handdator

Visa fullständig version : Ebay-tachometer!



Mc-Bosse
2009-07-11, 02:32
Hej!

Efter min vurpa för ett tag sedan så pajade varvräknaren. Nu har jag precis hittat en på Ebay. Från en 82:a men ser precis ut som min både framifrån och bakifrån. Enda skillnaderna är att på min har jag oljetryckslampa och fuel/stop lampa.

På denna jag köpt finns inte dessa kontrollampor men däremot en inbyggd voltmätare. Oljetryckslampan är inga problem för längst upp mellan hastighetsmätare och varvräknare sitter en röd oil-lamp som inte används. Där kan jag ju koppla kabeln för oljetrycket. Fuel/stoplampan får jag fixa med en separat lampa.

Voltmätaren på den nya måste ju gå att koppla in även om jag inte har en voltmätare nu.

Fuel/stop-lampan ja... Den fungerar som så att när det är dags att vrida bensinkranen till RES så tänds lampan. Den andra funktionen är bakvänd enligt mitt tycke. Jag fick kolla i handboken och där står som följer när det gäller denna kontroll av bromsljuset. När man bromsar tänds alltid lampan (vilket faktiskt är ganska irriterande vid mörkerkörning). Om bromsljuset lägger av så tänds fortfarande kontrollampan när man bromsar men blinkar konstant när man inte bromsar.

Hur kunde Kawasaki få får sig att funktionen på detta viset är den optimala? Enligt mitt sätt att se på det så ska lampan tändas om bromsljuset lägger av, annars ska den inte lysa alls.

Gibson
2009-07-11, 08:43
Ja det håller jag med om, konstig konstruktion det där med bromsljuset.;)

Nina
2009-07-11, 08:57
Ja man tycker den borde tändas om det *inte* fungerar för att uppmärksamma föraren att vara extra vaksam på övrig trafik bakom sig.

Mc-Bosse
2009-07-31, 10:33
Hej!

Bättre begagnad varvräknare med inbyggd voltmätare är nu monterad med både rättvisande varvtal och fungerande voltmätare. Den gamla varvräknaren hade oljelampa och broms/fuel lampa integrerade. Dessa kontrollampor ska jag koppla in på någon extern lampa som jag inte vet var jag ska sätta än. Sladdar till belysning och voltmätare är kopplade efter en del detektivarbete. Med elschema för min mc-modell i Haynes reparationshandbok och tittande på sladdarna från mittendelen från en Honda (som det står skrivet CM 400 på i tusch) där oljelampan nu är inkopplad.

Allt fixat inne i strålkastaren som är lite av en elcentral där alla sladdar är kopplade. Men nu har neutrallampan lagt av och jag kan inte trots omfattande felsökning förstå varför. Kontrollampan är hel och jag har inte vad jag vet varit på några andra sladdar än de jag behövt för att koppla in olika saker.

Jag tror dock att jag gjort något som gör att neutrallampan inte får ström men kan inte komma på vad. Osannolikt vore det ju om kontakten vid växelspaken skulle lagt av just nu men man ska aldrig säga aldrig... ;) Inkopplingen sen innan är också knepig för om jag slår från halvljuset på styret så slocknar alla kontrollampor. Som om personen som kopplat in den mittre Hondadelen plockat strömmen från strömsladden till halv/parkeringsljuset... Det gör ju egentligen inget för halvljuset är alltid på och slocknar när tändningen vrids av.

Felsökning ska fortgå imorgon!

Edit: jodå en gäng med säkringar inhandlade jag igår om ifall att jag skulle kortsluta något... ;);)

leffa
2009-07-31, 10:37
jag lider med dig skulle ha fått hybris om det var min mc:(

Mc-Bosse
2009-07-31, 10:40
jag lider med dig skulle ha fått hybris om det var min mc:(

Skam på den som ger upp! :D

Nina
2009-07-31, 10:57
Du kan ta bort din tråd själv (Förbannade el! (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=22513#post22513)) så länge ingen hunnit skriva svar där. ;)
Gå till Ändra, sen trycker du på Radera. Där kan du välja hård radering eller vad det står och klicka på OK så ska tråden försvinna. Tror jag, nu blev jag lite osäker men prova.

Mc-Bosse
2009-07-31, 11:02
Du kan ta bort din tråd själv (Förbannade el! (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=22513#post22513)) så länge ingen hunnit skriva svar där. ;)
Gå till Ändra, sen trycker du på Radera. Där kan du välja hård radering eller vad det står och klicka på OK så ska tråden försvinna. Tror jag, nu blev jag lite osäker men prova.

Nä jag hittar inget radera. Jag har sett det i trådar förr men inte nu. Kanske för att jag själv redigerade mitt ursprungliga inlägg. Nåja, det fixar PEWA!

Hoppas huvudvärken har försvunnit! :)

Guzzi-Leif
2009-07-31, 11:30
Fordonselektriskt är skoj och utmanande. Tycker du gör ett jäkla bra jobb i denna härva, Bosse!
Särskilt stimulerande blir dessa jobb då det kan skilja så mycket i dragningen mellan/inom årsmodellerna av samma mc.
Frilägeslampa brukar alltid ordnas så att det ska vara ström till lampan så fort tändning slagits på och sedan går en kabel från andra polen på lampan ner till frilägesgivaren där kretsen sluts (jordas) vid ett visst läge på selektortrumman. Följ kretsen hela vägen (ström till lampan när tändning är på? hel glödlampa? funkis kabel och anslutning ner till givaren?) så fixar du detta också!

För övrigt var det så skoj att få rätt om mittkonsolen, att det var till en Honda. Jag har letat bilder som en galning med Google utan att hitta den rätta konsolen... (Prestige? Jag? Nääää...!)

Mc-Bosse
2009-07-31, 11:42
För övrigt var det så skoj att få rätt om mittkonsolen, att det var till en Honda. Jag har letat bilder som en galning med Google utan att hitta den rätta konsolen... (Prestige? Jag? Nääää...!)

Hahahahaha! Det är kul att du är engagerad! :D

Sen är det ju trevligt med en voltmätare. Jag tycker om sånt! Den fungerar ju också. Slår på tändningen och den visar 12,5 volt och klättrar upp till ca:13,5 med motorn igång.

Mc-Bosse
2009-08-04, 18:38
För övrigt var det så skoj att få rätt om mittkonsolen, att det var till en Honda. Jag har letat bilder som en galning med Google utan att hitta den rätta konsolen... (Prestige? Jag? Nääää...!)

Honda CM 400 instrument (http://farm4.static.flickr.com/3216/2805059170_ddc3a53811.jpg?v=0)
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://farm4.static.flickr.com/3216/2805059170_ddc3a53811.jpg%3Fv%3D0&imgrefurl=http://flickr.com/photos/10692020%40N03/2805059170/&usg=__BpFzmlodCbnJAwYXneKfcOflVMM=&h=375&w=500&sz=158&hl=sv&start=44&um=1&tbnid=ESyOSAeVc5TqdM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DHonda%2BCM%2B400%26ndsp%3D21%26hl%3Ds v%26safe%3Doff%26rlz%3D1I7GGLD_sv%26sa%3DN%26start %3D42%26um%3D1

Prestige? Jag? Nädå... ;)

Guzzi-Leif
2009-08-12, 22:47
Härligt jobbat!
Vi borde jobba ihop du och jag; ska vi starta kombinerad mc-skrot och -verkstad?

Mc-Bosse
2009-08-13, 06:40
Ok. Men då är jag arbetsledare och talar om för dig vad du ska göra. ;-)