handdator

Visa fullständig version : Lufttryck i dämparna fram



Mc-Bosse
2009-06-29, 17:03
Hej!

Jag har luftnipplar i främre dämparna. Det står i originalhandboken att trycket kan vara mellan 50 - 100 kPa, 7,1 - 14 psi. Standard ska vara 60kPa, 8,5 psi. Och tryck över 36 psi kan skada en packning. Bara så jag inte klantar till det vill jag ha klart för mig en sak. Detta psi är väl det man använder när man mäter lufttrycket i ett däck? Dvs t ex. 2,5 kilo i ett bildäck är 2,5 psi? Att trycka i 8,5 kilo i vardera dämpare verkar väl kraftigt men det ska jag väl då?

Jåke
2009-06-29, 17:11
Hej!

Jag har luftnipplar i främre dämparna. Det står i originalhandboken att trycket kan vara mellan 50 - 100 kPa, 7,1 - 14 psi. Standard ska vara 60kPa, 8,5 psi. Och tryck över 36 psi kan skada en packning. Bara så jag inte klantar till det vill jag ha klart för mig en sak. Detta psi är väl det man använder när man mäter lufttrycket i ett däck? Dvs t ex. 2,5 kilo i ett bildäck är 2,5 psi? Att trycka i 8,5 kilo i vardera dämpare verkar väl kraftigt men det ska jag väl då?
Ja, man kan mäta med PSI. Men 2,5 kg är snarare 36 PSI och så mycket kan du inte ha i gaffeln. Enheten Bar är närmare samma siffror som kg, inte att förväxla med PSI som sagt... det finns sajter som konverterar men sitter mitt i maten så nån annan får hitta dem :)

Använd överlag helst inte mackens apparat för att fylla luft i gaffeln. De är för okänsliga och risken finns att du hinner trycka sönder packboxar innan du ser vad du har för tryck eftersom det är så litet. Jag vet, har haft Kawa från -81 och det nästan sprutade olja...

Mc-Bosse
2009-06-29, 17:31
0,48 - 0,96 bar ska det då vara. Standard är 0,6 bar och absolut max 2,48 bar. Hittade denna sidan: http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Tur jag frågade och kollade upp detta. Tack! Om jag tryckt i 8,5 bar hade jag fått "lite" oljesprut om man säger så... ;)

Guzzi-Leif
2009-06-29, 18:45
Förr fanns det särskilda små pumpar för detta delikata jobb; påminde mest om sprutor. Vet inte om det kan finnas forfarande men kolla gärna på Roffes eller hos www.louis.de

Åsså finns det en orsak till att luftgafflarna ganska snabbt försvann (på 80-talet var det lika vanligt som 16" framhjul och antidive i framgaffeln) - det gav inte tillräckligt mycket fördel i framdelen.

Mc-Bosse
2009-06-29, 18:48
Förr fanns det särskilda små pumpar för detta delikata jobb; påminde mest om sprutor. Vet inte om det kan finnas forfarande men kolla gärna på Roffes eller hos www.louis.de

Åsså finns det en orsak till att luftgafflarna ganska snabbt försvann (på 80-talet var det lika vanligt som 16" framhjul och antidive i framgaffeln) - det gav inte tillräckligt mycket fördel i framdelen.

Den ena ventilen läcker så jag har inte alls någon luft nu och hade det inte innan heller. 0,6 bar eller 0 bar, kan det inte kvitta egentligen?

grieg
2009-06-29, 18:58
Förr fanns det särskilda små pumpar för detta delikata jobb; påminde mest om sprutor. Vet inte om det kan finnas forfarande men kolla gärna på Roffes eller hos www.louis.de

Touringbutiken har en del pumpar för detta ändamål.
http://www.touring.se/Servlet
Sök på "pump".

Jåke
2009-06-29, 20:28
Den ena ventilen läcker så jag har inte alls någon luft nu och hade det inte innan heller. 0,6 bar eller 0 bar, kan det inte kvitta egentligen?
Nja, nog gör det viss skillnad. Men inte är det mycket direkt, och det läcker ju som du säger ut långsamt. Även i en tät gaffel... så strängt taget kan man vara utan. Eller kompensera med ett par millimeter mer olja.

Mc-Bosse
2009-06-29, 20:31
Nja, nog gör det viss skillnad. Men inte är det mycket direkt, och det läcker ju som du säger ut långsamt. Även i en tät gaffel... så strängt taget kan man vara utan. Eller kompensera med ett par millimeter mer olja.

Tack!

Gibson
2009-07-22, 21:16
Hade likadant på min kawa från 82 och tyckte det var enerverande när det läckte och det var så svårt med att fylla till rätt tryck, man fick bara dutta till på mackpumpen sen var det fullt.:(

Gibson
2009-07-23, 10:00
Nja, nog gör det viss skillnad. Men inte är det mycket direkt, och det läcker ju som du säger ut långsamt. Även i en tät gaffel... så strängt taget kan man vara utan. Eller kompensera med ett par millimeter mer olja.

Min blev mycket svampigare eller vad man ska säga utan luft nästan otäck att köra, man märkte det ordentligt i kurvorna. Synd att jag inte fattade att man kunde kompensera med lite extra olja.:(

Mc-Bosse
2009-07-25, 15:49
Nu håller det tätt i dämparna och nog märker jag att luften gör nytta! Niger inte lika mycket som utan att ha luft. Men jag har ju ingen annan mc att jämföra med... :)

Den ena ventilen läckte ut luften direkt men inte nu längre. Troligtvis någon skit i ventilen som lossnat.