handdator

Visa fullständig version : Ang bränsle på 80tals hojar.



intemartin
2009-07-27, 12:27
Har en funderinge givetvis tankar jag 98oktan då det inte finns någon etanol i detta bränsle (i 95% oktan är det 5%) som kan torka ut packningar/oxidera aluminium osv

men ska man inte ha i blyersättning på tex min 82a XJ 400
då de måste ju vara anpassade för den soppan som såldes då dvs blyad. ??

Mats Liifv
2009-07-27, 12:50
Har svårt att tro att det skulle krävas någon blyersättning. Vill minnas att i princip alla japanska motorer från 1980 och framåt klarar blyfritt. Sannolikheten att du skulle behöva blyersättning är alltså ganska liten.

Guzzi-Leif
2009-07-27, 12:59
Andra länder (läs USA) körde med katalysator + blyfritt långt före oss. Så sent som på 80-talet var Nippon ganska USA-fixerade (vilket märktes på väghållning och så vidare) så de flesta modeller klarar lätt blyfritt.
Kolla dock med generalagenten för säkerhets skull.

intemartin
2009-07-27, 14:13
men gör det nån skada att hälla i blyersättning ?

Mats Liifv
2009-07-27, 14:36
men gör det nån skada att hälla i blyersättning ?

Kan knappast göra någon skada men om det inte behövs så är det ju bara att "elda för kråkorna..."

intemartin
2009-07-27, 14:54
ok tack

Gurrag
2009-07-27, 16:08
Kom ihåg en gång när farsan råkade tanka blyfritt i en bil som skulle ha blyad bensin. Då fick vi köpa blyersättningsmedel och hälla i tanken. Kommer också ihåg att snubben på macken sa att det var en sabla tur att det inte var tvärt om, DVS råkat tanka blyad bensin i en bil som skulle ha blyfri eftersom det skulle skada motorn.

Kommer inte ihåg varför men det kanske kan vara bra att ha i baktanke.

Nina
2009-07-27, 16:53
Vill minnas att blyfria motorer använder rostfria ventiler, det enda som kan ske är väl att ventilerna rostar om man får i blyad bensin?

Gurrag
2009-07-27, 17:14
mycket möjligt. tyvärr inte tillräckligt teknisk kunnig för att uttala mig om orsak.

intemartin
2009-07-27, 23:52
Vill minnas att blyfria motorer använder rostfria ventiler, det enda som kan ske är väl att ventilerna rostar om man får i blyad bensin?

rost av bly ?

:confused: sen är det ju inte bly i blyersätningsmedlen. är nåt annat.

Jåke
2009-07-28, 01:01
men gör det nån skada att hälla i blyersättning ?
Nej, inte i motorn men kanske i din plånbok att betala de extra kronorna.

När det gäller 98 oktan och etanolinblandning kan du lika gärna byta skäl för att lägga de extra pengarna. Det är samma packningar i nyare motorer så att etanolen i 95 oktan skulle torka ut just din gamla motor funkar inte riktigt. Det skulle torka ut en modern motor lika mycket... Däremot kan det mycket väl vara så att din motor trivs bättre i det högre oktanläget, japanska mc har dock generellt varit anpassade till blyfri soppa sedan 79-80 ungefär :)

intemartin
2009-07-28, 07:33
etanol ärgar i aluminium osv fast det bara är 5% detta har jag många exempel på så de som ställer hojen över vintern med 95oktan har i många fall fått ärgningar i förgasare osv, kontentan är att aldrig ha etanol i bensinmotorer överhuvetaget enligt mig.

har själv haft en V70 etanol som tjänstebil och sämre skit får man leta efter så mkt slaskförbräning har jag aldrig varit med om som när man tankar etanol. sen sliter det hårt på oljan och var är miljövinsten i att byta 12liter helsyntet +filter på 3000mil när det räcker med 4liter på en bensinare. ?

antingen har man etanoloptimerade förbräningsrum eller för bensin inte både och då blir det bara en cp förbrukning istället den 2.5liters turbon drog på bensin 9liter per 100km i snitt men etanol så drog den aldrig under 1.6liter milen.

hur som helst förstår jag inte folk som tankar 95oktan med 5% etanol i snart 10% etanol, rena skiten som verkligen blivit en färskvara som blir dålig snabbare än ett paket mjölk som står i solen.

