handdator

Visa fullständig version : Nummerskylt fram på motorcyklar



pewa
2007-06-21, 12:31
http://www.hojen.nu/bilder/skyltfram.jpg
Bilden kommer från svt.se


Vägverket vill göra nummerskylt fram obligatoriskt även
för motorcyklar. Huvudsyftet sägs vara att fartsyndare ska
fastna på hastighetskamerorna och därmed minska olyckorna.

Det har varit ett dystert år om man ser till alla mc-olyckor,
bara under helgen som gick omkomm fyra personer. Farten
nämns ofta som avgörande faktor och som det ser ut idag
kan inte kamerorna fånga de motorcyklister som kör för fort.

-En liten åtgärd, men kanske viktig, skulle kunna vara att
nummerskyltarna skulle synas på trafiksäkerhetskamerorna.
Så är det ju inte nu, säger Vägverkets generaldirektör
Ingemar Skogö till Gävledala.

-Vi mäter ju alla trafiköverträdelser i hastighetskamerorna,
och det är påfallande stor övervikt av motorcyklister där.

Förutom att det är svårt att montera skyltar fram på alla
motorcyklar rent fysiskt kommer det krävas en lagändring
också. Engligt vägverket kan den komma kunna genomföras
redan nästa år.

Många skeptiska
Det är dock flera som är skeptiska till det här förslaget och
till om det får någon effekt på dödsolyckorna.

-De flesta motorcyklister kör inte för fort och tittar man på
var den största delen av olyckorna inträffar i dag så är det
inte givet att det är på de vägsträckorna där fartkamerorna
står, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för SMC.

Källa: svt.se (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=852511&from=rss)

Jåke
2007-06-21, 13:33
...vilket oerhört korkat förslag. Hur många mc-olyckor med dödlig utgång sker idag i närhet av fartkameror? Inte många om man säger... ::)

Ankii
2007-06-21, 15:59
jag undrar mer vart de ska placera skylten för oss som inte har ruta fram. Ska den sitta på samma ställe så att man riskerar att få halsen avskuren om man nu far fram över hjulet? Ska de tvinga fram att man måste ha ruta eller liknande?

Ogre
2007-06-21, 21:36
Vägverket förnekar sig inte. Sveriges mest idiotiska myndighet slår till igen!
När skall de få ut huvudet ur röven?
Det enda som kommer att hända är att försäljningen av mörka visir kommer att öka.
Tänk om de kunde ta bort träd och stolpar (sic) från sidan av vägbanan istället.

Guzzi-Leif
2007-06-21, 22:38
Med tanke på vad mc kan användas till i olika former av dåraktiga och kriminella sammanhang och att vi som grupp inte riktigt tagit vårt ansvar för vår egen säkerhet (det finns fortfarande några av oss som, oavsett mc-typ och egen ålder, leker räjsing på allmän väg och som ser lite James Dean-aktigt på åkandet - såna som tycker en rimlig risk för omkullkörning är helt OK) är jag inte ett dugg förvånad över att polis, Vv o NTF önskar fördubbla möjligheten till identifikation!

Vår egen insikt om vådan att låna ut sin mc (och hur sällan det faktiskt sker) gör att jag inte heller tycker det vore så märkvärdigt med ägaransvar (fram till dess man anmält eventuell stöld förstås).

Det estetiska? Varför i Herrans namn skulle höga vederbörande bry sig om den sidan för något som ändå är ett transportmedel; inte en konstverk?
Fastsättning? På nyare mc ordnas det lätt då generalagenterna ändå måste ta fram en fästsats som vi andra kan köpa separat. För kåpmaskiner skulle det underlätta en hel del med en dekalvariant.

Lite vid sidan om: Jag kan sannerligen förstå polisens frustration över att så sällan kunna greppa mc-förare som riskerar sitt eget och andras liv i trafiken, bland annat på de vägar som används som inofficiella racerbanor.

