handdator

Visa fullständig version : Bestyckningssats LS650P



Fleem
2009-07-08, 17:46
Hej! Jag är grön som gräset här på forumet som ni kan se och jag behöver De Visas hjälp.

Jag håller nu på att svetsa mig ett rakt rör till min Suzuki Ls650p och har hört att man borde bestycka om förgasaren för att inte tappa effekt efteråt. Så det var detta jag hade tänkt göra men jag har ingen aning om vilken storlek jag ska köpa eller vad som passar.

Det är en Mikuni Bs40SS förgasare, 40mm (1.57). Är det någon som har några tips om vad jag kan köpa för munstycke eller vars jag kan hitta sånt?
Det skulle vara högst tacksamt!

Molgan
2009-07-08, 19:35
När det gäller tekniska frågor så är jag den minst kvalificerade här att svara och hoppas att nån kunnig sköter den biten, men vill i alla fall passa på och hälsa dig välkommen till forumet! ;)

Gurrag
2009-07-08, 19:57
Välkommen.
Det finns ett par mekaress här på forumet. Tyvärr är inte jag ett av dem men välkommen ialla fall!

Jåke
2009-07-08, 20:49
Mycket generellt skulle jag säga att du ska gå upp 10% i huvudmunstycke när du tappar motståndet i systemet. Skulle nog inte skada att höja nålen ett hack heller, men det är erfarenheter från andra motorer och en gissning som sagt. Med bara en förgasare är det ju hyfsat enkelt att testa sig fram, du slipper iaf riva halva hojen...

Förmodligen kommer du att tappa effekt ändå, men du slipper att hojen går magert på gas med ombestyckning iaf.

Välkommen :)

Guzzi-Leif
2009-07-08, 22:30
Välkommen hit!

Kan inte ge dig ett precist svar men dels kommer du att känna om det blir bra eller inte (om cykeln tvekar vid gaspådrag och så) och dels kan du göra "tändstiftstestet":
Sätt i nya stift och kör ganska hårt under åtminstone en 20 minuter, skruva sedan ur stiften och jämför med någon av de "kartor" som finns tillgängliga i verkstadshandböcker och på tändstiftstillverkarnas hemsidor. Glöm inte sedan att kalla stift (de svalnar snabbt) aldrig får skruvas i en varm motor (den svalnar långsamt) - risk att de fastnar utav helsike.
Lycka till!