handdator

Visa fullständig version : hur minskar vi olyckorna?



turbo
2007-06-19, 12:31
läste att det verkar bli en mörk mc-sommar även i år, många dödsfall. skillnaden är att det är fler äldre förare som omkommer, inte bara hormonstinna 20-åringar.

regeringen och andra tyckare verkar ha sin idé hur man kan minska olyckorna, tänker på regskylt fram, dyrare försäkringar.. allt för att få ner farten, vilket är bra!

skulle va kul att höra vad ni andra som kör hoj har för förslag för att minska olyckorna?
det är ju trots allt "vi" som finns där ute på vägarna, inte politikerna(med vissa undantag)

jag kan börja med ett förslag:
obligatorisk kurv och bromskurs till alla!


http://www.fastnews.se/pw_06042_minsjo_01_mc%20olycka1.JPG
allt för att undvika det här..

Jåke
2007-06-19, 16:29
- Utbilda övriga trafikanter, främst bilister, bättre. De står för ungefär hälften av alla "mc-olyckor" genom påkörningar, dålig uppsikt m m
- Inför obligatorisk trafikutbildning i skolan med orsak-konsekvens och riskutbildning.
- Inför krav på återkommande kontroll av lämpligheten och följ upp genom att faktiskt plocka bort de som inte klarar sig. Främst personer med syn, hörsel och motoriksvårigheter. Läkare har idag rätt till detta men det görs sällan eftersom körkort ses som nåt slags mänsklig rättighet.

Tyvärr har VV för flera år sedan erkänt att man inte är intresserad av första förslaget med skälet "vi kan inte utbilda 4,5 miljoner bilister, ni måste klara er själva". Likaså säger skolan om andra förslaget att "det finns inte rum i studieplanen"... Intresse saknas alltså att göra nånting åt problemet och man är mest intresserad av att låta det hela bero tills man får så mycket vatten på sin kvarn att man kan genomföra det som nu är på gång och till sist säga "förbud!".

>:(

Nilsson
2007-06-19, 20:30
jag tror inte att bara broms och kurvkurs e lösningen , jag vill nog hävda att det ligger mest hos den som kör att känna sig bekväm i sin körning , då blir man säker och det blir roligare körning , problemet är då vissa inte kan se sina begränsningar och där kan kurserna göra skillnad , på båda håll ,folk blir säkrare men de som har dåligt omdöme flyttar fram sin tröskel och kan bli ännu farligare, nä jag tror att man måste få både bilister och mc folk att vara mer tolleranta mot varandra men jag vet ej hur

pewa
2007-06-20, 03:01
Intressanta förslag..

Trafikkunskap som obligatoriskt ämne i skolan och då inte bara att lära sig vägskyltar utan som Jåke skrev, orsak-konsekvens osv.
Säkrare mitträcken för motorcyklister, tror det finns i Tyskland.. är väl framförallt stolparna mellan vajrarna som kan ge obehaliga skador genom sin hack-effekt.
Bli bättre på att följa upp kunskapsnivåerna hos alla förare, en ny uppkörning var 5:e år kanske?

Själv kör jag efter den klassiska regeln.. räkna med att alla andra är dumma i huvudet. Kanske lite överdrivet men jag tror det är en bra grund.

Guzzi-Leif
2007-06-20, 09:52
Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

Kortversion? Det är upp till oss nu!

[Spanaren]
2007-06-22, 09:23
en bra grej är stunt o street kvällar där gasglada kan leka helt lagligt

pewa
2007-06-22, 13:24
]
en bra grej är stunt o street kvällar där gasglada kan leka helt lagligt


Tror jag också.. precis som att graffiti och klotter minskar om man sätter upp legala väggar.



Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

Kortversion? Det är upp till oss nu!



Bra skrivet! Att jobba för säkrare vägare osv är väldigt viktigt men det är i slutändan personen bakom styret som har den största inverkan.. miljonkronesfrågan är ju fortfarande HUR? Hur ändrar man attityder?

Gibson
2007-06-22, 15:01
Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

Kortversion? Det är upp till oss nu!



Håller med dig till fullo.

Nina
2007-06-30, 07:16
Håller med Guzzi-Leif. Det hjälper inte med bättre vägar och allt för att minska olyckor och hålla nere olycksstatistiken, det är den som sitter på hojen som måste ändra sin attityd.

