handdator

Visa fullständig version : Knäpp Yamaha XS400... *smatter*



nahjo
2009-06-29, 14:59
Tjena!

Jag är väldigt ny på MC-fronten (och på motorer generellt..) men det är så ruskigt kul, så efter att ha tagit bilkörkort i våras kunde jag inte låta bli att lägga planer för MC till sommarn ;) (tar teorin imorrn!)

Hur som helst:
Jag kör en gammal Yamaha XS400 (Special Edition) mellanreggad från 1982, och den har gått hyfsat fint. Men igår kväll efter att jag varit ute å övningskört, så började den smattra och smälla riktigt högt och självdör på friläge.. :/ :(

Vad kan det vara? ??? tädningen / förbränningen / förgasaren / luftfilter.... ?? *grön på motorer - men nånstans ska man ju börja, och jag hoppas kunna få hjälp av alla proffs här*

- börjar också skaka när man kör och man kan känna hur motorn "laddar upp" till nästa smäll... :eek:

Har också en fundering, och det är 5:ans växel som oprovocerat hoppar ur >:( -> motorn varvar 17 och jag får köra på 4:ans och 6:ans.

Har iofs skickat förfrågan till Carbarks motor i Kumla om service/fix - vad kan det kosta om det är växellådan som krånglar?


*** TACKSAM FÖR HJÄLP OCH SNABBA SVAR ***

Nina
2009-06-30, 09:07
- börjar också skaka när man kör och man kan känna hur motorn "laddar upp" till nästa smäll... Tänkte på tändstift, ett som lagt av. Men jag kan ha fel men det var min första spontana tanke. Nån fler som kan tänkas ha nåt svar så han kan köra? :)

Kolla filter, tändning, tändstift, fördelare etc.

Välkommen hit förresten!

nahjo
2009-07-01, 19:39
Tackar tackar! Ska prova det... om det kan få någon mer på "rätt spår" så kan det nämnas ett konstigt ljud från motorn - känns som att det är nån del som har lossnat och skakar inuti.. :S *oroväckande* - men tändstift verker iofs vettigt... dom sitter däremot hårt som 17 :P

fransson
2009-07-01, 22:03
Om du inte hittat felet så kolla membranen i förgasarna en gammal hoj med gammla membran är inte bra

Nina
2009-07-01, 22:03
Oj, skramlande saker i en motor låter inte bra. Jag skulle öppna och kika, kör inte mer med hojen i fall motorn rasar helt och hållet.