handdator

Visa fullständig version : IronButt 2009



Mats Liifv
2009-06-28, 14:35
Skrev några rader på min bloggg om vad jag sysslat med det senaste dygnet.

Tog en liten runda med hojen tillsammans med ett par tuffa kompisar.

Det har varit en del genom åren som sagt att dom vill testa, men liksom när det har gällt att cykla Vätternrundan har dom kommit på andra tankar innan det blivit dags. Lika bra det tror jag. Dom har tydligen insett att dom inte är av det rätta virket och då är det bäst att avstå!

Det krävs en del för att genomföra en sådan här körning. Känna sig själv och sina begränsningar. Rasta vid rätt tid och inte minst inse att det inte är en hastighetstävling utan ett uthållighetsprov.

Är man ordentligt utvilad vid start och sköter intaget av mat och dryck på rätt sätt går det bra att genomföra för vem som helst och med nästan vilken hoj som helst.

Gäller att disponera sina krafter på rätt sätt. Vi höll en snittfart på dryga 78 km/h över dygnet, inklusive pauser. Totalt blev det 172 mil på 21 timmar och 50 minuter. Motsvarar ungefär sträckan mellan Stockholm och Innsbruck för att sätta det i relation till något som många känner till. Det är egentligen ganska gott om tid. Vi rastade tre timmar och en kvart. Ändå hade vi två timmar kvar till tjugofyra timmar, trots att vi körde tolv mil mer än det behövdes.

Någon som är sugen på att försöka...?

http://www.nogg.se/blogg.asp?idHomepage=7211

Molgan
2009-06-28, 16:17
Motsvarar ungefär sträckan mellan Stockholm och Innsbruck för att sätta det i relation till något som många känner till.
Har inte en susning om vart insbruck ligger, men motsvarande sträcka Malmö - Kiruna känns mer relevant. =)

Tror inte jag ska försöka mig på nåt sånt, med mina grava sömnstörningar skulle det bli riskabelt hehe.

Nina
2009-06-28, 16:23
Samma här, har inte en aning om var Innsbruck är.

Mats Liifv
2009-06-28, 17:06
Trodde att staden var allmänt känd, men så var tydligen inte fallet!

Efter din semester kommer du att ha järnkoll, Molgan!

Alperna är beroendeframkallande och man vill gärna återvända. Om du kommer åka genom Brennerpasset ligger staden mycket nära. Väl värd ett besök!

Här nedan finns lite fakta att bredda sitt vetande med!



Innsbruck är huvudstad i förbundslandet Tyrolen i Österrike.

Innsbruck har arrangerat två olympiska spel, Olympiska vinterspelen 1964 och Olympiska vinterspelen 1976.

Innsbruck anses av många vara en av världens vackraste städer och de som besökt staden en gång kommer gärna tillbaka fler gånger. Innsbruck ligger i Inndalen på nästan 600 meters höjd. Staden ligger mellan Karwendelbergen (2 334 m) i norr och Brenner (2 247 m) i söder. Den utgör samtidigt en natur- och stadsupplevelse. Innsbruck är Österrikes femte största stad med 140 000 invånare. En av de kanske mest bekanta sevärdheterna är Goldenes Dachl, ett tak av guld som smyckar stadens gemytliga Altstadt. Innan jul kan man i Altstadt (gamlastan) njuta av doften från glühwein (österrikes svar på glögg). Detta under julmarknaden som pågår i ett par veckor varje år och framför allt är välbesökt av italienarna.

Är du shoppingsugen finns en galleria mitt i centrum samt affärer längs med huvudgatan. Om dessa butiker inte räcker till kan man med fördel besöka DEZ, ett stort köpcentrum i utkanten av staden. Den som är hungrig efter shoppingen och har hemlängtan kan avnjuta köttbullar på IKEA som ligger alldeles bredvid.

Innsbruck ingår tillsammans med Garmisch-Partenkirchen, Oberstdorf och Bischofshofen i den tysk-österrikiska backhopparveckan. Här anordnades även 2008 års fotbolls-EM, med bland annat det svenska landslagets matcher mot Spanien och Ryssland.

Molgan
2009-06-28, 19:21
Ah backhoppning! Det är där jag hört talas om stället. :p Till mitt försvar måste sägas att geografi är mitt absolut svagaste ämne, och jag har hittils aldrig satt min fot på kontinenten. Får se om vi passerar på hemvägen, låter gemytligt.

Guzzi-Leif
2009-06-28, 22:35
Kan bara gratulera till din ända av järn!
Läcker idé att utmana sig själv på det viset.

Mats Liifv
2009-06-29, 06:23
Kan bara gratulera till din ända av järn!
Läcker idé att utmana sig själv på det viset.

Det är inte så jobbigt som det verkar. Bara att rasta då och då samt att inte köra fort. Vi njöt verkligen av vår tur genom den svenska sommarnatten. Helt fantastiskt att åka från Vilhelmina till Lycksele genom i det närmaste total vildmark. Fantastiskt vackert med sjöar som låg spegelblanka och de djur man kunde se, renar, rådjur, älgar och som jag tror, ett par bävrar. Härligt att åka längs höga kusten under de tidiga morgontimmarna. Utsikten från Höga kustenbron var makalös. Att åka dessa vägar helt utan trafik är en upplevelse utöver det vanliga.

Mats Liifv
2009-06-29, 06:32
Ah backhoppning! Det är där jag hört talas om stället. :p Till mitt försvar måste sägas att geografi är mitt absolut svagaste ämne, och jag har hittils aldrig satt min fot på kontinenten. Får se om vi passerar på hemvägen, låter gemytligt.

Du kommer snart att bli bättre!

När man varit där själv blir allting så mycket mera konkret och man förstår på ett annat sätt hur platserna ligger i förhållande till varandra.
Jag var första gången ute på europasemester med mina föräldrar när jag var fem år gammal och sedan har jag fortsatt att resa ner till Österrike/Italien med motorcykel och bil sedan jag blev vuxen.

Du får skriva och lämna en reseberättelse när du kommer hem igen. Blir spännande att få reda på var ni varit och vad ni upplevt. "Den som gjort en resa har alltid något att berättta" , som det heter.

Nina
2009-06-29, 06:59
Vi njöt verkligen av vår tur genom den svenska sommarnatten.
Ni hade väl dagsljus i stort sett hela tiden, det underlättar mycket. Blir nog jobbigt att köra i totalt mörker, man blir säkert mer sömnig då.

Mats Liifv
2009-06-29, 07:57
Ni hade väl dagsljus i stort sett hela tiden, det underlättar mycket. Blir nog jobbigt att köra i totalt mörker, man blir säkert mer sömnig då.

Visst underlättar det på alla sätt och vis att det är så ljust på natten. Det var bara under någon timme som det var mer av vad man kan kalla skymning, sen ljusnade det igen.

Har kört en månad senare en gång. Det var betydligt jobbigare, både att hålla sig vaken och sedan är viltfaran än mer påtaglig i mörker. Man ska gärna åka norrut och tidigt på sommaren för att få den rätta upplevelsen. Vi hann verkligen njuta av det vi såg.

Gissa om jag sov gott i natt. Somnade strax efter åtta igår kväll, efter att varit vaken i ett och ett halvt dygn, och sov som en stock till klockan sex i morse.

Kommer definitivt att köra fler rundor i framtiden!