handdator

Visa fullständig version : Smultronställe i Sthlm sökes



Jonas
2009-07-25, 18:04
Visst finns det många fina ställen att ta sig till med hoj i Stockholm, men jag saknar ett smultronställe vid havet som inte ligger alltför avlägset från Stockholm och Södermalm. Efter att ha levt 25 år i Göteborg är jag bortskämd med klippor och hav inom 20 minuters avstånd.

Jag vet ju att det finns fina ställen även här, men då måste man nog ha en rejäl dos med lokal anknytning för att hitta ned mellan alla villaområden som brer ut sig. Så nu vänder jag mig till er som hittar i krokarna. Vart ska jag åka om jag vill ta med en termos med kaffe och kunna sitta ostört och titta ut över vattnet?

Nina
2009-07-25, 18:16
Dalarö. Väg 73, avfart Dalarö. Där finns en hamn och du kan kliva uppåt på utsikten och kika ut över havet och fika. Fast det tar förstås längre tid än 20 min att ta sig dit...

Jonas
2009-07-25, 18:26
Mm, Dalarö, Trosa, Grisslehamn etc, känner jag till, men önskar något som ligger närmare. Typ i Tyresö, Värmdö... Eller är all allmänning uppköpt av bonusförsedda privattjänstemän? :(

Nina
2009-07-25, 18:50
Värmdö var ju ”nära”. ;) Jag tror nog du får leta dig längre ut än 20 min om du vill sitta på klippor. I Nynäshamn (Lövhagen) har du klippor, vi ska dit nån dag, där finns det klippor och hav. Jag kan inte komma på nåt ställe med klippor som är närmare. Nån annan? :)

Mats Liifv
2009-07-25, 21:21
Svårt om det måste vara hav inblandat. Annars tycker jag själv att Skinnarviksberget och Fåfängan är fina ställen för en kaffestund, gärna tidigt på morgonen.

I Tyresö Brevik, Saltsjöbaden, Ingarö, Värmdö eller längs väg 276 mot Norrtälje bör det kunna finnas något fint ställe. Fina ställen vid sjöar bör vara enklare att hitta, inte minst i Sörmland.

Jonas
2009-07-26, 08:58
Ja, Fåfängan är toppen. Liksom en mängd andra ställen i Stockholm. Men vad jag är ute efter är hav, ostörd omgivning och så pass nära att man kan ta en snabb tur efter jobbet på kvällarna. Kanske Dalarö ligger bäst till.

Jag var ute i Breviken igår, men då jag skulle köra ut mot Sandholmarnas Naturreservat upptäckte jag att soppamätaren krupit ned på reserven, så jag fick vända hemåt. Ska göra ett nytt försök idag. :-)

Mc-Bosse
2009-07-26, 09:05
Jag var ute i Breviken igår, men då jag skulle köra ut mot Sandholmarnas Naturreservat upptäckte jag att soppamätaren krupit ned på reserven, så jag fick vända hemåt. Ska göra ett nytt försök idag. :-)

Det är lätt att glömma titta på bränslemätaren när scootern verkar gå på luft med få besök vid pumpen. :D

Jonas
2009-07-26, 09:27
Det är lätt att glömma titta på bränslemätaren när scootern verkar gå på luft med få besök vid pumpen. :D

Nja, den drar 0,4 liter om man kör lugnt. Och det är ju så man tar sig fram med en maxiscooter. Det blir inte många gummirester i asfalten vid trafikljusen. ;)

Jonas
2009-07-26, 09:29
Har hittat ett ställe som också kan vara värt att kolla in och som ska ligga ute på Oxnö. Ska jag kolla in någon kväll senare i veckan.

http://www.badkartan.se/052903/Oxn%C3%B6_klippbad?sorting=2

Nicke
2009-07-26, 15:41
Med dina kriterier så låter det som om du var på väg åt rätt håll, Breviken. Jag kan bara tänka mig att det är Tyresö Strand med omnejd som har det du söker med rätt avstånd. Men jag är tveksam att du fixar det på 20 minuter;D

Mats Liifv
2009-07-26, 17:04
Var ute vid Lövhagen, Nynäshamn idag. Här finns klippor och hav. Går rätt fort att komma hit om du tar Nynäsvägen raka spåret ner till färjeläget, passerar det och efter en kort stund har du en skylt in till vänster där det bland annat står "Strandvägen". Nu är det bara att ta den vägen så kommer du till klippor och hav....

Lite dålig kvalitet på bilderna, tagna med telefonen, men bättre än inget...

Jonas
2009-07-26, 17:22
Var ute vid Lövhagen, Nynäshamn idag. Här finns klippor och hav. Går rätt fort att komma hit om du tar Nynäsvägen raka spåret ner till färjeläget, passerar det och efter en kort stund har du en skylt in till vänster där det bland annat står "Strandvägen". Nu är det bara att ta den vägen så kommer du till klippor och hav....

Lite dålig kvalitet på bilderna, tagna med telefonen, men bättre än inget...

Tack Mats! Precis vad jag letat efter. Ska ta med en liten picknick och en vän och åka dit en lämplig kväll i veckan. :)

Mats Liifv
2009-07-26, 18:12
Om man inte har så bråttom är 225:an förbi Rosenhill, som alltid, ett trevligt vägval...

Jonas
2009-07-26, 20:10
Om man inte har så bråttom är 225:an förbi Rosenhill, som alltid, ett trevligt vägval...

Jepp, den vägen är aldrig fel. :)