handdator

Visa fullständig version : Motortemperatur



pea_72
2009-06-28, 12:28
Hej, jag har en fråga ang min MC som jag köpte härrom veckan, en Yamaha Xj 600 från 84. Nu kan jag ju inte så mycket om motorer eller så, så jag slänger ut frågan bland er allvetare. :) När jag krypkör med en hoj med luftkyld motor hur länge kan man krypköra utan att den blir för varm 5-10 minuter eller mer? Det finns ju ingen temperaturmätare på den. Sen för att få ned temperaturen räcker det med några varv på 2an i 30-40? övar i ett litet område så farten måste vara låg annars kommer grannarna och gnäller. :(

Guzzi-Leif
2009-06-28, 13:22
Att ange exakta värden är inte lätt men de tål betydligt mer än man anar. Tänk bara på en het dag i Roms city...
Bra dock om det högre viskositetesvärdet i oljan är åtminstone 40 - men det är det säkert redan.

Mc-Bosse
2009-06-28, 19:48
Jag krypkörde i timmar med min Kawa från 1981 utan problem när jag övningskörde.

Jag har ofta undrat hur hög motortemperatur man har på en luftkyld motor. 40 grader och krypkörning i stan i timmar ska väl inte vara några problem? Det står inte ett ord i min originalhandbok till mc:n om att motorn kan bli för varm i något läge eller att man ska låta bli tomgång för länge eller i övrigt bry sig om motortempen. Den kan ju inte kollas då det inte finns någon tempomätare.

christianka
2009-06-29, 12:45
När vi ändå pratar temperatur.

Hände mig förra veckan efter att kört några mil väldigt långsamt. Trafikköer, rödljus, rondeller.
Så helt plöstligt verkar den gå på 2 cyl (kör rad-4 -85:a) orklös och låter mer som en v-twin typ.

Åker och äter mat i en halvtimme, samma sak vid start (tar en stund att få start på den och luktar bensin). Kommer ut på stora vägen och helt plötsligt går den som den skall igen. Inga problem någon gång efter detta och startar på 1 sekund igen.

Någon som har någon idé, var det värmeslag??

(Låg på mitten på tempen dock, så vette sjutton)

Molgan
2009-06-29, 13:02
Någon som har någon idé, var det värmeslag??

(Låg på mitten på tempen dock, så vette sjutton)
Kan ha varit en massa grejer. Min gamla DR800 var visserligen encylindrig, men skit i förgasarna tex kunde förorsaka de mest skiftande problem. Sen finns ju alla elektriska mysterier, men lärdomen jag tycker du ska ta med dig är att ALDRIG falla in i en bilkö utan istället tränga dig förbi. :D

christianka
2009-06-29, 13:09
Skrattar, jo men jag är den "försiktiga" och tränger mig inte mer om det står stilla.

Mmmm det elektriska djngeln ger jag mig inte in i

Guzzi-Leif
2009-06-29, 18:48
Ånglås i bränsletillförseln till två av förgasarna eller kokande bensin i något flottörhus?
Fast har du insprutning kan du ju glömma den förklaringen...

Värmeutvecklingen är nog maximal strax efter du stannat då ju ingen värme förs bort från motorn av fartvinden.

Jåke
2009-06-29, 20:37
När vi ändå pratar temperatur.

Hände mig förra veckan efter att kört några mil väldigt långsamt. Trafikköer, rödljus, rondeller.
Så helt plöstligt verkar den gå på 2 cyl (kör rad-4 -85:a) orklös och låter mer som en v-twin typ.

Åker och äter mat i en halvtimme, samma sak vid start (tar en stund att få start på den och luktar bensin). Kommer ut på stora vägen och helt plötsligt går den som den skall igen. Inga problem någon gång efter detta och startar på 1 sekund igen.

Någon som har någon idé, var det värmeslag??

(Låg på mitten på tempen dock, så vette sjutton)
Har du nån aning om skicket på stiften eller batteriet? Dels kan stiften bli överhettade om de är dåliga och dels är laddningen lite sämre under de förhållandena. Så om batteriet är dåligt kan det dra ur med tockna udda problem...

Bara två saker jag kom på sådär :)

christianka
2009-06-30, 23:55
Har du nån aning om skicket på stiften eller batteriet? Dels kan stiften bli överhettade om de är dåliga och dels är laddningen lite sämre under de förhållandena. Så om batteriet är dåligt kan det dra ur med tockna udda problem...

Bara två saker jag kom på sådär :)

Tjena

Batteri är sprillans nytt, stiften vet jag faktiskt inte. Båda jag och kompisen tror säljaren sa att dessa var bytta samtidigt som olja och filter (innan vinter förvaring inför i år).

Skall ta och kolla dom inte hunnit/orkat.

Tack för tipsen

Scorpio
2009-07-02, 10:52
En polare var i mitten på 80-talet på mc-semester i England med sin luftkylda Kawa z1000. Riktigt varmt väder och ett par timmars stadstrafik i London ledde så småningom till att kopplingen slutade fungera. Motoroljan hade helt enkelt blivit överhettad.

En viss försiktighet bör man nog iaktta vid kökörning med luftkyld maskin. Men det ska nog till rätt extrema omständigheter innan hojen tar skada.

Mc-Bosse
2009-07-02, 14:48
Motoroljan hade helt enkelt blivit överhettad.


Motoroljans kvailté och ålder har ju betydelse för kylningen. Inte bara luftens kylförmåga. Läste i tilläggen i Haynes reparationshandbok om att det visst satt oljekylare från 1983 på en del Kawasaki och det måste ju vara till fördel.

Körskole-Suzukin från 2006 hade oljekylare på en i övrigt luftkyld motor och hade speciella oljekanaler i cylinderväggarna. En Suzuki-specialitet enligt körskoleläraren.

pewa
2009-07-03, 10:46
Inläggen kring bensinslang och gravitation flyttade till egen tråd: Bensinslang (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2530)