handdator

Visa fullständig version : Allergirundan



Gert
2009-07-15, 17:10
Jag var ute och körde igår och blev träffad av en insekt vid vänstra tinningen (kör med öppen hjälm)
och en smärta likställt med ett getingstick som kom på direkten vid tillslaget. Jag har aldrig varit allergisk mot något innan heller men öronen började kännas som om det hade slagit lock för dem och undersidan av överläppen fick stickningar medan tinningen fortfarande sved. Jag körde hemåt och tog av mig för att ta en dusch och såg att från halva låren och uppåt och ovansida fötter och mellan tårna var som om jag hade badat i en nässel bunke. Ringde sjuklinjen och fick besked att ta mig till sjukhuset omedelbart för medicinering och observation......tick tack tick tack tick tack.
Allers kan jag utantill (iaf det nummert) 00.30 fick jag bege mig hemåt med medicin till morgonen och ett recept till Apoteket för adrenalinspruta och tabletter som jag hädanefter måste ha med mig överallt.
Jag hade fått en kraftig (allvarlig) allergichock.
Tråkig avslutning på en härlig runda.

Jonas
2009-07-15, 17:50
Fy, det där låter allvarligt! Igår när vi vände hemåt efter en skön runda fällde jag ned visiret när mäteren kröp uppåt 80 och bara sekunder efteråt small det till ordentligt i visiret. Som om en sten hade träffat mig. Lyckligtvis slapp jag bli stungen och få tillbringa min kväll som du. Ska du verkligen fortsätta köra med öppen hjälm?

Gurrag
2009-07-15, 17:52
Synd att råka ut för en allergi. Men åt andra sidan så är det bättre att veta än att råka ut för en allergisk chock när man är långt från civilisationen.

Tycker det är synd att folk råkar illa ut men beundrar åt andra sidan de möjligheter som ett samhälle medför. Moderna mediciner hjälper många till ett bättre liv.

Gert
2009-07-15, 23:13
Det var mycket trevligt och omtänksamt bemötande hos personalen på akuten i Lund denna kväll så det enda negativa var urvalet av tidningen på rummet.
Jag har nu utrustat med mig en Adrenalin spruta och en pkt Betapred (tot 481kr) som ska vara med mig i 3år! Vi hade en onsdagstur i klubben idag där jag berättade om gårdagen så sa en av dem som var med att han hade blivit getingstucken för två år sedan med medvetslöshet och liknande symptom, han berättade att första året fick han en spruta med ett sorts vaccin varje månad för att andra året något glesare för att nu få fyra stycken på ett år. Sen skulle han antagligen var "normal" sen....
Ja och jag kommer att fortsätta andvända min öppna hjälm nu på sommaren precis som alltid, intergralhjälmen får hänga till senhösten och frosten närmar sig. Dumt ? ja men jag gillar luften i ansiktet och skulle nog kört betydligt mindre om jag skulle bara ha den heltäckande hjälmen men däremot är jag inne på att skaffa den med "hakskydd" om ser ut som en Amerikansk rugbyhjälm men den hjälper iofs. inte mot insekter.

tomahs900
2009-07-15, 23:50
Låter som när jag i fjol fick in en skitig geting i handsken...hela armen svulna upp o fick nässelutslag.
Rosenfeber kalla dom det....skitfarligt tydligen,som bältros förklara dom....piller o pens i 10 dagar...

Gnistvändaren
2009-07-15, 23:55
det enda negativa var urvalet av tidningen på rummet.
Jag har nu utrustat med mig...

Stoppa ner ett oläst nummer av valfri (hoj-)tidning i packningen så är du förberedd för nästa gång. ;D

Skönt att höra att det gick bra för dig efter omständigheterna. Det är läskigt att se en allergisk reaktion sätta igång hos någon, och jag är glad att jag (som du) inte har några kända allergier eller överkänsligheter av det slaget. Din berättelse var en bra påminnelse om att man inte kan vara allt för säker på den saken.

