handdator

Visa fullständig version : yamaha XJ 400 bra eller dåligt



intemartin
2009-07-17, 21:42
tänkte ta MC kort nu när man väl har blivit 30 så man kan ta sig en tur utan ungar och fru:D i lugn och ro.

fastnade för en gammal goding XJ 400 (82a) då jag provkörde en sån för 15år sedan.

gammal som gatan men tycker den ser lagom ut för mig som trotts 12års B ´kort samt D kort, inte kört 2hjuling sen jag var 16år och då var det när jag i ett halvhjärtat försök skulle ta lätt mc kort men tröttnade. (honda NSR 125)


vad tror ni ett lagom objekt för en nybörjare ?

Guzzi-Leif
2009-07-17, 22:05
Duger absolut för det mesta man vill göra på en mc.
Det den inte passar för är två pers + packning och långresa.

intemartin
2009-07-17, 23:28
ok hur kommer det sig då den väl är nästan identisk med 550 och 650 förutom enkelskivbromsen fram.

eller är det de 46hk som inte räcker till ? eller problem med överhetning ?

fransson
2009-07-17, 23:35
ok hur kommer det sig då den väl är nästan identisk med 550 och 650 förutom enkelskivbromsen fram.

eller är det de 46hk som inte räcker till ? eller problem med överhetning ?
Är nog att den är lite klen att lasta ner, du bör nog upp på en 650.
Började själv med en 400 Yamaha som återfallshoj men upptäckte att den var i klenaste laget med frugan därbak

Guzzi-Leif
2009-07-17, 23:44
Min åsikt (inte nödvändigtvis rätt o riktigt):
Självfallet KAN man åka långresa med lite mindre maskin också men min erfarenhet är i alla fall att det blir hemskt tröttande.
Tycker man får vara öppen för att olika mc passar för olika saker. Till exempel skulle jag absolut inte vilja åka till Italien på en 170 hk sporthoj eller en custom-mc men å andra sidan passar såna hojar alldeles förträffligt i andra sammanhang.

Och bara för att säga emot mig själv lite: Jag har sett ett tyskt, rundlagt, medelålders par med full packning ovanpå en 30 hk Honda 250. På toppen av Grossglockner... Det rök om hela mc'n och motoroljan kokade så det brusade som ett orgelackord när han slog av motorn. Men visst gick det också - de hade definitivt skoj tillsammans.

Om vi säger såhär då: Det allra mesta du använder din mc till kommer att ge dig pur glädje och stora leenden med en sådan cykel. Ska du å andra sidan åka 80 mil per dag med passagerare och last för några veckors camping, då får du ha lite mer tålamod och inte beräkna alltför höga medelfarter (effekt, fjädring, bromsar o komfort är väl de bitar som gör att du inte bör hålla full fart i en sådan situation)

tomahs900
2009-07-18, 07:04
Finns en del trådar om bra nybörjar hojjar...
tänk på om du ska köra privat så får du inte köra upp på en 400:a om du inte ska ha
begränsat vill säga..

Guzzi-Leif
2009-07-18, 09:59
Tänkte också på detta med uppkörning.
Du vet väl om att XJ 400 inte kan användas vid körprov? Vare sig för begränsat eller obegränsat.
Dumma byråkrater!

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

pewa
2009-07-18, 11:51
Finns en del trådar om bra nybörjar hojjar...

Ta en titt längst ner i den HÄR (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2363) tråden, där finns en del samlade trådar kring mc-kort och nybörjarhojar.

Wolfie
2009-07-18, 15:43
Jag är i samma sits som dej intemartin och jag funderar på att köpa en yamaha dragstar 650. Men det är ju det med dom dumma reglerna med dom olika klasserna en dragstar 650 går ju varken in som tung eller mellan mc.
Det går väll att strypa till 25kw men då får man lägga några tusen på det sen så känns det ju dumt att ta mellan kort när man är så gammal ;)
Har en kompis som ska köpa sej en v-rod som jag kan låna och köra upp på men det är väll kanske inte den lättaste maskinen att köra upp på eller va tror ni?

Guzzi-Leif
2009-07-18, 16:19
Allra mest korkat i denna kråksång, är att klassningen begränsad/obegränsad inte är densamma när det gäller mc för uppkörning.
En klar möjlighet är förstås att skaffa sig erfarenheten, rutinen och körvanan genom privat övningskörning på sin egen mc men sedan ta några få lektioner och köra upp på körskolans maskin.

intemartin
2009-07-19, 12:51
ja det är lite knepigt med just upkörningen men jag tänkte ta några lektioner på trafikskola och köra upp med deras eller låna av en kompis för just upkörningen
en 400räcker för mig kommer nog max köra de 18milen till malmö för att hälsa på släkten osv, och runt i bokskogarna i runt häckeberga i skåne mkt fina vägar.
och så måste en sån vara rätt billig att försäkra. då förutom kostnad för mc och försäkring så är jag rätt rädd om kroppen så det blir ju mkt pengar på hjälm skinnställ ryggskena osv, så för att inte hetsa frun mer än jag redan gör när jag köper MC och ta MC kort så hoppas jag att en låg försäkringskostnad lugnar henner lite =)

Guzzi-Leif
2009-07-19, 12:53
ja det är lite knepigt med just upkörningen men jag tänkte ta några lektioner på trafikskola och köra upp med deras eller låna av en kompis för just upkörningen
en 400räcker för mig kommer nog max köra de 18milen till malmö för att hälsa på släkten osv, och runt i bokskogarna i runt häckeberga i skåne mkt fina vägar.
och så måste en sån vara rätt billig att försäkra. då förutom kostnad för mc och försäkring så är jag rätt rädd om kroppen så det blir ju mkt pengar på hjälm skinnställ ryggskena osv, så för att inte hetsa frun mer än jag redan gör när jag köper MC och ta MC kort så hoppas jag att en låg försäkringskostnad lugnar henner lite =)

Det låter som ett väldigt klokt koncept!
För den typen av körning är nog en fin 400 (som dina drömmars Yamaha) alldeles perfekt.

tomahs900
2009-07-19, 15:38
Hojta till om du vill ha sällskap i häckeberga...en av mina favoriter.