Dessutom skriver jag gärna under på att vi mer eller mindre får skylla oss själva. Skulle framskyltar leda till att några fler av "busarna" slutar åka och/eller blir av med körkortet då kan det kanske bli transportmedlets överlevnad i stället för dess grav.

LillArne
2007-06-21, 23:10
Förr i tiden satt det ju skylt fram på hojarna så varför inte nu ?
Det kan ju faktiskt vara till fördel för oss som åker lagligt ;)

Jag håller med Guzzi-Leif på alla punkter.

[Spanaren]
2007-06-22, 08:51
otroligt korkat förslag. verkar som det med jämna mellanrum dyker upp sånt skit från myndigheter.

Nina
2007-06-22, 09:02
Förr i tiden satt det ju skylt fram på hojarna så varför inte nu ?
Det kan ju faktiskt vara till fördel för oss som åker lagligt ;)


jo förvisso… Vissa skulle behöva en jätteskylt fram som bromsar farten (pga motvind) för att bli fartlagliga. ;)

Printer
2007-06-22, 09:04
Jag håller med GuzziLeif.
Men det är ytterligare ett typiskt byråkratiskt försök att bringa ordning i något som man som vanligt inte har en aning om.
Om de som kör som om de var ägare till det allmänna vägnätet redan kan dölja sin identitet genom att sätta den skylt som skall finnas under den lilla skärm som sitter över bakhjulet och dessutom kan säkerställa sin anonymitet genom svarta visir skall tvingas ha en skylt till fram på sina plastraketer...
Ja, det kan ju bli ganska skoj å få se var den hamnar.

Men som vanligt kommer ett stort antal människor att drabbas av förmynderi över vad ett fåtal ställer till med.

8) Printer

[Spanaren]
2007-06-22, 09:05
lol stor skylt fram lol och som skär halsen av dom som bromsar på sig och åker över styret lol ;) så blev VV av med en till mc förare så vägarna blir säkrare :D

pewa
2007-06-22, 13:38
Jag kan förstå att polis och andra börjar lessna på mc-förare som tar lagen i egna händer hela tiden..

Men det här känns faktiskt som ett lite desperat förslag. Vad kommer det att ge i praktiken?
Ett par fortkörare fastnar på kameran och inbringar lite pengar till staten.

Vi har inget ägaransvar i Sverige så i princip räcker det med att ha visiret nere för att ändå komma undan. Sen är jag övertygad om att de som vill köra som galningar kommer fortsätta att göra det..

Gibson
2007-06-22, 14:58
Ja vad ska man säga om det här, vet inte riktigt.

Maestro
2007-06-24, 18:55
Regnummer fram på hojen kommer inte att hindra mc-olyckor.
Många olyckor berr på att bilförare inte ser motorcyklar eller att de misstar dom för att vara EU-moppar.

När det gäller hastigheter är det bättre om det fanns kameror som kan filma fordon bakifrån istället för förfulande registreringsskyltar fram. Tar hellre böterna än skruva fast en skylt där fram....nånstans...
ja, var skulle den i så fall hamna?!

turbo
2007-06-25, 00:39
Regnummer fram på hojen kommer inte att hindra mc-olyckor.
Många olyckor berr på att bilförare inte ser motorcyklar eller att de misstar dom för att vara EU-moppar.

När det gäller hastigheter är det bättre om det fanns kameror som kan filma fordon bakifrån istället för förfulande registreringsskyltar fram. Tar hellre böterna än skruva fast en skylt där fram....nånstans...
ja, var skulle den i så fall hamna?!


teknik för att ta kort när man kört förbi finns redan och används i en del andra länder.
man kan alltid skylla på bilförare men som hojförare måste man va beredd på att bilar inte ser en eller tror det går mycket saktare än det gör.

Nina
2007-06-27, 14:41
]
lol stor skylt fram lol och som skär halsen av dom som bromsar på sig och åker över styret lol ;) så blev VV av med en till mc förare så vägarna blir säkrare :D


Nja, det var inte så mitt torra skämt var menat. Jag var ute efter en enorm motvind som gjorde att de inte kunde köra för fort. Men jag tror fortfarande inte att någon reg-skylt fram skulle få folk att köra bättre.