Mats Liifv
2009-07-28, 07:51
Då inställer sig frågan, hur mycket etanol är det i den 98 oktaniga soppan?

Lika mycket, mindre eller inget alls...?

Nina
2009-07-28, 08:03
Finns 98 fortfarande? Fast jag tankar förstås bara på Jet och där finns den inte sen lång tid tillbaka.

Mc-Bosse
2009-07-28, 08:35
Det är kalium i blyersättningsmedel, inte bly. Och en bensinmack behöver inte tillhandhålla 98, det räcker med 95 när det gäller bensin. Och om jag inte missminner mig så behöver inte småmackar typ "en pump i skogen" tillhandahålla etanol.

Mats Liifv
2009-07-28, 08:50
Finns 98 fortfarande? Fast jag tankar förstås bara på Jet och där finns den inte sen lång tid tillbaka.

Jodå, det finns. Antar att Jet av kostnadskäl bara kör en sorts bensin. Tankar 95 i alla mina fordon och har aldrig haft några problem.

Tidigare i sommar körde jag min BMW mycket på 91 oktan, i södra europa. Testade även några tankar med Shell V-power eller vad det nu heter. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad varken i effekt eller förbrukning. Känns synnerligen bortkastat att tanka den bensinen, i alla fall för min del. Har kompisar som påstår att det märks att det ger mer effekt och mindre bränsleförbrukning. Bikes laboratorietest påvisade knappt mätbara skillnader...

Mc-Bosse
2009-07-28, 08:54
etanol ärgar i aluminium osv fast det bara är 5% detta har jag många exempel på så de som ställer hojen över vintern med 95oktan har i många fall fått ärgningar i förgasare osv, kontentan är att aldrig ha etanol i bensinmotorer överhuvetaget enligt mig.

har själv haft en V70 etanol som tjänstebil och sämre skit får man leta efter så mkt slaskförbräning har jag aldrig varit med om som när man tankar etanol. sen sliter det hårt på oljan och var är miljövinsten i att byta 12liter helsyntet +filter på 3000mil när det räcker med 4liter på en bensinare. ?

antingen har man etanoloptimerade förbräningsrum eller för bensin inte både och då blir det bara en cp förbrukning istället den 2.5liters turbon drog på bensin 9liter per 100km i snitt men etanol så drog den aldrig under 1.6liter milen.

hur som helst förstår jag inte folk som tankar 95oktan med 5% etanol i snart 10% etanol, rena skiten som verkligen blivit en färskvara som blir dålig snabbare än ett paket mjölk som står i solen.

Miljöbilar typ SAAB 95 biopower körs nog mest på 95 oktan. Tjänar man inte ekonomiskt på att köra på etanol så gör man inte det. Högre förbrukning med etanol så literpriset måste vara väsentligt mycket lägre än 95 oktan.

Mc-Bosse
2009-07-28, 09:29
Jodå, det finns. Antar att Jet av kostnadskäl bara kör en sorts bensin. Tankar 95 i alla mina fordon och har aldrig haft några problem.

Tidigare i sommar körde jag min BMW mycket på 91 oktan, i södra europa. Testade även några tankar med Shell V-power eller vad det nu heter. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad varken i effekt eller förbrukning. Känns synnerligen bortkastat att tanka den bensinen, i alla fall för min del. Har kompisar som påstår att det märks att det ger mer effekt och mindre bränsleförbrukning. Bikes laboratorietest påvisade knappt mätbara skillnader...

