handdator

Visa fullständig version : right hand lifesaver



Gurrag
2009-07-17, 22:46
har kollat på denna video!

http://www.youtube.com/watch?v=81I_WJXTG0Q

Men vad menar han med "right hand lifesaver"

Innebär det att han tittar åt höger

Guzzi-Leif
2009-07-17, 23:56
Jag uppfattar det så (tittar).
Eftersom det är inspelat i vänstertrafik, skulle vi behöva tala om "left hand lifesaver" i så fall.

Nina
2009-07-18, 06:08
Ja det är att titta ordentligt innan man kör ut eller byter fil. Innan rondellen tittar han extra gång lite mer åt höger, en extra koll så ingen kör om honom på högra sidan och tar hans plats med risk att köra på honom.

För oss med vår trafik skulle vi kika en gång till lite mer bakåt på vänster sida innan vi kör in i rondell.

Jan-Olov
2009-07-18, 06:48
Jag såg inte att han kollade backspegegeln, men det är väll svårt att få med den rörelsen med och därtill få rätt vinkel på kameran.

Mc-Bosse
2009-07-18, 09:28
Min körlärare sa alltid att jag skulle ha höger fot i marken när jag stod still. Om jag inte hann växla ner till ettan innan jag kom till stillastående så hade jag då vänster fot ledig att växla ner med utan att behöva skifta fot att ha i marken. Att ha vänster fot ledig innebär också att jag utan att behöva skifta fot i marken kan lägga i neutral om stoppet blir längre.

Guzzi-Leif
2009-07-19, 01:14
Min körlärare sa alltid att jag skulle ha höger fot i marken när jag stod still. Om jag inte hann växla ner till ettan innan jag kom till stillastående så hade jag då vänster fot ledig att växla ner med utan att behöva skifta fot att ha i marken. Att ha vänster fot ledig innebär också att jag utan att behöva skifta fot i marken kan lägga i neutral om stoppet blir längre.

Är lite skoj att komma bakom en förare som stannat för rött i motlut och som sen börjar steppa okontrollerat för att få i ettan samtidigt som han/hon håller kvar cykeln med fotbromsen.
Har kanske hänt mig också... Vet inte varför jag hellre håller kvar maskinen med fot- än med handbroms.

Jan-Olov
2009-07-19, 04:01
Vid motlut brukar jag sätta båda fötterna bakom fotpinnarna, är inte motlutet för mycket håller jag lätt hojen.

Gurrag
2009-07-19, 06:53
Tack för alla svar