. =) Är fortfarande helt tagen av resan och det känns som det finns en massa mer att berätta, alla lustiga typer man mött och alla små missöden och tokigheter som hände på vägen.

Vad gäller kostnaden för resan har jag inte vågat räkna på det än, det gick väl en tusenlapp om dan i snitt för mat, boende och bensin. Transporten ner var det som kostade mest, väl nere i alperna sjönk soppaförbrukningen och det fanns gott om billigt boende. Sen blev det ju vissa extra utgifter med däcksbyte mm, men nästa gång ska jag försöka passa in däcksbyte just innan man åker så man slipper tänka på det. Just boendet var minsta problemet bara man startade tidigt och började leta inkvartering tidigt, ju senare på kvällen man sadlade av ju dyrare blev det då de billigare gasthofen stängde tidigare än de dyrare hotellen. Ska även försöka passa in så man åker per tåg genom tyskland, åker man en veckodag så blir det nästan billigare och absolut bekvämare då man slipper slita på autobahn och övernattning ingår.

Hoppas alla får det trevligt på mini-touringen! =)

V Saarela
2009-08-03, 05:47
Snyggt rest Molgan!
och faktiskt.......ännu snyggare skrivet :)

Denna packning!
Dom stora grejorna(det som tar plats) för min del brukar vara sovandet(tält etc) och matlagning(tranglia, mat, termosar etc etc).
Om inte det finns med, så brukar man ju klara sig med en packrulle och tankväska.
Kläder behöver man ju inte med sig så mycket. T-shirtar får man ju byta i ett om det är kokhett ute. Antingen kör man med en svettröja eller så tar man en tvättdag nån gång.

Vart for Ricke sen?
Har ett par bekanta som kom hem för drygt en vecka sedan därifrån. Dom hade avrått att köra genom Stelvio med mc(pga regnet). Den ena körde runt och den andra for genom Stelvio, med följd att han duttade omkull nånstans där.

Förresten Molgan. 1563km härifrån ner till Öresundsbron. Från Öresundsbron till Stelvio är det 1062km.....och du funderar på tåget från Hamburg;)

Molgan
2009-08-03, 16:03
Vart for Ricke sen?
Har ett par bekanta som kom hem för drygt en vecka sedan därifrån. Dom hade avrått att köra genom Stelvio med mc(pga regnet). Den ena körde runt och den andra for genom Stelvio, med följd att han duttade omkull nånstans där.

Förresten Molgan. 1563km härifrån ner till Öresundsbron. Från Öresundsbron till Stelvio är det 1062km.....och du funderar på tåget från Hamburg;)
Han drog till Stelvio, och av bilderna han tog att döma så var vädret kanon. Hade väl tur. Och ja, Sverige är långt, men här har man bekanta man kan våldgästa för att hålla sovkostnaden nere när man tar tar det i etapper. =)

Edit: Lite mer bilder i högre upplösning finns här (http://picasaweb.google.se/XT660Z/AlpineTour09).

pewa
2009-08-03, 23:35
Riktigt härlig berättelse! Stort plus för bilderna också, perfekt inspiration för oss som inte lyckats ta oss iväg på långturen än :)

grieg
2009-08-08, 23:15
Inspirerande läsning, fina bilder.tack för att du delar med dig. :):)
Vad betalade du för boendet per natt?

Molgan
2009-08-08, 23:53
Inspirerande läsning, fina bilder.tack för att du delar med dig. :):)
Vad betalade du för boendet per natt?
Tror jag hade 40€ per natt i snitt på resan. Det skiftade ganska mycket, det dyraste var 57€ per skalle och det billigaste 19€. Det dyraste var nästan lika uselt som det billigaste.. Om man budgeterar 50€ per övernattning så hamnar man nog rätt. Vår erfarenhet var att ju tidigare på kvällen man började leta inkvartering desto billigare då oftast endast de dyrare hotellen har öppet på kvällskvisten, är man 2 sjunker kostnaden ytterligare. Bästa boendet var helt klart det 4-stjärniga i Bled för 50€, men vi lyckades få den sviten att se ut som en kvart oxå när vi dråsade in och började slänga utrustning och tvätt omkring oss. :D

Gibson
2009-08-09, 06:57
Härlig läsning, får mig att tänka tillbaka på mina resor ner till Kroatien på 80-talet.;)

Molgan
2009-09-21, 19:40
Då det försvann när, hm, forumet "lånades ut" så lägger jag upp det igen. En film från en av uppfarterna till Passo di Giau, hela vägen men det är bitvis snabbspolat så filmen inte skulle bli så lång och tanken var mest att visa hur vägen går. Tyvärr skakar kameran fruktansvärt (därav knarkmusiken) men kolla om ni orkar.