Mina högst personliga åsikter:

Det fattar väl alla att detta V-power och allt annat som bensinbolagen kallar sin bensin bara är ett försök att locka till sig kunder från konkurerrnterna. Det är i grunden samma bensin som kommer med samma tankbåtar och tappas upp i tankbilar från olika bolag. Vilken normal bil som helst kan tankas från vilken bensinpump som helst och gå bra. Skillnad kan man få om man lämnar in sin bil för optimering för då är den verkligen optimerad för 98 oktan för att få ut maximalt med vridmoment och hk.

Ta bensin från en mack med bara en pump någonstans i obygden och sälj den från en pump hos Shell där det står V-power flashigt och vackert och majoriteten som tankar V-power hade inte märkt någon som helst skillnad. Fifth Gear på Discovery testade olika bensinsorter och märkbar skillnad blev det bara på bilar typ Subaru Impreza.

De flesta borde göra som jag och tanka på macken du passerar dagligen. I mitt fall Statoil eller Preem. Att köra bara några kilometer extra för att hitta en mack med 10 öre billigare bensin är rena förlustaffären.

Gibson
2009-07-28, 10:24
jag har en kompis på jobbet som kör BMW racer och han hävdar att han sparar 0,1 liter per mil på att köra på v-power.

Jag skrev ett inlägg om förbrukningen på min gamla pärla att den hade dragit 0,1 liter mindre i samband med luftfilter byte men då hade jag v-power i tanken. Men i lördags så åkte vi långt och låg på motorväg största delen men då tankade jag vanlig bensin och kollade upp om den fortfarande drog 0,6 men det gjorde den inte. I och för sig så låg vi i 130 km/h nästa hela tiden så det kan ju bero på det med att man körde lite snabbare än vad man brukar göra. Men nu har jag tankat v-power igen och vi får se vad det blir för resultat.:)

Mc-Bosse
2009-07-28, 10:41
jag har en kompis på jobbet som kör BMW racer och han hävdar att han sparar 0,1 liter per mil på att köra på v-power.

Jag skrev ett inlägg om förbrukningen på min gamla pärla att den hade dragit 0,1 liter mindre i samband med luftfilter byte men då hade jag v-power i tanken. Men i lördags så åkte vi långt och låg på motorväg största delen men då tankade jag vanlig bensin och kollade upp om den fortfarande drog 0,6 men det gjorde den inte. I och för sig så låg vi i 130 km/h nästa hela tiden så det kan ju bero på det med att man körde lite snabbare än vad man brukar göra. Men nu har jag tankat v-power igen och vi får se vad det blir för resultat.:)

Ökad hastighet ökar förbrukningen. Från 90 till 110 ökar den visst med 10%. Den perfekta hastigheten på landsvägen (om än tråkig i längden) är egentligen 80 km/ tim med både mc och bil, och buss också för del delen. Inte för sakta och inte för fort. Vindbruset har bara precis börjat och man hinner liksom stanna bättre om något kommer upp på vägen. Bilister som ligger på motorvägen i 110 kan helt plötsligt börja sacka ner till 80-85. När man kör om så ser man att luren ligger mot örat. Sen kommer de ifatt och kör om utan att hålla i telefonen.

Jag märker att jag gör så själv när jag kör bil eller buss. Ringer telefonen så lättar gasen automatiskt (farthållaren fungerar inte på bilen). Reptilhjärnan tycker väl att det blir för mycket att köra fortare och samtidigt hålla i en telefon. :). Samma sak om jag pratar i handsfree.

Scorpio
2009-07-28, 11:31
De flesta borde göra som jag och tanka på macken du passerar dagligen. I mitt fall Statoil eller Preem. Att köra bara några kilometer extra för att hitta en mack med 10 öre billigare bensin är rena förlustaffären.


Haha, en klassiker :)

Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det.. :D

Gibson
2009-07-28, 11:51
Haha, en klassiker :)

Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det.. :D

Låter exakt som min farsa.:D:D:D

Mc-Bosse
2009-07-28, 12:20
Haha, en klassiker :)

Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det.. :D

Sen är det ju så att om jag tankar med mitt Statoilkort har jag 25 öre rabatt på priset som står på pumpen. Om de nu inte ändrat detta nyligen.

