handdator

Visa fullständig version : Köra hoj i värme



Jonas
2009-06-24, 19:34
Det är nog bara jag, men jag kan bara inte dra på mig stället för att ta en sväng dagar som dessa då solen gassar. Idag tänkte jag ta en tur på eftermiddagen, men när jag dragit på mig byxorna och ryggskyddet ångrade jag mig och drog åter på mig shortsen och sandalerna. Hur står ni ut ni som kör i den här värmen? Har jag missat någon smart pryl som håller en sval innanför alla skydd och kläder? :confused:

Mats Liifv
2009-06-24, 20:16
Har alltid haft samma problem att jag tyckt det vara i varmaste laget. Tills i år när jag skaffade mig en så´n här jacka. Den är helt underbar att ha varma dagar. Kan bli lite väl sval någon gång men då tar jag min Halvarsson Halogenjacka utanpå. Blåser in på ett skönt sätt som håller mig sval. Avskyr när man t.ex sitter i kö och värmen i stället bara stiger. Numera är det problemet ett minne blott.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=29&cid=3

Jonas
2009-06-24, 20:21
Tack för tipset, Mats. Måste kolla in en sådan eller liknande jacka. :)

Mc-Bosse
2009-06-24, 20:25
Du har inte missat något. Jag slarvar när det är riktigt varmt. Lägger byxorna och ryggskyddet och kör bara med jackan utan foder och jeans med mc-stövlar. "Bara" knäskydd, ryggskydd och ev handskar saknas ju då + att skrapmärken lär man ju få genom jeansen vid en vurpa. Något annat sätt fungerar inte för mig om jag vill köra i värmen. Att ha allt på sig och köra i värmen är helt enkelt inte kul för man kokar och blir bara irriterad och en sämre förare.

Bättre att låta bli naturligtvis men det är ju när solen visar sig som man blir riktigt sugen på en tur.

PatrikAdolfsson
2009-06-24, 22:28
Jag kommer att köpa DRAGGIN JEANS till helgen. Alldeles för varmt i Gore Tex stället.

BanditJanne
2009-06-24, 22:34
Jag har denna jackan
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=3&cid=3
med tillhörande byxor
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=8&cid=7

Också väldigt svala när det är varmt men när det är kallare så får man ta på lite extra under.
Ett stort plus är att deen är störtskön, rekomenderas..

Jonas
2009-06-24, 23:52
Nån som känner till om de har nattöppet i någon mc-butik i Sthlm för nu skulle jag kunna ge mig ut på en tur. Svalt och skönt. (skrivet 23.52) ;)

Nina
2009-06-25, 06:35
Ja det var lite för varmt i går. Vi körde ut till Vaxholm via Värmdö, jag hade öppnat alla ventilationsöppningar jag kunde hitta i mina Triumphkläder, det gick an så länge jag körde men när vi stannade och väntade på färjan blev det varmt i solen. Jag är inte den som är varm annars, snarare smått frusen och tål värme bättre. På väg hem var det svalt och skönt att köra hoj.

Mats Liifv
2009-06-25, 07:59
Jag har denna jackan
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=3&cid=3
med tillhörande byxor
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=8&cid=7

Också väldigt svala när det är varmt men när det är kallare så får man ta på lite extra under.
Ett stort plus är att den är störtskön, rekomenderas..

Tack för tipset!

Tror att jag ska kolla på byxorna, om jag hittar dom i Stockholm. Mina nuvarande är lite i varmaste laget!

Intruder
2009-06-25, 21:01
http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/mc/allvader_byxor_mc/camou-byxa-allvader-delbar-2xl-2.html
Har den modellen av byxor men en annan färg
super sköna tycker jag
Bara o ta av "bena" när man är ute o går :-)

Jonas
2009-06-25, 21:50
Jag var tvungen att ge mig ut idag trots värmen. Jag har ju bara kört 30 mil med mig Mp3. Men jag höll mig bara kring Stockholms innerstad och struntade därför i byxorna, ryggskyddet och stövlarna. Jag körde i jeans, jympadojor, allvädersjackan och handskar. Det var uthärdligt, men fortfarande för varmt. Jag måste absolut byta till tunnare handskar och jag ska försöka hitta en sommarjacka enligt någon av de modeller som rekommenderats i tråden. Om jag inte kan njuta av färden för att det är för varmt eller otympligt kan jag lika gärna låta bli att köra hoj och istället ta en promenad på Södermalm, Djurgården eller Kungsholmen. I shorts och kortärmad skjorta som hundratusentals andra ikväll. Annars ser jag ingen frihet i att köra hoj varma dagar som dessa. Det ska sägas att jag cruisade fram i stan ikväll. Sällan mer än i 40 km/h. :)

Molgan
2009-06-25, 22:12
Hoppas du har ett insytt ryggskydd i allvädersjackan iallafall, anser att om man inte tar ryggskydd kan man lika gärna strunta i hjälmen oxå. Nåja, 40 knyck är ju inte direkt hisnande, men pröva nån gång att hoppa av i 40 så får du se hur pass fort det egentligen går. Alla borde egentligen tvingas köra cross eller offroad och lära sig hur det faktiskt känns att vurpa i 40. =)