Scorpio
2007-07-10, 22:48
Signorinan skulle ALDRIG tolerera att jag försökte sätta en skylt i fronten på henne, då skulle jag få på moppo.. ;)

För övrigt är det i sammanhanget tur att man är med i skyltfonden ;D

turbo
2007-07-16, 16:28
Signorinan skulle ALDRIG tolerera att jag försökte sätta en skylt i fronten på henne, då skulle jag få på moppo.. ;)

För övrigt är det i sammanhanget tur att man är med i skyltfonden ;D


skyltfonden, något jag missat? ::)

Scorpio
2007-07-16, 20:08
Signorinan skulle ALDRIG tolerera att jag försökte sätta en skylt i fronten på henne, då skulle jag få på moppo.. ;)

För övrigt är det i sammanhanget tur att man är med i skyltfonden ;D


skyltfonden, något jag missat? ::)


Är förstås även med i bullerfonden.. ;)

Kostar 8,88 kr/ år och innebär att klubben betalar eventuella böter för liten skylt/ljudnivå :)

Vilken klubb? Ducceklubben såklart! ;D ;)

turbo
2007-07-16, 22:10
Signorinan skulle ALDRIG tolerera att jag försökte sätta en skylt i fronten på henne, då skulle jag få på moppo.. ;)

För övrigt är det i sammanhanget tur att man är med i skyltfonden ;D


skyltfonden, något jag missat? ::)


Är förstås även med i bullerfonden.. ;)

Kostar 8,88 kr/ år och innebär att klubben betalar eventuella böter för liten skylt/ljudnivå :)

Vilken klubb? Ducceklubben såklart! ;D ;)


smart! samma upplägg som planka.nu

Benke
2008-04-07, 20:49
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2263

Maestro
2008-04-08, 22:05
Ojojoj, vad jag hade brutit mot den lagen om det hade varit ett faktum.

tomahs900
2008-04-09, 17:00
Har för mig att vv fick på nöten på förslaget om nr skyllt fram....
Pga ett test på en sporthoj tog skylten upp fartvind o fick den att börja vobbla.
Livsfarligt,då kom förslaget om en klistrad nr skylt som följde strömlinjerna...dock blir vinklarna fel för foto och dessutom kan lacken komma till att förstöras så det fick oxå ett nej....
Bra tycker jag för hur fult hade de inte blivigt???

turbo
2008-04-09, 19:15
skylt fram hade aldrig fungerat på många motorcyklar.. de är ju inte tillverkade för det.

som tomahs skrev, en klistrad skylt tappar effekten då den blir svår att se och ev. skadar lacken.

eljem
2008-10-07, 21:36
Jag tror inte Vi har nåt att säga emot eller kunna ändra på nåt.
Men vägra sätta upp nå skylt det kommer jag att göra oavsett.
Myndigheter blir mer och mer oförskämda och trycker på och mjölka samhällen, kolla förra sommaren när böterna blev skyhöga...dryga 1500 för bältet t.ex allt bara tystas och median bara sammarbetar med makten.
Undrar vad skulle hända om framskylten skulle orsaka dödlig utgång som kunde undvikas,
visste Ni att skylten skulle fara genom kroppen eller huvud som en vass stor kniv....
Nej tack jag vill inte ha skylten fram, jag åker lagligt och tar hellre emot böter genom att avlägsna skiten framför mig.
tycker inte om vägverket ändå pga det dåliga väglaget för oss motorcyklister
och inte trafikförsäkringsförening för den delen som tar 300 kronor om dagen i straffavgift om man råkar glömma anmäla försäkran samma dag som ägarbyte eller så.
Mer skulle man kunna säga om förmynderie och deras dumheter men det räcker för denna gång.

Molgan
2008-10-07, 22:25
Omvänd kamera och ägaransvar ligger nog närmare till hands än främre nummerskylt. =)