handdator

Visa fullständig version : Bensinslang



Mc-Bosse
2009-06-29, 18:53
När vi pratar bränsle: Slangen från bränslekranen går i en lite böj neråt och upp igen innan den når bränslefiltret. Även slangen från bränslefiltret går i en böj neråt och sen upp och in i förgasarna. Det ska ju vara gravitationen som gör att bränslet når förgasarna. Bör jag fixa detta så det är fall hela tiden? Det går att fixa ser jag.

Jåke
2009-06-29, 20:33
När vi pratar bränsle: Slangen från bränslekranen går i en lite böj neråt och upp igen innan den når bränslefiltret. Även slangen från bränslefiltret går i en böj neråt och sen upp och in i förgasarna. Det ska ju vara gravitationen som gör att bränslet når förgasarna. Bör jag fixa detta så det är fall hela tiden? Det går att fixa ser jag.
Nja, det är snarare undertryck (eller en pump på nyare hojar) som gör att motorn får bränsle så de där böjarna spelar mindre roll så länge de är mjuka och inte har veck. Om hojen inte får soppa märker du det dessutom, den börjar hacka och tveka märkbart ganska omgående. Om det inte inträffat än så är det ju heller ingen fara med dragningen :)

Mc-Bosse
2009-06-29, 20:44
Nja, det är snarare undertryck (eller en pump på nyare hojar) som gör att motorn får bränsle så de där böjarna spelar mindre roll så länge de är mjuka och inte har veck. Om hojen inte får soppa märker du det dessutom, den börjar hacka och tveka märkbart ganska omgående. Om det inte inträffat än så är det ju heller ingen fara med dragningen :)

Det står i handboken att det är gravitaionen som gör att bränslet når förgasarna. Det har hänt att mc:n fått bränslebrist och börjat hosta fast jag bara får i 8 liter när jag kommit till macken. Oftast har detta hänt vid ryckig och snabb körning då bränslet skvalpat omkring ordentligt i tanken. Häftiga inbromsningar och häftiga accelerationer. 12,4 ska det gå i och reserven ska vara på 1,8 l. Kan det ha med att slangen inte går neråt hela vägen till förgasarna?

Hur som helst lär det se bättre ut att ha det vita bränslefiltret mellan de mittre förgasarna (där slangen från bränslefiltret går in) istället för som nu till höger om den högra där det är ett vitt blickfång när man tittar på mc:n.

Jåke
2009-06-29, 20:50
Det står i handboken att det är gravitaionen som gör att bränslet når förgasarna.
Häpp, där ser man. Trodde ärligt inte sånt fanns annat än på riktigt gamla hojar :)

Oavsett så spelar dragningen mindre roll då jag gissar att tanken hela tiden finns ovanför slang och förgasare? Så länge det är så kan den gå upp och ner och gravitationen gör ändå sitt jobb även om det är en krok ner under förgasarnas nivå. Men inte skadar det med en rakare dragning inte, det har du ju helt rätt i såklart. Så länge de inte blir för korta bara, du vill ha lite rörelsemån tror jag.

Guzzi-Leif
2009-06-29, 22:15
När vi pratar bränsle: Slangen från bränslekranen går i en lite böj neråt och upp igen innan den når bränslefiltret. Även slangen från bränslefiltret går i en böj neråt och sen upp och in i förgasarna. Det ska ju vara gravitationen som gör att bränslet når förgasarna. Bör jag fixa detta så det är fall hela tiden? Det går att fixa ser jag.

Mig veterligt finns inga mc som suger i sig bränsle genom undertryck i flottörhusen (i motorsågar sitter oftast en förgasare av "Tillotson-typ" som har en sorts bränslepump vilken drivs av under-/övertrycket i vevhuset men det är ju en annan historia).
Även vissa förgasarförsedda mc har bränslepump men det gäller nog inte din modell.

Du har alltså helt rätt i att det är gravitationen som håller flödet igång.

Men:
Så länge inte den översta delen av slangbukten når högre än tankens lägsta nivå, må dina slangar gå i vilka krumbukter de vill - det rinner dit det ska ändå. Gör man dem för korta, brukar det ofta sluta med att man får veck på slangen och jäkligt mystiska felsymptom.