Detta är ekonomiskt tycker jag. ;)

intemartin
2009-07-28, 13:39
det är 0% etanol i 98oktan
och 5% i 95oktan samt 2.5% i 96 oktan då det oftast är en blandning av 98 och 95 oktan.

hur vet jag detta ? jo svärmor äger en bensinmack =)

Mats Liifv
2009-07-28, 14:20
det är 0% etanol i 98oktan
och 5% i 95oktan samt 2.5% i 96 oktan då det oftast är en blandning av 98 och 95 oktan.

hur vet jag detta ? jo svärmor äger en bensinmack =)

Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?

Gibson
2009-07-28, 16:16
Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?

Det undrar jag med?:confused:

Nina
2009-07-28, 16:22
Jag tror jag läste det förra året eller året dessförinnan att det gör att bilen drar lite mer bränsle, då måste man åka och tanka oftare. Men det kan vara en skröna nån hittat på.

Gibson
2009-07-28, 16:25
Jag tror jag läste det förra året eller året dessförinnan att det gör att bilen drar lite mer bränsle, då måste man åka och tanka oftare. Men det kan vara en skröna nån hittat på.

Det tror jag på fullt ut för det finns inga större svin än dom med makt och pengar, dom gör allt för att få mer. Nu menar jag inte alla men dom är för många.:mad:

intemartin
2009-07-28, 17:15
Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?

Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön :D precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

så små marginaler är det.

95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >:(

nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
¨ingen annat är anpassat.

sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden

Nina
2009-07-28, 17:56
Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.
Aah, då var det ingen skröna jag läste.

Hamre
2009-07-28, 22:05
Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön :D precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

så små marginaler är det.

95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >:(

nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
¨ingen annat är anpassat.

sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden

Tror du på Tomten också?

Mc-Bosse
2009-07-28, 22:12
Tror du på Tomten också?

Dina motargument kunde vara intressanta att läsa för mig och säkert många andra här på forumet för jag vet i varje fall ingenting men vill bilda mig en uppfattning i frågan.

intemartin
2009-07-28, 23:10
Ja vore mkt trevligt att veta hur du vet mer än bensinbolagen som svärmor köper av och mer än Volvos ingenljörer vet ? (jo jag jobbar med biluthyrning åt Hertz biluthyrning som bekant ägs av Volvo och jag och dom man träffat på div kurser i göteborg som just jobbar med motorutveckling osv)

var vänlig informera mig så jag genast kan maila att de har helt fel.

Mats Liifv
2009-07-29, 06:28
Inte för att jag haft några problem med att tanka 95 oktaning bensin, men det jag fått veta här talar för att det får bli 98 oktan i fortsättningen.

Konstigt dock att man inte "förstört" bensinen med 98 oktan också.

Gibson
2009-07-29, 08:57
Inte för att jag haft några problem med att tanka 95 oktaning bensin, men det jag fått veta här talar för att det får bli 98 oktan i fortsättningen.

Konstigt dock att man inte "förstört" bensinen med 98 oktan också.

Det blir det för mig med, där har vi nog svaret till att min hoj drog mindre när jag hade v-power i tanken.;)

Hilda
2009-07-29, 09:27
Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön :D precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

så små marginaler är det.

95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >:(

nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
¨ingen annat är anpassat.

sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden

Tackar för den goda förklaringen intemartin :)
Gött att veta att man inte bar inbillat sig att hojen både går bättre och längre på 98 oktan, och det kommer även i fortsättningen att vara 1:a hands valet även om det ibland är svårt att hitta mackar som fortfarande säljer annat än E85 och 95.

Mc-Bosse
2009-07-29, 10:24
Drar ni inte lite väl förhastade slutsatser nu? Att åka och leta 98 oktan (som dessutom försvinner mer och mer) när er mc har fått 95 hittentills under er ägo av mc:n och fungerar utan problem? Inga uttorkade förgasarmembran eller annat strul? Det kan ju vara så att delar i motorerna helt enkelt klarar inblandningen och att upp till 10% inblandning inte förstör någonting. Sen tycker naturligtvis Volvos tekniker med sin tekniska kunnighet att allt ska vara 100% optimerat och då med ren bensin men det är inte samma sak som att motorer rasar för att där är etanolinblandning.

