handdator

Visa fullständig version : Lågkonjukturen har drabbat mig...



tomahs900
2009-06-30, 19:48
Skulle ut ett par dagar sen starta bågen o skulle låta den stå o gosa sig varm lite i sin ensamhet
medans jag drog på mig jacka hjälm o handskarna o skicka ner de sista kaffet...

Fick totalt kärringstopp när jag skulle iväg....sen va de dags!!

Elssystemet hade sagt upp alla komponenter på hela hojjen med omedelbar verkan...
Ingenting funkar!!

Tänkte jaha säkringen o sprang in i garaget,satte snabbt o lätt i en ny men utan resultat.

Nu har jag kollat övriga 2 säkringar oxå o dom e ok men inget liv.

Har även provat mäta om jag har ström fram till olika grejor tex blinker,mätare belysn osv men inget,
ingenstans!
Har full kräm på batteriet o polerna e rengjorda o snygga men dock ingen ström därifrån?

Nu e de så att boxens sladdar e helt ingjuta så dom vill man ju helst inte börja karva i med en kniv för att kolla...

Finns de någon som haft liknande bekymmer el e de bara o bita i de sura o lämna in den??

Vad händer om de e boxen som lämnat in?
Går de att få såna renoverade el kan man sätta på en utbytes från nån annan hoj...då kawasaki inte ens
kan skaka fram ett orginal bromshandtag e jag ju tveksam till att dom har en box över...:(

Guzzi-Leif
2009-06-30, 23:27
Dålig anslutning jord- eller pluskabel (även "i andra änden")?
Tändningslåset?

Gibson
2009-07-01, 09:32
Jag råkade ut för samma sak förra året och det var tändningslåset, det var bara att byta sen funkade det igen.

Hamre
2009-07-01, 18:34
Jag hade en KLE 500 med dom symptomen, det var glapp i kontakten som sitter bakom vä. sidokåpa. Det sitter en ganska stor "stickkontakt" där som förser hela hojen med ström.
Efter lite sprut med 5-56 så funka det ett tag igen.

tomahs900
2009-07-01, 21:00
Hittade felet idag....dumt!!
Kasta ALLTID gamla säkringar så man inte sätter i den igen i tron om att den e hel!!

Såg hel ut men dock inte....

Tack för tipsen annars...
Hamre, en sån kontakt finns inte på klx:en tack ändå.

Jan-Olov
2009-07-01, 22:20
Hittade felet idag....dumt!!
Kasta ALLTID gamla säkringar så man inte sätter i den igen i tron om att den e hel!!

Såg hel ut men dock inte....

Tack för tipsen annars...
Hamre, en sån kontakt finns inte på klx:en tack ändå.
Köp en multimeter den är jätte i sådana här situationer
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=81483 en sådan kär kommer du långt med endast 100:-

tomahs900
2009-07-01, 23:02
Köp en multimeter den är jätte i sådana här situationer
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=81483 en sådan kär kommer du långt med endast 100:-

Har en sån men förstår mig inte på den:)

Funderar på att ha den som julgrans stjärna för den blinkar rätt nice...

Guzzi-Leif
2009-07-01, 23:56
Grattis till framgången!

Molgan
2009-07-02, 01:45
Har en sån men förstår mig inte på den:)

Funderar på att ha den som julgrans stjärna för den blinkar rätt nice...
Då min far var elektriker så står jag lika handfallen som du inför dylika elektriska doningar. Kan du inte montera den vid instrumentpanelen för att få sån där sjysst 80-talig blinkande hi-tech a la bilen i Nightrider? =)

Jan-Olov
2009-07-02, 06:18
Har en sån men förstår mig inte på den:)

Funderar på att ha den som julgrans stjärna för den blinkar rätt nice...
Jag säger som jag alltid brukar när någon säger som du LÄS bruksanvisningen, det är inte så märkligt och du har god nytta av den i synnerhet när det uppstå tillfällen som nu.

Nina
2009-07-02, 06:41
Ja en sån där manick fast annat märke har min man. En larmfirma i Tyresö (http://www.hg-elektronik.se/) som för övrigt kallas Fort men fel hade märkt upp propptavlan här i huset och varken den eller dom ska man absolut inte lita på! För detta larmföretag hade glömt en fas på tvättmaskinen, de grisarna. Det innebär att om min man klippt kabeln till tvättmaskin i somras hade han fått ström i sig. Vi drog ur de två proppar som gick till tvättmaskin enligt larmfirmans anvisning men som tur var mätte han ändå med en sån där manick och såg då att det var full strömstyrka i kabeln i alla falll! :mad:

Mats Liifv
2009-07-02, 08:19
Better safe than sorry!

Har stor respekt för el och chansar inte. Gäller att vara 100% säker innan man gör något.

Har man otur får man inte en andra chans...

Jan-Olov
2009-07-02, 17:29
Att få strömm igenom kroppen det gör jäv.. ont det vet jag av egen erfarenhet. Jag mins en gång för minst 35 år sedan, instalerade i ett sågverk då fick jag tre smällar på samma eftermiddag, jag blev så sur på mig själv att jag satte mig i bilen till vi skulle åka hem. Det är altid en montörs eget fel för man skall kolla med ett instrument inte gissa eller tro.

tomahs900
2009-07-03, 19:17
Jag säger som jag alltid brukar när någon säger som du LÄS bruksanvisningen, det är inte så märkligt och du har god nytta av den i synnerhet när det uppstå tillfällen som nu.

