handdator

Visa fullständig version : Ventiljustering



Mc-Bosse
2009-07-18, 09:38
Hej!

Det heter att ventilernas spel ska kontrolleras var 1 500 mil väl? Jag har under alla mina år med bil aldrig justerat några ventiler och jag har kört gamla Saabar från 80-talet. Är det något speciellt med ventilerna i en mc-motor?

Min hoj har rullat 3 700 mil och så länge man kan hör ett litet tickande från ventilerna från båda sidor av moton så är väl allt ok? Kan jämföra med min kinesiska moped där man behöver justera de två ventlierna efter ett antal mil om motorn är ny. Det är enkelt gjort med ett bladmått, justeringsskruv och låsmutter. Det ska visst användas mellanlägg och sånt på min Kawasaki eller?

Guzzi-Leif
2009-07-18, 10:03
Mc har generellt högre litereffekt, är klenare byggda o har nästan aldrig hydrauliska lyftare.

Ja, det är viktigt att justera enligt handboken! Största faran ligger i om någon ventil fått för litet spel, precis som du antyder. Om det är shimsning på din mc (det kan i stället vara vippor med skruv/mutter - kommer inte i håg) kan du i alla fall kolla spelet själv.

tomahs900
2009-07-18, 11:45
Jag har en klx 650 stånka....
Kawas största misstag på dessa är just den självjuserande kedje spännaren...
Tickade som f...innan jag byggde en manuell spännare.
Lät precis som ventiltick.

Kanske e de kedjan på din med...kolla spännaren först innan du börjar dra i ventilerna.(om du har en sån?)
Bara ett tips om du nu skulle få för dig att ge dig på de:)

Mc-Bosse
2009-07-18, 12:15
Där var jag fick drivpaketet bytt (jag orkade inte göra det själv) frågade jag lite då jag aldrig ägt en mc innan. Han sa att ventilerna ska kollas var 1 500 mil. Nu ser jag i originalhandboken att "Valve clearance -check" ska utföras efter 800 mil, 5 000 mil och sen var 5 000:e mil. Att dom blev kollade då någon gång för 28 år sedan vid 800 mil kan jag nog utgå ifrån eftersom jag hör att där är spel då det tickar. Så det är ju då 1 300 mil kvar innan nästa check.

Den här snubben på verkstaden verkar lite egendomlig. Han sa i telefon att drivpaketsbytet skulle gå på 2 000: - där paketet kostar 1 000: -. När jag skulle hämta mc:n stod det 2 700: - på räkningen. Och efter protester från mig så skrev han om kvittot till 2 000: -. Han sa också att biltemas mc-olja inte var bra. Att jag skulle köpa av honom för 150: - litern.

Jag tror att han försökte få mig som novis fast och vilja bli stammis hos honom vid mc-problem. Men det smög sig kan man ju säga! ;)

Tack för dina fina kunskaper Guzzi-Leif och för att du delar med dig av dom! *tummen upp*

Jag läser väl rätt?

Nämen va fan... 10 min senare! Det är ju 80 mil, 500 mil och sen var 500 mil ju! Jag lider fanimig av senil-light så det sjunger om det!!!

Mc-Bosse
2009-07-18, 12:18
Jag har en klx 650 stånka....
Kawas största misstag på dessa är just den självjuserande kedje spännaren...
Tickade som f...innan jag byggde en manuell spännare.
Lät precis som ventiltick.

Kanske e de kedjan på din med...kolla spännaren först innan du börjar dra i ventilerna.(om du har en sån?)
Bara ett tips om du nu skulle få för dig att ge dig på de:)

klx 650 stånka?? Jag är bara två månader gammal på mc, va lite tydligare. *skratt* Kawasaki 650 med två cylindrar ( eller bara en) menar du nog... ?

Då jag kan lyssna på båda sidor av motorn och det är samma tickande och i samma volym så måste det vara ventilerna jag hör. 4 cyl har jag.

Kinesernas automatiska kedjespännare fungerar utmärkt... men då pratar vi mopeder förstås...

tomahs900
2009-07-18, 12:41
klx 650 stånka?? Jag är bara två månader gammal på mc, va lite tydligare. *skratt* Kawasaki 650 med två cylindrar ( eller bara en) menar du nog... ?

Då jag kan lyssna på båda sidor av motorn och det är samma tickande och i samma volym så måste det vara ventilerna jag hör. 4 cyl har jag.

Stånka e en cyl ,twin e 2cyl och du har en rad4:a....nu kan du allt du behöver veta...:)

Jag hade oxå ljudet på båda sidorna....säkert du bara har en kamkedja?

Men vad jag förstod på din service intervall av hojjen så e de nog dags för ventiljustering.