FILM (http://www.youtube.com/watch?v=IUtHrDVWXeg)

NeXTer
2009-09-21, 22:31
Det är svårslaget med tekniska alpvägar. :)

Måste definitivt ut och se mig omkring på semestern nästa år, men servicekostnaderna kommer att bli sådär lagom trevliga. 600 mil kommer man ju inte långt på. :-\

Molgan
2009-09-21, 22:50
Det är svårslaget med tekniska alpvägar. :)

Måste definitivt ut och se mig omkring på semestern nästa år, men servicekostnaderna kommer att bli sådär lagom trevliga. 600 mil kommer man ju inte långt på. :-\
Ja jag har oxå 600mils intervall, gjorde 600milaservice i Ljungby innan jag tog färjan till Kiel men hann ändå inte hem innan det var dax för 1200. Drog över med en sisådär 100 mil. =/

NeXTer
2009-09-22, 00:06
Ja jag har oxå 600mils intervall, gjorde 600milaservice i Ljungby innan jag tog färjan till Kiel men hann ändå inte hem innan det var dax för 1200. Drog över med en sisådär 100 mil. =/

Otroligt lätt hänt. Det som stör mig mest är att det fortfarande är 600-milsintervaller på touringmaskiner som är avsedda att korsa kontinenten med. Får man för sig att ta bågen till Spanien eller nå't annat avlägset ställe och gör en massa dagsutflykter får man ju leta efter verkstad utomlands och hoppas att de kan ordna det medan man väntar.

Och då ska det ju helst inte vara en 1200-milaservice man lyckats pricka in...

Hade det inte varit för den huvudvärken hade det inte funnits något bättre sätt att semestra på!

Mats Liifv
2009-09-22, 06:22
Otroligt lätt hänt. Det som stör mig mest är att det fortfarande är 600-milsintervaller på touringmaskiner som är avsedda att korsa kontinenten med. Får man för sig att ta bågen till Spanien eller nå't annat avlägset ställe och gör en massa dagsutflykter får man ju leta efter verkstad utomlands och hoppas att de kan ordna det medan man väntar.

Och då ska det ju helst inte vara en 1200-milaservice man lyckats pricka in...

Hade det inte varit för den huvudvärken hade det inte funnits något bättre sätt att semestra på!

Då blir det till att välja hoj med tusenmilaintervaller!

Tycker det är skitdåligt att det ska behövas lämnas in på verkstad i tid och otid. Det kan väl funka på en hoj man bara använder till ett visst ändamål och kanske bara kör det miltalet med den under en säsong. På en hoj som ska användas flititgt går det bort rejält!

Molgan
2009-09-22, 08:34
Då blir det till att välja hoj med tusenmilaintervaller!

Tycker det är skitdåligt att det ska behövas lämnas in på verkstad i tid och otid. Det kan väl funka på en hoj man bara använder till ett visst ändamål och kanske bara kör det miltalet med den under en säsong. På en hoj som ska användas flititgt går det bort rejält!
Håller med. På min SV kan jag leva med det med tanke på hojtypen, en Deauville borde ha betydligt längre intervall. Tenerén har 1000 mil och är en grusstånka så det borde gå att fixa på Hondan med.

Mats Liifv
2009-09-22, 09:01
Kolla så att inte Honda ändrat intervallerna. Läste någonstans att man inte skulle behöva göra service varje 600 mil, om man gjorde ett oljebyte själv. I det fallet var det någon med en GoldWing som hade hört av sig och varit missnöjd, med all rätt. Varför ska inte en Honda kunna gå tusen mil på oljan som alla andra kan? Ett oljebyta är ju lätt att fixa och är inte speciellt dyrt heller om man är förnuftig.

loffe.2
2009-09-24, 23:19
Härlig berättelse med fina bilder,Molgan. Så här i säsongens elfte timme blir jag riktigt längtansfull inför nästa sommar , då vi har planer på att åka till Kroatien. Det blev ju "bara" en Norge-resa på 400 mil denna sommar, men o.k. den var helt `GRREEAATT!!!`då vi hade 11 dagar med kanonväder. Vi var bl.a vid Trollväggen o den stora digitala termometern där pendlade mellan 32-33 grader. Fantastiskt!!!
Så nu blir det att ställa in Mazie-T om nå`n vecka eller två o börja drömma om nästa sommar.

V Saarela
2009-09-25, 06:40
Jag och Molgan bor ju ett stenkast ifrån varann. Till Europa genom Sverige ger 300 mil t o r. Lite bökigt när man ska passa in servicar om man ska utomlands. Dock så funkar det ju genom att man gör en service "nån" mil före en intervall och sen "nån" mil efter...om man nu måste göra det hemma.
Annars kan man ju göra det efter vägen nånstans. Ett skönt avbrott? Jag har hittills lyckats med att pricka in hemmaplan alla gånger...förutom en gång.