Jag hade en gammal Mazda 626 som jag körde med 25% etanolinblandning och det var inga problem. Lite svårstartat vid minusgrader var den men motorn utvecklade mer kraft. Det var mer tjong i den gamla bilen med etanol i tanken!

Mats Liifv
2009-07-29, 10:42
Jag tänkte inte åka och leta 98 oktan, däremot tanka det när det finns att tillgå.

Det har som sagt gått bra så här långt utan några som helst problem...

Nina
2009-07-29, 11:26
Drar ni inte lite väl förhastade slutsatser nu? Att åka och leta 98 oktan (som dessutom försvinner mer och mer) när er mc har fått 95 hittentills under er ägo av mc:n och fungerar utan problem?
Jag tänkte på samma sak här. Jag funderade över att jag har ju tankat hojarna med 95 blyfritt hur länge som helst, inga problem. Det enda som detta kan ge är att man får storserva motorn lite tidigare. Jag tror för den delen inte att man hjälper motorn etc särskilt mycket genom att tanka 98 oktan nån gång de få gånger man ser att det finns 98 på macken. Däremot tror jag det kan hjälpa om man alltid tankar 98 oktan men nu har de flestas hojar gått på 95 oktan. Om man vill ha motor etc kvar längre skulle man tankat 98 från början innan den startats första gången. Alt kan man förstås köpa nya packningar och packa om hela motorn samt förgasare och sen alltid tanka 98 oktan. Känns lite som en kiss i mississippi att tanka 98 ibland.

Mc-Bosse
2009-07-29, 11:50
Jag tänkte på samma sak här. Jag funderade över att jag har ju tankat hojarna med 95 blyfritt hur länge som helst, inga problem. Det enda som detta kan ge är att man får storserva motorn lite tidigare. Jag tror för den delen inte att man hjälper motorn etc särskilt mycket genom att tanka 98 oktan nån gång de få gånger man ser att det finns 98 på macken. Däremot tror jag det kan hjälpa om man alltid tankar 98 oktan men nu har de flestas hojar gått på 95 oktan. Om man vill ha motor etc kvar längre skulle man tankat 98 från början innan den startats första gången. Alt kan man förstås köpa nya packningar och packa om hela motorn samt förgasare och sen alltid tanka 98 oktan. Känns lite som en kiss i mississippi att tanka 98 ibland.

När jag köpte min 4-takts kinesiska eu-moped 2007 så kollade jag på olika forum och där var det också detta om att 98 ska man tanka för att slippa etanolen. Etanolen skulle förstöra förgasarmembranet i den lilla förgasaren. Snart 1 200 mil har jag kört och det är inget fel på mitt membran.

Eftersom etanol ju är sprit och har en rengörande verkan så kanske motorer av idag har mindre problem med skit i insprutningsdetaljer? Bara en tanke...

Off topic:

Och helsyntetisk olja skulle man ju absolut inte använda (inte ens från allra första början) för det skulle inte vara bra för packningarna i en kinesisktillverkad motor. 1 200 mil som sagt med täta oljebytet med helsyntet från 30 mil och mopeden drar inte en droppe olja, ryker inte svart och läcker inte heller.