Hojen är helt enkelt korkad, den gör precis som *du* arbetar på den!

En slogan skulle kunna vara: det är coolt att köra lagligt.
En annan: Tuffa hojare använder riktiga kläder.
En till: Duktiga hojare kör med insidan.

:)

Gnistvändaren
2007-06-30, 09:27
Och kanske: Använd insidan - skydda utsidan.

Jag gillar Sven Melanders och Åke Catos (tror jag det var) gamla slogan: Krama varandra i trafiken.

Nina
2007-06-30, 12:00
Jag gillar Sven Melanders och Åke Catos (tror jag det var) gamla slogan: Krama varandra i trafiken.

Ja den är bra! ;D Vi kanske ska damma av gamla slogans och nöta dom igen? :D
Det är ju annars mode med lite retro här och där så…

pewa
2007-07-01, 18:36
Krama varandra i trafiken låter som en sund slogan ;)

Att det är den som sitter på hojen som många gånger är orsaken till olyckan är nog ganska klart!
Att folk pratar om bättre vägar, mitträcken osv osv kan nog till viss del bero på att man inte vet hur man kommer åt folks attityder.. då får man försöka ändra deras förutsättningar istället.

Det blir lite som att kyla ner en eld utan att faktiskt släcka den, man kommer inte åt den underliggande orsaken. Poetiskt 8)

jocke5
2007-07-06, 19:08
Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort. Då får eleven uppleva hur oskyddad man är som MC-förare samt vilken kapacitet det finns i hojarna. Det var en tankeställare för mig och jag har haft B-kort i 10 år innan jag tog A. Halkan är ju obligatorisk och det är väl ingen stor sak att lägga in mc som det också. Det kanske blir dyrt när folk väl fått provat och bestämmer sig för att uppgradera.

Mina 5 öre

Nina
2007-07-07, 07:29
Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort.

Jag trodde det ingick lektioner på mc när man tar a-kort. ;) Du menar förstås att de som tar b-kort borde få en lektion på en mc. :D

Guzzi-Leif
2007-07-07, 23:40
Det mest fostrande jag varit med om trafikmässigt var körträning och körkortstagning för körkort klass CEDE. Jag kommer aldrig mer att köra bil (eller mc) som jag gjorde innan...

Nina
2007-07-08, 06:23
Det mest fostrande jag varit med om trafikmässigt var körträning och körkortstagning för körkort klass CEDE. Jag kommer aldrig mer att köra bil (eller mc) som jag gjorde innan...


Själv har jag bara C förutom B men med CE/DE behöver man lite mer plats och utrymme. Det gäller att ta för sig på rätt plats och tillfälle med släp bakpå. Det jag vet är att man får köra över två filer om man ska svänga och behöver utrymme för svängen, då kör man i den andra filen också före svängen, inte efter sväng för då kan nån ha kört upp bredvid från andra hållet och ska in på samma väg. Det är lättare att ha uppsikt i speglarna längs med fordonet än mitt i svängen.

En mc är ännu svårare att upptäcka och då vissa kör som de gör så är risken mycket stor att man tar dom med nåt hjulpar, man skulle inte ens märka om de kört in under bilen, ännu mindre om de hamnar under släpet. Här skulle jag faktiskt önska lite mer från bilister/hojar, för man ser inte igenom skåpet/släpet som en del tycks tro.
Jag hade förståelse för lastbilar när jag hade enbart B-kortet men efter jag tog C själv fick jag mycket större förståelse för lastbilar med/utan släp och dess utrymmesbehov de har. :)

Tips: ska du igenom en rondell och har en lastbil bredvid, ligg precis i mitten av den så blir du inte trängd. Det är i hörnen som man kan bli trängd, så ligg inte varken vid fram- eller bakjul utan emellan dom längs sidan (under förutsättning att chauffören inte genar förstås). Är det en långtradare – låt den köra antingen före eller efter dig, den behöver sitt utrymme.;D
Det fick jag lära mig när jag tog B-kortet för en himla massa år sen.

pewa
2007-07-08, 12:31
Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort. Då får eleven uppleva hur oskyddad man är som MC-förare samt vilken kapacitet det finns i hojarna. Det var en tankeställare för mig och jag har haft B-kort i 10 år innan jag tog A. Halkan är ju obligatorisk och det är väl ingen stor sak att lägga in mc som det också. Det kanske blir dyrt när folk väl fått provat och bestämmer sig för att uppgradera.