Varje gång en insekt med ett högljutt "platt!" förvandlas till en gulgrön sörja mitt i synfältet så påminner jag mig själv om att alltid alltid alltid ha visir eller åtminstone solglasögon för att skydda ögonen. Att visiret skyddar mot det du råkade ut för är ännu en anledning för mig.

klaus
2009-07-16, 06:35
Det finns flera öppna hjälmar som man kan få visir framför ansiktet,då kan du känna lite av vinden och ändå vara säker för allt flygande.
Vad hade hänt om det hade varit en sten istället,hojåkning har nog med risker så varför utsätta sig för något i onödan. No,ingen moralpredikan,det var bara min undran :rolleyes:
Annars bra att du klarade dig,kanske läge för den så kallade trisslåtten

Nina
2009-07-16, 07:35
Oj vilken tur att det gick bra trots allt. Det finns folk som blivit allergiska i gammal ålder, min pappa tex. Plötsligt tålde han inte hyacinter så han hade ett helsike varje år strax före jul när butikerna doftade gott av hyacinter. Själv har jag börjat ana jag inte tål pollen varje vår. Det är inte så att jag måste ta mediciner men det är på den nivån att jag snorar och nyser, det rinner ur ögonen, det kliar lite i halsen. Bara så där att man misstänker och inte kan sätta fingret på det helt och hållet och vara 100% säker.

Jag vet att jag inte tål sjuka hus, då blir jag dålig. Det behöver inte ens synas nåt, andra behöver inte bli dåliga fast de påstår de inte tål mögliga hus. Jag är skitkänslig där men tydligen finns det olika sorters mögelsporer i sjuka hus för vissa tål jag och andra blir jag skitdålig av. Kanske beror på vilket material det sitter i?
Svärmors nya hus i Höganäs tål jag inte, jag blev jättedålig. Hon trodde det berodde på pollen men då ska hon ha mer pollen inomhus i så fall. För utomhus blev jag bra!

Ja man kan bli känslig i vuxen ålder, inte alltid man tål allt som förr. Bra att det gick bra för dig trots allt. Och nu vet du att du inte tål getingstick, bra att veta.

Mats Liifv
2009-07-16, 07:52
Jag förstår Klippans längtan efter frisk luft i ansiktet. Körde mycket med öppen hjälm och glasögon, förr. Efter en ordentlig marksyning med cross-integral vågar jag inte åka med jet-hjälm längre. Kan föreställa mig hur mitt ansikte skulle sett ut om jag inte haft en integralhjälm. Kör i stället med visiret öppet och solglasögon.

På sjuttiotalet, när visiret knäpptes fast på hjälmen med tryckknappar, fick jag in en geting en gång. Den studsade i bröstet och in i hjälmen. Omöjligt som det var att öppna hjälmen i fart var det bara att försöka sakta in och köra till sidan på motorvägen jag åkte på. När jag väl stannat hade jag redan blivit stucken i kinden, som svullnade upp lite grand. Inget värre än så. Det var senaste gången jag blivit getingstucken, 1978. Vet därför inte hur det är med allergi idag. Har rätt kraftig pollenallergi och även hyacinter ställer till besvär.

Otäckt just det där med getingar, ett antal dödsfall varje år. Oftast då med personer som inte vetat om att de varit allergiska.

Mc-Bosse
2009-07-16, 19:13
Jag tycker jag känner vinden i ansiktet med intergralhjälmen om jag öppnar visiret bara 1 cm. Skulle aldrig för mitt liv köra med något annat än intergral men jag var ju inte med då det begav sig... när hjälm inte var något obligatorikt ens.

Det är så jädra irriterande att få in en liten jävla fluga eller nå't när man kör! Jag fäller oftast ner visiret innan jag börjar köra. Med pinlock så immar det ju aldrig igen. Nu bor jag i skogen med en stor mängd flygande djur på sommaren.

På tal om flygande djur? Tror ni att duvan som inte flyttade sig överlevde frontalkrocken med min buss i 90 km/ tim idag? Den träffade under framrutan i plåten... eller rättare sagt det där andra lätta materialet... som jag inte minns vad det heter! Senil-light!

Duvan överlevde nog inte nä...

Boven
2009-07-16, 23:39
Jag tycker jag känner vinden i ansiktet med intergralhjälmen om jag öppnar visiret bara 1 cm. Skulle aldrig för mitt liv köra med något annat än intergral men jag var ju inte med då det begav sig... när hjälm inte var något obligatorikt ens.

Det är så jädra irriterande att få in en liten jävla fluga eller nå't när man kör! Jag fäller oftast ner visiret innan jag börjar köra. Med pinlock så immar det ju aldrig igen. Nu bor jag i skogen med en stor mängd flygande djur på sommaren.

På tal om flygande djur? Tror ni att duvan som inte flyttade sig överlevde frontalkrocken med min buss i 90 km/ tim idag? Den träffade under framrutan i plåten... eller rättare sagt det där andra lätta materialet... som jag inte minns vad det heter! Senil-light!

Duvan överlevde nog inte nä...

Men en glad räv, eller mås!