Nina
2009-07-29, 11:59
Etanolen skulle förstöra förgasarmembranet i den lilla förgasaren. Snart 1 200 mil har jag kört och det är inget fel på mitt membran.
Nja, nu pratar du i små mängder. Det rör sig om fler mil än så. T ex (observera exempel) kanske man behöver byta membran först vid 20.000 mil men med nya bränslet kanske det rör sig om 12.000 mil innan det är dags att packa om och byta diverse attiraljer. Du märker inget efter bara 1200 mil. ;)

Mc-Bosse
2009-07-29, 12:08
Nja, nu pratar du i små mängder. Det rör sig om fler mil än så. T ex (observera exempel) kanske man behöver byta membran först vid 20.000 mil men med nya bränslet kanske det rör sig om 12.000 mil innan det är dags att packa om och byta diverse attiraljer. Du märker inget efter bara 1200 mil. ;)

Jo, men vad jag skrev det skrev jag mest för att åskådliggöra att det snackas en hel del om att det är dåligt och det är bra osv. Om man stannar upp och tänker lite så brukar saker och ting lösa sig. Alla bensindrivna fordon går på 95 med 5% etanolinblandning och hur många har några problem som är relaterade till etanolinblndningen? Jag har då aldrig haft det vilket kanske inte är relevant för att andra inte har det men jag hör aldrig och läser aldrig om några problem. Och om nu etanolinblandningen är bra för miljön så är ju en förgasarmembransbyte inte så betungande efter 12 000 mil.

Och packa om en motor? Skulle jag aldrig få för mig att göra. Det finns andra motorcyklar att köpa... ;)

intemartin
2009-07-29, 13:08
alkohol brinner långsammare än bensin så är det bara, det är mkt svårt att ha en motor där inte ens programvaran är avsed för etanol typ en gammal mazda, så slaskförbränner man bara, men visst kan det i vissa fall ge mer effekt fick förklarat för mig att Volvo V50 ger 138hk med E 85 och 125hk med bensin drift men å andra sidan hur kul är det med en som drar 1.2liter milen istället för 0.75l milen ??

samt att det sliter mer på grejerna, man häller ju inte gärna STP insprutningsrensare i varje tank man tankar ? men det är ju precis det man gör (dock så är STP mer fotogen) det sliter hårdare på grejerna helt enkelt.

man borde satsa mer på rena etanol fordon som tex BSR har gjort som gjorde om en 1.9TTDI SAAB till drift på ren entol (E85 fungerade ej) effekten bler 210hk iställlet för 180 och förbrukningen var ca 15-20% högre än på ren diesel men ändå helt acceptabel ca 0.85-1.0 per mil.

hade man enligt volvos gubbar gjort en ren etanol motor avsedd så hade förbrukningen sjunkit till kanske 10-15% mer än en bensinare men andra förbräningsrum och andra ändringar i maskin. inte som nu med förbräningsrum avsedda för bensin där bara tändningen ändras till lite innan ÖV så att den hinner förbrännas. men detta skulle ju vara stora investeringar och skulle inte gå att kombinera med bensindrift särskilt bra.

sen att oljans slits i förtid av den torra etanolen är ju ett faktum.

sen är det ändå gas volvo ska satsa på nu igen finns ju inget vettigt med etanol als igentligen, gas och bensindrift går ju att kombinera mkt bra, hade några V70 innan som gick på gas fungarade hur bra som helst,

visst 5% är inte mkt och nu när jag var i USA förra månaden körde jag 340mil med 87oktan bensin utblandad med 10% etanol men att det inte drar mer eller sliter mer på grejerna är ju befängt att inte tro.

tanka ni vad ni vill men ska ni köpa bensin och inte etanol så är det 98som gäller.

Mats Liifv
2009-07-29, 14:34
Av ren nyfikenhet ska jag tanka 98 oktan ett tag för att se om hojarna drar mindre soppa eller om jag upplever någon annan skillnad. Inga problem att hitta bensinen på OK och Statoil, där jag brukar tanka, i alla fall.
Vill, om möjligt, testa saker själv och inte bara gå på hörsägen.
Återstår att se vad det ger. Får skriva några rader om mina erfarenheter längre fram.

Gibson
2009-07-29, 14:36
Av ren nyfikenhet ska jag tanka 98 oktan ett tag för att se om hojarna drar mindre soppa eller om jag upplever någon annan skillnad. Inga problem att hitta bensinen på OK och Statoil, där jag brukar tanka, i alla fall.
Vill, om möjligt, testa saker själv och inte bara gå på hörsägen.
Återstår att se vad det ger. Får skriva några rader om mina erfarenheter längre fram.