Har ingen bruksanvisning den kasta jag första gången jag LÄSTE den...fatta inte ett skit bara massa grekiska
Nu e de ju väldigt sällan jag handlar på biltema utan jag köper på proffsmarknaden o där e kanske bruksanvisningen utformad för dom som förstår de språket...kanske skulle köpt en biltema istället kanske lättare att förstå?

Annars har jag en lampa med 2 pålödade sladdar en plus o en jord...funkar utmärkt lyser den är där ström
och gör den inte det så är där ingen ström.........

Sen angående hela 220v biten anser jag mig för dum för att ge mig på men känner massa bra elektriker;)

Jan-Olov
2009-07-03, 21:59
Ju mer avanserad en pryl är desto svårare för en icke insatt att begripa det. På jobbet har jag ett bra instument men privat endast en billig, basfunktionerna fins där men klarar inte stötar o slag på samma sätt samt den tillåter inte mig att göra fel för då brinner den upp. Så köp ett billigt typ den jag visade.

Mc-Bosse
2009-07-04, 09:25
Jag kollar inte el speciellt mycket men:

Jag har en gul manick med två sladdar som ska kunna mäta el i alla dess former, ohm med mera. Trots att jag anser mig vara tekniskt lagd och inte dum-stolt så jag inte läser bruksanvisningar så har jag aldrig fått den till att fungera. Bruksanvisningen är rätt tydlig men hur jag än ställer in manicken med vreden så läser den inte av så som jag vill. Det blir helknepiga värden liksom...

Den är kanske defekt, vad vet jag.

tomahs900
2009-07-04, 09:58
Jag kollar inte el speciellt mycket men:

Jag har en gul manick med två sladdar som ska kunna mäta el i alla dess former, ohm med mera. Trots att jag anser mig vara tekniskt lagd och inte dum-stolt så jag inte läser bruksanvisningar så har jag aldrig fått den till att fungera. Bruksanvisningen är rätt tydlig men hur jag än ställer in manicken med vreden så läser den inte av så som jag vill. Det blir helknepiga värden liksom...

Den är kanske defekt, vad vet jag.


Låter som min då.....
Finns ju vissa grejor man e brinnj...lig på så man får hålla sig till de.

Molgan
2009-07-04, 11:38
Finns ju vissa grejor man e brinnj...lig på så man får hålla sig till de.
Precis, vissa är bra på att laga saker, jag är bra på att ta sönder saker. Naturen är vist inrättad.

Mats Liifv
2009-07-04, 12:31
Även jag tillhör skaran som är bättre på att förstöra än att laga. Se vad jag fixade med diskmaskinen för en stund sedan. Stoppade in en hel glasskål och se vad jag hittade när jag öppnade maskinen igen. Ett mycket vackert glaskross...:D

Jan-Olov
2009-07-04, 13:01
Även jag tillhör skaran som är bättre på att förstöra än att laga. Se vad jag fixade med diskmaskinen för en stund sedan. Stoppade in en hel glasskål och se vad jag hittade när jag öppnade maskinen igen. Ett mycket vackert glaskross...:D
Du fick väll en klapp på axeln av hustun och ett bra gjort.:D

Mats Liifv
2009-07-04, 14:13
Du fick väll en klapp på axeln av hustun och ett bra gjort.:D

Jajamen, hon var ändå så trött på den där "Böhmiska kristallskålen....":D

Mc-Bosse
2009-07-04, 18:45
Jag är inte bra på att balansera min mc och backa densamma bakåt nerför rampen från altanen. Trots att jag har fötterna i marken... hmm... Det föll sig, (ordvits? ;)) så olyckligt att jag rullade lite för fort nerför och la mc:n på vänster sida. Det gick så pass sakta så jag hoppade av till vänster så mc:n fick falla själv i gräset utan mig emellan... Inga skader dock.

http://4.bp.blogspot.com/_boTDPYNYQP0/Sc-lR65PHSI/AAAAAAAAAS0/uZUJbzfdEFs/s400/Ramp2.jpg

Gammal bild, där ligger numera brädor ända ner...

leffa
2009-07-04, 19:20
Precis, vissa är bra på att laga saker, jag är bra på att ta sönder saker. Naturen är vist inrättad.

skönt att man inte är ensammen här i värden:)

tomahs900
2009-07-05, 09:30
Hittade ingen tråd med bloopers vi gjort o vill berätta om....?
Kanske skapa en sån el fortsätta här hade ju varit rätt kul tråd....

Själv e man ju helt asabra på allt så jag har inget att skriva...nädå
jag kommer kanske på något jag med eller vem vet kanske gör en riktig tavla idag när de vankas gräsklippning o allmänt trädgårdsarbete..

Guzzi-Leif
2009-07-05, 12:58
Yes; en taveltråd vill vi ha.
Tyvärr har jag några fadäser att bekänna...