BanditJanne
2009-07-20, 01:34
Jag har en XJ650 -81 och det är inga problem att åka två på den, men åka på långsemester skulle jag nog undvika. Den är förresten till salu för en billig peng.

intemartin
2009-07-20, 14:14
Bandit janne

ja tyvärr så har jag redan lovat en annat att köpa hans om den är ok (ska hämta den i veckan)
men man vet ju aldrig det sjysta skicket kanske är en riktigt lik när man kommer fram och ska titta på den =)

thomas

ja vi lär nog ses där växte ju upp i de krokarna så mkt trimmad MT5 och Honda NSR 125cc
har man varvat sönder på de vägarna =)
lusten dog lite när man prövade en kompis honda 900 fireblade och nästan sket i brallan när den gick att dra upp på bakhjulet i närmare 200. men det är ju 14år sedan så nu är det nya tag.

intemartin
2009-07-23, 00:25
ja nu har jag hämtat hem bågen och några frågor som de fd ägarna inte kunde svara på
vad ska det vara för olja i motorn ? då den ståt i nästan 10år.
och däcken är ok men de är ju minst 10år gamla är det inte lika bra att byta ?

Gert
2009-07-23, 03:03
Oljan vet jag inte annat än vad hojen är tänkt för men däcken hade jag bytt direkt. Den största faran tror jag är att packboxarna ger upp efter sin 10 åriga vila.

Mats Liifv
2009-07-23, 07:53
Oljan vet jag inte annat än vad hojen är tänkt för men däcken hade jag bytt direkt. Den största faran tror jag är att packboxarna ger upp efter sin 10 åriga vila.

Instämmer, tror att du kan räkna med att det kommer att bli en del ojeläckage på olika ställen. Packningar torkar. Däcken bör nästan ha torrsprickor vid det här laget. Olja, filter, stift och däck skulle jag byta direkt, innan jag ens skulle starta hojen.

intemartin
2009-07-23, 11:51
jo märker att det började läcka ur både det ena och det andra nu =(
men jag har en godvän som gillar att skruva med MC rätt duktig faktiskt kan ställa ventiler och alt
blir väl att han får titta på den.

ska byta olja filter idag. häller i nåt mineral 10-40W blir nog bra.

Gert
2009-07-23, 12:14
jo märker att det började läcka ur både det ena och det andra nu =(
men jag har en godvän som gillar att skruva med MC rätt duktig faktiskt kan ställa ventiler och alt
blir väl att han får titta på den.

ska byta olja filter idag. häller i nåt mineral 10-40W blir nog bra.Det finns packboxar i framgaffeln och det kan även finnas i hjulen, kolla även dem innan lagerna får stryk.

intemartin
2009-07-23, 19:13
nån som vet var man kan köpa mc delar via nätet. typ packboxar osv
har googlat men kommer bara till dvs handlare

Mats Liifv
2009-07-23, 21:08
nån som vet var man kan köpa mc delar via nätet. typ packboxar osv
har googlat men kommer bara till dvs handlare

Kolla http://www.touring.se dom brukar ha en del slitdelar!

intemartin
2009-07-23, 21:26
Kolla http://www.touring.se dom brukar ha en del slitdelar!

tack för tipset de hadde ju alt köpte ny sadelklädsel med den gamla såg minst sagt sleten ut.

intemartin
2009-07-23, 22:27
nästa söndag är det dags att byta packboxar och olja filter, luftfilter, tändstift, sadelklädsel samt kolla över elsystemet som bara kan klicka till och hojen dör och man måste pilla lite på kablarna innan den startar igen.

så det blir nog en trevlig heldag i verkstan.

Guzzi-Leif
2009-07-24, 19:42
Grattis!
10W-40 blir nog alldeles utmärkt (krav o volym brukar för övrigt stå ingjutet på motorblock eller oljepåfyllningslock). Kolla bara att vald olja är JASO-klassad (passar för koppling i oljebad).
Gå inte på myten att äldre mc ska ha olja med antik-klassning - även äldre mc mår bra av teknikutvecklingen hos oljebolagen.
Lycka till med allt skoj du har framför dig och berätta gärna för oss andra hur det går.

intemartin
2009-07-24, 20:00
Grattis!
10W-40 blir nog alldeles utmärkt (krav o volym brukar för övrigt stå ingjutet på motorblock eller oljepåfyllningslock). Kolla bara att vald olja är JASO-klassad (passar för koppling i oljebad).
Gå inte på myten att äldre mc ska ha olja med antik-klassning - även äldre mc mår bra av teknikutvecklingen hos oljebolagen.
Lycka till med allt skoj du har framför dig och berätta gärna för oss andra hur det går.

Ja det blir nog jättebra

har bestämmt mig att fixa upp den till toppskick så nästa helg ska nya sadeln på samt byta alla oljor samt byta packboxar sen ska min vän som är elektriker dra om all el i hojen med nya sladdar. samt riva motorn och ställa ventilerna (bra att ha vänner med för mkt fritid ;D )

körde 500meter på gården och däcken sprack nästan så nya sulor ska på vilket märke ska man ta? michelin ?