Jonas
2009-06-25, 22:30
Jag har ryggskydd i jackan och skulle inte fuska med kläderna om jag skulle åka ut på större vägar. Då låter jag hellre hojen stå om det är varmt ute. Men jag hoppas hitta ett "svalt" sommarställ, så att jag inte ska behöva välja bort en skön tur när andan faller på. :)

Jonas
2009-06-25, 22:33
Och jag har sett en vän som åkt omkull på grus iklädd shorts i 60 km/h. Han låg på sjukhus i flera dagar medan de med stora pincetter grävde ut singel ur hans ben. Sten för sten... Ingen vacker syn. :(

pea_72
2009-06-25, 23:32
Om ni som ändå kör i något sånär vinddrag tycker det är varmt så tänk på en stackare som mig. Jag har ägnat mig åt krypkörning, och serpentinbanor i timmar i stekande sol och givetvis "korrekt" mundering. Körskolans ställ är nog inte de bästa på markanden, när man tar av sig stället är tröjan så blöt att man får krama ur den, handskarna vågar man inte ta av under passet får då får man inte på dem igen...fy fan...MEN ändå såååå roligt! :)

Jonas
2009-06-26, 16:14
Om ni som ändå kör i något sånär vinddrag tycker det är varmt så tänk på en stackare som mig. Jag har ägnat mig åt krypkörning, och serpentinbanor i timmar i stekande sol och givetvis "korrekt" mundering. Körskolans ställ är nog inte de bästa på markanden, när man tar av sig stället är tröjan så blöt att man får krama ur den, handskarna vågar man inte ta av under passet får då får man inte på dem igen...fy fan...MEN ändå såååå roligt! :)

Ja, jag ska tänka på dig när jag pustar och klagar. Alla jobb har sina nackdelar och att stå ute på bana i 30 graders värme måste nog räknas dit. Jag läste just kommande prognos för sju dagar framåt och det ska bli ännu varmare. Uppåt 30 grader i en vecka i Götaland och Svealand. Så nu blir det garanterat en tur till närmsta mc-handlare för inköp av sommarskyddsställ.

Och jag är glad över att jag inte beställde den där resan till Grekland i förra veckan bara för att få lite sol. Jag hade tagit fram min resa i detalj och satt med fingret på knappen, men valde sen att inte boka. :)

Läs prognosen här (http://www.aftonbladet.se/vader/article5434570.ab).

Nina
2009-06-26, 18:45
Om ni som ändå kör i något sånär vinddrag tycker det är varmt så tänk på en stackare som mig. Jag har ägnat mig åt krypkörning, och serpentinbanor i timmar i stekande sol och givetvis "korrekt" mundering. Körskolans ställ är nog inte de bästa på markanden, när man tar av sig stället är tröjan så blöt att man får krama ur den, handskarna vågar man inte ta av under passet får då får man inte på dem igen...fy fan...MEN ändå såååå roligt! :)
Jag vet precis hur det är, har också krypkört och ”serpentinerat” i +30° C och inte ovanligt försvann 2 liter vätska i ett nafs på banan. Man gjorde av med mer än man fick i sig. Så se till att ha ordentligt med vatten med dig. Jag hade 2 x 1,5 liters petflaskor fyllda med vatten i en ryggsäck.

Och; drick absolut inte kallt vatten!! Då svettas man bara mer och gör av med mer vätska ur kroppen. Rumstempererat vatten gör att kroppen bättre kan hantera värmen.

Blanda gärna ner en halv tesked salt i en 1,5 liters petflaska, för snabbare upptag vid vätskebrist – lägg ner en matsked socker också. Salt gör att vätskan stannar bättre kvar i kropp + organ, socker gör att vätskan snabbare tas upp. Ett tips från en som bott i USA med +40° C i skuggan… :)

PS, jag vet att detta var off topic nu.

Molgan
2009-06-26, 19:21
PS, jag vet att detta var off topic nu.
Inte alls, köra hoj i värme = vätskeförlust. Vi hade 27,5 grader här idag, skulle egentligen kört ner till föräldrarna i västerbotten men pallade inte dra på mig stället. När man väl fått upp farten och vinden kyler är det inga problem men det gäller ju att ta sig ut ur stan med livet i behåll..

Diversion
2009-06-26, 21:59
Gjorde 22 mil idag. Det var ett straff i Goretex stället. Jag kom på att om jag nickade så blåste det skönt i nacken och efter ett tag hade jag dragit ned blixtlåste till hälften. Sen stod jag upp med jämna mellanrum för att svalka röven.:D

PatrikAdolfsson
2009-06-26, 22:12
Jag öppnar upp vid handleden på jackan. leder in skön sval luft i hela jackan.

Motormannen
2011-06-10, 23:52
Imorgon lovas det upp till 30-plus... kommer verkligen att inta flytande form känns det som!

