handdator

Visa fullständig version : Krock med älg



Jonas
2009-07-27, 17:47
Läste idag i Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5567250.ab) om en man som dog efter påkörning med älg utanför Växjö. Usch. R.I.P

Just vilt är det som jag fruktar mest när jag kör på slingervägar utanför stan. Vildsvin, rådjur och älg vill man inte smacka in i med 90 knyck. Vilket föranleder mig att fråga hur ni ser på detta. Själv kör jag alltid med ena ögat på vägen och det andra flackandes åt höger och vänster ut i skogen/fälten efter potentiella fyrbenta vilddjur. Är det en tom raka framåt och bakåt, så lägger jag mig också alltid i mitten av vägbanan, så att jag har väjningsutrymme åt båda håll. Gör samma sak när jag kör bil. Inte minst när det är skymning. Ute vid Rosenhill häromveckan räknade jag till uppåt 30 rådjur mellan Rosenhill och Skanssundet. Två stod i ett dike just beredda att hoppa när vi passerade. Puh...

Har ni varit med om att köra på vilt? Finns det något särskilt att tänka på till skillnad mot när man kör bil?

Gert
2009-07-27, 17:56
Skyddskläder och som du sa ligga närmare mitten och en skelande blick ;)

Mats Liifv
2009-07-27, 18:50
Just viltfaran är ett av våra största problem som tvåhjulsåkare.

Min krock var just med ett rådjur. Jag körde inte på utan det hoppade rakt in i sidan på mig, med tidigare beskrivna följder. Har en kompis som krockade med en älg och överlevde, inte många som gör med hoj. Han körde dock aldrig hoj mer efter det.

Hade en gång en älg som passerade mindre än tio meter framför mig när jag körde i 70-80 km/h, alltså mindre än en halv sekunds marginal. Räddades av ABS:en vid det tillfället. Har sett åtskilliga både rådjur och älgar denna sommar. Gissar att rådjursstammen vuxit mycket de senaste åren. I höstas passerade vi platsen för min olycka, just då passerade inte mindre än sju rådjur över vägen på nästan samma ställe.

Hade redan innan min olycka stor respekt för viltfaran och har alltid kört extra försiktigt i skymning och gryning. Respekterar alltid varningsskyltar, dom kommer inte upp av en slump!

Jonas
2009-07-27, 19:28
Är det möjligtvis så att en del av oförklarliga mc-olyckor kan bero på att mc-föraren tappat kontrollen över hojen efter att ha försökt väja för vilt? Ja, det är en hypotetisk fråga då det ofta saknas vittnen. Tidigare har jag uteslutande tänkt att han/hon hållt alldeles för hög fart, men det har nog varit en alltför enkel slutsats av mig.