handdator

Visa fullständig version : Oljeförbrukning



Mc-Bosse
2009-07-27, 09:43
Hej!

Fick fylla på en halv liter olja idag då den låg på den nedre markeringen och nu ligger nivån en liten bit under den övre markeringen i glaset. När jag för ca 400 - 500 mil sedan bytte all olja och filtret låg nivån på den övre markeringen och då gick där i 3,5 liter.

Är det normalt med denna förbrukning av olja på en Kawasaki Z 750 LTD 1981 med 3 800 mil på mätaren?

Guzzi-Leif
2009-07-27, 10:41
Om du inte har andra symptom (oljerök i avgaserna), får det anses ok och inom de individuella skillnaderna/marginalerna. Det hade varit lika normalt att den inte dragit något alls...

Vill du få mer visshet, rekommenderas ett kompressionsprov som åtminstone avslöjar 50% av möjligt oljesvinn.
I övrigt: Kör på och var happy!

Inom parentes kan sägas att BMW anser det acceptabelt med upp till 1 liter olja/1 000 km på min R1150RS, årsmodell 2003! Då den drar halvlitern bensin/mil, innebär det samma oljeinblandning som en modern tvåtaktare (2%).

Gibson
2009-07-27, 10:54
Hej!

Fick fylla på en halv liter olja idag då den låg på den nedre markeringen och nu ligger nivån en liten bit under den övre markeringen i glaset. När jag för ca 400 - 500 mil sedan bytte all olja och filtret låg nivån på den övre markeringen och då gick där i 3,5 liter.

Är det normalt med denna förbrukning av olja på en Kawasaki Z 750 LTD 1981 med 3 800 mil på mätaren?

Min Kawa från -82 drog också lite olja så det är nog normalt, jag tror att det stod i instruktionsboken om oljeförbrukning och att det skulle gå åt lite men minns inte hur mycket.;)

Mats Liifv
2009-07-27, 11:15
Kawasaki hade stora problem med hög oljeförbrukning i början av åttio-talet.

Din förbrukning får nog anses som helt normal och inget att oroa sig över, precis som GuzziLeif säger!

Guzzi-Leif
2009-07-27, 11:23
En annan check du kan göra, är att kolla i luftburken. Är det märkbara mängder olja där och/eller luftfiltret kontaminerat med olja, är det indikation på att det passerar mycket gas förbi kolvarna.

Mc-Bosse
2009-07-27, 11:58
En annan check du kan göra, är att kolla i luftburken. Är det märkbara mängder olja där och/eller luftfiltret kontaminerat med olja, är det indikation på att det passerar mycket gas förbi kolvarna.

Luftfiltret är rent och likaså själva hållaren tycker jag. Lite kladd på botten men bara lite.

Tack för alla lugnande svar!

Det är ju bra att biltemas mc-olja bara kostar 49: - litern. :)

Off topic:

Snart dags att köra till jobbet och då tänkte jag rasta Urban (mopeden alltså). Den står mest annars. Fick kicka igång den precis för batteriet var urladdat men när jag kört till jobbet, 1,8 mil, och ska hem igen så startar den med knappen. Det stämmer det som sägs om dessa fantastiska kinesiska mopeder :D att om man kör några gånger i veckan och minst 1 mil åt gången så håller batteriet sin laddning så man slipper kicka.

49cc, 1 cyl, knappt 3 hk och steglös automatlåda! Men den går bra med dom resurserna! :D