Edit: Skulle kanske ha läst andras (Jåke m.fl.) svar först...

Mats Liifv
2009-07-03, 14:08
Mig veterligt finns inga mc som suger i sig bränsle genom undertryck i flottörhusen (i motorsågar sitter oftast en förgasare av "Tillotson-typ" som har en sorts bränslepump vilken drivs av under-/övertrycket i vevhuset men det är ju en annan historia).
Inte för att det spelar någon roll, men visst hade väl Suzuki GS 850/1000G vacuumförgasare? Vill minnas att det var så och att man kunde koppla bort bensinslangen från kranen utan att soppan rann. Ville man få flöde fick man sätta kranen i läge Pri . Nu var det tjugosju år sedan så jag kan minnas fel, men tror i varje fall att det var så...

Mc-Bosse
2009-07-03, 14:55
Inte för att det spelar någon roll, men visst hade väl Suzuki GS 850/1000G vacuumförgasare? Vill minnas att det var så och att man kunde koppla bort bensinslangen från kranen utan att soppan rann. Ville man få flöde fick man sätta kranen i läge Pri . Nu var det tjugosju år sedan så jag kan minnas fel, men tror i varje fall att det var så...

Låter som det fungerar på min hoj. Motor avstängd: koppla loss bränsleslangen från kranen och det kommer inget. Vrid till Pri och det kommer. Vad som gör att kranen öppnar i normallägena ON resp. RES är vacuum. Och detta får kranen från en av förgasarna via en slang och då bara när motorn är igång.

Ett välbeprövat och säkert sätt att öppna/stänga en bränslekran som kineserna fortfarande använder på eu-mopederna. Fallerar vaccumslangen så händer bara det att bränslet stoppas från att passera kranen.

Mc-Bosse
2009-07-07, 12:02
Hej!

När min Kawasaki Z 750 LTD från 1981 står på sidostödet så ligger utloppet från bränslekranen i jämnhöjd med bränslefiltrets inlopp. Slangen går i en böj uppåt och ner till filtret. Med motorn kall så startat den inte jämnt utan 3:ans och 4:ans cylinder (de två till höger) hackar när jag startar på sidostödet. Efter lite gasande och lirkande i 10-30 sek så går alla cylindrar. Om jag istället reser hojen och vrider bränslekranen till PRI i 10 sek och sen tillbaka till ON, drar full chocke och startar så smäller den igång på alla 4 cylindrar omedelbart. Måste vara att de två förgasarna till höger (jag har 4 stycken) inte har något bränsle när mc:n lutar till vänster?

När motorn är varm startar den på alla cyl även på sidostödet.

Att ha ett bränslefilter bara löst sittande mellan två förgasare och synligt från sidan verkar inte vara en originaltanke från Kawasaki.

Använd centralstödet då tänker ni kanske? Helst inte därför att det är snett och skevt. Där finns heller ingenting att lyfta i på vänster sida av sadeln. Ända sättet att få upp den på centralstödet är att backa mc:n och i farten trycka ner centralstödet och precis orka få upp den på stödet.

Mats Liifv
2009-07-07, 16:12
Att få upp en hoj på centralstödet är, som så mycket annat, en fråga om teknik. Det är i normalfallet inte mycket kraft som behövs för att få upp hojen på stödet. Min BMW kan jag t.ex få upp enbart genom att trampa på stödet, utan handkraft. Att "dra upp" den med armkraft är ofta väldigt tungt. Hela grejen ligger i att trampa upp den och bara hjälpa till lite med handkraft. Säkert kan någon visa dig hur det ska gå till, om du frågar.

Guzzi-Leif
2009-07-07, 16:41
Att få upp en hoj på centralstödet är, som så mycket annat, en fråga om teknik. Det är i normalfallet inte mycket kraft som behövs för att få upp hojen på stödet. Min BMW kan jag t.ex få upp enbart genom att trampa på stödet, utan handkraft. Att "dra upp" den med armkraft är ofta väldigt tungt. Hela grejen ligger i att trampa upp den och bara hjälpa till lite med handkraft. Säkert kan någon visa dig hur det ska gå till, om du frågar.