Annars så rullar ju en medelhoj mellan 400-500 mil per år. För en sådan chaufför är det viktigt att kika på ekonomin(eller kanske besväret för att lämna in) istället för intervallen?
- En del fabrikat kräver att man kommer in med hojen en gång per år...oavsett mil. En del kräver att man kommer in bara vid intervallen.
- En del har service var 1000 mil, med oljebyten. En del har service var 600 mil med olja varannan gång.
- Ventilkoll(speciellt, jobbet för att komma åt) är ju en dyr del i servicen. Shimsade har längre intervaller(generellt) medan skruvjustering ska kollas var och varannan gång. En som kör lite kan välja en med skruv(nämnda Deauville har skruv, tyvärr)
- Sen finns det märken/modeller som man fattar inte hur dom lyckas få ihop den kostnaden på vissa servicar.

Med andra ord: passup om pengarna är med viktigt än besväret att ta sig till servicen.

Mats: Hondas 600 mil gäller bara första 600 mila servicen, fr om årsm 2008
Molgan: Går filmen lite fortare emellanåt, eller är det bara jag som följer med i kurvorna? Om filmen går fortare emellanåt, går det att wheela med att snabba på med kameran? :):p

Molgan
2009-09-25, 07:41
Molgan: Går filmen lite fortare emellanåt, eller är det bara jag som följer med i kurvorna? Om filmen går fortare emellanåt, går det att wheela med att snabba på med kameran? :):p
Jo som jag skrev i Youtubebeskrivningen så är det lite snabbspolning bitvis för att det skulle passa till låten. Hojen ligger tyvärr fortfarande som ett strykjärn när man trycker "Fast Forward" så det blir till att wheela på det gamla hederliga sättet. :p

V Saarela
2009-09-27, 06:50
På tal om kostnader. (som diskuterats här)

Vi lever ju alla olika på resorna, men fick ett chockbelopp av en bekant som var ute i tre veckor. 53.000:- var slutnotan för den turen :confused::)
Det är klart....hotell och mat ute 2 ggr om dan kostar.

För en själv är soppanotan(när jag reser ensam, gör det helst) den största boven.
Räknade på en tur jag var ner till sydeuropa och hamnade på ca 8500:-(10 dagar, 800 mil)

leffa
2009-09-27, 06:57
På tal om kostnader. (som diskuterats här)

Vi lever ju alla olika på resorna, men fick ett chockbelopp av en bekant som var ute i tre veckor. 53.000:- var slutnotan för den turen :confused::)
Det är klart....hotell och mat ute 2 ggr om dan kostar.

För en själv är soppanotan(när jag reser ensam, gör det helst) den största boven.
Räknade på en tur jag var ner till sydeuropa och hamnade på ca 8500:-(10 dagar, 800 mil)

låter mycket med 53000 men det är klart smakar det så kostar det har inte varit ute i europa ännu men det kommer så då får man se hur mycket det drar iväg.

Molgan
2009-09-27, 10:54
53000?! Måste ha bott på femstjärningt och haft en ruskig aptit. :D Har inte orkat räkna ut nåt exakt (man får ju inte tebax pengarna hur mycket man än räknar) men mina 800 mil hamnade nånstans närmare 15000 än 10000kr. Då är allt boende, färjor, mat, bensin etc inräknat. Vi bodde ju på hotell och gasthofs och köpte all mat på vägen, tyckte vi levde ganska lyxigt så jag fattar inte hur man kan komma upp i 50 laxar ens om man försöker.

Gibson
2009-09-27, 11:13
53000?! Måste ha bott på femstjärningt och haft en ruskig aptit. :D Har inte orkat räkna ut nåt exakt (man får ju inte tebax pengarna hur mycket man än räknar) men mina 800 mil hamnade nånstans närmare 15000 än 10000kr. Då är allt boende, färjor, mat, bensin etc inräknat. Vi bodde ju på hotell och gasthofs och köpte all mat på vägen, tyckte vi levde ganska lyxigt så jag fattar inte hur man kan komma upp i 50 laxar ens om man försöker.

Jag tycker också att det låter jäkligt mycket.:(

Molgan
2009-09-27, 14:08
Jag tycker också att det låter jäkligt mycket.:(
Ni som bor nära ekvatorn kan räkna bort 2000 för transport genom Sverige. ;)

Gibson
2009-09-27, 14:27
Ni som bor nära ekvatorn kan räkna bort 2000 för transport genom Sverige. ;)

Jo men då återstår ju 51000 och det är en jäkla massa det.;)

tomahs900
2010-01-28, 23:30
Tja Molgan...
Längesen de skrevs i detta forum nu men återupplivar det lite...
Har en planerad rutt inför sem 2010 o jag har 2 fasta mål...Neuschwanstein ett slott nere i södra Tyskland och sen vidare genom Österrike med ett andra mål...Borgen Hardegg.

