handdator

Visa fullständig version : MP3 filmer



Jonas
2009-07-14, 00:49
Hittade denna film (http://www.youtube.com/watch?v=4_-pPifsSqo) på Tuben. Det händer inte så mycket i filmen, men det är den bästa filmen jag sett där man ser en MP3 in action framifrån.

Jag fortsätter hålla utkik efter andra intressanta filmer med MP3-tema och länkar till dem här.

By the way är vi några som kör en Södertörnsrunda imorgon. Start Gullmarsplan 18.00. Alla är välkomna att hänga på. Särskilt medlemmar från hojen.nu! :)

tomahs900
2009-07-14, 10:07
Ser rätt ostabilt ut trots stödhjul.....e den så för dig med eller de beror på föraren?

Jonas
2009-07-14, 10:28
Tänkte också på det när jag såg filmen, men nej, jag upplever den som vilken tvåhjuling som helst. Jag tror att killen som kör kanske är ovan och osäker på hur den ska bete sig. Enligt flera mc-relaterade tester går en Mp3 att lägga ned i 40 graders lutning. När jag körde på bana i juni, så testade jag att lägga ned den ganska så djupt, men då tog centralstödet i vid cirka 30 graders lutning. Inte jag på bilden dock. :)

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1200

tomahs900
2009-07-14, 15:22
ok tänkte väl de oxå....dags att demontera centralstöd då?:)

Guzzi-Leif
2009-07-14, 22:25
Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva:
Så jäkla läcker den där manicken verkar! Så skoj att någon kommer med något helt nytt, "assymetriskt", i vår konservativa bransch.

Jonas
2009-07-14, 23:03
Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva:
Så jäkla läcker den där manicken verkar! Så skoj att någon kommer med något helt nytt, "assymetriskt", i vår konservativa bransch.

Idag har vi varit ute på en riktigt skön runda ute på Södertörn utanför Stockholm. Vi avverkade tio mil i en fantastisk miljö med perfekt väder och tomma och kurviga vägar. MP3:an går underbart fint och mjukt med bra vrid när det behövs. Jag provade att lägga ned hojen ordentligt vid ett par tillfällen och det gick hur fint som helst.

Nu har jag snart avverkat hundra mil och jag känner mig allt mer bekväm med min MP3. Jag tycker till och med om att hamna i centrum. Som när vi rullade in på Rosenhill för en kaffe och räksmörgås. Alla sträcker på sig och tittar, men ingen tordes kommentera eller fråga något trots att jag såg att de hade tusen funderingar. :-)

Guzzi-Leif
2009-07-14, 23:54
Idag har vi varit ute på en riktigt skön runda ute på Södertörn utanför Stockholm. Vi avverkade tio mil i en fantastisk miljö med perfekt väder och tomma och kurviga vägar. MP3:an går underbart fint och mjukt med bra vrid när det behövs. Jag provade att lägga ned hojen ordentligt vid ett par tillfällen och det gick hur fint som helst.

Nu har jag snart avverkat hundra mil och jag känner mig allt mer bekväm med min MP3. Jag tycker till och med om att hamna i centrum. Som när vi rullade in på Rosenhill för en kaffe och räksmörgås. Alla sträcker på sig och tittar, men ingen tordes kommentera eller fråga något trots att jag såg att de hade tusen funderingar. :-)

Pilutta dom!

Mats Liifv
2009-07-15, 08:53
Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva:
Så jäkla läcker den där manicken verkar! Så skoj att någon kommer med något helt nytt, "assymetriskt", i vår konservativa bransch.

Kan bara instämma med Guzzi-Leif, kul med nya grepp. Hoppas att det inte blir en dagslända utan att sorten kan etableras. Borde kunna passa som pendlingsfordon för ganska många i storstäderna.

Jonas
2009-07-15, 09:56
Kan bara instämma med Guzzi-Leif, kul med nya grepp. Hoppas att det inte blir en dagslända utan att sorten kan etableras. Borde kunna passa som pendlingsfordon för ganska många i Storstäderna.