Mina 5 öre


Det skulle kanske kunna va nått! Själv har jag aldrig funderat kring det här med lastbilar förrän jag själv tog lastbilskort.. så nu byter jag exempelvis alltid fil om jag ser att en lastbil är på väg ut på motorvägen.

Jag tror många bilister inte tänker på att en MC skiljer sig från en bil.. både i fart och synlighet.
Om alla som tog B-kort fick prova en lektion i de andra klasserna kanske man kan undvika en del onödiga olyckor.

Nina
2007-07-08, 14:04
så nu byter jag exempelvis alltid fil om jag ser att en lastbil är på väg ut på motorvägen.


Jag med, jag orkar inte bromsa. :D

duboisi
2007-08-08, 19:11
bra annars är väl ändå att köra mycket på bana då man lär känna både sig själv och sin hojj!
Det bär i väg mot anderstorp om någon vecka med mina vänner skall bli väldigt lärorikt.. har hört att det skall vara en hel del teori med. och sedan som de flesta andra skriver: kör med insidan!!

pewa
2007-08-10, 16:06
Bana hade jag gärnat testat på, tyvärr är det en bit till närmsta..

Nån som gått broms- och kurvkurs?

turbo
2007-08-13, 23:50
Bana hade jag gärnat testat på, tyvärr är det en bit till närmsta..

Nån som gått broms- och kurvkurs?


jag har inte gått men har kompisar som gort det.. väldigt populär och bra kurs!

pewa
2007-09-25, 18:44
Jag såg ett inslag på nyheterna för ett tag sedan angående alla mc-olyckor. Där snackade man mycket om vidareutbildning och hur effektivt det var.. det slog mig att enligt dom iaf så var det bara Folksam som hade lägre försäkringspremie om man som ägare till hojen var vidareutbildat. Med vidareutbildning menas ex. Broms- och kurvkurs.

Vad tycker ni om en sån idé? Jag tycker andra bolag borde haka på och visa att man vi ha säkrare förare.

turbo
2007-09-25, 22:01
billigare försäkring för vidareutbildade förare är en perfekt ide! det skulle kunna gälla övriga fordon/försäkringar också, bilar tex..

jag tycker också att det är konstigt att när man väl har sitt körkort är det aldrig någon uppföljning

turbo
2009-04-06, 19:54
många medlemmar har tillkommit sen där här tråden fick liv... har ni några smarta idéer hur vi minskar olyckorna? och får bättre försäkringspremier? ;)

Molgan
2009-04-06, 20:33
många medlemmar har tillkommit sen där här tråden fick liv... har ni några smarta idéer hur vi minskar olyckorna? och får bättre försäkringspremier? ;)
Ja, förbjud bilar! Eller separera vägarna så att hojarna får egna, helst slingriga, vägar med rätt doserade kurvor och avåkningszoner. Hojvägarna kan ha hastighetskameror, men de ska endast finnas där för att hjälpa till att bättra på åkarnas varvtider. =)

Men om jag ska vara allvarlig, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Nåt som jag tror är effektivt är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.

Mondial34
2009-04-06, 20:47
I det militära är det ju "skjut först - fråga sen" en vanlig överlevnadsmetod. Jag tänkte likadant, så jag installerade en monster tuta, låter som en lastbil med släp ungefär!, som jag använder ofta, t.ex vid tillfällen där det finns risk att en bilist inte ser mig. (Och det är ofta).
Kanske inte är populärt i alla lägen men jag kommer ju fram vid liv!

Hittade ett kompressorhorn, superlitet, som passar på de flesta hojar efter långt letande.
Låter verkligen mastigt, ger otroliga 139dB!
Vet inte om det är riktigt tillåtet att göra reklam här på forumet, men jag har gjort en liten hemsida där jag säljer sådana horn. Det är inget företag dock utan jag har bara köpt några stycken så att de ska gå att få tag på här i Sverige.
Hjälper ju alltid någon att överleva lite längre!
Kolla i "Köp och Sälj" under "Högljudd Italienare mellan benen?"