Biltemas olja e där inget fel på men du får byta den en gång emellan oxå mot typ castrols mtx olja.
Så priset blir de samma de e ju mer frågan om hur kul de e o byta olja:)

tomahs900
2009-07-18, 12:50
Gillar inte riktigt att du antyder att de skulle va kinamaskiner vi kör....japan tror jag kawan e ifrån
och deras kedjespånnare;)

Jag byggde en sån här....tyst blev de o funka felfritt...

Guzzi-Leif
2009-07-18, 14:01
Genom mc-motorernas kompakthet och att de är gjorda helt i aluminium, sprids ljud på ett knepigt sätt. Ofta svårt att höra varifrån olika missljud kommer även om det underlättar att köra "stetoskop" med en skruvmejsel (spetsen mot motorn och örat hårt mot handtaget). Att du med hörseln skulle kunna avgöra om någon enstaka ventil står snålt måste jag tyvärr tvivla lite på.
Vore jag som du, skulle jag öppna upp och kolla spelen i alla fall, särskilt om du inte riktigt vet när det gjordes senast.
Om du har system med shims, behöver du säkert inte kolla så ofta som var 500 mil i framtiden. Efter inkörning brukar de hålla sig riktigt bra.

Mc-Bosse
2009-07-18, 14:10
Gillar inte riktigt att du antyder att de skulle va kinamaskiner vi kör....japan tror jag kawan e ifrån
och deras kedjespånnare;)

Jag byggde en sån här....tyst blev de o funka felfritt...

Jag skriver att den automatiska kedjespännaren på en kinamoped fungerar. Inget annat. :)

Mc-Bosse
2009-07-18, 14:19
Genom mc-motorernas kompakthet och att de är gjorda helt i aluminium, sprids ljud på ett knepigt sätt. Ofta svårt att höra varifrån olika missljud kommer även om det underlättar att köra "stetoskop" med en skruvmejsel (spetsen mot motorn och örat hårt mot handtaget). Att du med hörseln skulle kunna avgöra om någon enstaka ventil står snålt måste jag tyvärr tvivla lite på.
Vore jag som du, skulle jag öppna upp och kolla spelen i alla fall, särskilt om du inte riktigt vet när det gjordes senast.
Om du har system med shims, behöver du säkert inte kolla så ofta som var 500 mil i framtiden. Efter inkörning brukar de hålla sig riktigt bra.

Jag är inte något proffs på mc, inte alls. Vad jag hör är ett tickande på samma sätt som från mopedens ventiler. Jo det är med shims. Märker man inte på motorn gång om någon ventil har för litet spel? Startproblem, dålig kraft eller något?

Jag får väl öppna och kolla spelen. Jag vill inte hålla på om det inte är nödvändigt. För 20 år sedan kunde jag riva ner saker bara för att det var kul men inte nu längre. Då för 20 år sedan rev jag ner en saabmotor i sina beståndsdelar utomhus. Jodå jag fick ihop den igen! :) Vevlagren blandade jag ihop så dom hamnade inte rätt men motorn gick bra ändå. ;)

Guzzi-Leif
2009-07-18, 15:19
Ärligt talat tror jag inte att någon av människa född, skulle kunna höra eller märka ett eller två felaktiga ventilspel på en fyrcylindrig mc.
Tror gott du kan åka fram till hösten om du inte tvivlar starkt på föregående ägares omsorg om maskinen (och om du inte tänkt dig åka en väldig massa mil förstås).
Det rimligaste, om man inte älskar att meka själv, är väl att du mäter men låter en firma justera om behov finns. Har för mig att man måste lyfta kammarna på den där för shimsbyte men är inte 100.

När du mäter:
Se till att motorn är iskall, kolla att du verkligen har limits för just din maskin, ställ in vevaxel-läge exakt enligt verkstadshandboken.

Och du:
Det kan verkligen löna sig att låta en verkstad ta hela processen. Eftersom du väl har 2 ventiler/cylinder(??) och sannolikt de flesta ventiler ligger inom limit samt att din mc är särskilt enkel att riva ner, kommer de att klara jobbet på en grisblink.

Mc-Bosse
2009-07-18, 15:27
Och du:
Det kan verkligen löna sig att låta en verkstad ta hela processen. Eftersom du väl har 2 ventiler/cylinder(??) och sannolikt de flesta ventiler ligger inom limit samt att din mc är särskilt enkel att riva ner, kommer de att klara jobbet på en grisblink.

Jo det är min tanke faktiskt. Om jag kollar spelet och det är bra så måste jag nog ändå ha dit en ny packning och den kostar ju lite.

Slipper köpa shims, slipper tänka och slipper skita ner fingrarna om jag lämnar in den. :)

tomahs900
2009-07-19, 11:44
Jag skriver att den automatiska kedjespännaren på en kinamoped fungerar. Inget annat. :)
Förstod det va bara lite ironi.....:)