Vad jag förstått är MP3 en oerhörd framgångssaga. Inte bara i Europa utan även i USA. Den största anledningen är förstås att du som B-kortsinnehavare plötsligt kan köra hoj lagligt. Har också förstått att Piaggio inte vill pusha lyckan mot politikerna genom att öka motorvolymen i kommande MP3-generationer.

Personligen tycker jag, och de hojåkare som testat Mp3:an, att det är märkligt att man tillåter denna variant av hoj på endast B-kort, då skillnaden i sadeln inte skiljer sig åt mot att köra en 400 cc tvåhjuling. Personligen klarar jag det då jag är 47 år och haft körkort och bil sedan jag var 18 och har rasat av mig för länge sedan. Däremot vill jag inte se unga killar i trafiken på Mp3:or utan att de tagit A-kort. Det är ju bara att titta på hur de kör med sina trimmade EU-mopeder eller i ännu värre fall med fyrhjulingar.

Nu är Mp3 400 dock så pass dyr (ca 94 000), så vilken ung man som helst lär lyckligtvis inte ha råd att skaffa en. :)

Men jag gillar också att branschen, som ju annars är väldigt konservativ, vågar prova nya grepp. Inte minst om det kan påverka miljön och trafiksäkerheten positivt.

Jag vill även tillägga, apropå Rosenhill igår, att även om många slänger långa blickar efter min Mp3, så har jag hitills bara stött på en negativ kommentar om hojen och det var från en ung sporthojskille på SMC´s forum. Men han blev ganska kraftigt tilltufsad av övriga forummedlemmar. :-)

Mats Liifv
2009-07-15, 10:52
Finns det några fler tillverkare av liknande fordon eller är Piaggio ensam herre på täppan?

Japanerna brukar vara snabba om det är något som är populärt...:rolleyes:

Jonas
2009-07-15, 11:12
Ja, det lär vara fler som är på gång att hänga på konceptet och det finns en tillverkare som redan är ute med en trehjuling som helt går på elkraft. Vectrix, se bild nedan. Peugeot har en modell på gång som är en hybrid. BMW var på gång, men har tillfälligt lagt planerna på is. Men jag tror att trehjulingar kommer att synas betydligt mer i trafiken inom några år.

Mats Liifv
2009-07-15, 12:45
CanAm har en trehjuling (http://spyder.brp.com/en-US/See/Can-Am/Showroom/Index), såg den i Strängnäs på bröstcancerrundan nu senast.

Festligt, såg en så´n på stan idag. En gul rackare. Verkar vara en riktigt häftig sak...

Mc-Bosse
2009-07-15, 12:51
Ser rätt ostabilt ut trots stödhjul.....e den så för dig med eller de beror på föraren?

Det är väl snarare själva filmen som är ostadig? Kolla tvåhjulingen. Den wobblar hej vilt ju!

tomahs900
2009-07-16, 00:03
Vet sen tidigare ägare av en 4hjuling att de va begränsad effekt på den för att få föras på allmän med
b-kort e de samma regler för en 3hjuling?
can-am har jag sett på mc-huset i malmö o även en live i Ystad....
ser seriöst ut som en gigantisk o rolig snö scooter på hjul...

tomahs900
2009-07-16, 00:08
Det är väl snarare själva filmen som är ostadig? Kolla tvåhjulingen. Den wobblar hej vilt ju!

Jo men de syns även på föraren att han e osäker.....istället för att titta långt fram
i svängarna tittar han 2-3 meter framför sig eller på hastighetsmätaren så svängarna blir "ryckiga"
Som jag ser de e han ingen rutinerad mc förare....kameramannen e nog ungefär lika rutinerad....