Det var min tanke också, vi får se vad resultatet blir.:)

Mc-Bosse
2009-07-30, 09:52
visst 5% är inte mkt och nu när jag var i USA förra månaden körde jag 340mil med 87oktan bensin utblandad med 10% etanol men att det inte drar mer eller sliter mer på grejerna är ju befängt att inte tro.

tanka ni vad ni vill men ska ni köpa bensin och inte etanol så är det 98som gäller

Jag tror på vad du skriver men jag konstaterar bara att alla bensindrivna fordon rullar på 95 oktan med 5% etanol inblandad och har gjort så länge. Som du själv skriver så är 5% inte mycket och det klarar alla bensinmotorer utan modifikationer och troligtvis även med 10% inblandning.

Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller). Det är bara strul med ojämn gång, dålig acceleration och allmänt hackande motor. Det beror troligtvis på att en gasdriven motor i en buss i princip är en dieselmotor försedd med tändstift. Och att vill ett bolag ha typ 74 bussar på ett bräde så skruvar t ex. MAN, Volvo, Scania eller Mercedes ihop detta antalet gasbussar för det är stora summer det gäller. På senare tid har gasbussarna blivit aningen bättre, märker att de senare åtminstonde har en jämn tomgång, men att jämföra dom i driftsäkerhet och trevlig-dag-på-jobbet-känsla med en dieselbuss är bara dumt.

När politiker i kommuner ska visa en miljöprofil och bestämma så måste Skånetrafiken rätta sig efter detta när det blir nya upphandlingar av busstrafik. Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.

Mats Liifv
2009-07-30, 10:27
Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.

Precis som det alltid går till! Man frågar aldrig dom som ska arbeta med sakerna varje dag utan det är någon byråkrat högre upp som har "tänkt till"...

Gibson
2009-07-30, 10:32
Precis som det alltid går till! Man frågar aldrig dom som ska arbeta med sakerna varje dag utan det är någon byråkrat högre upp som har "tänkt till"...

Typiskt, hos oss är det precis samma sak när det gäller nya maskiner och arbetsätt, dom tror att det ska bli billigare men i själva verket så blir det dyrare. Nej siffernissar ska inte blanda sig i produktion utan att ha en diskussion med dom som arbetar med den.:(

Gibson
2009-07-30, 10:46
Om det stämmer med min förbrukning så sparar jag en 0,1 liter per mil när jag tankar v-power.

95 oktan 12,49 kr/L X 0,7 = 8,74 kr/mil.
V-power 13,29 kr/L X 0,6 = 7,97 kr/mil.

Med andra ord så sparar jag 77 öre per mil på att tanka V-power som är dyrare.:D

Och så här långt så verkar det stämma med förbrukningen, att jag sparar 0,1 liter per mil.

Mats Liifv
2009-07-30, 11:22
Om det stämmer med min förbrukning så sparar jag en 0,1 liter per mil när jag tankar v-power.

95 oktan 12,49 kr/L X 0,7 = 8,74 kr/mil.
V-power 13,29 kr/L X 0,6 = 7,97 kr/mil.

Med andra ord så sparar jag 77 öre per mil på att tanka V-power som är dyrare.:D

Och så här långt så verkar det stämma med förbrukningen, att jag sparar 0,1 liter per mil.

Ska köra slut på min 95-oktaniga soppa och börja med 98 så får vi se vilken skillnad det kan göra på min "Bonnie". Nu drar den ganska exakt 0,5 liter/mil. Kanske skiljer det mellan olika motorer hur stor den, eventuella, vinsten blir?

intemartin
2009-07-30, 12:15
Jag tror på vad du skriver men jag konstaterar bara att alla bensindrivna fordon rullar på 95 oktan med 5% etanol inblandad och har gjort så länge. Som du själv skriver så är 5% inte mycket och det klarar alla bensinmotorer utan modifikationer och troligtvis även med 10% inblandning.

Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller). Det är bara strul med ojämn gång, dålig acceleration och allmänt hackande motor. Det beror troligtvis på att en gasdriven motor i en buss i princip är en dieselmotor försedd med tändstift. Och att vill ett bolag ha typ 74 bussar på ett bräde så skruvar t ex. MAN, Volvo, Scania eller Mercedes ihop detta antalet gasbussar för det är stora summer det gäller. På senare tid har gasbussarna blivit aningen bättre, märker att de senare åtminstonde har en jämn tomgång, men att jämföra dom i driftsäkerhet och trevlig-dag-på-jobbet-känsla med en dieselbuss är bara dumt.

När politiker i kommuner ska visa en miljöprofil och bestämma så måste Skånetrafiken rätta sig efter detta när det blir nya upphandlingar av busstrafik. Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.

Var skrev jag om bussar ? det var bilar där jag inte uplever nån skilnad.

annars trevligt med en annan D innehavare då jag även kör buss lite extra ibland.

men då ska vi ju inte prata om stadsetanolbussarna som är minst sagt undermåliga.

sen ska bussar osv inte enligt mig köras på annat än redig diesel (helst europadiesel och inte den skit vi har i sverige)

tycker personligen Setra är mkt bra deras oljebrännare är mkt trevliga att köra. :D

men då bussbranchen har blivit lite som taxibranchen dvs ett lågstatusyrken så slutade jag köra heltid, nu har bergkvara buss konkurerat ut det sista lokalabolaget så nu får jag väl nöja mig med att bara ha kortet.

Mc-Bosse
2009-07-30, 16:22
Jag skrev att jag inte påstår att du påstår något om bussar...

intemartin
2009-07-30, 21:02
Jag skrev att jag inte påstår att du påstår något om bussar...

Men ändå skrev du om bussar när jag skrev om bilar :D

leffa
2009-07-30, 21:38
min hoj är importerad från tyskland så det kanske är ide att köra med 98 oktan,ska pröva 98an på glassrundan :)

Mc-Bosse
2009-07-30, 22:04
Men ändå skrev du om bussar när jag skrev om bilar :D

Eftersom du skrev att gas i en bil fungerade problemfritt så ville jag bara tala om att det inte fungerar fullt ut på ett tungt fordon. Gasmotor som gasmotor.

Och jag skrev:

"Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller)."

Har vi tjatat tillräckligt om detta nu?

Guzzi-Leif
2009-07-31, 00:33
Bly tillsattes från början för att höja oktantalet.
Senare har det uppmärksammats att det dels skyddar lager mot korrossion (främst tvåtaktares vevaxel- och -stakslager) samt att det sparar ventilsätena i fyrtaktare.
Moderna maskiner har hårdare legeringar i ventilsätena och dessutom ventiltallrikar som matchar detta och klarar sig utan bly (eller dess moderna ersättning kalium).

När det gäller olika oktantal i moderna motorer, är det i alla fall min uppfattning att bränslebesparing främst inträffar om man har insprutning med knack(spik-)sensor. Med lågt oktantal måste insprutningen skicka in mer soppa för att undvika spikning som är relaterad till mager bränsleblandning medan bensin med högre knackningsbeständighet (=högre oktantal) kan gå lite magrare vid samma belastning.
En äldre förgasarmotor borde således inte påverkas av oktantalet på samma sätt (men kan däremot slitas hårt om den inte är gjord för blyfritt).

Svirrigt? Förutom oförmåga kan det nog bero på ett glas vin för mycket ;-)

Nina
2009-07-31, 09:29
Inte alls svirrigt, fullt förståeligt. Jag har kollat upp vad som förstörs om man kör en blymotor på blyfritt: ventilsätena, inte ventilerna. En tidig 80-talare kan med fördel köras på blyfritt, redan på 70-talet kom katalysatorn i Kalifornien så motorn på en tidig 80-talare har redan försetts med rätt sorts ventilsäten. Tror knappast japanerna jobbade extra med att sätta i olika material för olika länder?