Inte för att vara näbbig eller motvalls men...
Så långt hade inte japsen kommit under 80-talet. Vissa av deras modeller är ena riktiga bestar att få upp på centralen. Illa avvägt/konstruerat helt enkelt.
Annars håller jag med dig till 100% (som vanligt). För övrigt var Guzzi o BMW föregångare när det gäller "smarta stöd"...

Guzzi-Leif
2009-07-07, 16:48
Inte för att det spelar någon roll, men visst hade väl Suzuki GS 850/1000G vacuumförgasare? Vill minnas att det var så och att man kunde koppla bort bensinslangen från kranen utan att soppan rann. Ville man få flöde fick man sätta kranen i läge Pri . Nu var det tjugosju år sedan så jag kan minnas fel, men tror i varje fall att det var så...

Klart det spelar roll!
Nu är jag nog väldigt Bror Duktig (förlåt mig!) men... Säg ifrån om jag blir tjatig nu!

-Frågan gällde ursprungligen om förgasarna sög ner bränsle från tanken till flottörhusen. Det gör de inte.
-Det som vanligen kallas "vakum-förgasare" är de av CV-typ ("constant velocity") där SU och Stromberg är kända exempel. Fanns på många mc (o bilar förstås) och är ett utmärkt sätt att undvika utmagring av bränsle/luftblandningen vid hög belastning ("mer gas än varvtal") samt eliminerar också behovet av acc-pump.
-Det många sena förgasarmodeller (med insprutningarna försvann ju bränslekranarna) har, är en vakumstyrd bränslekran. Den har inget med förgasartypen att göra men funkar precis som du beskriver. Bland annat brukar man få använda "PRI" efter vinteruppehåll och så.

Guzzi-Leif
2009-07-07, 16:53
Hej!

När min Kawasaki Z 750 LTD från 1981 står på sidostödet så ligger utloppet från bränslekranen i jämnhöjd med bränslefiltrets inlopp. Slangen går i en böj uppåt och ner till filtret. Med motorn kall så startat den inte

*SNIPP*

orka få upp den på stödet.

Din mc hade säkert inte ett yttre bränslefilter när den lämnade fabriken. Iofs ett bra sätt att försäkra sig om ren soppa men det sitter ju ett filter i/på kranen också.
Är det yttre filtret genomsiktligt? Om du inte ser en massa grums i det, funkar det nog bra att eliminera hela konkarongen.

Din mc borde starta på det bränsle som finns i flottörhusen. Har du möjligen ett sidostöd som tappat fjången och gör att mc'n nästan ligger på sidan?

Mats Liifv
2009-07-07, 19:20
Klart det spelar roll!
Nu är jag nog väldigt Bror Duktig (förlåt mig!) men... Säg ifrån om jag blir tjatig nu!


Inte ett dugg tjatig, bara väldigt kunnig. Jag suger i mig all lärdom som en svamp.

Naturligtvis var det så att det var kranen som var vacuumstyrd och ingenting annat. Borde insett hur det låg till när du skrev att det inte fanns. Vet att du har koll, så jag borde anat "ugglor i mossen":D

Visst var väl Stromberg populära förgasare att ha i Amazoner. Vill minnas att farsan hade det på sextiotalet?

Vad gäller centralstöden kanske jag hade tur med mina åttiotalare. Ingen var svår att få upp. Kanske var det en kombination av bra teknik och min, inte ringa, vikt som bidragit. Har aldrig haft någon hoj som är så enkel att hantera som min K1200RS. Den är ett föredöme i det avseendet. Har ibland sett hojåkare som står och försöker få upp sina hojar med muskelkraft, ofta utan större framgång. Brukar då visa dom hur lätt det, för det mesta, ändå är. Kan säga att de flesta blir förvånade över hur enkelt det kan vara. Många undviker även att ställa den på centralstödet för att det är så svårt att ta ner den därifrån. Inte heller det är något problem. Det är bara att hoppa upp och sätta sig på sadeln och gunga till lite framåt så är saken löst. På min KTM brukar jag starta motorn, ställa mig på fotpinnarna, gunga till och samtidigt åka iväg. Allt i ett moment. Bra balansövning, förutom att det är smidigt.