Jonas
2009-07-16, 00:17
Nej, inga begränsningar på trehjulingar. Can-Amen är ett monster, men har urusla vägegenskaper. Den beter sig inte alls som en hoj. Den motstyr inte, men är säkert skitrolig att busa med på lämpliga rakor. (borde vara begränsad effekt, min anmärkning). Samma sak med fyrhjulingar som ju inte heller motstyr som en mc. Därför har de antagligen en begränsad effekt. Här är Trafikstyrelsen inkonsekventa. En Mp3 däremot motstyr som vilken mc som helst så ur vägegenskapssynpunkt kunde de kanske tillverka en 1000 kubikare. Men det lär inte ske. Hoppas jag.

tomahs900
2009-07-16, 07:15
Nej, inga begränsningar på trehjulingar. Can-Amen är ett monster, men har urusla vägegenskaper. Den beter sig inte alls som en hoj. Den motstyr inte, men är säkert skitrolig att busa med på lämpliga rakor. (borde vara begränsad effekt, min anmärkning). Samma sak med fyrhjulingar som ju inte heller motstyr som en mc. Därför har de antagligen en begränsad effekt. Här är Trafikstyrelsen inkonsekventa. En Mp3 däremot motstyr som vilken mc som helst så ur vägegenskapssynpunkt kunde de kanske tillverka en 1000 kubikare. Men det lär inte ske. Hoppas jag.
Får nog motsäga dig lite där...Canam kan jag inte svara för men fyrhjulingen har kanon vägegenskaper
finns kurvor jag tog snabbare med den än vad jag gör med hojjen idag...då hade vi ändå offroad däck på
på den...med ett par breda o låga gatsulor på den hade den blivit än grymmare...dock hade ju halva
nöjet med den försvunnit då den mest va ute i obygden o sprätte lera....

Jonas
2009-07-16, 10:18
Jag tror visst att en fyrhjuling funkar bra i den miljö där den hör hemma. Just precis där du skriver att ni var och körde. Off road och i skogen.

tomahs900
2009-07-16, 10:51
Jag tror visst att en fyrhjuling funkar bra i den miljö där den hör hemma. Just precis där du skriver att ni var och körde. Off road och i skogen.

Kan man hantera en quad som den ska hör den hemma på vägen lika mkt som bil,bågar o 3-hjulingar...
Allt hänger på den som kör.
Problemet ligger nog mest i de fördomar folk fått om dom pga buskörningar av ynglingar...
Men hade dom ynglingarna fått tag i en bil eller mc eller en mp3a istället hade dom gett dom
dåligt rykte med....
Hade inte så många billiga kina kopior funnits hade nog inte ryktet varit som de e idag i heller tror jag.

Jonas
2009-07-16, 12:18
Jag har inga fördomar mot fyrhjulingar. Jag tycker att de är utmärkta som arbetsredskap, hade själv användning för den när jag hade hästgård för länge sedan. Vad jag tänkte på var köregenskaperna på asfalterad väg, vid undanmanövrar etc, jämfört med mc. Och visst är man less på dessa ynglingar i Stockholm som framför dessa maskiner på ett fullständigt oacceptabelt sätt. För övrigt verkar de vara skitroliga att köra offroad/cross med. :-)

tomahs900
2009-07-16, 12:44
Jag har inga fördomar mot fyrhjulingar. Jag tycker att de är utmärkta som arbetsredskap, hade själv användning för den när jag hade hästgård för länge sedan. Vad jag tänkte på var köregenskaperna på asfalterad väg, vid undanmanövrar etc, jämfört med mc. Och visst är man less på dessa ynglingar i Stockholm som framför dessa maskiner på ett fullständigt oacceptabelt sätt. För övrigt verkar de vara skitroliga att köra offroad/cross med. :-)

Tror nog inte du testat en "riktig" quad....ett fruktat grepp på asfalt....

Jonas
2009-07-16, 12:56
Nej, jag har inte testat en riktig quad. Men det vore kul på en lämplig bana. :)

tomahs900
2009-07-16, 13:40
Hela sverige e ju en lämplig bana....
Har du a behörighet?

Jonas
2009-07-16, 14:28
Nej, jag har B-kort sen 1980.