Funderar på valuta osv..kan man bara dra fram visa kortet o pröjsa för alla förnödenheter el måste man ha en massa kontanter med sig?

Sen skrev du något om att de va 7 plus o en plåga för händerna....om man sticker juli/aug måtte de väl va varmare än så eller e de kallt där "uppe"?

Tänkte dock köra campingvariant då man e såld på att tälta..hur e de med campingar o dyl såg du många "längs vägen"...?

Tacksam för lite tips o goda råd då detta blir min första runda ute i the stora eu.

Mats Liifv
2010-01-29, 08:52
Inga problem med VISA-kort, funkar nästan överallt. För egen del brukar jag bara ha ett par hundra Euro med mig i kontanter och betalar allt jag bara kan med kortet. Har alltid funkat kanon. Helt annorlunda mot förr i tiden när det var ett evigt växlande av valuta och resecheckar man skulle hålla på med. Kan vara bra att ha två olika kort med sig, gärna ett med MasterCard vilket är extra populärt i Italien. Har varit med om några tillfällen när man inte vill acceptera VISA men väl MasterCard. Bra att ha korten på olika ställen om man skulle bli bestulen eller liknande.

Vad gäller kyla så kan den absolut finnas när man är på hög höjd i Alperna. Även snö kan förekomma i mindre mängd, nästan närsomhelst. Ett par varma handskar rekommenderas, om man inte har värmehandtag.

Om du skulle ha vägarna förbi Berchtesgaden kan jag rekommendera ett besök i Hitlers Örnnäste. Här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kehlsteinhaus) kan du läsa mer om Kehlsteinhaus, som det heter på tyska.

Molgan
2010-01-29, 10:58
Har en planerad rutt inför sem 2010 o jag har 2 fasta mål...Neuschwanstein ett slott nere i södra Tyskland och sen vidare genom Österrike med ett andra mål...Borgen Hardegg.
Som Mats tipsade finns ju örnnästet och en mängd andra sevärdheter, vi drog ju iväg utan att ha koll på vad vi ville se (vi visste inte ens vilken väg vi skulle köra..) så vi blåste förbi en massa spännande grejer. Nåt vi inte missade var ju Grossglockner, det måste du pricka in. Tror din hoj skulle stortrivas där. =)


Funderar på valuta osv..kan man bara dra fram visa kortet o pröjsa för alla förnödenheter el måste man ha en massa kontanter med sig?
Jag körde Mastercard och det funkade överallt, men en skvätt kontanter på fickan är bra att ha. Såg alltid till att ha 50-100€ på fickan utifallatt.


Sen skrev du något om att de va 7 plus o en plåga för händerna....om man sticker juli/aug måtte de väl va varmare än så eller e de kallt där "uppe"?
Det var 7 grader mitt i Juli, och det var nere på låglandet i Österrike. Kylan kan tydligen komma närsomhelst så bäst å va förberedd.


Tänkte dock köra campingvariant då man e såld på att tälta..hur e de med campingar o dyl såg du många "längs vägen"...?
Höll inte utkik då vi spanade efter gasthofs, men borde inte vara nåt problem. Nån annan kanske har erfarenhet?

Mats Liifv
2010-01-29, 11:52
Grossglockner bör man absolut köra upp till. Antingen åker man över det hela och kommer ner på andra sidan eller också vänder man tillbaka efter sitt "toppförsök". När jag var där i juni låg det snövallar som var ett par, tre meter höga vid sidan av vägen. Själva vägbanan var dock torr och fin. Man ska inte låta sig luras av det fina vädret i dalen när man är på väg uppför. Vadsomhelst kan hända i väderväg. Senast var det dimma och snö i luften uppe vid toppen. Gången innan blåste det så att man knappt kunde stå upp. Räkna med att det inte är någon "walk in the park" att ge sig upp där. Stor försiktighet och respekt för berget rekommenderas. Det kan bita tillbaka rejält om man är övermodig. Lite för snabbt in i en kurva och det kan dröja länge innan det stannar....

Zell am See är en utmärkt utgångspunkt för ett besök i Grossglocknermassivet.

Vad gäller boende så var det tjugo år sedan jag tältade, men då tyckte jag att det fanns rätt gott om campingplatser. Om man är lite mer bekvämt lagd så finns naturligtvis alltid Gasthof att tillgå. Ett annat alternativ är att titta efter skyltar med "Zimmer frei". Det är privat personer som hyr ut rum till resande till ofta mycket resonabla priser.