Mc-Bosse
2009-07-07, 20:31
Så långt hade inte japsen kommit under 80-talet. Vissa av deras modeller är ena riktiga bestar att få upp på centralen. Illa avvägt/konstruerat helt enkelt.

Så sant som det är sagt! Nog kan jag tekniken att få upp en mc eller moped på centralstödet men när centralstödet slår i marken tidigt och mc:n väger 210 kilo och inget att ta tag i med höger hand och hjälpa till så kan man hålla sig för skratt!

Körskole-Suzukin bara trampade jag på centralstödet (som i princip stod rakt ner i marken när man trampade på det) och hjälpe till en aning med höger hand under sadeln. Mopeden min bara trampar jag på stödet och behöver inte hjälpa till alls.

När jag får upp hojen på stödet så är det meningen att bakhjulet ska hänga i luften... glöm det på min japan! Får väl försöka plocka av stödet och rikta det lite och se om det hjälper.

Mc-Bosse
2009-07-07, 20:43
Din mc hade säkert inte ett yttre bränslefilter när den lämnade fabriken. Iofs ett bra sätt att försäkra sig om ren soppa men det sitter ju ett filter i/på kranen också.
Är det yttre filtret genomsiktligt? Om du inte ser en massa grums i det, funkar det nog bra att eliminera hela konkarongen.

Din mc borde starta på det bränsle som finns i flottörhusen. Har du möjligen ett sidostöd som tappat fjången och gör att mc'n nästan ligger på sidan?

Filtret bytte jag när jag bytte en bränsleslang som såg sprucken ut. Filtret såg inte alls igentäppt ut men när jag ändå höll på så bytte jag det. Nog lutar mc:n en hel del men om den lutar mer än vad Kawasaki tyckte den skulle göra 1981 vet inte jag. Den lutar dock väentligt mer än vad körskole-Suzukin från 2006 gjorde.

Mc-Bosse
2009-07-07, 21:17
Jag gick ut och ställde den på centralstödet nu och studerade i detalj hur stödet ser ut. Jag vill få ordning på detta! Det högra benet är vikt en aning inåt och det vänstra är vikt framåt i längsled. Det högra benet slår faktiskt i bakhjulet när jag använder sidostödet men går precis fritt när jag reser hojen. På centralstödet lutar hojen lite till vänster. Så pass mycket faktiskt så att tittar jag i glaset på höger sida av motorn för att kolla oljenivån så är glaset tomt. Hållen jag hojen rakt så är nivån som den ska. Mc:n kan ju ha fallit när den stått på centralstödet någon gång. Det kan ju förklara att det högra benet är vikt inåt.

Detta blir ett helgprojekt att få ordning på! :D Och ett handtag till vänster om sadeln så jag har något att dra i när jag ställer den på centralstödet. När någon satte dit sidoväskorna så försvann antagligen en ram eller något att hålla i...

Kalla gärna tråden Bensinslang och centralstöd... ;)

Ps: hoppas jag fått alla vänster/höger rätt nu!

Guzzi-Leif
2009-07-07, 22:39
Stöd till en sån där manick, tillhör det som mycket väl kan finnas för en billig penning på en mc-skrot. Kan ha setat på flera modeller dessutom så urvalet blir än större. Stödets lagerpunkter i ramen kan också behöva en glutt.

Mats:
Direkt från Volvo hade B18 Sportmotorer SU CV-förgasare och på flera B20- och B30-motorer satt Strombergs variant.
Avgörande kosntruktionsskillnad är att SUs "trottel" sitter på en kolv i en cylinder medan man på Stromberg använder ett gummimembran som den hänger i.
Varianten med gummimembran var sedan den vanligaste på mc. Pass på när ni river en sådan förgasare; flera fabrikat har inte membranet som egen reservdel utan man får köpa membran + "trottel" i en (dyr!) enhet. Undvik alltså att öppna förgasarens överdel om ni inte är väldigt säkra på trassel där. ((På halvgamla BMW med Bing CV-förgasare tror jag man kan byta membran billigt o enkelt)).

Jag är absolut ingen Guru men en del har jag snappat upp genom åren och jag är nördigt intresserad av "hur" och "varför"...