Jonas
2009-07-16, 15:02
Nu har del 2 (http://www.youtube.com/watch?v=dRpwigzhvvU) av filmen kommit upp på tuben. Här lägger han ner hojen ordentligt redan i början av filmen. Det ser stabilt ut. Men i en senare sekvens ser det ostadigare ut och det ser ut som om det beror på att föraren inte riktigt vågar följa med hela vägen. Nu är det ju inte såhär som jag kör i normala fall, men det är kul att se på. Själv gillar jag att cruisa och njuta av naturen. :-)

tomahs900
2009-07-16, 15:57
Ja, jag har A-kort sen 1980.

Ok trodde du va en b-kortare...men ok,varför kör du en Mp3:a då?
Gillar du dom så mkt?

tomahs900
2009-07-16, 15:59
Nu har del 2 (http://www.youtube.com/watch?v=dRpwigzhvvU) av filmen kommit upp på tuben. Här lägger han ner hojen ordentligt redan i början av filmen. Det ser stabilt ut. Men i en senare sekvens ser det ostadigare ut och det ser ut som om det beror på att föraren inte riktigt vågar följa med hela vägen. Nu är det ju inte såhär som jag kör i normala fall, men det är kul att se på. Själv gillar jag att cruisa och njuta av naturen. :-)

Kolla själv på tuben o hittade INGA klipp på någon som kör "vuxet" med en atv???!!!
Inte konstigt dom har sådant rykte....syynd.

Men kolla denna filmen så kan du se hur stabila dom e om man vet vad man gör...dock e de idioti dom håller på med...

http://www.youtube.com/watch?v=KQzxw_SVqTU&feature=related

Jonas
2009-07-16, 16:25
Haha, jag fick hjärnsläpp förut. Satt samtidigt och gjorde lite bankärenden. Nej, jag har inte A-kort. :o Ska kolla filmen senare. Måste ut en sväng nu.

tomahs900
2009-07-16, 20:05
Haha, jag fick hjärnsläpp förut. Satt samtidigt och gjorde lite bankärenden. Nej, jag har inte A-kort. :o Ska kolla filmen senare. Måste ut en sväng nu.
Hoppas de blev rätt på banken:)

Jonas
2009-07-16, 20:29
Ja, det blev nog rätt den här gången. För två år sedan satt jag i telefon samtidigt som jag betalade räkningar och glömde att sätta förfallodatum. Jag betalade räkningar för tre månader framåt... Det var tungt att se saldot efteråt. ;)

Såg filmen. De ser ut att ha kul, men det liknar inte hojåkning, Mer små bilar med sprutt i. :)

tomahs900
2009-07-16, 20:33
Ja, det blev nog rätt den här gången. För två år sedan satt jag i telefon samtidigt som jag betalade räkningar och glömde att sätta förfallodatum. Jag betalade räkningar för tre månader framåt... Det var tungt att se saldot efteråt. ;)

Såg filmen. De ser ut att ha kul, men det liknar inte hojåkning, Mer små bilar med sprutt i. :)

gokarts....

Faktiskt riktigt skoj om man har kontroll...

Mc-Bosse
2009-07-16, 20:56
Kolla själv på tuben o hittade INGA klipp på någon som kör "vuxet" med en atv???!!!
Inte konstigt dom har sådant rykte....syynd.

Men kolla denna filmen så kan du se hur stabila dom e om man vet vad man gör...dock e de idioti dom håller på med...

http://www.youtube.com/watch?v=KQzxw_SVqTU&feature=related

Med en mc eller mc av typen mp3 behöver du inte sladda för att komma snävt runt en kurva... ;)

tomahs900
2009-07-16, 21:02
Med en mc eller mc av typen mp3 behöver du inte sladda för att komma snävt runt en kurva... ;)

De behöver man inte med en quad heller bara o släppa tumgasen lite...mer en illustration att dom e stabila.

Men dom har roligare i kurvan än vad vi har:)

Håller själv på o lära mig "drifting" nu....o de blir roligare.

Mc-Bosse
2009-07-17, 18:17
Men dom har roligare i kurvan än vad vi har

Nä, nerlägg är kul!

tomahs900
2009-07-17, 20:04
Nä, nerlägg är kul!

Inte med en quad:)
Känns som de gått fär fort då:)