handdator

Visa fullständig version : Långa köer till MC-kortet



pewa
2009-07-05, 16:32
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mckort_vantetid.gif

Långa väntetider för de som vill ta MC-kort i sommar
De är många som vill ta mc-kort såhär års vilket ärjJättekul! Sidoeffekten blir
tyvärr väldigt långa väntetider.

Sveriges radio har ringt runt till ett par körskolor och de flesta har fullt på sina
utbildningsplatser. Har man inte hunnit boka upp sig redan så finns risken att
man måste vänta tills i höst någon gång.

Anledningen till köerna är enkla. Det är för många som vill ta mc-kort samtidigt,
de trafikskolor som erbjuder mc-kort har helt enkelt inte möjlighet att ta emot
fler elever. Det fattas också utbildare på motorcykel på många håll och det är
svårt att få yngre lärare att nappa på att bli just mc-lärare.

En annan orsak till extra högt tryck just den här sommaren är kravet på att alla
nya mc-förare från första november måste genomgå en riskutbildning. Den
utbildningen gör mc-kortet mellan 3000-4000kr dyrare och många vill slippa
den extra kostnaden.

Källa: SR.se (http://www.sr.se)

MEHall
2009-07-06, 19:20
::) Ja det var väl tur att jag hann bli färdig med teori och uppkörning innan alla nuvarande regler kom till. ;)


:D

fistkiller
2009-08-27, 14:14
::) Ja det var väl tur att jag hann bli färdig med teori och uppkörning innan alla nuvarande regler kom till. ;)


:D

Hej alla mc folk nu är man glad att man klarade kortet fick det i början av augusti det va inte lätt den där manöverbanan uch inte kul hehee men det gick så nu är man ute o kör lite när det är fint väder inte kul när det regnar precis mvh fistkiller8)

adara
2009-08-27, 14:32
Känns inte som om det är särskild lång väntetid, iaf inte på körskolan jag går på (Jarla trafikskola). Pratade med 2st som kuggade och båda blev erbjudna nya tider samma vecka.

Kan dock tänka mig att det är en annan sak om man kör upp privat, körskolan håller ju i alla eleverns uppkörninstider och flytter runt dom efter behov vad jag har förstått.