Överväger ett spontanköp av en sommarutstyrsel som jag tänkt bestå av: midjekort allvädersjacka med inbyggt ryggskydd, draggin' jeans med inbyggda knäskydd och låga mc-stövlar. Helst CE-godkänt men då lär prislappen stiga? Någon som har erfarenhet av Sharkspeed? Är lite misstänksam mot deras låga priser!

RobbeS
2011-06-11, 00:25
Imorgon lovas det upp till 30-plus... kommer verkligen att inta flytande form känns det som!

Överväger ett spontanköp av en sommarutstyrsel som jag tänkt bestå av: midjekort allvädersjacka med inbyggt ryggskydd, draggin' jeans med inbyggda knäskydd och låga mc-stövlar. Helst CE-godkänt men då lär prislappen stiga? Någon som har erfarenhet av Sharkspeed? Är lite misstänksam mot deras låga priser!

Mina erfarenheter av Sharkspeed är att man får vad man betalar för. Visst, kläderna ser ut och känns hyfsade men detaljkvalitén kunde vara bättre. Dragkedjorna på både jacka och byxa i allväderstället gick sönder efter två månader på mina plagg och skydden sitter lite sladdrigt. Skyddsaspekten vågar jag inte uttala mig om men jag tror knappast den uppnår de dyrare märkesklädernas nivå.
Jag skulle leta på ebay.uk istället efter märkeskläder.... Samma pris och bättre kvalité....

erkagn
2011-06-11, 04:31
Här i Umeå så har vi haft kring 30 i några dar nu. Jag kör i Kewlar-jeans och allvädersjacka och jet-hjälm. Känns perfekt.

Mats Liifv
2011-06-12, 19:02
Efter gårdagens möhippekörning i långsamt tempo genom Stockholms innerstad insåg jag att det inte längre fanns någon återvändo! Idag inköptes ett par Draggin´jeans. Betydligt skönare än mina vanliga byxor, dessutom funkar dom ju civilt också. Sparar packning på semestern...;)

erkagn
2011-06-12, 21:07
Ja, de är kanonbra med sådana jeans i värmen :-)

Gurrag
2011-06-12, 21:48
Tycks inte hitta den jacka med hiart som du rekommenderade förut Mats.
Vad heter produkten?

Mats Liifv
2011-06-12, 23:43
Tycks inte hitta den jacka med hiart som du rekommenderade förut Mats.
Vad heter produkten?Tänkte du på den jag har själv, med stora partier med Mesh? Den verkar utgått ur deras sortiment, tyvärr.

Den här (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=159&cid=4) verkar inte helt fel i sammanhanget. Svårt att hitta jackor med rejäl ventilation!

Intruder
2011-06-13, 17:04
Mina erfarenheter av Sharkspeed är att man får vad man betalar för. Visst, kläderna ser ut och känns hyfsade men detaljkvalitén kunde vara bättre. Dragkedjorna på både jacka och byxa i allväderstället gick sönder efter två månader på mina plagg och skydden sitter lite sladdrigt. Skyddsaspekten vågar jag inte uttala mig om men jag tror knappast den uppnår de dyrare märkesklädernas nivå.
Jag skulle leta på ebay.uk istället efter märkeskläder.... Samma pris och bättre kvalité....

Sorry såg nu att det inte är samma det är Lindstrands byxor jag har
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=64&cid=8

Mats Liifv
2011-06-13, 18:39
Sorry såg nu att det inte är samma det är Lindstrands byxor jag har
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=64&cid=8Alltid bra att handla från JOFAMA. Har fått två helt nya par byxor i år. Reklamerade två par, nästan tre år gamla, som spruckit i sömmarna. Hade naturligtvis inga kvitton kvar efter så lång tid. Skickade ett mail och bilder på hur det såg ut. Blev inget tjafs utan jag fick nya byxor direkt, trots avsaknad av kvitton. Dom ger tre års garanti på sina produkter. Kan vara bra att veta!

Motormannen
2012-05-22, 22:52
Jag uthärdade fjolårets sommar i mitt allväderställ... Herrejösses vad varmt det var! Jag lyckas dock inte hitta någon midjekort jacka med ficka för att lägga ett löst ryggskydd i, ska ligga runt 1 500 kr, någon som har tips?

Ankan1
2012-05-23, 06:13
Handelsboden / MC kläder hade ett stort utbud av dessa midjejackor i bla allväderstyp.Rätt vettig kvalitet och pris beroende på vad man har som krav naturligtvis.Och visst blir det varmt ibland vid stillastående.Om du upplever samma värme vid körning så är det däremot inte riktigt bra för koncentrationen.Farligt med andra ord.

Olle Å
2012-05-23, 08:39
Jag har en förhöjd vindruta , så jag kan kör i 80-90 med jackan uppknäppt. Eftersom jag använder en airbagväst, så slipper jag ju ryggskyddet som ju kan bli lite väl varmt.:rock::rock:

Motormannen
2012-05-25, 11:29
Dock så tror jag Handelsbodens jackor inte har någon ficka för inbyggt ryggskydd, eller? Deras prylar känns också rätt så överprisade med tanke på kvalitén?